Τα σχολεία καλούνται να ενδυναμώσουν τους εκπαιδευτικούς

Σε εφαρμογή Σχέδιο Δράσης για την Επαγγελματική Μάθηση

Σχέδιο Δράσης για την Επαγγελματική Μάθηση (Ε.Μ.) των εκπαιδευτικών καλούνται να εφαρμόσουν τα σχολεία όλων των βαθμίδων από τη νέα σχολική χρονιά. Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, πρόκειται να μπει σε εφαρμογή η Ενιαία Πολιτική για την Επαγγελματική Μάθηση των Εκπαιδευτικών Λειτουργών, με σκοπό την ποιοτική βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, καθώς και των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών/τριών.

Το Σχέδιο Δράσης, όπως διευκρινίζεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, θα αποτελεί μέρος του ευρύτερου Σχεδίου Βελτίωσης της Σχολικής Μονάδας. Συγκεκριμένα, τα σχολεία καλούνται να επιλέξουν ένα θέμα προτεραιότητας, με βάση τόσο τις ανάγκες και τις προτεραιότητες των ίδιων των εκπαιδευτικών όσο και τις ανάγκες της σχολικής μονάδας και να υλοποιήσουν δράσεις γι’ αυτό, με στόχο την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών τους στο σχολείο.

Ήδη για το σκοπό αυτό έχουν τροχιοδρομηθεί αρκετά προγράμματα και ενέργειες. Ενδεικτικά να σημειώσουμε πως τα σχολεία αξιοποιούν προγράμματα και δράσεις του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.). Για παράδειγμα το Π.Ι. για την εφαρμογή της Ενιαίας Πολιτικής δίνει τη δυνατότητα σε μικρό αριθμό σχολείων, όλων των βαθμίδων, να ενταχθούν προαιρετικά στο ειδικό Πρόγραμμα Υποστήριξης Επαγγελματικής Μάθησης (Υ.Ε.Μ.).

Μάλιστα το συγκεκριμένο πρόγραμμα ανέδειξε βασικά στοιχεία που διαμορφώνουν μια νέα κουλτούρα μάθησης στο σχολείο: ο εκπαιδευτικός ως επαγγελματίας, ο ρόλος του/της διευθυντή/ντριας, ο ρόλος του/της συντονιστή/στριας και ο ρόλος του/της υποστηρικτή/τριας. Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα ο/η διευθυντής/τρια του σχολείου φαίνεται να διαδραματίζει ένα ρόλο-κλειδί στον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί βιώνουν την όλη διαδικασία.

Συγκεκριμένα, με τον διοικητικό τους ρόλο συμβάλλουν καθοριστικά τόσο στην οργάνωση των δράσεων στο πλαίσιο της Επαγγελματικής Μάθησης όσο και στην ενίσχυση και ενθάρρυνση για υλοποίηση των δράσεων. Είναι ξεκάθαρο ότι ο ρόλος του/της συντονιστή/στριας Ε.Μ. του σχολείου είναι εξίσου σημαντικός, αφού θα πρέπει να διατηρεί καλές σχέσεις με όλο το προσωπικό του σχολείου, να είναι ευέλικτος/η κ.α.

Ένα άλλο στοιχείο που αναδύθηκε από τα δεδομένα που συγκεντρώνονται κάθε χρόνο είναι ο ρόλος του/της υποστηρικτή/υποστηρίκτριας. Ο/Η υποστηρικτής/υποστηρίκτρια, όπως φαίνεται μέσα από σχετικές συνεντεύξεις, υποστηρίζει και ενθαρρύνει τη Διεύθυνση και το προσωπικό του σχολείου, συνεργάζεται στενά με τη Διεύθυνση και τον συντονιστή/τρια του σχολείου, ακολουθεί συγκεκριμένα βήματα/μεθοδολογία, στη βάση της διεθνούς έρευνας και βιβλιογραφίας, ενθαρρύνει την αξιοποίηση εξωτερικών συνεργατών, προσωπικού του σχολείου, πηγών κ.ά. για ικανοποίηση των στόχων του σχολείου και λειτουργεί ως κριτικός φίλος που διευκολύνει τον αναστοχασμό των εκπαιδευτικών.

Παράλληλα, καταγράφεται η αύξηση του βαθμού αυτεπάρκειας των εκπαιδευτικών πριν και μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.

Ελένη Κωνσταντίνου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy