Συνεντεύξεις: Δεν υπάρχει πολιτική βούληση και δεν αντιμετωπίζεται η ακρίβεια με εφάπαξ χορηγίες

Παρά το ότι υπάρχουν τρόποι για αντιμετώπιση της ακρίβειας, η κυβέρνηση δεν έχει τη βούληση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, τόνισε στη «Χαραυγή» ο εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ, Γιώργος Κουκουμάς.

Αναφέρεται σε συγκεκριμένα μέτρα, όπως μεταξύ άλλων η αποκατάσταση της ΑΤΑ, κάτι που η κυβέρνηση δεν αποδέχεται να συζητήσει. Ανάλογη είναι και η στάση της κυβέρνησης στο θέμα της τιμής των καυσίμων, που δεν κάνει τίποτε για να αντιμετωπίσει το καρτέλ στις τιμές.

Από την πλευρά της η βουλευτής του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, δήλωσε στη «Χαραυγή» ότι η κυβέρνηση χτίζει σταδιακά ένα δίχτυ προστασίας πάνω από τις ευάλωτες ομάδες για αντιμετώπιση της ακρίβειας. «Βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο και θα πρέπει να αναμένουμε να δούμε την εξέλιξη των πραγμάτων», σημειώνει.

Θεωρεί επίσης ότι μια επιθετική, όπως την χαρακτηρίζει, παρέμβαση στην αγορά από πλευράς του κράτους θα επιφέρει στρεβλώσεις και θα δημιουργεί ιστορικά δεδικασμένα που θα αλλοιώσουν τον ανταγωνισμό.

Συνεντεύξεις στον Μιχάλη Μιχαήλ

Ερωτήσεις:

  1. Η ακρίβεια καλπάζει, η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, ιδιαίτερα των χαμηλά αμειβόμενων στρωμάτων, των ανέργων και των συνταξιούχων έχει μειωθεί αισθητά. Το κύμα της ακρίβειας ξεκίνησε πολύ πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία. Υπάρχει τρόπος να βοηθηθούν αυτά τα στρώματα;
  2. Κάτι ανάλογο, αλλά σε μεγαλύτερο βαθμό, συμβαίνει με τα καύσιμα. Οι τιμές ανεβαίνουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Η εντύπωση που επικρατεί είναι ότι υπάρχει καρτέλ. Αφού, σύμφωνα με την κυβέρνηση, δεν δικαιολογείται η επιβολή πλαφόν, τι άλλο μπορεί να γίνει;
  3. Και μέσα σ’ όλα αυτά έχουμε και το πρόβλημα της διαπλοκής και της διαφθοράς. Υπάρχει πραγματική πολιτική βούληση για αντιμετώπιση αυτής της μάστιγας;

Γιώργος Κουκουμάς: Η κυβέρνηση κάνει πλάτες στις εταιρείες καυσίμων, αντί να προστατεύσει τους καταναλωτές

1. Για να συζητήσουμε τι μπορεί να γίνει για να ανακουφιστούν τα νοικοκυριά, πρέπει να αντιληφθούμε όλοι τι ακριβώς συμβαίνει: Μπορεί η τσέπη των νοικοκυριών να αδειάζει ραγδαία ένεκα της ακρίβειας, αλλά οι τσέπες του κράτους και των μεγάλων εταιρειών, π.χ. στον τομέα της ενέργειας, γεμίζουν με έσοδα που δεν φαντάζονταν. Το κράτος έχει αυξημένα έσοδα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, μέσω ΦΠΑ, ένεκα των αυξήσεων στο ρεύμα και καύσιμα. Οι δε εταιρείες καυσίμων και οι επιχειρήσεις ΑΠΕ καταγράφουν αυξημένα κέρδη.

Συνεπώς, τρόποι και πόροι υπάρχουν, θέληση από την κυβέρνηση δεν υπάρχει. Θα μπορούσε η κυβέρνηση να διαθέσει πόρους από τα αναπάντεχα έσοδά της και να μειώσει το ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, αλλά δεν το πράττει, διότι δεν έχουν ιδέα τι περνούν τα χαμηλά στρώματα αλλά και η μεσαία τάξη. Θα μπορούσε να δεχθεί την πρόταση-πρόκληση του ΑΚΕΛ για έκτακτη φορολόγηση των λεγόμενων απροσδόκητων υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας, αλλά δεν θέλει να θίξει τα συμφέροντα των μεγαλοεπιχειρηματιών.

Το ίδιο ισχύει για την Αυτόματη Τιμαριθμική Αναπροσαρμογή, την οποία διαχρονικά εχθρεύεται η μεγαλοεργοδοσία και ο Συναγερμός. Σήμερα, η αποκατάσταση της ΑΤΑ και η επέκτασή της ώστε να καλύπτει κάθε εργαζόμενο του τόπου θα ήταν μια απτή ασπίδα προστασίας της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων. Αυτό είναι και αίτημα του ΑΚΕΛ και ολόκληρου του συνδικαλιστικού κινήματος. Όμως, μετά από μια μεγάλη περίοδο επιτήδειας σιωπής, ο Υπουργός Οικονομικών την περασμένη εβδομάδα παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση απορρίπτει την αποκατάσταση της ΑΤΑ. Αθετούν ακόμα και την υπογραφή τους για διάλογο για το μέλλον της ΑΤΑ. Αφού, όμως, είμαστε σε προεκλογική περίοδο, πρέπει να ακούσουμε και τη θέση των υποψηφίων για το θέμα. Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης πήρε καθαρή θέση υπέρ της αποκατάστασης και διεύρυνσης της ΑΤΑ. Ο Αβέρωφ Νεοφύτου και ο Νίκος Χριστοδουλίδης δεν τοποθετούνται, γιατί προφανώς συντάσσονται με την κυβέρνησή τους.

2. Δεν είναι «εντύπωση» που υπάρχει περί καρτέλ. Όλα βοούν εδώ και χρόνια. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπίστωσε δύο φορές ύπαρξη καρτέλ, οριζόντιου και κάθετου. Μελέτη της ίδιας της κυβέρνησης το 2015 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «δεν υπάρχουν συνθήκες ανταγωνισμού» στον τομέα των καυσίμων. Επιπρόσθετα, τίθεται το ερώτημα: αφού η κυβέρνηση και ο Συναγερμός ορκίζονται ότι δεν υπάρχει αισχροκέρδεια στα καύσιμα, τότε γιατί δεν δίνουν στη δημοσιότητα τα στοιχεία για το ποσοστό κέρδους των εταιρειών για να κρίνουμε όλοι; Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση κάνει πλάτες στις εταιρείες καυσίμων.

Απέναντι σε αυτή την πολιτική, το ΑΚΕΛ έχει καταθέσει δύο προτάσεις νόμου που μπορούν να ανακουφίσουν άμεσα τους καταναλωτές: τερματισμό της διπλής φορολογίας και ενίσχυση της νομοθεσίας για πλαφόν στα καύσιμα. Αυτά πρέπει να ψηφιστούν άμεσα από τη Βουλή και ταυτόχρονα πρέπει να εξαπολυθούν σαρωτικοί και πραγματικοί έλεγχοι στην αγορά για αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας.

3. Αυταπόδεικτα η κυβέρνηση έχει διασύρει τη χώρα διεθνώς με τα σκάνδαλά της, αλλά η διαφθορά δεν είναι μόνο θέμα εικόνας. Η διαφθορά στερεί από το κράτος δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που θα μπορούσαν να είναι δαπάνες για τις ανάγκες της κοινωνίας. Για παράδειγμα, όταν η κυβέρνηση χάριζε το ΦΠΑ στους «επενδυτές» που αγόραζαν ακίνητα πολυτελείας μαζί με τα διαβατήρια, την ίδια ώρα στερούσε από τον τόπο πόρους για την Παιδεία, την Υγεία, την κοινωνική πολιτική και τόσα άλλα.

Προφανώς, η διαφθορά είναι φαινόμενο συστημικό και ως τέτοιο, διαχρονικό. Αλλά επί ημερών του Συναγερμού έχουμε δύο πρωτόγνωρα γεγονότα. Αφ’ ενός, το μέγεθος της σήψης πήρε διαστάσεις που δεν ξαναέζησε ο τόπος. Αφ’ ετέρου, για πρώτη φορά ο ίδιος ο Πρόεδρος της χώρας είναι τόσα βαθιά και άμεσα μπλεγμένος σε υποθέσεις κραυγαλέας σύγκρουσης συμφέροντος και αδιαφάνειας.

Όταν λοιπόν ο Αβέρωφ Ν. και ο Ν. Χριστοδουλίδης δηλώνουν «περήφανοι για τη διακυβέρνηση Αναστασιάδη» και διεκδικούν να τη συνεχίσουν, επιβεβαιώνουν ότι αυτοί που κυβερνούν εδώ και 9 χρόνια είναι μέρος του προβλήματος, άρα ούτε μπορούν και ούτε θέλουν να το αντιμετωπίσουν. Γι’ αυτό η απομάκρυνση του Συναγερμού από τη διακυβέρνηση θα είναι το πρώτο μεγάλο κτύπημα στη διαφθορά.

Φωτεινή Τσιρίδου: Επιθετική παρέμβαση στην αγορά από πλευράς του κράτους θα επιφέρει στρεβλώσεις

1. Αυτό που ζούμε είναι μια ιστορική αλλαγή. Βιώνουμε τη μετάβαση από τη μία φάση της Ιστορίας στην άλλη –η παγκοσμιοποίηση με τον τρόπο που την είχαμε γνωρίσει δεν υπάρχει πια, αναμένουμε να δούμε τι θα σχηματιστεί στη θέση της. Περνάμε ταυτόχρονα πολλαπλές κρίσεις -κλιματική, υγειονομική, ενεργειακή, κρίση τιμών- και σε αυτές ίσως έρθει να προστεθεί και μια επισιτιστική κρίση. Αναμφίβολα, υπάρχει μια αναταραχή στους οικονομικούς προϋπολογισμούς με όλα αυτά, αλλά δεν είμαστε απροστάτευτοι απέναντι σε όσα μας απειλούν.

Η κυβέρνηση χτίζει σταδιακά ένα δίχτυ προστασίας πάνω από τα κοινωνικά στρώματα που πλήττονται περισσότερο από την ακρίβεια. Με στοχευμένες παρεμβάσεις, η κυβέρνηση αμβλύνει όσο το δυνατόν περισσότερο τις συνέπειες των κρίσεων, όπως εξάλλου έκανε και την περίοδο της πανδημίας. Η κυβέρνηση κάνει λελογισμένη χρήση των πόρων δουλεύοντας σε δύο άξονες: αφενός στην άμεση ανακούφιση πολιτών και επιχειρήσεων, αφετέρου στη διατήρηση δυνάμεων για το εγγύς μέλλον. Η Ιστορία έχει δείξει ότι οι κρίσεις είναι ένας μαραθώνιος – πρέπει να εφαρμόσουμε σωστή τακτική την ώρα του αγώνα.

Αξίζει ακόμα να τονίσουμε ότι η Κύπρος είναι η μόνη χώρα στην ΕΕ που πήρε και οριζόντια μέτρα, όπως για παράδειγμα τη μείωση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα οριζόντια και για όλους και την οριζόντια μείωση του ΦΠΑ στο ηλεκτρικό ρεύμα, σχεδόν κατά 50%. Η διαχρονική βεβαίως επιδοματική και κοινωνική πολιτική είναι εκεί για να ανακουφίζουν τους πολίτες που το έχουν ανάγκη. Και αυτό πρέπει να το πιστώσουν στην κυβέρνηση όλες οι υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις.

2. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα στην ΕΕ που μείωσε το φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα οριζόντια. Σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον που ακόμη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα ορυκτά καύσιμα, οι δυνατότητες που υπάρχουν είναι δεδομένες. Όσο δεν έχουμε μεγάλη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης με παράλληλη αύξηση της συμμετοχής των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα, τα εργαλεία που θα έχουμε στα χέρια μας είναι πεπερασμένα.

Από την άλλη, πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Οι πολίτες δεν αποδέχονται υποσχέσεις που δεν είναι υλοποιήσιμες και αυτό έχει αποδειχτεί στις κάλπες. Αυτό που γίνεται όμως και θα πρέπει να το τονίσουμε, είναι ότι σε σχέση με τον πληθωρισμό, που καλπάζει σε όλη την υφήλιο, το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε σε νέα πακέτα μέτρων με εφάπαξ χορηγίες. Το συνολικό ποσό που θα δαπανηθεί μέχρι την 31η Αυγούστου 2022 για αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων και της ακρίβειας ανέρχεται σχεδόν σε €300 εκ., ποσό που ισοδυναμεί με το 1,5% του ΑΕΠ της χώρας.

Πρέπει, τέλος, να καταλάβουμε ότι μια επιθετική παρέμβαση στην αγορά από πλευράς του κράτους θα επιφέρει στρεβλώσεις και θα δημιουργεί ιστορικά δεδικασμένα που θα αλλοιώσουν τον ανταγωνισμό και σε άλλους κλάδους. Είναι ένας φαύλος κύκλος που αν ανοίξει, δεν κλείνει ποτέ.

3. Αν όντως υπάρχει πολιτική βούληση, σίγουρα αυτή υπάρχει στο κυβερνητικό στρατόπεδο και τον Δημοκρατικό Συναγερμό. Και το έχουμε αποδείξει επανειλημμένα τόσο μέσα από τη θέσπιση μηχανισμών και διαδικασιών για την πάταξη της διαφθοράς και της διαπλοκής, όσο και μέσα από δράσεις που προωθεί το ίδιο το κόμμα μας για την ενίσχυση της λογοδοσίας.

Να θυμίσω μόνο τη δημιουργία του οριζόντιου σχεδίου δράσης καταπολέμησης της διαφθοράς που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει 52 δράσεις, όπως η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς, η προστασία μαρτύρων, η δημιουργία μονάδων εσωτερικού ελέγχου και άλλα που καταφέραμε να τα ψηφίσουμε τη χρονιά αυτή στη Βουλή.

Ωστόσο δεν αρκούν αυτά. Εάν δεν αλλάξουμε νοοτροπία μέσα στην κοινωνία, στον τρόπο που λειτουργούμε καθημερινά, δεν πρόκειται να δούμε ουσιαστικές αλλαγές.

Ένα χρόνο τώρα που είμαι στη Βουλή, έχω την τιμή και τη χαρά να έχω αγαστή συνεργασία με τους συναδέλφους από όλα τα κόμματα και ελπίζω ότι, όλοι μαζί, θα καταφέρουμε να μπολιάσουμε τη νέα γενιά της Κύπρου με μια νοοτροπία σύγχρονη που να εδράζεται στην αξιοκρατία, τη λογοδοσία και την ανοιχτή διακυβέρνηση.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy