Τέλη Οκτωβρίου ποντίζεται ο τεχνητός ύφαλος της Λάρνακας

Άρχισε ο καθαρισμός των δύο σκαφών

Περί το τέλος Οκτωβρίου εκτιμάται ότι θα είναι εφικτή η πόντιση των δύο σκαφών που θα αποτελέσουν τον τεχνητό ύφαλο της Λάρνακας. Η πόντιση θα γίνει με μεγάλη καθυστέρηση, ακριβώς δύο χρόνια μετά τον ελλιμενισμό του σκάφους «Ελπίδα» στο Βασιλικό, λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών σε σχέση με την κατακύρωση των προσφορών καθαρισμού και πόντισης από το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών. Το «Ελπίδα» βρίσκεται στο λιμάνι στο Βασιλικό από τον Οκτώβριο του 2017.

Η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Λάρνακας, που είχε το συντονισμό του έργου μέχρι την αγορά του σκάφους, ανακοίνωσε ότι το «Ελπίδα» μαζί με το μικρότερο σκάφος «LEF1», το οποίο επίσης θα ποντιστεί, τυγχάνουν ενδελεχούς καθαρισμού και προετοιμασίας για την πόντιση, η οποία υπολογίζεται ότι θα μπορεί να γίνει περί τα τέλη Οκτωβρίου.

Και τα δύο σκάφη πρέπει να υποστούν ριζικό καθαρισμό από υπολείμματα καυσίμων, μηχανέλαια και ρύπους, για να καταλήξουν ολοκάθαρα στο βυθό της θάλασσας στη θαλάσσια περιοχή Ορόκλινης, η οποία επιλέχθηκε κατόπιν σχετικών μελετών.

Το εμπορικό πλοίο «Ελπίδα» αγοράστηκε από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης από την Ελλάδα και έφτασε στην Κύπρο στις αρχές Οκτωβρίου 2017. Ελλιμενίστηκε στο Βασιλικό στις 9 Οκτωβρίου 2017 και έκτοτε αναμενόταν ο καθαρισμός του.

Το «Ελπίδα» είναι εμπορικό σκάφος, ναυπηγημένο το 1965 στη Γερμανία και αγοράστηκε από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Λάρνακας έναντι ποσού που συγκεντρώθηκε από χορηγίες.

Ο ριζικός καθαρισμός της «Ελπίδας» και του δεύτερου μικρότερου σκάφους, ώστε να εκλείψει κάθε πιθανότητα θαλάσσιας ρύπανσης, θα διαρκέσει περίπου 3-4 μήνες και εκτιμάται ότι θα κοστίσει μαζί με την πόντιση περί τις 300 χιλιάδες ευρώ. Το σκάφος «Ελπίδα», μήκους 63 και πλάτους 10 μέτρων, είναι το μεγαλύτερο που ποντίζεται στις θάλασσες της Κύπρου για σκοπούς δημιουργίας τεχνητού υφάλου. Θα βυθιστεί στη θαλάσσια περιοχή Ορόκλινης σε βάθος 30 μέτρων, ενώ το μικρότερο σκάφος LEF1, το οποίο δωρίστηκε στην ΕΤΑΠ από την εταιρεία Πετρολίνα, θα ποντιστεί σε κοντινή απόσταση σε μικρότερο βάθος.

 

Μεγάλη ώθηση στον καταδυτικό τουρισμό

Το συγκεκριμένο σημείο στο οποίο θα γίνει η πόντιση επιλέχθηκε μετά από χαρτογράφηση των οικότοπων και καταγραφή της βιοποικιλότητας από το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών. Το σημείο κρίθηκε ιδανικό για διάφορους λόγους. Ένας από τους βασικότερους είναι ότι σε απόσταση πιο κοντά στην ακτή, κάθετα προς το ξενοδοχείο Palm Beach, υπάρχει φυσικός ύφαλος σε βάθος 7-10 μέτρων, κάτι που θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στην τάχιστη ανάπτυξη θαλάσσιας ζωής στον τεχνητό ύφαλο σε συνδυασμό με τα τεχνητά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν.

Επίσης, η δημιουργία τεχνητού υφάλου στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή εκτιμάται ότι θα συμβάλει γενικά στην αναπαραγωγή ψαριών η οποία είναι μειωμένη λόγω του αμμώδους της περιοχής. Η επιστημονική μελέτη έκανε επίσης μετρήσεις για τα θαλάσσια ρεύματα, την καθαρότητα του νερού και την προσβασιμότητα και στη βάση των αποτελεσμάτων επιλέχθηκε η συγκεκριμένη περιοχή έναντι των άλλων δύο που εξετάστηκαν, που ήταν η παραλία Καστέλλας και η θάλασσα στο αεροδρόμιο Λάρνακας.

Ο Τεχνητός Ύφαλος της Λάρνακας αποφασίστηκε να πάρει το όνομα του μεγάλου σκάφους, θα ονομάζεται δηλαδή «Ελπίδα».

Με βάση την προεργασία που έχει γίνει, η «Ελπίδα» θα ποντιστεί σε βάθος 30 μέτρων και το LEF1 σε βάθος 13 μέτρων.

Το μικρό σκάφος θα χρησιμεύσει στη δημιουργία πάρκου Snorkelling (κατάδυση με μάσκα θαλάσσης) μέσα στην περιοχή του τεχνητού υφάλου, η οποία θα κηρυχθεί προστατευόμενη.

Μαζί με το ναυάγιο Ζηνοβία, εκτίμηση των παραγόντων της τουριστικής βιομηχανίας είναι ότι ο νέος τεχνητός ύφαλος θα δώσει μεγάλη ώθηση στον καταδυτικό τουρισμό, ο οποίος ανθεί τα τελευταία χρόνια.

Τάσος Περδίος

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy