Τεχνική Εκπαίδευση: Οι προτάσεις του ΥΠΠΑΝ την υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερο

Ο Γενικός Οργανωτικός Γραμματέας της ΟΛΤΕΚ, Ανδρέας Κλεάνθους, επισημαίνει στη «Χαραυγή» τις κυριότερες ενστάσεις που υπάρχουν στις προτάσεις του ΥΠΠΑΝ. Η προχειρότητα, η απουσία μελέτης, η έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης αλλά και η ανάγκη για διαβούλευση είναι προφανείς…

Του Ειρηναίου Πίττα

Οι πρόσφατες επιστολές – προτάσεις του Υπουργού Παιδείας, οι οποίες περιλαμβάνουν τεράστιες αλλαγές στην αξιολόγηση αλλά και τη δομή του Λυκείου και των Τεχνικών Σχολών, προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων. Το γεγονός ότι οι επιστολές εστάλησαν στις εκπαιδευτικές οργανώσεις χωρίς οποιαδήποτε προηγούμενη διαβούλευση και παράλληλα περιλαμβάνουν προτάσεις που δεν εδράζονται σε καμία επιστημονική τεκμηρίωση, προκάλεσε εκ νέου την απογοήτευση των Οργανώσεων.

Μιλώντας στη «Χαραυγή», ο Γενικός Οργανωτικός Γραμματέας της ΟΛΤΕΚ και εκπρόσωπος της Προοδευτικής, Αντρέας Κλεάνθους, τόνισε πως στις επιστολές είναι εμφανής η προχειρότητα, η απουσία μελέτης και η έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης. Επεσήμανε ακόμα ότι ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στην Τεχνική Διεύθυνση για τις συγκεκριμένες προτάσεις του υπουργού δεν ήταν ενημερωμένη ούτε καν η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου.

Όπως είπε, είναι κάτι πρωτοφανές, περίεργο και παράξενο που δεν ενημερώθηκαν ούτε οι τεχνοκράτες του υπουργείου. Σημείωσε ακόμα ότι οι προτάσεις περιλαμβάνουν μικρές και μεγάλες αλλαγές για την Τεχνική Εκπαίδευση, κάποιες από τις οποίες μπορούν να αποτελέσουν βάση για συζήτηση, ενώ άλλες είναι εντελώς προβληματικές.

Μεταξύ άλλων, στις επιστολές του υπουργού περιλαμβάνεται μετονομασία της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε Τεχνολογικά και Επαγγελματικά Λύκεια. Στη θεωρητική κατεύθυνση προτείνεται να δημιουργηθούν τρεις κλάδοι (Μηχανολογία, Ηλεκτρολογία, Πολιτική Μηχανική – Κατασκευές) και οι υπόλοιποι κλάδοι να ενταχθούν σε μια γενική κατεύθυνση Επαγγελματικών Σπουδών και Πρακτικής Κατάρτισης.

Μάλιστα, στην τελευταία γίνεται λόγος για πρακτική εξάσκηση εκτός σχολείου, δύο μέρες την εβδομάδα. Ανοιχτό αφήνεται το ενδεχόμενο για λειτουργία και κατεύθυνσης Πληροφορικής και Ψηφιακών Εφαρμογών. Επίσης, ο κ. Προδρόμου προτείνει όπως για εγγραφή στις τρεις πρώτες κατευθύνσεις να προαπαιτούνται από τους μαθητές συγκεκριμένες επιδόσεις στις γραπτές αξιολογήσεις της Γ’ Γυμνασίου.

Προβλήματα στην ισοτιμία του απολυτηρίου 

Αναφορικά με την αλλαγή της ονομασίας, ο Γενικός Οργανωτικός Γραμματέας της ΟΛΤΕΚ επεσήμανε πως επιβάλλεται να γίνει. Όπως εξήγησε ο κ. Κλεανθους, όπως είναι τώρα το όνομα είναι παρεξηγημένο, κυρίως στο εξωτερικό, καθώς παραπέμπει σε σύστημα μαθητείας και πρόσθεσε πως συμφωνούν να γίνει αλλαγή στο όνομα, ωστόσο αυτό δεν είναι το πιο σημαντικό.

Μέσα από την πρόταση, συμπλήρωσε, προτείνεται ουσιαστικά να μείνουν μόνο τρεις κλάδοι στη θεωρητική κατεύθυνση και οι υπόλοιποι να είναι στην πρακτική κατεύθυνση.

Στην πρόταση αυτή, πρόσθεσε, περιλαμβάνεται ένα σημείο πολύ σοβαρό, το οποίο «δεν βλέπουμε με καλό μάτι». Η πρόταση, είπε, οι μαθητές της β’ και γ’ τάξης να έρχονται τρεις μέρες σχολείο και τις υπόλοιπες δύο να βρίσκονται εκτός σχολείου για πρακτική δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στην ισοτιμία του απολυτηρίου τους σε σχέση με όσους είναι στη θεωρητική κατεύθυνση.

Σήμερα, είπε, όσοι είναι στην πρακτική είναι και τις πέντε μέρες στο σχολείο, με διαφορετικό μεν πρόγραμμα, πλην όμως έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ανώτερης εκπαίδευσης ιδρύματα. Τόνισε πως η συγκεκριμένη πρόταση είναι σημείο «τριβής» και προβληματίζει ιδιαίτερα.

Η Προοδευτική, συνέχισε, έχει προτάσεις στον υπουργό, καθώς αναγνωρίζεται πως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, με μαθητές να τελειώνουν το Λύκειο και την Τεχνική Σχολή αλλά να είναι αναλφάβητοι. Εμείς, είπε, προτείνουμε αντί οι μαθητές να είναι δύο μέρες εκτός σχολείου, πιθανόν κάποια θεωρητικά μαθήματα θα μπορούσαν να μειωθούν και ταυτόχρονα να ενισχυθούν τα τεχνολογικά και η πρακτική.

Αντί, πρόσθεσε, οι μαθητές να είναι δύο μέρες έξω στη βιομηχανία, να είναι μέσα στο σχολείο, σε εργαστήρια και να ασχολούνται με τεχνολογίες και θέματα που συμβαδίζουν με τη σύγχρονη αγορά εργασίας. Ακολούθως, στο τέλος του χρόνου, σημείωσε, για δύο μήνες οι μαθητές να πηγαίνουν για εργοδότηση στη βιομηχανία.

Περαιτέρω, συμπλήρωσε πως ένα ζήτημα που φαίνεται πως δεν λήφθηκε υπόψη είναι πώς θα απορροφηθούν όλοι αυτοί οι μαθητές στη βιομηχανία για δύο μέρες την εβδομάδα, την ώρα που σήμερα μετά δυσκολίας βρίσκουμε εργοδότες για τους μαθητές. Φαίνεται, υπογράμμισε, πως τα όσα προτείνονται δεν είναι αποτέλεσμα μελέτης ή επιστημονικά τεκμηριωμένα.

Ένα άλλο σημείο για το οποίο οι απόψεις διίστανται είναι η πρόταση για κατάργηση της στασιμότητας. Σύμφωνα με τον κ. Κλεάνθους, ακόμα και σήμερα στρουθοκαμηλίζουμε, αφού δεν μένει σχεδόν κανένας στάσιμος από επίδοση.

Σήμερα, είπε, ενώ ολόχρονα προσπαθούμε να τηρούμε τους κανονισμούς και να πιέζουμε τους μαθητές να τηρούν τις υποχρεώσεις τους, «στο τέλος εξευτελιζόμαστε εμείς οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί», αφού, όπως ανέφερε, αν η βαθμολογία τους είναι κάτω από δέκα, μετά από πιέσεις τρίτων τούς περνούμε. Ως εκ τούτου, ο κ. Κλεάνθους είπε πως η προσωπική του άποψη είναι πως αν τελικά εφαρμοστεί κάτι τέτοιο, «δεν θα έχει διαφορά».

Ένα άλλο σημαντικό, σημείωσε, αφορά στην κατεύθυνση θετικών επιστημών – STEM, η οποία περιλήφθηκε στο Λύκειο. «Αν υπάρχει ένα σχολείο που λειτουργεί το σύστημα STEM, αυτό είναι η θεωρητική κατεύθυνση των Τεχνικών Σχολών», τόνισε και εξήγησε ότι το σύστημα χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης στην Ευρώπη και θα αναβάθμιζε την Τεχνική. Υπογράμμισε πως «είναι απαίτησή μας να λειτουργήσει τέτοια κατεύθυνση στην Τεχνική».

Ακόμα ένα σημείο που φαίνεται να μη λήφθηκε υπόψη, συνέχισε, αφορά την πρότασή του για κατάργηση του κλάδου Γραφικών Τεχνών στη θεωρητική κατεύθυνση. Όπως είπε, οι μαθητές που αποφοιτούν σήμερα από τον συγκεκριμένο κλάδο έχουν πολύ καλά αποτελέσματα και σταδιοδρομία σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, στα οποία αν τελικά εφαρμοστεί η πρόταση του ΥΠΠΑΝ, δεν θα έχουν πρόσβαση.

Αναμονή για λύσεις στις κτιριακές εγκαταστάσεις

Τα προβλήματα κτιριακής φύσης των Τεχνικών Σχολών με πεπαλαιωμένες εγκαταστάσεις αλλά και πολλές φορές απόρριψης μαθητών εξαιτίας έλλειψης θέσεων σε εργαστήρια, αν και χρονίζουν, παραμένουν.

Ο Γενικός Οργανωτικός Γραμματέας της ΟΛΤΕΚ, Αντρέας Κλεάνθους, σημείωσε πως βρίσκονται στην αναμονή για τις νέες Τεχνικές Σχολές που εξαγγέλθηκαν σε Λεμεσό και Λάρνακα. Το χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, είναι πως το 2025 οι νέες Τεχνικές θα παραδοθούν. Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι οι συγκεκριμένες Σχολές περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Ανάκαμψης.

Ο κ. Κλεάνθους εξέφρασε την ελπίδα ότι δεν θα βρεθούν δικαιολογίες για νέα στασιμότητα, γιατί, σημείωσε, «αν κρίνουμε από τις εξαγγελίες και τις υποσχέσεις που ακούμε εδώ και χρόνια για νέα κτίρια, μάλλον δεν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που τέθηκε».

Υπογράμμισε ότι είναι πρωτάκουστο η Κύπρος να είναι η τελευταία χώρα πανευρωπαϊκά με τόσο χαμηλά ποσοστά μαθητών στις Τεχνικές Σχολές. Ενώ, πρόσθεσε, υπάρχει ζήτηση στα τεχνικά επαγγέλματα, δεν μπορούμε να την ικανοποιήσουμε, γιατί είναι λίγοι οι μαθητές.

Αυτό συμβαίνει και λόγω έλλειψης χώρου, συνέχισε, αλλά και λόγω αποτυχίας σωστού επαγγελματικού προσανατολισμού. Δεν νοείται, τόνισε, οι μαθητές να «γνωρίζουν» πρώτη φορά την Τεχνική στα μέσα της Γ’ Γυμνασίου και ένα μήνα μετά να πρέπει να επιλέξουν αν θα πάνε εκεί.

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.