Συγκλονίζουν οι απόψεις μαθητών για τις μοτοσικλέτες

Της Γιώργιας Ερωτοκρίτου

Χωρίς τέλος είναι το αιματοκύλισμα στην άσφαλτο, με τη μαύρη λίστα των θυμάτων να μακραίνει όλο και περισσότερο. Τις τελευταίες μέρες, το οδόστρωμα είναι αιματοβαμμένο με τα όνειρα και τις φιλοδοξίες κυρίως νεαρών ατόμων που είναι λάτρεις των μοτοσικλετών.

Η εκπομπή του ΑΣΤΡΑ «Επικαιρότητα Αλλιώς» και ο δημοσιογράφος Νεόφυτος Νεοφύτου επικεντρώθηκε την περασμένη Πέμπτη στο θέμα των μοτοσικλετιστών, με τις απόψεις νέων να συγκλονίζουν. Μερίδα μαθητών ανέφεραν ανάμεσα σε άλλα ότι λατρεύουν το ρίσκο, νιώθουν μάγκες και ότι τους συνεπαίρνει η ταχύτητα, κυρίως χωρίς τη χρήση προστατευτικού κράνους. Συγκεκριμένα:
«Τη μοτόρα πιάνεις την γιατί θέλεις να βουράς, είναι μαγκιά. Που τη στιγμή που κρατάς μοτόρα… σε κάποια φάση είτε θα τραυματιστείς σοβαρά, είτε θα πεθάνεις».
«Εν φορώ κράνος κυρίως όταν είμαι συνοδηγός, γιατί μετά τα 120 χιλιόμετρα τρέχουν τα μάτια σου. Εν άλλο το συναίσθημα όταν εν κρυάδα τζιαι τρέχουν τα μάτια του οδηγού και έρχονται πάνω σου τα δάκρυα».
«Όταν έχει γυναίκες φοράμε το κράνος γιατί αρέσκει τους».
«Τις πιο πολλές φορές δεν φοράω κράνος, γιατί όταν το φορώ, νιώθω ότι με περιορίζει και δεν μπορώ να βλέπω τι γίνεται γύρω μου παρά μόνο να κοιτώ μπροστά. Εν είμαι συγκεντρωμένος άμα φορώ κράνος».

 

 

 

 

 

«Ο κάθε άνθρωπος πιάνει τα ρίσκα του και αποφασίζει πώς θα ζήσει τη ζωή του. Είτε θα τη ζήσει με φοβίες και μια ανιαρή ζωή, είτε θα παίρνει τα ρίσκα του και θα ζήσει μια έντονη ζωή».
«Εν άλλο πράμα να νιώθεις τον αέρα να σου φακκά πάνω στο κεφάλι, ενώ με το κράνος έχεις πολλούς περιορισμούς και το κυριότερο ιδρώνεις. Εν μπορώ εγώ έτσι πράγματα».
«Ο πατέρας μου φωνάζει ότι είναι επικίνδυνο και πρέπει να προσέχω, αλλά… δεν βαριέσαι».
«Τις περισσότερες φορές οι έλεγχοι της Αστυνομίας στους δρόμους γίνονται όταν λείψουν τα λεφτά και όχι για την ασφάλεια των οδηγών. Σε κάποια σημεία υπάρχουν πολλά τροχαία δυστυχήματα, αλλά δεν γίνεται έλεγχος του ορίου ταχύτητας, ενώ η Αστυνομία στήνει ραντάρ συνεχώς, σε σημεία που μπορεί να αυξήσει εύκολα ταχύτητα ο οδηγός».

Προστατευτικό κράνος και νούσιμα
Υπάρχει βέβαια και η αντίθετη άποψη νεαρών, οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα κινδύνου και καλούν τους συνομήλικούς τους να τηρούν τους κώδικες οδικής κυκλοφορίας και να αποκτήσουν οδική συνείδηση. Συγκεκριμένα, μια νεαρή ανέφερε στον ΑΣΤΡΑ ότι υπάρχουν δικυκλιστές που κάνουν τους φιγουρατζήδες για να εντυπωσιάσουν τις κοπέλες και να δείξουν ότι είναι κάποιοι. «Αν θέλουν να οδηγούν μοτόρα, ας το κάνουν με ασφαλή τρόπο, φορώντας το προστατευτικό κράνος», σημείωσε. Επίσης, άλλος νεαρός κάλεσε τους οδηγούς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν βρίσκονται πίσω από το τιμόνι. Όπως είπε, πρέπει να είσαι νούσιμος και σωστός αλλά δυστυχώς, πρόσθεσε, υπάρχουν νέοι που τους συνεπαίρνει η αδρεναλίνη και θέλουν να κάνουν τους ωραίους.

Σε παρέμβασή του στην εκπομπή, ο ιδρυτής του Μουσείου Ιστορικής Μοτοσικλέτας, Άντρος Νικολάου, εξέφρασε λύπη για τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται μερίδα νέων αναφορικά με τη χρήση της μοτοσικλέτας, η οποία όπως είπε είναι απλά ένα μέσο μεταφοράς. Ο κ. Νικολάου σημείωσε ότι αν θέλουν κάποιοι να κάνουν τους μάγκες, μπορούν να είναι αθλητές και να συμμετέχουν επίσημα σε αγώνες μοτοσικλέτας και όχι να κάνουν μανούβρες στους δρόμους θέτοντας σε κίνδυνο τόσο τη ζωή τους όσο και των συνανθρώπων τους. Υπέδειξε ότι πρέπει να καλλιεργηθεί κουλτούρα στα σχολεία για τη χρήση της μοτοσικλέτας, ενώ την ίδια ώρα έδωσε τα συγχαρητήριά του στην Αστυνομία για τις προσπάθειες που καταβάλλει τόσο για την προστασία όσο και την ευαισθητοποίηση του κοινού.

Στους 16 ανέρχονται οι δικυκλιστές νεκροί
Τρομάζουν πάντως οι αριθμοί από τα θύματα της ασφάλτου. Από την αρχή του 2018 μέχρι σήμερα, οι νεκροί δικυκλιστές είτε ως επιβάτες είτε ως οδηγοί, ανέρχονται στους 16. Ο Υπεύθυνος Οδικής Ασφάλειας του Αρχηγείου Αστυνομίας, Γιώργος Μιλής, ανέφερε στον ΑΣΤΡΑ ότι τα 12 θύματα είναι κάτω των 25 ετών τονίζοντας ότι μόνο 6 εκ των 16 έφεραν προστατευτικό κράνος.

Πέρσι, οι δικυκλιστές-θύματα ανήλθαν επίσης στους 16 καθ’ όλη τη διάρκεια του 2017. Ο κ. Μιλής εξέφρασε την ελπίδα να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα στην άσφαλτο μέχρι το τέλος της χρονιάς. Όπως είπε, γίνονται προσπάθειες από την Αστυνομία για πάταξη του φαινομένου, αλλά τόνισε ότι οι προσπάθειες των Αρχών πρέπει να είναι σε συνεργασία με όλους τους πολίτες, οι οποίοι έχουν ευθύνη όταν βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία, το 1995 υπήρχαν 135 θύματα σε τροχαίες θανατηφόρες συγκρούσεις, ενώ το 2005 οι νεκροί ανήλθαν στους 78. Την τελευταία πενταετία, ο μέσος όρος των θυμάτων είναι 45-50 ετησίως. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μέσα σε 18 χρόνια μειώθηκε πέραν του 90% ο αριθμός των θυμάτων στην άσφαλτο.

Ενημερωτικές εκστρατείες και μαρτυρίες μητέρων
Από την πλευρά της, η Υπεύθυνη Πρόληψης και Διαφώτισης της Τροχαίας του Αρχηγείου, Ελένη Αλεξάνδρου, τόνισε ότι η Αστυνομία οργώνει τα σχολεία της Κύπρου για ενημέρωση των μαθητών. Ανάμεσα σε άλλα πραγματοποιούνται ενημερωτικές εκστρατείες και προβάλλονται φιλμάκια με ισχυρά μηνύματα, με στόχο την ευαισθητοποίηση κυρίως της ηλικιακής ομάδας των 17-25 ετών. Επίσης, γίνονται διαλέξεις στα σχολεία από τη νηπιακή ηλικία, ενώ υπάρχουν και οι αστυνομικοί της γειτονιάς. Είπε ακόμα ότι υπάρχουν και μαρτυρίες από μητέρες που έχουν ζήσει την εμπειρία να θάψουν το παιδί τους ή το παιδί τους να αντιμετωπίζει κάποια σοβαρή πάθηση, λόγω της τροχαίας σύγκρουσης. Η κα Αλεξάνδρου έστειλε το μήνυμα ότι τα παιδιά δικαιούνται να έχουν τους γονείς τους και οι γονείς πρέπει να έχουν τα παιδιά τους τονίζοντας ότι η οδήγηση δεν είναι μια στιγμή μαγκιάς.
Την ίδια ώρα, η κα Αλεξάνδρου απηύθυνε έκκληση και προς τους γονείς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και σε επιφυλακή. Όπως είπε, οι γονείς οφείλουν να γνωρίζουν πού και με ποιους είναι τα παιδιά τους, γιατί σε κάποιες των περιπτώσεων η δυναμική της ομάδας μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά.

Χάνονται καθημερινά 3.500 άνθρωποι στους δρόμους
Εξάλλου, καθημερινά, 3.500 άνθρωποι ανά το παγκόσμιο, χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους, εκ των οποίων τα 500 είναι παιδιά. Σε ομιλία της την περασμένη Πέμπτη για την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, η Υπουργός Μεταφορών, Βασιλική Αναστασιάδου, είπε ότι πάνω από 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο σε οδικές συγκρούσεις, με τους περισσότερους να είναι νέοι, ηλικίας 15 έως 29 ετών.
Η Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας αποσκοπεί στην ενεργό συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών, οργανωμένων συνόλων και άλλων φορέων, εταιρειών, πανεπιστημίων, σχολείων, Τοπικών Αρχών, στην προσπάθεια για επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών, μέχρι το 2020.
Η Ευρωπαϊκή Χάρτα αποτελεί τη μεγαλύτερη υπάρχουσα πλατφόρμα της κοινωνίας των πολιτών σχετικά με την οδική ασφάλεια και την υπογράφουν πέραν των 3.800 δημοσίων και ιδιωτικών οντοτήτων. Οι υπογράφοντες αναλαμβάνουν τη δέσμευση να πραγματοποιούν δράσεις και πρωτοβουλίες οδικής ασφάλειας που στοχεύουν στα μέλη τους, τους εργαζομένους και την υπόλοιπη κοινωνία των πολιτών. Στην Κύπρο έχουν υπογράψει τη Χάρτα μέχρι σήμερα περίπου 68 οργανισμοί.