Σύνοδος «Ένας Ωκεανός»: Τι προτείνουν οι Αρχηγοί Κρατών

Ιδέες για την καλύτερη προστασία των θαλασσών αλλά και την προσήλωση τους σε δράσεις και συνεργασίες προς αυτό τον σκοπό εξέφρασαν την Παρασκευή ηγέτες νησιώτικων και Μεσογειακών χωρών κατά τη διάρκεια συζήτησης στο πλαίσιο της Συνόδου «Ένας Ωκεανός» στη Βρέστη της Γαλλίας.

Οι ηγέτες της Ιρλανδίας, Μάλτας, Αιγύπτου, μαζί με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη, αλλά και διευθύνοντες σύμβουλοι μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών, συζήτησαν κατά τη διάρκεια ενός πάνελ, το μέλλον των ωκεανών και τρόπους για να γίνουν οι θαλάσσιες μεταφορές πιο πράσινες.

O Ρόμπερτ Αμπέλα, Πρωθυπουργός της Μάλτας, τόνισε τη σημασία συζήτησης πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της ποιότητας των θαλασσών και του αέρα, αλλά από μια ολιστική ματιά και χωρίς να αγνοούνται οι πραγματικότητες των μικρών νησιωτικών κρατών όπως η Μάλτα και η Κύπρος, που βασίζονται στη θάλασσα για την οικονομία τους και την ευημερία των πολιτών τους.

Ο κ. Αμπέλα, είπε ότι κάποιες λύσεις που προτείνονται, όπως αυτή του Γάλλου Προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, σχετικά με τον περιορισμό της ταχύτητας των θαλάσσιων σκαφών σε ορισμένες περιοχές, είναι μια καλή ιδέα αλλά πιθανότατα θα οδηγήσει σε αύξηση του χρόνου αποστολής και του κόστους μεταφοράς και αναρωτήθηκε εάν αυτό θα οδηγήσει σε αυξήσεις που θα βαρύνουν τους καταναλωτές.

Αναρωτήθηκε ακόμη γιατί τα πλοία που διακινούνται στη Μεσόγειο εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πολύ ρυπογόνο πετρέλαιο όταν υπάρχουν καθαρότερα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. «Η απάντηση είναι ότι είναι πιο ακριβό», είπε, τονίζοντας ότι πρέπει όμως να γίνει αυτό το βήμα και ότι είναι η ώρα τα λόγια να γίνουν πράξεις.

Ο Πρωθυπουργός της Ιρλανδίας, Μάικλ Μάρτιν, είπε ότι τώρα είναι η ώρα για λύσεις προερχόμενες από την ίδια τη θάλασσα.

«Η θάλασσα είναι στο αίμα μας», είπε ο Μάρτιν αναφερόμενος στη νησιωτική χώρα του. Είπε ότι για τη χώρα του, οι ευκαιρίες που βλέπουν για το μέλλον αφορούν την παραγωγή υπεράκτιας αιολικής ενέργειας. Αυτή τη στιγμή, η Ιρλανδία χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται έως και 43% από ανανεώσιμες πηγές και ο στόχος είναι να φτάσει στο 80% έως το 2030, είπε, προσθέτοντας ότι αυτό θα εξαρτηθεί από τις υπεράκτιες τεχνολογίες αιολικής ενέργειας.

Είπε ακόμα ότι ελπίζουν ότι θα μπορούν στο μέλλον να εξάγουν ενέργεια και ότι σύντομα θα διασυνδεθούν με τη Γαλλία και την Ουαλία.

«Θεωρούμε ότι το μέλλον μας είναι να μειώσουμε την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα. Βλέπουμε ότι η θάλασσα μας προσφέρει λύσεις για να αντιμετωπίσουμε την ίδια την ευρύτερη πρόκληση της κλιματικής αλλαγής,» είπε.

Με τη σειρά του, o Πρόεδρος της Αιγύπτου, Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι, είπε ότι από νωρίς η Αίγυπτος, που βρίσκεται μεταξύ της Μεσογείου και της Ερυθράς Θάλασσας και που έχει τη Διώρυγα του Σουέζ, φρόντισε να θεσπίσει νομοθεσίες για να διασφαλίσει τη μακροζωία των θαλασσών της και να καταπολεμήσει τη ρύπανση σε όλες τις μορφές της, μια πραγματική πρόκληση ειδικά για μια αναπτυσσόμενη χώρα.

Είπε επίσης ότι λαμβάνουν μέτρα για να είναι πρωτοπόροι όσον αφορά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου του πράσινου υδρογόνου, που μπορεί να βοηθήσει τη χώρα να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της.

Τόνισε επίσης, ότι οι διεθνείς προσπάθειες εξακολουθούν να υστερούν στο θέμα προστασίας των θαλασσών, γι` αυτό, η Αίγυπτος, που θα έχει φέτος την Προεδρία της διάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα, COP27,  ζητά την ενίσχυση των διεθνών προσπαθειών για την προστασία των θαλασσών και των ωκεανών. Μίλησε επίσης για την ανάγκη κινητοποίησης για χρηματοδότηση αναπτυσσόμενων χωρών, ιδίως στην Αφρική για το θέμα αυτό.

Είπε ότι εργάζονται για έναν εποικοδομητικό διάλογο μέσω της CΟP 27 σχετικά με αυτό το θέμα με βάση τις καλύτερες διαθέσιμες επιστημονικές μεθόδους και πρακτικές.

Στην εκδήλωση μίλησαν επίσης πλοιοκτήτες και επικεφαλής ναυτιλιακών εταιρειών, εκφράζοντας ο καθένας τη δέσμευσή του για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου τους για ένα βιώσιμο μέλλον και για τις θάλασσες.

Μεταξύ των δεσμεύσεών τους ήταν η επένδυση σε νέα πλοία που θα χρησιμοποιούν πράσινα καύσιμα, η δημιουργία πράσινων διαδρόμων, όπου είναι δυνατόν, οι επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, να μην μεταφέρουν πλέον πλαστικές συσκευασίες με τα πλοία τους και μετάβαση σε ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.

Από την πλευρά του, ο Γάλλος Πρόεδρος, χαιρέτισε όλες τις πρωτοβουλίες που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης και κάλεσε τις κυβερνήσεις να στηρίξουν τις προσπάθειες των πλοιοκτητών για μηδενικές εκπομπές.

Μίλησε επίσης για την ανάγκη οι κυβερνήσεις να επαναπροσδιορίσουν τα δημοσιονομικά και χρηματοδοτικά τους μέτρα για να μπορέσουν να στηρίξουν τη μετάβαση σε πιο περιβαλλοντικές πρακτικές όπως μια συμφωνία σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, να χρησιμοποιούνται μόνο καύσιμα που έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο για όλες τις θαλάσσιες μεταφορές που διέρχονται από τη Μεσόγειο. Στόχος, αυτό το μέτρο να καλύψει ολόκληρη τη Μεσόγειο από την 1η Ιανουαρίου 2025, είπε.

Ο κ. Μακρόν αναφέρθηκε επίσης και στην πρόθεση της χώρας του για προστασία της Ανταρκτικής. Είπε ότι η Γαλλία, μαζί για την ΕΕ και άλλες χώρες θα υποβάλουν αίτημα για κάποιες περιοχές στην Ανταρκτική για να είναι διεθνώς προστατευόμενες περιοχές.

ΚΥΠΕ

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy