Στους Γιώργο Νεοφύτου και Λάμπρο Λάμπρου το βραβείο «Τεύκρος Ανθίας και Θοδόσης Πιερίδης»

Στους Γιώργο Νεοφύτου και Λάμπρο Λάμπρου απονεμήθηκε απόψε το βραβείο «Τεύκρος Ανθίας και Θοδόσης Πιερίδης» από τη ΚΕ του ΑΚΕΛ.

akel vraveia 11 scaled

Σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής, Ο Λάμπρος Λάμπρου, που δυστυχώς έφυγε από τη ζωή πρόσφατα, μετά αφού του ανακοινώθηκε ότι θα του απονεμηθεί το βραβείο, ήταν ένας διεθνώς καταξιωμένος χορευτής και χορογράφος με ένα χορογραφικό έργο που περιλαμβάνει πάνω από πενήντα μπαλέτα, όπερα, τηλεόραση, θεατρικά έργα, αρχαίες ελληνικές τραγωδίες και άλλα χορευτικά γεγονότα, που παρουσιάστηκαν σε πολλές χώρες.

akel vraveia 10 scaled

Με τη μακρόχρονη διαδρομή και δημιουργική προσφορά του στον κλασικό χορό, τον οποίο υπηρέτησε με αφοσίωση, συνέπεια και πάθος, έχει να επιδείξει μια πολύ αξιόλογη καλλιτεχνική δραστηριότητα ως χορευτής και χορογράφος, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Κύπρο.

akel vraveia 9 scaled

Κατά τη διάρκεια των σπουδών του απέκτησε τις απαιτούμενες γνώσεις, ικανότητες και εφόδια από σπουδαίους δασκάλους και του δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσει σημαντικούς δημιουργούς από όλο τον κόσμο και να συνεργαστεί μαζί τους. Ξεκίνησε ως χορευτής και ταξίδεψε σε πολλές χώρας κάνοντας τα πρώτα του βήματα σε γνωστές σκηνές δείχνοντας από νωρίς το ταλέντο του. Γρήγορα, άρχισαν να του προσφέρονται θέσεις ως χορογράφος.

akel vraveia 7 scaled

Το ταλέντο, η άρτια τεχνική και η ευαισθησία του στον χορό συνέτειναν, ώστε να αποκτήσει διεθνή αναγνώριση με συμμετοχές σε περίφημες Σχολές Μπαλέτου του εξωτερικού, ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικούς ρόλους του κλασσικού ρεπερτορίου. Οι γνώσεις, η πείρα και η αφοσίωσή του τον ανάδειξαν σε αξιόλογο και έμπειρο δάσκαλο, ο οποίος μεταλαμπάδευσε την τέχνη του χορού σε πολλούς νέους, που ήθελαν να κάνουν σταδιοδρομία στον χορό, διδάσκοντας κλασικό μπαλέτο σε μεγάλα χορευτικά ιδρύματα, πανεπιστήμια και ιδιωτικές σχολές του εξωτερικού.

akel vraveia 5 scaled

Τεράστια ήταν η συμβολή του στην ανάπτυξη του κλασικού χορού στην Κύπρο. Με το όραμα να προσφέρει, κατάφερε μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες, αφού το κλασικό μπαλέτο δεν ήταν τόσο διαδεδομένο και οι ευκαιρίες που δίνονταν περιορισμένες, να ιδρύσει και να διευθύνει τη Δημοτική Σχολή Χορού Λεμεσού. Η επιθυμία του να καθοδηγεί νεαρούς χορευτές πραγματοποιήθηκε με τη δημιουργία ετήσιων καλοκαιρινών σχολείων, χορογραφικών εργαστηρίων και σεμιναρίων. Στο πρόσωπό του οι μαθητές του βρήκαν τον ικανό δάσκαλο που τους ενέπνεε και τους καθοδηγούσε στο δύσκολο και απαιτητικό αυτό είδος του χορού. Μαθητές του, που σταδιοδρομούν σε θέατρα και χορευτικές ομάδες της Ευρώπης, μιλούν με θαυμασμό για την απλότητα, την ευγένεια, τον ιδιαίτερο τρόπο που είχε να διδάσκει, να εμπνέει και να μεταφέρει τους μαθητές του στον μαγικό κόσμο του χορού.

akel vraveia 3 scaled

Τιμήθηκε πολλές φορές για τη δημιουργικότητά του και τις πολιτιστικές του υπηρεσίες, από τις κυβερνήσεις της Κούβας, του Καναδά και των ΗΠΑ.

Αναμφίβολα ο Λάμπρος Λάμπρου έδωσε ώθηση στον κλασικό χορό στην Κύπρο. Με την αξιόλογη δουλειά και το έργο του, το ταλέντο και την ευαισθησία του πλάτυνε τους ορίζοντές του όχι μόνο στον κυπριακό χώρο αλλά και στον παγκόσμιο, αφήνοντας έντονα το δικό του αποτύπωμα.

 

Για την πολύχρονη και ιδιαίτερα πολυσήμαντη παρουσία και αξιόλογη συμβολή του, στην τέχνη του χορού με πρωτοπόρες και καινοτόμες δράσεις, τέχνη την οποία υπηρέτησε ως χορευτής, χορογράφος και δάσκαλος για πολλά χρόνια και την καταξίωσε με το γνήσιο ταλέντο του και για τη γενικότερη προσφορά του στην καλλιτεχνική δημιουργία και στην πολιτιστική ζωή του τόπου, η Επιτροπή Βραβείου Πολιτιστικής Προσφοράς «Τεύκρος Ανθίας και Θοδόσης Πιερίδης», της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ, αποφάσισε να του απονείμει την τιμητική αυτή διάκριση για το 2020.

Ο Γιώργος Νεοφύτου αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο ανάμεσα στους δημιουργούς , που γράφουν την ιστορία της τέχνης του θεάτρου στην Κύπρο. Κατά τη μακρόχρονη διαδρομή της συγγραφικής του πορείας, υπηρέτησε με αφοσίωση το κυπριακό θέατρο, δίνοντάς μας έργα από τα αξιολογότερα της κυπριακής δραματουργίας.

Με το έργο του στήριξε και ανανέωσε την κυπριακή θεατρική γραφή και πλούτισε το θεατρικό δραματολόγιο της Κύπρου με τον αληθινό θεατρικό του λόγο. Το αδιαμφισβήτητο συγγραφικό του ταλέντο, η αγάπη του στο θέατρο, η αφοσίωση, η ανθρώπινη διάσταση στο έργο του είναι αρετές που προσδιορίζουν το ήθος του Γιώργου Νεοφύτου, που έχει ανοίξει δρόμους στον τομέα της θεατρικής γραφής.

Με την τολμηρή θεατρική του γραφή και τον οξυδερκή κριτικό του λόγο στέκεται κριτικά σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Τα έργα του προβάλλουν και καταγγέλλουν καταστάσεις και γεγονότα, προβληματίζουν τον θεατή, του δημιουργούν συνειδήσεις, τον ευαισθητοποιούν, τον ενεργοποιούν, τον κάνουν καλύτερο για να μπορεί να αλλάξει την κοινωνία και να την κάνει καλύτερη.

Η θεματολογία του, τολμηρή, συνδέεται με την κυπριακή πολιτική ιστορία και με τη σύγχρονη πραγματικότητα της κυπριακής κοινωνίας, όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά το 1974 και τις συνέπειες στη ζωή των ανθρώπων και στην κοινωνία, καταδεικνύοντάς την με όλη την τραγικότητα, τις αντιφάσεις και τις στρεβλώσεις της.

Από το Κυριακάτικο Σκετς του 1984 μέχρι το πρόσφατο έργο του Οι Προδόται, που θα ανέβει σύντομα στη σκηνή, ο Γιώργος Νεοφύτου πρόσφερε σημαντικά θεατρικά έργα με στέρεους χαρακτήρες, δίνοντας φωνή στους ανθρώπους του τόπου, έτσι ώστε να εκφράσουν όσα η κοινωνία και η κυρίαρχη πολιτική άποψη δεν τους επέτρεπε.

Έγραψε θέματα που αφορούν τον μικρό μας τόπο αλλά και τον μεγάλο κόσμο. Σκιαγράφησε και ψυχογράφησε την κυπριακή κοινωνία άλλοτε με κωμικό τρόπο και άλλοτε με τραγικά ρεαλιστικό, δίνοντας μηνύματα, επίκαιρα και διαχρονικά, τοπικά αλλά και οικουμενικά.

Όλα τα έργα του έτυχαν ευρείας αποδοχής και αναγνώρισης. Το βραβευμένο από τον ΘΟΚ, εμβληματικό του έργο Μανώλη…! αποτελεί ένα αριστούργημα στο κυπριακό θέατρο και είναι το πιο πολυανεβασμένο κυπριακό έργο. Μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και παρουσιάστηκε πολλές φορές εκτός Κύπρου, μεταφέροντας το κυπριακό θέατρο πέρα από τα κυπριακά σύνορα. Ο μονόλογος, διασκευασμένος σε όπερα δωματίου από τον συνθέτη του Βάσο Αργυρίδη, πέρασε στην ιστορία του κυπριακού θεάτρου ως η πρώτη κυπριακή όπερα.

Το , επίσης, βραβευμένο από τον ΘΟΚ έργο DNA, ταξίδεψε στη Γερμανία στα πλαίσια της θεατρικής Mπιενάλε «Νέα Έργα από την Ευρώπη» , συμβάλλοντας στη διάδοση του θέματος των αγνοουμένων και εκτός Κύπρου.

Ο Γ. Νεοφύτου, συνεχίζοντας τη παράδοση της γενιάς της Ανεξαρτησίας, κράτησε στα έργα του ζωντανή την κυπριακή θεατρική γραφή και συνεχίζει να γράφει παράλληλα με τη νεότερη γενιά των θεατρικών συγγραφέων.

Η προσφορά του δεν περιορίζεται μόνο στη θεατρική γραφή. Έγραψε ποίηση, τηλεοπτικά σενάρια και μετάφρασε θεατρικά έργα , κείμενα και ποιήματα στα Ελληνικά. Έδωσε στήριξη και ώθηση στη θεατρική γραφή όχι μόνο με το συγγραφικό του έργο. Από τη θέση του προέδρου του Δ.Σ. του ΘΟΚ και του Κυπριακού Κέντρου Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (Κ.Κ.Δ.Ι.Θ) συνέβαλε, μέσα από πρωτοβουλίες, θεσμούς και προγράμματα στη στήριξη της θεατρικής γραφής αλλά και του κυπριακού θεάτρου γενικότερα.

Για την καθοριστική αυτή συμβολή του στο θέατρο της Κύπρου και την ανανέωση της κυπριακής θεατρική γραφής και τη γενικότερη προσφορά του στην ευρύτερη πνευματική και πολιτιστική ζωή του τόπου, η επιτροπή Βραβείου Πολιτιστικής Προσφοράς «Τεύκρος Ανθίας και Θοδόσης Πιερίδης», της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ, αποφάσισε να του απονείμει την τιμητική αυτή διάκριση για το 2020.

Στο χαιρετισμό του ο ΓΓ του ΑΚΕΛ, εξέφρασε ιδιαίτερη ικανοποίηση, γιατί και τη φετινή χρονιά τιμήθηκαν δύο κορυφαίοι δημιουργοί.

«Δύο δημιουργούς που τίμησαν με τον καλύτερο τρόπο την Κύπρο διεθνώς και το έργο τους είναι σημείο αναφοράς. Δύο δημιουργούς που με το ταλέντο, την αφοσίωση και την αγάπη τους για την Κύπρο πρωτοπόρησαν στην Τέχνη του Θεάτρου και του Χορού».

«Ο Γιώργος Νεοφύτου είναι ένας θεατράνθρωπος με όλη τη σημασία της λέξης. Καταξιωμένος συγγραφέας που τιμά την Κύπρο, με τη συγγραφή και τη μετάφραση θεατρικών έργων. Ο Γιώργος ανάλαβε ηγετικές θέσεις σε σημαντικούς θεατρικούς οργανισμούς. Υπηρέτησε την τέχνη έχοντας να επιδείξει αξιόλογο έργο και εφαρμόζοντας καινοτόμες ιδέες για την κυπριακή δραματουργία. «Το θέατρο χρειάζεται μια γλώσσα αληθινή», λέει ο Γιώργος Νεοφύτου. Πόσοι όμως τολμούν να γράψουν την αλήθεια; Πόσοι τολμούν να αμφισβητήσουν το αφήγημα της κυρίαρχης ιδεολογίας; Ο Γιώργος Νεοφύτου, συγκαταλέγεται σε αυτούς που είπαν την αλήθεια. Την είπε με παρρησία, με σπάνια έμπνευση και απαράμιλλη δεξιοτεχνία».

«Η θεματική του είναι πάντα τολμηρή, τεκμηριωμένη μέσα από συνεχή έρευνα και μελέτη, είτε αφορά σημαντικές ιστορικές στιγμές της Κύπρου είτε αφορά σύγχρονες καταστάσεις. Σημείο αναφοράς του έργου του συγγραφέα είναι οι επιπτώσεις της τραγωδίας της Κύπρου στις ζωές των ανθρώπων. Οι ήρωές του είναι συχνά τα θύματα αυτής της τραγωδίας. Οι άδικα δολοφονημένοι, οι αγνοούμενοι, οι πρόσφυγες, οι οικογένειές τους. Όλοι όσοι είδαν τη ζωή τους να αλλάζει ολοκληρωτικά από εγκλήματα και ευθύνες άλλων. Είναι όμως και αυτοί που συμβιβάστηκαν με τον παραλογισμό της διχοτόμησης και την έλλειψη επικοινωνίας».

«Ο Γιώργος Νεοφύτου με το αίτημα για απόδοση δικαιοσύνης, αποκατάσταση της μνήμης των αδικηθέντων, αλλά και καταγραφή των παράλογων συμπεριφορών, επιδιώκει να προβληματίσει και να αφυπνίσει τους ανθρώπους, κρατώντας αναμμένη τη φλόγα της επανένωσης της Κύπρου και της ειρηνικής συμβίωσης Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων».

«Ο Λάμπρος Λάμπρου, εμπνευσμένος χορευτής, καταξιωμένος χορογράφος και πετυχημένος καλλιτεχνικός διευθυντής σημαντικών χορευτικών σχολών της Κύπρου και του εξωτερικού, άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην Τέχνη του Χορού.

Επιλέχθηκε να σπουδάσει σε διεθνούς φήμης σχολές του εξωτερικού, έλαβε μέρος ως σολίστ σε δεκάδες παραστάσεις και διέπρεψε ως χορογράφος συνεργαζόμενος με σημαντικούς χορευτικούς οργανισμούς. Το ταλέντο και το πολυσχιδές έργο του εκτιμήθηκε, με αποτέλεσμα να γίνει αποδέκτης σημαντικών τιμητικών διεθνών διακρίσεων. Ο Λάμπρος Λάμπρου άφησε μια σπουδαία καριέρα στο εξωτερικό, για να έρθει στην Κύπρο και να υλοποιήσει το μεγάλο του όνειρο: Να προσφέρει με κάθε τρόπο στην ανάπτυξη του χορού στην ιδιαίτερή του πατρίδα. Είχε ως στόχο να συμβάλει στην ίδρυση και λειτουργία κρατικής σχολής χορού ανώτατου επιπέδου, έτσι ώστε η μικρή Κύπρος να συμβαδίσει με τις άλλες χώρες του κόσμου. Όλα τα χρόνια που παρέμεινε στην Κύπρο ήταν δοσμένα στον χορό. Με την καθοδήγησή του αναδείχτηκαν σημαντικοί χορευτές και χορογράφοι με σημαντικές διακρίσεις σε Κύπρο και εξωτερικό. Το πάθος και η αγάπη του για το χορό αποτέλεσε σημείο έμπνευσης για νέους καλλιτέχνες. Μας συγκλόνισε η είδηση του θανάτου του Λάμπρου, γιατί είχε ακόμα να προσφέρει πολλά.

Θεωρούμε αυτή την εκδήλωση ως καλή ευκαιρία να κάνουμε αναφορά στους προβληματισμούς και τις προτάσεις του ΑΚΕΛ για τις νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία του Covid 19. Αυτές δυστυχώς επηρέασαν καταλυτικά την πολιτιστική δημιουργία στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι απασχολούμενοι στον χώρο του Πολιτισμού, τους πρώτους μήνες της πανδημίας του Covid 19, απώλεσαν το 80% του κύκλου εργασιών τους. Λαμβάνοντας υπόψη, ότι οι ευρωπαϊκοί Τομείς Πολιτισμού και Δημιουργίας αντιπροσωπεύουν το 4% του ευρωπαϊκού ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) και πάνω από 7,4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στην Ευρώπη των 27, εύκολα μπορεί κάποιος να υπολογίσει το μέγεθος των επιπτώσεων στο σύνολο πλέον της οικονομικής και κοινωνικής ζωής των κρατών στην ΕΕ.

Το ΑΚΕΛ, από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του, συνειδητοποίησε την αξία του Πολιτισμού για το χτίσιμο μιας χώρας, την αξία του ως δείκτης της ακμής η της παρακμής της κοινωνίας».

Οι ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy. Ακολουθήστε μας και στο Google News