Συνέντευξη: – X.Ελληνας: «Συνωμοσιακές θεωρίες» η αναβίωση αγωγού μεταφοράς ΦΑ στην ΕΕ από την Αν. Μεσόγειο

Για τα επόμενα δύο χρόνια η λύση για την Κύπρο είναι τα έσοδα από τους ρύπους και οι επενδύσεις σε ΑΠΕ

 

Ένας αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από την Αν. Μεσόγειο στην ΕΕ χρειάζεται 5 χρόνια να κατασκευαστεί και τουλάχιστον 20 χρόνια λειτουργίας, δηλαδή μέχρι τουλάχιστον το 2045 για να ανακτήσει την επένδυση €8 δις…
Η εκτόξευση της ζήτησης ΥΦΑ στην Ευρώπη αύξησε και τις τιμές και τις εξαγωγές ΥΦΑ των ΗΠΑ. Τον Ιανουάριο, περίπου τα 3/4 της εξαγωγής ΥΦΑ από ΗΠΑ, σχεδόν 10 δισ. κυβικά μέτρα, πήγαν στην Ευρώπη.
Το έργο εισαγωγής ΥΦΑ στην Κύπρο πάει άσχημα. Το κόστος και το χρονοδιάγραμμα μεγαλώνουν συνεχώς και το τέλος δεν είναι ακόμα ορατό.

 

Χαράς ευαγγέλια για τις ΗΠΑ από το εμπάργκο εισαγωγής φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην ΕΕ. Οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) από τις ΗΠΑ στην ΕΕ έχουν εκτοξευθεί, μαζί και οι τιμές τους. Ωστόσο αυτό δεν είναι λύση για την ΕΕ, που έβαλε στόχο να απεξαρτηθεί από τις ρωσικές πηγές. Από την άλλη, αναβιώνει η προοπτική προμήθειας της ΕΕ με φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο; Με ποιο αγωγό; Ο ειδικός εμπειρογνώμονας στα ενεργειακά και τους υδρογονάνθρακες, δρ Τσαρλς Έλληνας, χαρακτηρίζει «συνωμοσιακές θεωρίες» την προσέγγιση ότι Τουρκία, Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ καλούνται από τις ΗΠΑ να τα βρουν μεταξύ τους για να γίνει ο αγωγός μεταφοράς του φυσικού αερίου από την Αν. Μεσόγειο στην ΕΕ. Για την Κύπρο η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη! Επί δύο ακόμα χρόνια καλούμαστε να επωμιστούμε το υψηλό ενεργειακό κόστος…

 

Συνέντευξη
στη Νίκη Κουλέρμου

Απεξάρτηση της ΕΕ από τη Ρωσία. Πόσο εύκολο εγχείρημα είναι να επιτευχθεί εντός του 2022;

Ο στόχος της ΕΕ είναι να απεξαρτηθεί από ρωσικό φυσικό αέριο -τώρα στο 40%- κατά 2/3 μέχρι το τέλος του 2022 και εντελώς μέχρι το 2030. Προτείνει να το επιτύχει με στροφή προς ΗΠΑ και Κατάρ -και σε ένα μικρό βαθμό προς την Αίγυπτο- για εισαγωγή ΥΦΑ και προς Νορβηγία, Αλγερία και Αζερμπαϊτζάν για εισαγωγή φυσικού αερίου μέσω αγωγών. Ως επίσης και επιτάχυνση της υιοθέτησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), υδρογόνου και άλλων βιοαερίων, αλλά είναι πολύ δύσκολο εγχείρημα και για το 2022 και το 2030.

Βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα, ακόμη και με αυτά τα μέτρα και το Nord Stream 2 «παγωμένο», η Ευρώπη μάλλον θα εξακολουθεί να εξαρτάται από ρωσικό φυσικό αέριο.

Οι ΗΠΑ από τη δεύτερη κιόλας ημέρα της επίθεσης των Ρώσων αποφάσισαν να βάλουν στο ενεργειακό παιχνίδι τα κοιτάσματα φυσικού αερίου τόσο του Ισραήλ όσο και της Ανατολικής Μεσογείου. Πόσο ευσταθεί αυτή η προσέγγιση;

Μόνο σε ένα μικρό βαθμό, περίπου 2 δις κυβικά μέτρα το 2021. Αλλά ήδη η Αίγυπτος αυξάνει τις εξαγωγές ΥΦΑ στην Ευρώπη το 2022. Ένα μέρος αυτού προέρχεται από το Ισραήλ, μέσω δύο αγωγών: του υποθαλάσσιου EMG, από το Ashqelon του Ισραήλ στο El Arish της Αιγύπτου, και με αγωγό μέσω Ιορδανίας. Με αυτούς τους αγωγούς συνολικά το Ισραήλ μπορεί να εξάγει μεταξύ 8-10 δις κυβικά μέτρα το χρόνο φυσικό αέριο στην Αίγυπτο.

Η Chevron έχει δώσει προτεραιότητα σε αυτές τις εξαγωγές, γιατί οι αναγκαίες επενδύσεις είναι αναλόγως αρκετά χαμηλές.

Μια επιλογή είναι να επεκταθούν οι εγκαταστάσεις στα τερματικά της Αιγύπτου, Idku και Damietta, προσθέτοντας νέα τρένα υγροποίησης. Είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί σε τρία χρόνια, με αναλόγως χαμηλό κόστος λόγω της ύπαρξης υφιστάμενων υποδομών, και να αυξήσει την παραγωγή ΥΦΑ μέχρι και 10 δις κυβικά μέτρα το χρόνο. Με αυτό μπορεί να συμβάλει περισσότερο στις ανάγκες φυσικού αερίου της Ευρώπης μέχρι το 2030 και μετά σε εξαγωγές στην Ασία.

Από την άλλη, αν η απόφαση της ΕΕ για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο έχει ευνοήσει τις εξαγωγές ΥΦΑ από τις ΗΠΑ στην ΕΕ (και μάλιστα σε τιμές ρεκόρ), γιατί οι ΗΠΑ να νοιάζονται για τις λίγες ποσότητες του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου;

Σίγουρα η εξαγωγή ΥΦΑ από ΗΠΑ στην Ευρώπη αυξήθηκε σημαντικά. Η εκτόξευση της ζήτησης ΥΦΑ στην Ευρώπη αύξησε και τις τιμές και τις εξαγωγές ΥΦΑ των ΗΠΑ. Τον Ιανουάριο, περίπου τα 3/4 της εξαγωγής ΥΦΑ από ΗΠΑ, σχεδόν 10 δις κυβικά μέτρα, πήγαν στην Ευρώπη, αλλἀ αυτό δεν είναι αρκετό για να μπορέσει η Ευρώπη να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο, οι ποσότητες του οποίου τα τελευταία χρόνια ήταν μεταξύ 150-200 δις κυβικά μέτρα το χρόνο. Αυτός είναι ο λόγος που η Ευρώπη, με τη βοήθεια των ΗΠΑ, προσπαθεί να εξασφαλίσει περισσότερες ποσότητες φυσικού αερίου από οπουδήποτε μπορεί εκτός από τη Ρωσία. Αυτό περιλαμβάνει την Αίγυπτο και το Ισραήλ.

Λέγεται ότι και η επίσκεψη Μητσοτάκη στην Τουρκία και νωρίτερα του Ισραηλινού Προέδρου και στην Τουρκία και στην Κύπρο δεν είχαν άλλο στόχο παρά να τα βρουν όλοι αυτοί μεταξύ τους και να προχωρήσει η μεταφορά αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο…

Λέγεται στην περιοχή μας και ίσως να ικανοποιεί συνωμοσιακές θεωρίες. Είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο. Ένας τέτοιος αγωγός χρειάζεται 5 χρόνια να κατασκευαστεί και τουλάχιστον 20 χρόνια λειτουργίας, δηλαδή μέχρι τουλάχιστον το 2045 για να ανακτήσει την επένδυση –κάπου $8 δις- και να επιστρέψει τα απαιτούμενα κέρδη για να δικαιολογήσει το έργο, είτε μέσω του EastMed είτε μέσω Τουρκίας.
Με την Ευρώπη να δίνει προτεραιότητα στην ολοταχώς μετάβαση σε ΑΠΕ και καθαρές πηγές ενέργειας και στην επιτάχυνση απεξάρτησης από ορυκτά καύσιμα, η ΕΕ δεν μπορεί να δώσει διαβεβαιώσεις ότι θα συνεχίσει να αγοράζει αυτό το φυσικό αέριο καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Με τέτοιες αβεβαιότητες είναι δύσκολο να εξασφαλιστούν οι απαιτούμενες επενδύσεις.

Η ιδέα του ισραηλινού αγωγού προς την ΕΕ σκοντάφτει δηλαδή στο από πού θα περάσει ή στο Κυπριακό;

Πολύ πιο σημαντικό -και από το πού θα περάσει και από το Κυπριακό- είναι ότι σκοντάφτει στη βιωσιμότητα για τους λόγους που ανέφερα πιο πάνω.

 

 

Για τα επόμενα δύο χρόνια θα είμαστε στο έλεος των ψηλών τιμών ενέργειας

Η Κύπρος βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πάρα πολύ δεινή θέση λόγω της ενεργειακής κρίσης. Υπάρχει κάποια λύση γρήγορης διαφυγής είτε προς τις ΑΠΕ είτε προς την έλευση φυσικού αερίου;

Δυστυχώς γρήγορη λύση δεν υπάρχει. Τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια θα είμαστε στο έλεος των ψηλών τιμών ενέργειας. Η Goldman Sachs προβλέπει μέση τιμή πετρελαίου Brent στα $135 το βαρέλι φέτος και $115 του χρόνου.

Νέα έργα ΑΠΕ και έλευση φυσικού αερίου χρειάζονται χρόνο και αλλαγή στρατηγικής. Έπρεπε να ήταν ήδη σε ανάπτυξη.

Ο τρόπος που ανατέθηκαν έργα ΑΠΕ τα τελευταία χρόνια οδήγησαν σε πολύ ψηλές τιμές. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Να πάμε σε δημοπρασίες και διαγωνισμούς όπως κάνουν πολύ επιτυχημένα άλλες χώρες, που καταλήγουν σε πολύ χαμηλές τιμές, λιγότερο από 2 σεντς την κιλοβατώρα.

Το έργο εισαγωγής ΥΦΑ πάει άσχημα. Το κόστος και το χρονοδιάγραμμα μεγαλώνουν συνεχώς και το τέλος δεν είναι ακόμα ορατό.

Παγκοσμίως, ολόκληρος ο ενεργειακός τομέας έχει ανατραπεί μόνιμα. Χρειαζόμαστε επειγόντως νέες στρατηγικές. Η Ευρώπη μάς δίνει το προβάδισμα με το νέο «Σύμφωνο για την Ενέργεια». Πρέπει να το ακολουθήσουμε τώρα.

Για τα επόμενα δύο χρόνια η επιλογή είναι τα αυξημένα έσοδα από την πώληση δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων να χρησιμοποιηθούν για να βοηθηθούν οι ευάλωτοι καταναλωτές που υφίστανται το μεγαλύτερο βάρος των υψηλών τιμών ενέργειας, αλλά και για επενδύσεις σε ΑΠΕ.

 

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.