Τελικά µας κλέβουν µε τις τιµές των καυσίµων;

Του Κώστα Κώστα*

Τις τελευταίες βδοµάδες βλέπουµε συνεχείς αυξήσεις στις τιµές των καυσίµων, για παράδειγµα η τιµή της αµόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων από το 1,05 έχει ανεβεί ξαφνικά στο 1,21 σεντ το λίτρο. Είναι φανερό ότι η µείωση των 6 σεντ ανά λίτρο, λόγω της µείωσης του φόρου κατανάλωσης τον ∆εκέµβρη, έχει υπερκαλυφθεί από τις αυξήσεις των εταιρειών.

Για να κατανοήσουµε τι σηµαίνει αύξηση στις τιµές, στην πρόσφατη συνεδρία της Κοινοβ. Επιτροπής Ενέργειας, στην οποία συζητήθηκε ξανά το θέµα των ψηλών τιµών των καυσίµων, ο βοηθός Γενικός Ελεγκτής ανέφερε ότι ένα σεντ αύξηση στις τιµές ετησίως επιφέρει επιπρόσθετα κέρδη περίπου 10 εκ. ευρώ στις εταιρείες.
Βέβαια, ο αρµόδιος Υπουργός Ενέργειας και οι υπηρεσίες του Υπουργείου του ισχυρίζονται συνεχώς ότι κανένα πρόβληµα δεν υπάρχει, ότι αισχροκέρδεια δεν υπάρχει και ότι οι τιµές στην Κύπρο είναι λογικές. Αν είναι έτσι τα πράγµατα, τότε γιατί µέχρι σήµερα ούτε ο Υπουργός Ενέργειας ούτε ο Υπουργός Οικονοµικών έχουν απαντήσει το ερώτηµά µας;

Πώς είναι δυνατόν όταν η τιµή του πετρελαίου διεθνώς είχε ανέβει στα 140 δολάρια το βαρέλι, η τιµή της αµόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στην Κύπρο είχε ανεβεί στο €1,40 το λίτρο, ενώ σήµερα που η τιµή του πετρελαίου διεθνώς είναι περίπου στα 67 δολάρια το βαρέλι, η τιµή της αµόλυβδης στην Κύπρο είναι στο €1,21 το λίτρο και µάλιστα µετά από µείωση 6 σεντ; Πώς γίνεται να µην υπάρχει πρόβληµα όταν, σύµφωνα µε το Παρατηρητήριο Τιµών της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Εµπορίου, την περίοδο 14/1- 18/3/19 η τιµή της βενζίνης στην Ε.Ε. αυξήθηκε κατά 4,4 σεντ και στην Κύπρο 7,8 σεντ, το πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε στην Ε.Ε. κατά 5,6 σεντ και στην Κύπρο 7,4 σεντ, ενώ το πετρέλαιο θέρµανσης αυξήθηκε στην Ε.Ε. κατά 3,9 σεντ και στην Κύπρο κατά 8,1 σεντ; Γιατί η κυβέρνηση δεν εφαρµόζει τις εισηγήσεις της δικής της µελέτης, που ακριβοπλήρωσαν οι πολίτες, για δηµιουργία συνθηκών ανταγωνισµού, ο οποίος σήµερα είναι ανύπαρκτος, όπως έχει αποφασίσει και η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισµού;

Γιατί η κυβέρνηση δεν σταµατά την απαράδεκτη επιβολή ΦΠΑ και επί του Φόρου Κατανάλωσης;

Γιατί η κυβέρνηση δεν προωθεί την υγραεριοκίνηση µε κίνητρα όπως η επιδότηση τοποθέτησης συστηµάτων, για να δώσουµε την ευκαιρία στους πολίτες να προµηθεύονται ένα πιο φθηνό καύσιµο µε φόρο κατανάλωσης µόνο 7 σεντ το λίτρο και όχι 49 σεντ που επιβάλλεται σε βενζίνη και πετρέλαιο; Γιατί η κυβέρνηση δεν παραχωρεί κίνητρα για να προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση, όπως η επιδότηση αγοράς ηλεκτροκίνητων οχηµάτων και η αύξηση των σηµείων φόρτισης;

Γιατί ο Υπουργός Ενέργειας δεν θέλει να ακούσει για χρήση του διατάγµατος καθορισµού ανώτατης λιανικής τιµής πώλησης, τώρα που έχουν κλείσει τα κενά που υπήρχαν στη διαδικασία και καθορίστηκαν νέα κριτήρια; Εξακολουθεί ο Υπουργός Ενέργειας να θεωρεί ότι το φαινόµενο του φτερού και της ρουκέτας, µε τις άµεσες, τεράστιες και ταυτόχρονες από όλες τις εταιρείες αυξήσεις και τις ελάχιστες και µε φοβερή καθυστέρηση µειώσεις των τιµών των καυσίµων, είναι κάτι που δεν ισχύει στην Κύπρο; Παράλληλα, ρωτούµε ∆ΗΣΥ και ∆ΗΚΟ γιατί πριν 3 βδοµάδες καταψήφισαν την τροπολογία του ΑΚΕΛ και των Οικολόγων για µείωση κατά 50% του τέλους άδειας κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα που κινούνται µε υγραέριο, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες, για να δοθεί κίνητρο στους πολίτες να χρησιµοποιούν αυτό το φθηνότερο και λιγότερο ρυπογόνο καύσιµο; ∆εν θα κουραστούµε ποτέ να επαναλαµβάνουµε, και ας ενοχλεί κάποιους, ότι υπάρχουν λύσεις, αλλά η κυβέρνηση δεν έχει την πολιτική βούληση να προστατεύσει τους πολίτες από την αισχροκέρδεια και τα υπερκέρδη των εταιρειών, ούτε και θέλει να προωθήσει την υγραεριοκίνηση, απλά γιατί δεν θέλει να µειώσει τα έσοδά της από την είσπραξη της πολύ ψηλής φορολογίας που επιβάλλει σε βενζίνη και πετρέλαιο.
Τελικά ναι, κάποιοι κλέβουν τους πολίτες και η κυβέρνηση σφυρίζει αδιάφορα.

*Βουλευτής ΑΚΕΛ, µέλος Κοινοβ. Επιτροπής Ενέργειας

 

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.