Με πανηγυρικούς τόνους «για ιστορική ημέρα» η κυβερνητική παράταξη καλωσόρισε την υπογραφή της σύμβασης για τις υποδομές έλευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Διαβάστε επίσης: Έπεσαν οι υπογραφές για κατασκευή υποδομών έλευσης υγροποιημένου ΦΑ

Ωστόσο παρά το επικοινωνιακό κλίμα δεν φαίνεται η κυβέρνηση να έχει ανταποκριθεί ούτε στις ανησυχίες της Βουλής ούτε και στις έντονες παρατηρήσεις του Γενικού Ελεγκτή, Οδυσσέα Μιχαηλίδη, γεγονός που θολώνει το τοπίο γύρω από την «ιστορική» αυτή συμφωνία. Συγκεκριμένα χθες, η Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ, θυγατρική της ΔΕΦΑ) και η διεθνής κοινοπραξία JV China Petroleum Pipeline Engineering Co Ltd, and METRON S.A., με τις Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd and Wilhelmsen Ship Management Limited υπέγραψαν τη σύμβαση για τις υποδομές έλευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο Γενικός Ελεγκτής ο οποίος πριν από έναν περίπου μήνα είχε κάνει αυστηρές συστάσεις στην κυβέρνηση για ζητήματα που προέκυψαν από το διαγωνισμό και τις προσφορές για τις σχετικές υποδομές, δήλωσε στη «Χ» πως τα όσα απάντησε η κυβέρνηση στην Υπηρεσία δεν είναι αρκετά.

«Ως Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρούμε πως ο διαγωνισμός ήταν φωτογραφικός και δεν επέτρεψε την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού και επιπλέον θα έπρεπε να ακυρωθεί για τους λόγους που παραθέσαμε στην προηγούμενη επιστολή μας», ανέφερε κ. Μιχαηλίδης. Τη θέση ότι η διαδικασία ήταν προβληματική είχε εκφράσει και η Γενική Λογίστρια της Δημοκρατίας ως η αρμόδια Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Ο κ. Μιχαηλίδης τόνισε πως ακόμη και εάν τα προβλήματα του διαγωνισμού δεν θεωρούνταν αρκετά από την κυβέρνηση και πάλι δεν θα έπρεπε να υπογραφεί η συμφωνία, καθώς η κυβέρνηση δεν έχει διασφαλίσει τις απαραίτητες πιστώσεις.

Η συνολική αξία του έργου ανέρχεται στα 290 εκ. ευρώ. Από την κυβερνητική πλευρά υπάρχει ο ισχυρισμός πως «ήδη έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 101 εκ. ευρώ από την ΕΕ και το χρηματοδοτικό πρόγραμμα για τη Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη (Connecting Europe Facility – CEF)». Ακόμη αναφέρουν πως η ΑΗΚ θα καταβάλει 43 εκ. ευρώ με συμμετοχή στο κεφάλαιο της ΕΤΥΦΑ, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί με χρηματοδότηση μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, με παραχώρηση κρατικών εγγυήσεων. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, αυτές οι πιστώσεις δεν έχουν ακόμη εγκριθεί. Το ποσό των 101 εκατ. ευρώ από το CEF δεν έχει ακόμη εγκριθεί από την ΕΕ αλλά, ακόμη και να είχε εγκριθεί, η παραχώρηση του θα γινόταν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού εξ ου και το ποσό των 40 εκ. ευρώ που είχε περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 2020. Ωστόσο, η Βουλή δέσμευσε προχθές κατά την ψήφιση του προϋπολογισμού το ποσό των 40 εκ. ευρώ.

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση μέσω των δύο Ευρωπαϊκών Τραπεζών, αυτή δεν μπορεί να προχωρήσει εφόσον ο Έφορος Κρατικών Ενισχύσεων κατέστησε σαφές ότι προαπαιτείται η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Άρα οι αναγκαίες πιστώσεις δεν είναι διαθέσιμες και η υπογραφή φέρνει τη Δημοκρατία προ τετελεσμένων γεγονότων, αφού πλέον θα προβάλλεται το επιχείρημα ότι έχουν δημιουργηθεί συμβατικές υποχρεώσεις. Ο κ. Μιχαηλίδης μάς ανέφερε ότι για το θέμα το οποίο θεωρεί πολύ σοβαρό, η Ελεγκτική Υπηρεσία θα ενημερώσει αρχές της ερχόμενης εβδομάδας τις Κοινοβουλευτικές Επιτροπές Ελέγχου και Οικονομικών, αφού τίθεται θέμα περιφρόνησης της βούλησης του νομοθετικού σώματος.

Πάντως ο κ. Μιχαηλίδης τον οποίο κυβερνητικοί κύκλοι κατηγορούν για πρόκληση καθυστέρησης στα έργα, ανέφερε στη «Χ» πως «η Υπηρεσία μας ουδεμία εξουσία έχει να σταματήσει ή να καθυστερήσει οποιοδήποτε έργο και αυτό αποδείχθηκε περίτρανα σε αυτή την περίπτωση». Παράλληλα, κοινοβουλευτικές πηγές αναφέρουν στη «Χ» πως γύρω από την όλη υπόθεση υπάρχει πολύ θολό τοπίο: Υπάρχουν αναφορές πως υπήρξαν φωνές που δημόσια έκαναν λόγο για καλύτερες προσφορές οι οποίες δεν εξετάστηκαν.

Παλμύρης Δημήτρης