Θέα/Ορίζοντας/ EMAL B CAYMAZ uç uç yusufçuk 110×140 cm oil on canvas 2013

Σύγχρονοι Τουρκοκύπριοι εικαστικοί δημιουργοί

Από το περιοδικό Νέα Εποχή, Τεύχος 353 / Καλοκαίρι 2022

Kemal Behcet Caymaz Γεννήθηκε το 1989 στην Κερύνεια. Το 2007 αποφοίτησε από το Λύκειο Καλών Τεχνών Λευκωσίας και την ίδια χρονιά ξεκίνησε τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών και Σχεδίου‐Πλαστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Εγγύς Ανατολής από όπου αποφοίτησε το 2011. Το 2017 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Mimar Sinan. Εργάζεται ως λέκτορας στη Σχολή Αρχιτεκτονικής, Σχεδιασμού και Καλών Τεχνών του American University. Έχει συμμετάσχει σε αριθμό εργαστηρίων και εκθέσεων τόσο στην Κύπρο, όσο και στο εξωτερικό.
Eser Kececi  Γεννήθηκε το 1980 στη Λευκωσία. Πήρε το πτυχίο της στην Κεραμική από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Hacettepe στην Τουρκία και το μεταπτυχιακό της από το ίδιο πανεπιστήμιο (2002‐2003). Ολοκλήρωσε τις διδακτορικές της σπουδές το 2019 στο Πανεπιστήμιο Εγγύς Ανατολής. Είναι Λέκτορας στη Σχολή Καλών Τεχνών (2006‐2011) του πανεπιστημίου ARUCAD. Είναι πρόεδρος του KKSD (Σύλλογος Καλλιτεχνών Χαρτιού Κύπρου). Έχει συμμετάσχει σε αριθμό εργαστηρίων τόσο στην Κύπρο, όσο και στο εξωτερικό και σε εκθέσεις στη Βρετανία, τις ΗΠΑ, το Μεξικό, τη Βουλγαρία και την Τουρκία.
KEMAL B CAYMAZ Çocuk Olmak IV 100x100cm Tuval üzerine yağlıboya

Ποια θέματα κυριαρχούν στα έργα σας;

Εσέρ Κετσετζί: Φυσικά, όπως με κάθε Κύπριο καλλιτέχνη, τα θέματά μου τροφοδοτούνται από τις κοινωνικές και πολιτικές δυναμικές. Εκτός από αυτό, τα θέματά

μου μπορούν επίσης να σχετίζονται με την LGBTI+ κοινότητα ή να σχετίζονται με παιδιά, σύμφωνα με το κεντρικό θέμα της έκθεσης κατά καιρούς.

Κεμάλ Μπεχτζέτ Τζαϊμάζ: Ακόμα κάνω έρευνα για την εικόνα του παιδιού στον πίνακα που επέλεξα ως θέμα στη μεταπτυχιακή μου εργασία. Μπορείτε να δείτε αυτή την εικόνα στο κέντρο των ζωγραφιών μου με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Τα παιδιά που χρησιμοποιώ στους πίνακές μου είναι αγόρια και είναι σαν ένα άτομο.

Αυτό το αγόρι με καστανά και ίσια μαλλιά στην πραγματικότητα αποτελεί μια μεταφορά που αντιπροσωπεύει τη δική μου παιδική ηλικία. Στους πίνακές μου, δεν απεικονίζονται μόνο χαρούμενες παιδικές σκηνές, αλλά και μια μεγάλη ποικιλία συναισθημάτων που αντικατοπτρίζουν την παιδική ψυχολογία. Ανάμεσά τους εμφανίζονται πολλά διαφορετικά πρόσωπα, μεταξύ των οποίων ντροπαλά, ενοχλημένα θυμωμένα, χαρούμενα, έκπληκτα. Με τη φιλοσοφία του Ζαν‐Πολ Σαρτρ «Η Ύπαρξη προηγείται της Ουσίας» μεταφέρω σκηνές από την παιδική μου ηλικία στον καμβά και στοχεύω σε πίνακες που είναι προϊόν αγνής παιδικής φαντασίας.

 Θεωρείτε ότι είναι σημαντικός ο ρόλος της τέχνης της ζωγραφικής αναφορικά με τις σχέσεις καλλιτέχνη-κοινωνίας;

Εσέρ Κετσετζί: Πάντα πίστευα ότι η τέχνη, ως εναλλακτικός τρόπος επικοινωνίας, είναι ένα εργαλείο διαμαρτυρίας. Γι’ αυτό, παρά να δουλεύω εντελώς αφηρημένα, προτιμώ να δημιουργώ έργα που μεταφέρουν τα μηνύματά μου και βγάζουν προς τα έξω τον εσωτερικό μου κόσμο, κάνοντας το κοινό να ευαισθητοποιηθεί και να αισθανθεί μια συναισθηματική σύνδεση με τα έργα μου. Δεν είμαι σίγουρη κατά πόσον το έχω καταφέρει αυτό, αλλά για μένα ο ρόλος των έργων τέχνης σε σχέση με το κοινωνικό πλαίσιο είναι εξαιρετικά σημαντικός.

Κεμάλ Μπεχτζέτ Τζαϊμάζ: Ο ζωγράφος είναι καθρέφτης της κοινωνίας. Όπως και στην περίοδο της Αναγέννησης, η ζωγραφική ήταν πάντα πολύ σημαντική για την καταγραφή και την τεκμηρίωση αυτής της περιόδου στο κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο.

Μπορεί η τέχνη της ζωγραφικής να επηρεάσει τους κοινούς στόχους, τις φιλίες των δύο κοινοτήτων και την «Ειρήνη στο Νησί»;

Εσέρ Κετσετζί: Ειδικά τα χρόνια που άνοιξαν για πρώτη φορά τα οδοφράγματα διοργανώσαμε πολλές δικοινοτικές εκθέσεις και εργαστήρια. Προσωπικά παρατήρησα ότι καλλιτέχνες και φιλότεχνοι μαζεύτηκαν σε πολλά εγκαίνια με ευρεία συμμετοχή. Αυτή τη στιγμή έχω πολλούς Ελληνοκύπριους φίλους καλλιτέχνες. Έχω ακόμη και φίλους Ελληνοκύπριους καλλιτέχνες που χρειάζομαι τις ιδέες τους και συμβουλεύομαι κατά καιρούς. Αρχικά, νομίζω ότι με την ενωτική δύναμη της τέχνης ανεξαρτήτως θρησκείας, γλώσσας ή φυλής, η «Ειρήνη στο Νησί» απέκτησε μεγάλη δυναμική.

Ωστόσο, βλέποντας το σημείο που έφτασε τώρα, πιστεύω ότι η τέχνη έχει εκπληρώσει το καθήκον της και με το παραπάνω και τα υπόλοιπα πρέπει να γίνουν από άλλες κοινωνικές δυνάμεις.

Κεμάλ Μπεχτζέτ Τζαϊμάζ: Φυσικά, οι καλλιτέχνες είναι συναισθηματικοί και ενωτικοί, απαλλαγμένοι από οποιεσδήποτε διακρίσεις. Με αυτήν την ανθρωπιστική αντίληψη, οι δικοινοτικές δραστηριότητες θα πρέπει να συνεχίσουν να αυξάνονται και περισσότεροι καλλιτέχνες πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους για την «Ειρήνη στο Νησί».

Eser Keçeci, Κολάζ σε χαρτί, 17Χ24 εκ το κάθε ένα, 2015
Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy