Τα «καυτά» ζητήµατα της Παιδείας που πρέπει να κλείσουν

  • Παραλαµβάνοντας  το χαρτοφυλάκιο του ΥΠΑΝ η Αθηνά Μιχαηλίδου έδωσε το αρχικό στίγµα της κάνοντας λόγο για αναβάθµιση και εκσυγχρονισµό του εκπαιδευτικού µας συστήµατος
  • Η ΟΕΛΜΕΚ αναµένει από τη νέα Υπουργό Παιδείας να αξιοποιήσει τη διάθεση που έδειχνε και προηγουµένως η οργάνωση των εκπαιδευτικών, ώστε να γίνει µια εποικοδοµητική συζήτηση όλων των θεµάτων
  • Εξετάσεις τετραµήνων, αύξηση των µόνιµων οργανικών θέσεων και κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών στην εκπαίδευση είναι τα κύρια ζητήµατα για τα οποία η ΟΕΛΜΕΚ αναµένει να τροχιοδροµηθεί η επίλυσή τους
  • Πολιτικές που δηµιουργούν αχρείαστα εκπαιδευτικά και εργασιακά προβλήµατα και άγχος σε µαθητές και εκπαιδευτικούς
  • Η ΟΕΛΜΕΚ αναµένει από το 2018 να της δοθεί η αξιολόγηση για τα αναλυτικά και ωρολόγια προγράµµατα

 

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Αρκετά είναι τα ανοικτά ζητήµατα που υπάρχουν στον τοµέα της Παιδείας και τα οποία θα καλεστεί πολύ σύντοµα η νέα Υπουργός Παιδείας, Αθλητισµού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, να διαχειριστεί.

Η αλλαγή σκυτάλης σε αυτό το σηµαντικό υπουργείο έφερε εν µέρει ανακούφιση στους εµπλεκόµενους στα θέµατα παιδείας, αφού οι διαφορές που είχαν σε καίρια ζητήµατα µε τον απερχόµενο υπουργό Πρόδροµο Προδρόµου ήταν πολλά. Βέβαια, όπως µας έχει λεχθεί, περιµένουν να δουν κάποια δείγµατα γραφής αφού σηµασία δεν έχει µόνο το πρόσωπο, αλλά και οι πολιτικές της κυβέρνησης που θα καλεστεί η πολιτική προϊστάµενος του ΥΠΑΝ να εφαρµόσει.

Αθ. Μιχαηλίδου: Επιδίωξη µια συµπεριληπτική, δηµοκρατική εκπαίδευση

Παραλαµβάνοντας πάντως το χαρτοφυλάκιο του ΥΠΑΝ η Αθηνά Μιχαηλίδου έδωσε το στίγµα της κάνοντας αρχικά λόγο για αναβάθµιση και εκσυγχρονισµό του εκπαιδευτικού µας συστήµατος.

«Τελική επιδίωξή µας είναι το κάθε παιδί να µπορεί και να πετυχαίνει να καλλιεργήσει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές του στον µέγιστο δυνατό βαθµό, στο πλαίσιο µιας συµπεριληπτικής, δηµοκρατικής εκπαίδευσης, που να στηρίζεται στη λήψη αποφάσεων, µε βάση τα ερευνητικά δεδοµένα, όπως γίνεται σε όλες τις σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες».

Αναφέρθηκε και σε ένα ζήτηµα για το οποίο εκπαιδευτικοί, µαθητές/τριες, αλλά και οργανωµένοι γονείς έχουν ψηλά στις προσδοκίες τους και δεν είναι άλλο από το διάλογο και τη συνεργασία.

Συγκεκριµένα, η κυρία Μιχαηλίδου αναφέρθηκε σε συνεργασία, µέσω θεσµοθετηµένης διαδικασίας που «θα περιλάβει φυσικά τη διαβούλευση και τη συνέργεια σε όλα τα επίπεδα µε τους εµπλεκόµενους φορείς, τους γονείς/κηδεµόνες, τους/τις εκπαιδευτικούς, τους/τις µαθητές/µαθήτριες και όλα τα οργανωµένα σύνολα ή άλλα άτοµα, που ενδιαφέρονται και έχουν λόγο στην εκπαιδευτική διαδικασία».

ΟΕΛΜΕΚ: Να ανοίξουν κανάλια διαλόγου

Η επικοινωνία µας µε την ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ, της οργάνωσης των καθηγητών, έγινε υπό τη σκιά του τραγικού δυστυχήµατος στα Τέµπη. Αναµενόµενος ο συγκλονισµός που επικρατεί και στις τάξεις των εκπαιδευτικών λόγω του τραγικού θανάτου δεκάδων ανθρώπων, νέων ανθρώπων. Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, εξέφρασε και µέσα από την εφηµερίδα µας τα συλλυπητήρια της οργάνωσης εκπαιδευτικών για τον άδικο χαµό ανθρώπων από την Ελλάδα και την Κύπρο, γεγονός που έχει επισκιάσει όλα τα άλλα.

Σε ό,τι αφορά τα ανοικτά ζητήµατα στον τοµέα της Παιδείας που η οργάνωση αναµένει να να συζητηθούν και να βρεθούν λύσεις για να «κλείσουν», αυτά είναι αρκετά. Ενδεικτικά, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, µιλώντας στη «Χαραυγή», επικεντρώθηκε στις εξετάσεις τετραµήνων, την αύξηση των µόνιµων οργανικών θέσεων και την κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών στην εκπαίδευση.

Κάποια από αυτά τα θέµατα θα τα θέσουν από την αρχή ενώπιον της νέας Υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου και η ΟΕΛΜΕΚ αναµένει ότι µε τη νέα υπουργό θα ανοίξουν και τα κανάλια διαλόγου για τα καυτά αυτά θέµατα.

Ερωτηθείς τι ευελπιστεί η ΟΕΛΜΕΚ από τη νέα Υπουργό Παιδείας τόνισε ότι αυτό που αναµένουν από την κα Μιχαηλίδου είναι να αξιοποιήσει τη διάθεση που έδειχνε και προηγουµένως η οργάνωση των εκπαιδευτικών, χωρίς όµως να βρίσκει ανταπόκριση, ώστε να γίνει µια εποικοδοµητική συζήτηση όλων των θεµάτων για να βρούµε τις βέλτιστες δυνατές λύσεις για την αναβάθµιση του δηµοσίου σχολείου και την επίλυση υπαρκτών προβληµάτων. «Εάν το πράξει αυτό και σεβαστεί τις διαδικασίες διαβούλευσης και διαλόγου, τότε µπορούµε να πετύχουµε και τις αλλαγές που χρειάζεται το εκπαιδευτικό µας σύστηµα».

Θέµατα µε σοβαρό αντίκτυπο στην ποιότητα της παρεχόµενης εκπαίδευσης

Το κύριο ζήτηµα είναι οι εξετάσεις τετραµήνων. «Υπάρχουν και προεκλογικές δεσµεύσεις και περιµένουµε να δροµολογηθούν άµεσα αλλαγές». Να υπενθυµίσουµε πως η ΟΕΛΜΕΚ παρά την αρχική απαίτηση για πλήρη κατάργηση του εν λόγω θεσµού είχε προβεί και σε σειρά εισηγήσεων για να λυθούν προβλήµατα που είχαν καταγραφεί. Αντί αυτού ο θεσµός επεκτάθηκε και εφαρµόστηκε και στο Γυµνάσιο.

Ένα δεύτερο σηµαντικό θέµα είναι η αύξηση οργανικών θέσεων για να επιλυθούν και κάποια από τα προβλήµατα που παρουσιάζονται στο νέο σύστηµα διορισµού. Όπως φαίνεται και από τους αριθµούς διορισµού για τη σχολική χρονιά 2022-2023, είναι δυσανάλογα µεγάλο το ποσοστό των εκπαιδευτικών αναγκών που καλύπτονται µε έκτακτους διορισµούς, το οποίο στη Μέση Εκπαίδευση της Κύπρου ανέρχεται κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023 περίπου στο 15%. Το δεδοµένο αυτό δηµιουργεί µια σειρά αχρείαστων εκπαιδευτικών και εργασιακών προβληµάτων, όπως την καθυστέρηση της στελέχωσης των σχολικών µονάδων, την έλλειψη σταθερότητας του εκπαιδευτικού προσωπικού, την εργασιακή ανασφάλεια και το άγχος που συνοδεύει το διορισµό µε σύµβαση, ενώ στην πράξη θα οδηγήσει σταδιακά στην ακύρωση του νέου συστήµατος διορισµού.

«Το τρίτο για το οποίο κληθήκαµε και σε συνάντηση είναι η αγορά υπηρεσιών που θα αλλάξει το καθεστώς εργοδότησης, είναι ένα θέµα που θα µας απασχολήσει άµεσα. Από κει και πέρα υπάρχουν πολλά άλλα που θα συµπεριληφθούν στην ατζέντα γιατί σκοπός µας είναι να δώσουµε µια ατζέντα θεµάτων στην Υπουργό Παιδείας κατά την πρώτη µας συνάντηση».

Από το 2018 περιµένει η ΟΕΛΜΕΚ την αξιολόγηση του ΥΠΑΝ

Ρωτήσαµε τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ και για τις αναφορές του απερχόµενου Υπουργού Παιδείας, Πρόδροµου Προδρόµου, ότι υπάρχει µια σηµαντική µερίδα µαθητών/τριών που από την Α’ Λυκείου έχουν επιδόσεις που δείχνουν ότι είναι αδύνατο να παρακολουθήσουν τα προγράµµατα µε κάποιο µαθησιακό όφελος (1-5/20) και για τους οποίους/ες υπάρχει υποχρέωση να σχεδιαστεί κάποιο κατάλληλα προσαρµοσµένο πρόγραµµα για να µην ταλαιπωρούνται απλώς στο σχολείο.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ ανέφερε ότι περιµένουν από το 2018 να τους δοθεί η αξιολόγηση για τα νέα αναλυτικά και ωρολόγια προγράµµατα, «είµαστε στο 2023 και δεν θα µας έχει δοθεί οποιαδήποτε αξιολόγηση. Εάν υπάρχει, τότε είµαστε πρόθυµοι να συζητήσουµε συστηµατικά αν χρειάζονται αλλαγές, πού υπάρχουν προβλήµατα και να προχωρήσουµε δοµηµένα να τα λύσουµε». Όπως επεσήµανε ο κ. Κωνσταντινόπουλος, αυτά τα θέµατα δεν λύνονται µέσα από ανακοινώσεις και ιδιαίτερα στο τέλος της θητείας.

Σιγή ιχθύος από το ΥΠΑΝ και για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, ο κ. Κωνσταντινόπουλος σηµείωσε πως εάν ήθελε να γίνει κάποια αλλαγή ο απερχόµενος υπουργός, θα έπρεπε να γίνει και ανάλογη συζήτηση. Όπως είπε, η σχετική πρόταση δόθηκε από πλευράς Υπουργείου Παιδείας στην ΟΕΛΜΕΚ περισσότερο από ένα χρόνο προηγουµένως. Η Οργάνωση απάντησε συγκεκριµένα στην πρόταση αυτή: «Έγινε τότε µια µοναδική συνάντηση και έκτοτε σιγή ιχθύος µέχρι που ακούσαµε κάποιες ανακοινώσεις στο τέλος της θητείας του. Ωστόσο, εάν θέλει κάποιος να κάνει αλλαγές στο σύστηµα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα πρέπει να κάνει διάλογο ουσιαστικό, συστηµατικό και θεσµικό».

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy