Του

Άθου Ελευθερίου*

 

Οι Συντεχνίες Μεταφορών που εκπροσωπούν τους εργαζομένους στις εταιρείες λεωφορείων υποχρεώθηκαν για πολλοστή φορά να στείλουν νέα επιστολή στην Υπουργό Μεταφορών και στις εταιρείες για το θέμα της έγκαιρης καταβολής των μισθών στους εργαζομένους. Το πρόσφατο παράδειγμα της εταιρείας λεωφορείων ΟΣΥΠΑ Πάφου επαναφέρει για πολλοστή φορά στο προσκήνιο τα σοβαρότατα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σύστημα των Δημοσίων Επιβατικών Μεταφορών, καθώς και οι εργαζόμενοι σε αυτό. Το Υπουργείο Μεταφορών γνώριζε τα τελευταία χρόνια πως υπήρχαν υπερπληρωμές. Γνωρίζει πως αργά ή γρήγορα, αυτές θα αποκοπούν από τις εταιρείες, με συνεπακόλουθο με βάση τους ισχυρισμούς τους, να μην έχουν την αναγκαία ρευστότητα για πληρωμές. Είναι θέμα χρόνου η μια εταιρεία μετά την άλλη να δηλώνει αδυναμία πληρωμής των μισθών, των καυσίμων, της συντήρησης και άλλων. Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα; Το υπουργείο πρέπει να δώσει σαφείς απαντήσεις. Πώς το υπουργείο θα διασφαλίσει την ομαλότητα στις επιβατικές μεταφορές; Μέχρι σήμερα αρκετοί κατηγορούν τους εργαζομένους για τις απεργίες. Ξεχνούν βέβαια πως είναι τα δεδουλευμένα τους που απαιτούν και όχι αυξήσεις. Τι υπάρχει σήμερα στην Πάφο που τερματίστηκε η απεργία πριν μερικές μέρες; Δεν έχουν λεωφορεία για να προσφέρουν μεταφορά σε μαθητές και επιβάτες ευρύτερα, με αποτέλεσμα για δύο εβδομάδες να μην παρέχεται αυτή η υπηρεσία. Μήπως σύντομα αυτό που γίνεται στην Πάφο θα το ζήσουμε και σε άλλη επαρχία; Οι εργαζόμενοι με τις συντεχνίες τους προειδοποιούν εδώ και χρόνια για αυτά. Οι προβλέψεις και οι ανησυχίες δυστυχώς επαληθεύονται. Φθάσαμε στο σημείο που όλοι απευχόμασταν, γιατί πάντα τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις. Αυτά τα ερωτήματα και τις απορίες μόνο το Υπουργείο Μεταφορών μπορεί να τα απαντήσει. Πολύ ορθά και έγκαιρα ξεκίνησαν οι προσπάθειες για την επόμενη δεκαετία. Δεν γνωρίζω εάν και σε αυτό θα είμαστε τελικά εντός των χρονοδιαγραμμάτων. Εμείς όμως πάντοτε όταν συζητούσαμε μαζί με τους αρμόδιους, επιμέναμε πως δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει πως πρέπει να διασφαλιστεί η παροχή αυτής της υπηρεσίας και μέχρι τη λήξη των υφιστάμενων συμφωνιών μέχρι τα μέσα του 2020. Τελικά φτάνουμε στο τέλος της πρώτης 10ετίας, με τα προβλήματα μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και των εταιρειών λεωφορείων να παραμένουν τα ίδια όπως και με την έναρξη του νέου συστήματος. Και σήμερα γίνονται ακριβώς οι ίδιες συζητήσεις με αυτές των προηγούμενων χρόνων. Συζητούνται αυτές οι διαφορές χωρίς να λύνονται και στο τέλος μένουν εκτεθειμένοι κυρίως οι εργαζόμενοι, χωρίς να ευθύνονται. Οι εργαζόμενοι δεν θέλουν να τους χρησιμοποιεί κανένας, δεν θέλουν να εμπλέκονται στις διαφορές που έχουν οι εταιρείες λεωφορείων με το Υπουργείο Μεταφορών, δεν θέλουν επίσης να απεργούν για τις διαφορές άλλων. Απλά ζητούν να πληρώνονται κάθε μήνα τα δεδουλευμένα τους.


Στο τέλος όμως πληρώνουν τα σπασμένα. Στην Πάφο είναι ακόμα απλήρωτοι και για να διατηρήσουν την εργασία τους αποδέχτηκαν τις προτάσεις του υπουργείου που δεν τους καλύπτουν πλήρως. Από το Υπουργείο Μεταφορών εμείς αναμένουμε σαφείς θέσεις για τα επόμενα βήματα για το σήμερα και όχι μόνο για το 2020 και μετά. Γιατί αν αφεθεί να διαλύσει το σύστημα, τότε ίσως να μην υπάρξει και το αναμενόμενο ενδιαφέρον για τη δεύτερη 10ετία των Δημοσίων Επιβατικών Μεταφορών.

*Γ.Γ. ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ-ΠΕΟ