Το ΑΚΕΛ, διά του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου Γιώργου Λουκαΐδη, κρίνει ότι η όλη στάση και συμπεριφορά του κ. Αναστασιάδη, από το Μοντ Πελεράν 1 και εντεύθεν, οδηγεί τη χώρα μας και το Κυπριακό στα βράχια. Από την άλλη ο ΔΗΣΥ, διά του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου Νίκου Τορναρίτη, επιμένει ότι οι αναφορές στο πλαίσιο Γκουτέρες και στα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας παραπέμπουν ξεκάθαρα στη λύση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας. Ένα είναι σίγουρο: Με το ψήφισμα για την ανανέωση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ και την άφιξη της κας Λουτ, τα ψέματα σίγουρα τελειώνουν…

Ερωτήσεις:

  1. Πώς ερμηνεύετε το γεγονός ότι στις δηλώσεις του τον τελευταίο καιρό ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αρνείται πεισματικά να τοποθετηθεί ξεκάθαρα υπέρ της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας; Στην Κοινή Διακήρυξη της Συνόδου των 7 χωρών-μελών της ΕΕ, πουθενά δεν αναφέρεται η ΔΔΟ, αν και οι κυβερνώντες μίλησαν σε υπερθετικό βαθμό για τη σημασία της.
  2. Οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης και του κυβερνώντος κόμματος ισχυρίζονται ότι με την παρουσία των ΗΠΑ και της Γαλλίας (και τις ανάλογες συμφωνίες για διευκολύνσεις) θωρακίζονται οι ενεργειακοί μας σχεδιασμοί. Μήπως αυτό σημαίνει «στρατιωτικοποίηση» των ενεργειακών ζητημάτων και δημιουργία έντασης την ώρα που γίνεται προσπάθεια επανέναρξης των συνομιλιών;
  3. Το Σ.Α. των Ηνωμένων Εθνών ανανέωσε τη θητεία της ΟΥΝΦΙΚΥΠ για άλλους έξι μήνες με δύο σημαντικές συστάσεις. 1. Καλεί όλους τους εμπλεκόμενους να καταλήξουν στους όρους αναφοράς και 2. Αναμένει έκθεση τον Απρίλιο για τις καλές Υπηρεσίες του ΓΓ του ΟΗΕ. Ποιοι οι κίνδυνοι αν δεν υπάρξει ανταπόκριση;

Συνεντεύξεις στη Νίκη Κουλέρμου

Γιώργος Λουκαΐδης:

«Ελπίζουμε ότι δεν θα παραμείνει χαλασμένη η πολιτική πυξίδα του κ. Αναστασιάδη»

  1. Είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να ερμηνεύσουμε τις προθέσεις και τα κίνητρα του κ. Αναστασιάδη. Αυτό που μπορούμε, όμως, να κάνουμε είναι να διαπιστώσουμε με βεβαιότητα ότι οι χειρισμοί, οι πράξεις και οι παραλείψεις του έχουν ήδη προξενήσει τεράστια ζημιά στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, όχι μόνο παραλείπει σε διάφορες περιπτώσεις να προτάξει τη λύση ΔΔΟ, αλλά αντίθετα επιδίδεται σε μια αρνητική ρητορική και σε δαιμονοποίηση της λύσης ΔΔΟ με πολιτική ισότητα. Ανάμεσα σε πολλές άλλες παρόμοιες δηλώσεις είναι ενδεικτική η δήλωσή του στις 18.01.2019 ότι δεν θα επιτρέψει το κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας να μετατραπεί σε κοινότητα. Μία θέση που όταν την προέβαλε ο μ. Τάσσος Παπαδόπουλος, την επέκρινε δριμύτατα λέγοντας ότι οδηγεί σε λύση δύο χωριστών κρατών. Τυχαία, άραγε την επικαλείται ο ίδιος σήμερα; Ή μήπως αποτελεί συνέχεια του φλερτ του με τη λύση δύο κρατών και συνομοσπονδίας; Σε κάθε περίπτωση, η όλη στάση και συμπεριφορά του κ. Αναστασιάδη, από το Μοντ Πελεράν 1 και εντεύθεν, οδηγεί τη χώρα μας και το Κυπριακό στα βράχια. Το ΑΚΕΛ από πλευράς του θα συνεχίσει να συγκρούεται με συνέπεια και σταθερότητα με οτιδήποτε και οποιονδήποτε οδηγεί σε διχοτομική λύση, σε λύση δύο κρατών και συνομοσπονδίας.

  1. Η στρατιωτικοποίηση των ενεργειακών ζητημάτων, το μόνο που θα εξυπηρετήσει είναι την προσπάθεια της Τουρκίας να συντηρήσει και να εντείνει τη στρατιωτική ένταση στη νοτιοανατολική Μεσόγειο και ειδικότερα στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αποτελεί ψευδαίσθηση να πιστεύει κάποιος ότι η κλιμάκωση της στρατιωτικής έντασης και του ανταγωνισμού με την Τουρκία θα βγάλει κερδισμένη ή θα προστατεύσει την Κύπρο. Ακόμη χειρότερα, η μετατροπή της Κύπρου σε ορμητήριο πολέμου από στρατιωτικές υπερδυνάμεις, όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία, το μόνο που θα πετύχει είναι να οδηγήσει την Κύπρο σε περιπέτειες, θέτοντάς μας στο επίκεντρο της τιτανομαχίας που εξελίσσεται στη νοτιοανατολική Μεσόγειο από τις υπερδυνάμεις και τα κράτη-συμμάχους τους στην περιοχή.

Το ΑΚΕΛ επιμένει ότι οι ενεργειακοί μας σχεδιασμοί, η ασφάλεια και η σταθερότητα για την Κύπρο και την περιοχή μας εξυπηρετούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μέσα από την πολιτική θωράκιση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Πρώτον, με τη μετατροπή της χώρας μας σε γέφυρα ειρήνης και συνεργασίας στην περιοχή μας και όχι σε ορμητήριο πολέμου. Δεύτερον, με τη συνεπή στήριξη και προσπάθειά μας για σωστή επίλυση του Κυπριακού και στο βαθμό που αυτό δεν επιτυγχάνεται, τούτο να αναγνωρίζεται από τη διεθνή κοινότητα ότι οφείλεται στην άλλη πλευρά ή/και την Τουρκία.

  1. Το τελευταίο ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας για ανανέωση της θητείας της UNFICYP, επαναβεβαιώνει ότι τα πολιτικά και τα χρονικά περιθώρια στενεύουν για τον κ. Αναστασιάδη. Τα ψέματα τελειώνουν και θα πρέπει να αποφασίσει το δρόμο που θα βαδίσει. Ελπίζουμε ότι δεν θα παραμείνει χαλασμένη η πολιτική του πυξίδα.

Ειδικότερα, έχουμε υπογραμμίσει πολλές φορές ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης οφείλει να πείσει τον Γ.Γ. του ΟΗΕ ότι παραμένει σταθερά προσηλωμένος σε λύση ΔΔΟ, ότι προετοιμάζει το λαό για μια τέτοια λύση και ειδικότερα ότι έχει την απαιτούμενη βούληση και ετοιμότητα για να συμβάλει θετικά και εποικοδομητικά στη σύνταξη των όρων αναφοράς. Αν το πράξει, το βάρος και η ευθύνη μεταφέρονται εξ ολοκλήρου στην άλλη πλευρά και στην Τουρκία για τις όποιες εξελίξεις θα ακολουθήσουν. Αν, όμως, δεν το πράξει και συνεχίσει να βαδίζει στο δρόμο των αντιφάσεων, των παλινωδιών και των σκοπιμοτήτων, τότε η προοπτική να χαρακτηριστεί ως ο Πρόεδρος της διχοτόμησης θα είναι κάτι περισσότερο από ορατός.

Νίκος Τορναρίτης:

«Οι αναφορές στο πλαίσιο του ΓΓ των Ηνωμένων Εθνών και τα ψηφίσματα του ΟΗΕ προσδιορίζουν ξεκάθαρα τη ΔΔΟ»

  1. Είναι άδικη η τοποθέτησή σας αυτή. Ο Πρόεδρος έχει επανειλημμένα ξεκαθαρίσει ότι επιδιώκει άμεση επανέναρξη των συνομιλιών με βάση το πλαίσιο του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών και τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών. Οι αναφορές αυτές προσδιορίζουν ξεκάθαρα τη μορφή της λύσης που δεν είναι άλλη από τη Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία. Η ΔΔΟ είναι η μόνη αμοιβαία αποδεκτή λύση που διασφαλίζει τη μία κυριαρχία, τη μία διεθνή προσωπικότητα και τη μία ιθαγένεια. Ταυτόχρονα είναι και το μόνο εφικτό μοντέλο λύσης γιατί η ΕΕ δεν πρόκειται ποτέ να αποδεχθεί στους κόλπους της δύο κράτη ή να αποδεχθεί λύσεις με επικαλυμμένη διχοτόμηση. Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύεται και το γεγονός ότι το Κυπριακό είναι ευρωπαϊκό πρόβλημα και οι αρχές και αξίες της ΕΕ πρέπει να διέπουν την τελική λύση. Αυτό το κατανοούν πλέον και οι Τουρκοκύπριοι σε ένα μεγάλο βαθμό.

Όσον αφορά τη Σύνοδο των «7» της ΕΕ, η Κυπριακή Δημοκρατία κέρδισε πολλά μέσα από το κείμενο της Κοινής Διακήρυξης και ειδικότερα τις αναφορές στο Κυπριακό, τα Ενεργειακά και το Μεταναστευτικό. Οι νότιες μεσογειακές χώρες της ΕΕ υποστήριξαν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου εφ’ όλης της ύλης και υπογράμμισαν ότι η ιδιότητα του κράτους-μέλους της ΕΕ αποτελεί την καλύτερη ασφαλιστική δικλίδα για μια επανενωμένη Κύπρο. Επιπρόσθετα κάλεσαν την Τουρκία να εφαρμόσει τις κυπρογενείς της υποχρεώσεις και επανέλαβαν τη σθεναρή τους υποστήριξη στις συνεχιζόμενες προσπάθειες για την επανέναρξη ουσιαστικών διαπραγματεύσεων που να οδηγήσουν σε μια συνολική και βιώσιμη λύση του Κυπριακού, σύμφωνα με τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Οτιδήποτε άλλο λέγεται για τη συγκεκριμένη Σύνοδο είναι εκ του περισσού.

  1. Η κυβέρνηση Αναστασιάδη ανέπτυξε μία πολυεπίπεδη εξωτερική πολιτική που φέρνει αποτελέσματα και αυτά τα αποτελέσματα τα βλέπουν καθημερινά οι πολίτες. H Κύπρος δεν είναι αδρανής, αναπτύσσει πρωτοβουλίες και δημιουργεί διεθνείς συνεργασίες που διευρύνουν την ενεργειακή της προοπτική και αναδεικνύουν την ευρωπαϊκή της ιδιότητα.

Στην περιοχή μας ανακαλύφθηκαν σημαντικές ποσότητες υδρογονανθράκων, στην εξόρυξη των οποίων συμμετέχουν σημαντικές εταιρείες που προέρχονται και από τις ΗΠΑ και από τη Γαλλία. Δεν κάνουμε γενικές συζητήσεις, αναπτύσσουμε συγκεκριμένες συμφωνίες και με τις ΗΠΑ και με τη Γαλλία, τόσο για την προστασία των εξορύξεων όσο και για την ασφάλεια της ίδιας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οι πρωτοβουλίες μας δεν στρέφονται εναντίον κανενός ούτε συνιστούν ενέργειες πρόκλησης έντασης. Η στρατιωτικοποίηση της Κύπρου είναι απόρροια της συνεχιζόμενης τουρκικής κατοχής και της παρουσίας μεγάλου αριθμού στρατευμάτων και όλοι το καταλαβαίνουν αυτό. Δεν χρειάζεται να πυροβολούμε τα πόδια μας!

  1. Στο χώρο του Συμβουλίου Ασφαλείας εξαιτίας της θέσης των ΗΠΑ, παραμένει στη συζήτηση η διασύνδεση της προόδου του Κυπριακού με την ΟΥΝΦΙΚΥΠ. Το γεγονός αυτό είναι μία από τις πολλές αιτίες που εμείς θέλουμε το συντομότερο δυνατόν να επαναρχίσουν οι συνομιλίες με σκοπό να καταλήξουν σε οριστική συμφωνία. Δεν εννοούμε κάτι αόριστο, αλλά κάτι πολύ συγκεκριμένο, το πλαίσιο Γκουτέρες που βρισκόταν στην ημερήσια διάταξη στη διεθνή διάσκεψη στο Κραν Μοντανά. Μπορούμε άμεσα να καταλήξουμε σε μια συμφωνία για τους όρους αναφοράς, αξιοποιώντας το πλαίσιο Γκουτέρες και τις μέχρι τώρα συγκλίσεις. Δεν λειτουργούμε όμως μόνοι μας, έχουμε απέναντί μας και την Τουρκία. Εάν η Τουρκία αποδειχτεί και πάλι αδιάλλακτη, έχω την εντύπωση ότι η διεθνής κοινότητα πρέπει να στραφεί προς την τουρκική πλευρά και να ζητήσει εξηγήσεις.

Είναι επίσης σημαντικό να αναπτύξουμε συνδυασμένες πρωτοβουλίες που βρίσκονται τυπικά «έξω από το τραπέζι» του Κυπριακού. Μιλώ για την επί σειρά μηνών διαβούλευση για το μέλλον της Τουρκίας στην ΕΕ και οπωσδήποτε τη συνέχιση του ενεργειακού προγράμματος. Αν μπορούμε να διαμορφώσουμε συνθήκες win – win στην ευρύτερη σκακιέρα, τότε θα έχουμε περισσότερη διεθνή υποστήριξη και δύσκολα η Τουρκία θα μπορέσει να μετατοπίσει τη συζήτηση σε δύο κράτη.