«Τα μάτια σας δεκατέσσερα» κατά την περίοδο των εκπτώσεων

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για να αποφύγουμε δυσάρεστες περιπέτειες - Τιμές, επιστροφές και εγγύηση

Καθώς έχει παρέλθει η περίοδος των γιορτών, οι επιχειρήσεις ετοιμάζονται για την περίοδο των εκπτώσεων, με τους καταναλωτές να καλούνται όπως είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί για να αποφύγουν δυσάρεστες καταστάσεις.

Νομοθετικά δεν ρυθμίζεται η περίοδος εκπτώσεων, οπότε κάποιες επιχειρήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ άλλες θα ξεκινήσουν στις 7 Ιανουαρίου.

Σε επικοινωνία που είχαμε με τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Καταναλωτών, η νομική λειτουργός Βιργινία Χρίστου μάς ανέφερε ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, ώστε οι αγορές τους να μην ξεφύγουν από τα πλαίσια του οικονομικού τους προϋπολογισμού, καθώς κάποιοι αγοράζουν ανεξέλεγκτα προϊόντα τα οποία δεν τους είναι χρήσιμα.

Επίσης, πρέπει να είναι ενημερωμένοι για την πολιτική επιστροφών που εφαρμόζει η κάθε επιχείρηση. Όπως σημείωσε η κα Χρίστου, τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο Σύνδεσμος έχει δεχτεί πολλές καταγγελίες επί τούτου.

Σε ό,τι αφορά αγορές προϊόντων που γίνονται διαδικτυακά ή εκτός καταστήματος, επεσήμανε ότι υπάρχει νομοθετική ρύθμιση, στο πλαίσιο της οποίας ο καταναλωτής μπορεί εντός 14 ημερών να ενημερώσει την επιχείρηση πως δεν χρειάζεται το προϊόν και ότι θα το επιστρέψει. Εάν η επιχείρηση δεν ενημερώνει ότι τα έξοδα αποστολής/επιστροφής επιβαρύνουν τον καταναλωτή, τότε θα πρέπει να τα πληρώσει η επιχείρηση. Σε κάθε περίπτωση, η επιχείρηση πρέπει να επιστρέψει τα χρήματα ή να δώσει Voucher.

Υπάρχουν όμως και κάποιες εξαιρέσεις, όπου η επιχείρηση δικαιούται να αρνηθεί να τα παραλάβει, όπως σε είδη υγιεινής, τροφές, εφημερίδες και περιπτώσεις όπου τα προϊόντα ανοίγονται και χρησιμοποιούνται.

Σε περίπτωση προϊόντων από το κατάστημα, σύμφωνα με την κα Χρίστου, δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση, άρα επαφίεται εξ ολοκλήρου στην πολιτική της κάθε επιχείρησης αν θα δεχτεί το προϊόν. Η ενημέρωση πρέπει να υπάρχει κοντά στο ταμείο, σε σημείο ευδιάκριτο ή την ιστοσελίδα της εταιρείας. Σε κάποιες επιχειρήσεις υπάρχει στο πίσω μέρος της απόδειξης.

Τα καινούρια προϊόντα έχουν από το νόμο 2 χρόνια εγγύηση, ενώ τα μεταχειρισμένα 1 χρόνο. Καμία επιχείρηση δεν μπορεί να στερήσει αυτό το δικαίωμα.

Προσοχή στις τιμές και την τελική χρέωση

Όπως επεσήμανε η νομική λειτουργός, από καταγγελίες που δέχτηκε ο Σύνδεσμος προκύπτει ότι κάποιες επιχειρήσεις άλλες τιμές αναγράφουν στα προϊόντα και άλλη είναι η τελική χρέωση, οπότε κάλεσε τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και εφόσον διαπιστώσουν κάτι τέτοιο, να επικοινωνούν με το σύνδεσμο ή την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή.

Πάνω από 1.700 καταγγελίες

Ο Σύνδεσμος Καταναλωτών έχει δεχτεί πολλές καταγγελίες, όπου επιχειρήσεις σκόπιμα καθυστερούν την επιδιόρθωση προϊόντων με απώτερο σκοπό να παρέλθει το χρονικό περιθώριο της εγγύησης και να αναγκάσουν τον καταναλωτή να πληρώσει.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, για το 2022 ο Σύνδεσμος δέχτηκε 725 γραπτά παράπονα και 1.000 προφορικά. Το 2021 τα γραπτά ήταν γύρω στα 600 και τα προφορικά περίπου 800.

Γιάννης Κακαρής

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy