Συνέντευξη – Νίκος Ιωάννου: Πρώτα το πολιτικό πλαίσιο και µετά ονόµατα για τις Προεδρικές

Όσοι βιάζονται να προκρίνουν ή να αποκλείσουν ονόµατα κάνουν µόνο ζηµιά στο στόχο της αλλαγής. Η δημοκρατία στο ΑΚΕΛ θα λειτουργήσει

  • Η επιδίωξη των ελάχιστων συγκλίσεων σε βασικά ζητήµατα είναι επιβεβληµένη. Ο υποψήφιος Πρόεδρος που θα στηριχτεί θα έχει το δικό του πρόγραµµα και τα κόµµατα θα διατηρήσουν τις θέσεις τους
  • Αν ήταν να επιβεβαιώνουµε ή να διαψεύδουµε δηµοσιεύµατα, τότε δεν θα έπρεπε να είµαστε κόµµα αλλά πρακτορείο στοιχηµάτων. Στο παρόν στάδιο δεν βάλαµε ονόµατα
  • Ακόµα και αν δεν τα βρούµε µε άλλες πολιτικές δυνάµεις, και πάλι το πρόγραµµα του υποψηφίου που θα υποστηριχτεί από το ΑΚΕΛ θα απευθύνεται ευρύτερα στην κοινωνία

Της Νίκης Κουλέρµου

Ξεκάθαρες απαντήσεις δίνει ο Νίκος Ιωάννου, µέλος του Π.Γ. του ΑΚΕΛ, για το πώς προχωρούν στο ΑΚΕΛ οι διαδικασίες για συνεργασίες µε άλλες πολιτικές δυνάµεις µε στόχο την αλλαγή στη διακυβέρνηση του τόπου.

Διαβάστε επίσης: ΓΓ ΑΚΕΛ για Προεδρικές: «Υπήρξαν περίοδοι σύγκρουσης με το ΔΗΚΟ αλλά…»

Ξεκαθαρίζει κυρίως ότι σε σχέση µε τις συνεργασίες και την επιλογή υποψηφίου η δηµοκρατία στο ΑΚΕΛ λειτουργεί και θα λειτουργήσει. Στο παρόν στάδιο συζητείται µε άλλες δυνάµεις το πολιτικό πλαίσιο συνεργασίας και αν αυτό συµφωνηθεί, τότε θα µπουν και ονόµατα προς συζήτηση όχι µόνο από το ΑΚΕΛ αλλά και άλλες πολιτικές δυνάµεις.

«Η επιλογή των ονοµάτων θα γίνει και αυτή στη βάση των κριτηρίων που έθεσε η Κεντρική Επιτροπή του ΑΚΕΛ. Αν τα κριτήρια των άλλων κοµµάτων ή κάποιων κοµµάτων για την επιλογή των υποψηφίων ταιριάζουν ή συγκλίνουν µε τα δικά µας, τότε θα πάµε στη βάση µας να πάρουµε έγκριση. Η Παγκύπρια Συνδιάσκεψη θα είναι το αποκορύφωµα αυτής της προσπάθειας», τονίζει.

Το AKEΛ δηλώνει «παρών» και στην πρώτη γραµµή για να κάνει η Κύπρος µια νέα αρχή µε τις Προεδρικές του 2023. Ποιες πολιτικές δυνάµεις και κόµµατα συστρατεύονται σ’ αυτό το στόχο και µε ποιους όρους;

Επιδίωξη του ΑΚΕΛ είναι η συνεργασία στη βάση αρχών µε άλλες πολιτικές δυνάµεις, φορείς και προσωπικότητες της κοινωνίας που συµµερίζονται το στόχο της αλλαγής στη διακυβέρνηση του τόπου.

Θα επιδιώξουµε συγκλίσεις που θα οδηγήσουν σε συνεργασία µε κοινό υποψήφιο. Στόχος να ανακόψουµε την ολέθρια πορεία που πήρε ο τόπος στο Κυπριακό, να προστατεύσουµε τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώµατα του λαού µας και να θέσουµε γερά θεµέλια για ένα σύγχρονο κράτος δικαίου, για διαφάνεια και χρηστή διοίκηση. Να απαλλάξουµε την Κύπρο από την οικονοµία της αρπαχτής. Προτεραιότητα θα είναι τα θέµατα της παιδείας, της υγείας, του περιβάλλοντος, της ενέργειας, της έρευνας. Σε αυτά τα ζητήµατα η κυβέρνηση ∆ΗΣΥ-Αναστασιάδη βαθµολογείται, κατά γενική ομολογία, µε βαθµό κάτω από τη βάση.

Οι διαφορετικές θέσεις µεταξύ των κοµµάτων της αντιπολίτευσης σε βασικά ζητήµατα που απασχολούν την κοινωνία µπορεί να ξεπεραστούν αν όλοι βάλουν νερό στο κρασί τους. Αυτό, από την άλλη, µπορεί να θεωρηθεί «εκτροχιασµός» από θέσεις αρχών;

Στο σύστηµα της Προεδρικής ∆ηµοκρατίας, όπου κανένα κόµµα δεν έχει την απαιτούµενη πλειοψηφία, η συνεργασία και η επιδίωξη της ελάχιστης βάσης, κοινών θέσεων και συγκλίσεων σε βασικά ζητήµατα είναι επιβεβληµένη. Ο υποψήφιος Πρόεδρος που θα στηριχτεί θα έχει το δικό του πρόγραµµα και τα κόµµατα θα διατηρήσουν τις θέσεις τους, όπως άλλωστε συµβαίνει πάντα. Ασφαλώς και πρέπει να λάβει υπόψη τις ευαισθησίες των κοµµάτων ώστε να µην τα ακυρώνει, γι’ αυτό εξάλλου µιλούµε για συνεργασία αρχών, συνεργασία στη βάση συγκεκριµένων συγκλίσεων.

Το ΑΚΕΛ είχε βάλει από νωρίς το στόχο για «ουσιαστική και προοδευτική αλλαγή». Μιλούν ωστόσο για αλλαγή σχεδόν όλοι, ακόµα και οι του ∆ΗΣΥ…

Κάποιος που δεν γνωρίζει την κυπριακή πραγµατικότητα, θα νοµίζει, βλέποντας τις ειδήσεις, ότι ο κ. Νεοφύτου δεν προέρχεται από το κυβερνητικό στρατόπεδο αλλά από το χώρο της αντιπολίτευσης! Είναι προφανές ότι στην προεκλογική περίοδο θα δυσκολευτεί ιδιαίτερα και θα σχοινοβατεί ο Αβέρωφ Νεοφύτου. Θα στηρίξει ή όχι προεκλογικά τις πολιτικές της κυβέρνησης µε την οποία είναι συνοδοιπόρος και συγκυβερνά εδώ και 9 χρόνια; Θα ασκήσει ή όχι κριτική στη λύση δύο κρατών που ο Πρόεδρος συζητούσε αριστερά και δεξιά; Θα ασκήσει ή όχι κριτική για την εµπλοκή του ίδιου του κ. Αναστασιάδη σε θέµατα διαφθοράς και διαπλοκής που έχουν και τη βούλα του Ευρωκοινοβουλίου;

Στην ίδια δύσκολη θέση θα βρεθεί και ο κ. Νίκος Χριστοδουλίδης, αν τελικά θα είναι υποψήφιος. Θα συνεχίσει να παρουσιάζεται ως πνευµατικό παιδί του ∆ΗΣΥ και της κυβέρνησης Ν. Αναστασιάδη, ή θα το παίξει στο ταµπλό της αλλαγής; Θα τον δούµε να αντιπολιτεύεται αυτούς που για 9 χρόνια µε συνέπεια υπηρετούσε; Ήταν ή δεν ήταν στο σκάφος των «φίλων» του Αναστασιάδη; Και αν ήταν -που ήταν- γιατί τώρα κατέβηκε από το σκάφος;

Τόσο πριν όσο και µετά την Ολοµέλεια της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ, από κάποιους καλοπροαίρετα και από άλλους κακοπροαίρετα, πήρε δημοσιότητα μια έντονη ονοματολογία. Παρόλες τις προκλήσεις, η ηγεσία του ΑΚΕΛ ούτε διέψευσε ούτε και επιβεβαίωσε τα δηµοσιεύµατα, γεγονός που επιτρέπει µια δηµόσια συζήτηση γι’ αυτά. Θέλει να προσµετρήσει την αντίδραση σε όσα συζητούνται;

Τα µέσα ενηµέρωσης κάνουν τη δουλειά τους κι εµείς τη δουλειά µας. Αν ήταν για να επιβεβαιώνουµε ή να διαψεύδουµε δηµοσιεύµατα και πληροφορίες για ονόµατα, τότε δεν θα έπρεπε να είµαστε κόµµα αλλά πρακτορείο στοιχηµάτων. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος: στο παρόν στάδιο δεν βάλαµε ονόµατα. Βάλαµε το πολιτικό πλαίσιο για να συζητήσουµε µε άλλες δυνάµεις. Αν συµφωνήσουµε σε αυτό το πλαίσιο, θα προχωρήσουμε και σε ονόµατα.

Ονόµατα, βέβαια, δεν θα προτείνει µόνο το ΑΚΕΛ, αλλά και άλλες πολιτικές δυνάµεις. Η Κεντρική Επιτροπή του ΑΚΕΛ έβαλε κάποια κριτήρια για την επιλογή των ονοµάτων. Αν τα κριτήρια των άλλων κοµµάτων, ή κάποιων κοµµάτων, για την επιλογή των υποψηφίων ταιριάζουν ή συγκλίνουν µε τα δικά µας, τότε θα πάµε στη βάση του κόμματος να πάρουµε έγκριση. Η Παγκύπρια Συνδιάσκεψη θα είναι το αποκορύφωµα αυτής της προσπάθειας.

Είµαστε όµως στο αρχικό στάδιο. Όσοι βιάζονται να προκρίνουν ή να αποκλείσουν ονόµατα κάνουν µόνο ζηµιά στο στόχο της αλλαγής. ∆εν είµαστε λάγνοι των διαδικασιών. Η δηµοκρατία πρέπει να λειτουργήσει και θα λειτουργήσει στο ΑΚΕΛ. Το ίδιο κάνουµε και για την επιλογή των υποψήφιων βουλευτών. Όπως είπε και ο Γενικός Γραµµατέας, «τοις φρονίµοις ολίγα». Αυτά τα πράγµατα χρειάζονται υποµονή και όχι όποιος προλάβει.

Ποιος θα είναι ο πρωταρχικός στόχος στις επίσηµες διαβουλεύσεις µε τα κόµµατα της αντιπολίτευσης; Να συµφωνήσουν σε προγραµµατικές θέσεις και µετά να ράψουν το κοστούµι του υποψηφίου, ή αυτό θα γίνεται ταυτόχρονα;

Ασφαλώς και θα πρέπει να µιλήσουµε πρώτα για προγραµµατικές θέσεις µε τα κόµµατα της αντιπολίτευσης. Αν τα βρίσκουµε σε ελάχιστες θέσεις και συγκλίσεις, που δεν θα ξεπερνούν τις κόκκινες µας γραµµές, τότε και το έργο του κοινού υποψήφιου, όσον αφορά την ετοιμασία του προγράμματος που θα θέσει ενώπιον του λαού, θα είναι πιο εύκολο. ∆εν θα είναι αντιγραφή του προγράμματος του ΑΚΕΛ ούτε και κάποιου άλλου κόµµατος.

Θα είναι το δικό του πρόγραµµα, με το οποίο θα απευθυνθεί στο λαό και δεν σηµαίνει κατ’ ανάγκη ότι θα ταυτίζεται πλήρως µε τις θέσεις µας σε όλα τα ζητήµατα. Ακόµα και στην περίπτωση που δεν τα βρούµε µε άλλες πολιτικές δυνάµεις, και πάλι το πρόγραµµα του υποψηφίου που θα υποστηριχτεί από το ΑΚΕΛ θα απευθύνεται ευρύτερα στην κοινωνία. Από ίδρυσης της Κυπριακής ∆ηµοκρατίας το ΑΚΕΛ προσεγγίζει τις προεδρικές εκλογές ως χώρο συνάντησης των δυνάµεων που επιθυµούν να πάρουν τον τόπο µπροστά.

Υπάρχουν χρονοδιαγράµµατα γι’ αυτές τις διαβουλεύσεις; Όταν λέτε για ανακοινώσεις την άνοιξη µπορείτε να είσαστε πιο συγκεκριµένοι, τουλάχιστον από πλευράς ΑΚΕΛ;

Κάποιος χρονικός ορίζοντας είναι απαραίτητο να τεθεί. Όπως είπα, ουσιαστικά τώρα ξεκινούµε πηγαίνοντας στα µέλη, τους φίλους και τις Νέες ∆υνάµεις, για να τους θέσουµε το πολιτικό πλαίσιο και να ακούσουµε τι έχουν να µας πουν. Η επόµενη φορά που θα πάµε είναι για να τοποθετηθούν στο διά ταύτα. Έτσι αντιλαµβανόµαστε τη δηµοκρατία στο ΑΚΕΛ. Γι’ αυτό τα µέλη θα πρέπει να ανταποκριθούν στο κάλεσµα του κόµµατος και να πουν τις απόψεις τους εκεί που πρέπει να τις πουν, λαµβάνοντας υπόψη ότι η επιλογή του υποψήφιου Προέδρου είναι ύψιστη πολιτική πράξη.

Παραλογισµοί στη νοµοθεσία για τα οικονοµικά των προεδρικών εκλογών

Σε σχέση µε τα οικονοµικά των προεδρικών εκλογών ο Ν. Ιωάννου σηµειώνει ότι «η νοµοθεσία βρίθει από πολλά κενά και ασάφειες και στερείται λογικής. Ούτε και οι ερµηνείες του Γενικού Εισαγγελέα, που δόθηκαν πριν τις Προεδρικές του 2018, κάλυψαν τα κενά.

Πώς γίνεται, για παράδειγµα, τα πολιτικά κόµµατα που είναι οι βραχίονες στήριξης των υποψηφίων να µην έχουν δικαίωµα για δαπάνες για τις προεδρικές εκλογές; Οι εκλογικές δαπάνες, όπως και τα έσοδα, γίνονται µόνο από το επιτελείο του υποψήφιου Πρόεδρου;

Ακόµα ένα σηµείο: Οι υποψήφιοι σε προεδρικές εκλογές έχουν δικαίωµα για δαπάνες µέχρι 1 εκατοµµύριο ευρώ.

Στις τελευταίες προεδρικές εκλογές ο Γενικός Ελεγκτής διαπίστωσε ότι όλοι οι βασικοί υποψήφιοι, µε εξαίρεση τον κ. Μαλά, ξεπέρασαν το όριο του 1 εκατοµµυρίου που θέτει η νοµοθεσία. Επίσης, οι προεκλογικές δαπάνες, µε βάση τη νοµοθεσία, ελέγχονται µόνο για περίοδο 6 µηνών.

Εδώ υπάρχουν υποψήφιοι που ήδη τρέχουν προεκλογική εκστρατεία πέραν του ενός χρόνου και είναι εκτός κάθε ελέγχου για τις δαπάνες που κάνουν. Αυτά και άλλα πολλά.

Ως ΑΚΕΛ είµαστε έτοιµοι να συζητήσουµε για να καθοριστεί ένα διαφανές και µε κάθε αυστηρότητα πλαίσιο προεκλογικών δαπανών και εσόδων για τους υποψηφίους και τα κόµµατα.

Άλλωστε, το ΑΚΕΛ, όταν τέθηκε σε ισχύ η νοµοθεσία περί πολιτικών κοµµάτων συµµορφώθηκε άµεσα µε την υποχρέωση για πλήρη εφαρµογή και παρουσίαση των οικονοµικών µας καταστάσεων µε διαφάνεια, είτε αυτά αφορούν τη λειτουργία του κόµµατος είτε των διαφόρων εκλογικών αναµετρήσεων».

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.