Συνεντεύξεις: Δεν έκλεισαν οι πόρτες συνεργασίας ΑΚΕΛ-ΔΗΚΟ – Μέρος του προβλήματος Αβέρωφ-Χριστοδουλίδης

Δεν έκλεισαν οριστικά οι πόρτες για συνεργασία ΑΚΕΛ και ΔΗΚΟ, παρά την αποτυχία εξεύρεσης κοινού υποψηφίου, εκτιμούν στη «Χαραυγή» το μέλος του Π.Γ. του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού και ο εκ των αντιπροέδρων του ΔΗΚΟ, Μιχάλης Δαμιανός.

Συνεντεύξεις στον Μιχάλη Μιχαήλ

Αναφορικά με το κατά πόσον οι εξελίξεις στην Ουκρανία υποβοηθούν την ύπαρξη κινητικότητας στο Κυπριακό, ο Άριστος Δαμιανού τονίζει ότι ο παράγοντας ενέργεια μπορεί να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ ο Μιχάλης Δαμιανός υποστηρίζει ότι πρέπει να αναδειχθεί η πραγματική βάση του Κυπριακού και όχι τα ΜΟΕ.

Αναφορικά με τον οικονομικό αντίκτυπο στην Κύπρο λόγω Ουκρανικού, ο Αρ. Δαμιανού αμφιβάλλει αν η κυβέρνηση έχει σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας, ενώ ο Μιχ. Δαμιανός τόνισε ότι χρειάζεται να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Μετά τη μη επίτευξη συνεργασίας με το ΑΚΕΛ, έκλεισε κάθε προοπτική συνεργασίας για τις προεδρικές εκλογές;
  2. Το Κυπριακό παραμένει σε στασιμότητα από το 2017. Πιστεύετε ότι οι εξελίξεις με το Ουκρανικό επιτρέπουν την επανέναρξη της διαδικασίας στο Κυπριακό;
  3. Αναλυτές εκτιμούν ότι λόγω του Ουκρανικού οι λαοί θα βρεθούν μπροστά σε μια τεράστια οικονομική κρίση και κρίση ακρίβειας. Υπάρχουν τρόποι να μην πάρει ο Κύπριος πολίτης όλο αυτό το βάρος στην πλάτη του;

Άριστος Δαμιανού: Το ΑΚΕΛ παραμένει δεσμευμένο στο στόχο της προοδευτικής αλλαγής γύρω από μια ευρύτερη υποψηφιότητα

1. Στην πολιτική, αυτό που σήμερα θεωρείται η λογική συνέπεια μιας προσπάθειας που δεν ολοκληρώθηκε, αύριο μπορεί να μην ισχύει. Αν σε επίπεδο πολιτικών προθέσεων η ηγεσία του ΔΗΚΟ παραμείνει δεσμευμένη στην προοπτική απαλλαγής από τη συναγερμική διακυβέρνηση, ουδείς μπορεί να αποκλείσει οτιδήποτε.

Οι δικές μας πόρτες παραμένουν ανοικτές για συνεργασία. Όμως στη δική μας αντίληψη οι Αβέρωφ Νεοφύτου και Νίκος Χριστοδουλίδης είναι μέρος του προβλήματος και όχι της λύσης. Θα είναι και οι δύο συνεχιστές της διακυβέρνησης Αναστασιάδη που καταβαράθρωσε το Κυπριακό, που φτωχοποίησε τους εργαζόμενους και τη μεσαία τάξη, που ηγήθηκε της θεσμικής διαπλοκής και απογείωσε τη διαφθορά.

Το ΑΚΕΛ παραμένει δεσμευμένο και θα εργαστεί για το στόχο της προοδευτικής αλλαγής γύρω από μια ευρύτερη υποψηφιότητα. Γι’ αυτό συνεχίζουμε ένα γόνιμο διάλογο στα σώματα του κόμματος, ο οποίος σύντομα θα μεταφερθεί και στη βάση. Συνομιλούμε και με τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Οι τελικές μας αποφάσεις θα ληφθούν σε Έκτακτο Παγκύπριο Συνέδριο τον ερχόμενο μήνα. Τον Ιούνιο το ΑΚΕΛ θα προτείνει στην κοινωνία, στους πολίτες, μια ισχυρή, πολιτικά αξιόπιστη υποψηφιότητα που θα ηγηθεί της προσπάθειας για προοδευτική αλλαγή.

2. Είναι αλήθεια ότι μετά το διπλό ναυάγιο του 2017, στη Γενεύη και στο Κραν Μοντανά, το Κυπριακό μπήκε σε ένα παρατεταμένο και επικίνδυνο αδιέξοδο. Η διατήρησή του -μοιραία- εμβαθύνει τη διχοτόμηση. Είναι γι’ αυτό που το ΑΚΕΛ επιμένει σε πρωτοβουλίες αντί της παθητικής ενατένισης των εξελίξεων. Δεν είμαι βέβαιος αν ο πόλεμος που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ουκρανία μπορεί μέσα από αυτοματισμούς να οδηγήσει σε επανέναρξη διαδικασίας στο Κυπριακό. Πόσω μάλλον που το ΝΑΤΟ, οι ΗΠΑ και κύκλοι εντός της ΕΕ αποδίδουν αναβαθμισμένο ρόλο τάχατες ειρηνοποιού στην Τουρκία.

Σίγουρα δεν μπορεί να υπάρξει πακετοποίηση. Υπάρχει ωστόσο ένα στοιχείο, ο παράγοντας ενέργεια, που επαναφέρει την προοπτική αξιοποίησής του ως καταλύτη τόσο για επανέναρξη ενός διαλόγου όσο και ως κίνητρο για τη λύση.

Η πρόταση που υποβάλαμε προ πολλού στον κ. Αναστασιάδη αποκτά επιπρόσθετη αξία αυτή την περίοδο. Βέβαια, η άτεγκτη στάση της Τουρκίας αποτελεί εμπόδιο, το οποίο ένας νέος Πρόεδρος που θα διαθέτει πολιτική αξιοπιστία και σταθερές θέσεις αρχών θα μπορέσει να διαχειριστεί καλύτερα με στόχο την επανεκκίνηση της διαδικασίας.

3. Αμφιβάλλω κατά πόσο οι κυβερνώντες έχουν σχέδιο. Μπροστά μας εκτυλίσσονται πολλαπλές κρίσεις, ανθρωπιστική, ενεργειακή, οικονομική. Ουδείς μπορεί να προβλέψει τον αντίκτυπο από έναν παρατεταμένο πόλεμο που εξελίσσεται σε σύρραξη Ρωσίας – Δύσης. Μπορεί -νομοτελειακά- μετά από μια παρατεταμένη κρίση του καπιταλισμού, η οποία στην Κύπρο ήταν πρωτίστως τραπεζική, η οικονομία να καταγράφει πλέον ρυθμούς ανάπτυξης.

Ωστόσο στην πραγματική οικονομία οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν αντέχουν την πίεση και την έλλειψη ρευστότητας, ενώ τα νοικοκυριά δεν βγάζουν τον μήνα. Οι πληθωριστικές τάσεις μοιάζουν με ανάλογες της δεκαετίας του ’90, η αγοραστική δύναμη των μισθών έχει μειωθεί σημαντικά και επικρατεί μια γενικευμένη ανασφάλεια.

Όχι «ασφάλεια και σταθερότητα», όπως διαφημίζει ότι τάχατες θα φέρει ο Αβέρωφ Νεοφύτου. Επιμέρους μέτρα μπορεί και πρέπει να ληφθούν. Στην άρνηση δε της κυβέρνησης να το πράξει, εμείς ήδη καταθέσαμε τόσο στην κοινωνία όσο και στη Βουλή προτάσεις που αφορούν την ακρίβεια.

Προτάσεις που αφορούν στις τιμές των καυσίμων και τη διπλή φορολογία, τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ για την πρώτη κατοικία, το πλαφόν στον ηλεκτρισμό και άλλα στοχευμένα μέτρα για ευάλωτους καταναλωτές. Ωστόσο δεν τρέφουμε αυταπάτες. Μόνο η αλλαγή με μια προοδευτική διακυβέρνηση μπορεί να δώσει ολοκληρωμένες λύσεις στα φλέγοντα προβλήματα των πολιτών. Και γι’ αυτήν την προοδευτική αλλαγή το ΑΚΕΛ εργάζεται μεθοδικά και αποφασιστικά.

Μιχάλης Δαμιανός: Η προοπτική συνεργασίας υπάρχει ακόμα, έστω και αν οι πιθανότητες αυτής είναι προφανώς περιορισμένες

1. Είναι λυπηρό ότι παρά την επιθυμία των δύο κομμάτων, η συζήτηση για συνεργασία στις Προεδρικές δεν έχει καταλήξει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Το Δημοκρατικό Κόμμα συνεχίζει τις διαβουλεύσεις με άλλα κόμματα και ανεξάρτητους υποψηφίους για διερεύνηση του ενδεχομένου συνεργασιών.

Παρά το ότι τα δύο κόμματα φαίνεται να έχουν πάρει ξεχωριστούς δρόμους, δεν πρέπει να θεωρείται ότι έχει κλείσει οριστικά η προοπτική συνεργασίας. Από τη στιγμή που κανένα από τα δύο κόμματα δεν έχει καταλήξει σε υποψήφιο που να μην είναι αποδεκτός από το άλλο κόμμα, η προοπτική συνεργασίας υπάρχει ακόμα, έστω και αν οι πιθανότητες αυτής είναι προφανώς περιορισμένες.

Ας μην ξεχνάμε ότι είμαστε εννέα με δέκα μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές και ότι ούτε σε παλαιότερες εκλογικές αναμετρήσεις τα κόμματα είχαν καταλήξει σε υποψηφίους σε αυτό το στάδιο. Είμαστε στην αρχή του δρόμου και πρέπει να κάνουμε υπομονή. Το σημαντικό είναι κάθε πλευρά να συμπεριφέρεται σοβαρά και υπεύθυνα απέναντι στις προσδοκίες των πολιτών.

2. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι καταδικαστέα και συνιστά κατάφωρη παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου και της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας. Η διεθνής κοινότητα έχει προχωρήσει σε άνευ προηγουμένου οικονομικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας και μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ. Αυτό δείχνει ότι όπου υπάρχει θέληση αλλά και πίεση από την ενδιαφερόμενη χώρα, πράγματα μπορούν να γίνουν. Στην περίπτωση της Κύπρου οι χώρες της ΕΕ δεν προχωρούν σε πραγματικές οικονομικές κυρώσεις κατά της Τουρκίας, αφού αυτές θα επηρεάσουν και τις δικές τους οικονομίες.

Είναι τώρα η ώρα η Κυπριακή Δημοκρατία να ανοίξει το «ξεχασμένο» ή «κρυμμένο κάτω από το χαλί» για την ΕΕ κυπριακό πρόβλημα και να ζητήσει την επιβολή πραγματικών οικονομικών κυρώσεων κατά της Τουρκίας για τη στάση της απέναντι στην Κύπρο, ως μοχλό πίεσης για την εξεύρεση μια αποδεκτής τουλάχιστον για μας λύσης του Κυπριακού. Τώρα είναι η ώρα να «υπενθυμίσουμε» στους Ευρωπαίους εταίρους τι έγινε και συνεχίζει να γίνεται στην Κύπρο για 48 ολόκληρα χρόνια.

Όσον αφορά την επανέναρξη της διαδικασίας για το Κυπριακό, αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να εξετάσει η κυβέρνηση, η οποία έχει και την ευθύνη της διαδικασίας. Έχει η κυβέρνηση ως προτεραιότητα την ουσία του Κυπριακού ή την προώθηση ΜΟΕ; Όπως έχω αναφέρει, τώρα είναι η ώρα αξιοποίησης των διεθνών εξελίξεων και ανάδειξης του κυπριακού προβλήματος στην ορθή του βάση και όχι η προώθηση τέτοιων ΜΟΕ, τα οποία υπονομεύουν τους θεσμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας, αναβαθμίζουν τους θεσμούς του ψευδοκράτους και εξανεμίζουν κάθε κίνητρο λύσης.

3. Ο Κύπριος πολίτης θα πάρει το βάρος στην πλάτη του είτε απευθείας, λόγω, για παράδειγμα, του αυξανόμενου πληθωρισμού και της αύξησης βασικών αγαθών, είτε εμμέσως, αν το αναλάβει το κράτος (αφού τα έσοδα του κράτους προέρχονται κυρίως από τέλη και φορολογίες).

Το θέμα είναι το βάρος αυτό να το επωμιστούν οι πολίτες με ορθότερες αναλογίες. Στις οικονομικές κρίσεις, οδυνηρότερες είναι οι επιπτώσεις στα χαμηλά οικονομικά στρώματα και στη μεσαία τάξη. Είναι δικαιότερο αλλά και προς όφελος της ίδιας της οικονομίας να στηριχθούν αυτές οι τάξεις των πολιτών. Για παράδειγμα, το κράτος οφείλει να εξεύρει τρόπους μείωσης του κόστους της ενέργειας και αντιμετώπισης της αύξησης του κόστους βασικών αγαθών.

Ας μη μείνουμε όμως εδώ και ας μην αφήσουμε την κυβέρνηση να προσπαθήσει να επιλύσει τα προβλήματα με επικοινωνιακά τεχνάσματα. Για να ξεπεράσεις μια κρίση, χρειάζεσαι ανάπτυξη και για να υπάρξει ανάπτυξη, σε μια μικρή χώρα όπως η Κύπρος, χρειάζονται επενδύσεις από το εξωτερικό.

Για να προσελκύσουμε πραγματικές επενδύσεις, θα πρέπει να λύσουμε το πρόβλημα της διαφθοράς. Αυτό δεν μπορεί να λυθεί με πομπώδεις εξαγγελίες αλλά με πράξεις.

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.