«Δόκτωρ Γκλας», μέχρι την 1η Δεκεμβρίου

 

Γιατί ένας άνθρωπος, που έχει ορκιστεί να σώζει ζωές, υποστηρίζει με σθένος την ευθανασία, τις εκτρώσεις, την αυτοκτονία, την αυτοδικία; Τι είναι αυτό που κάνει έναν γιατρό να αμφισβητήσει τον όρκο του Ιπποκράτη και να απαξιώσει τη ζωή; Γιατί μας αφορά η απόφασή του να δολοφονήσει έναν άνθρωπο; Και πόσο αλαζονική είναι η έλλειψη ενοχής γι’ αυτήν του την πράξη; Είναι στα αλήθεια ο έρωτας η αιτία ή απλώς η αφορμή κάποιου που θεωρεί εαυτόν ανώτερο;

Ερωτήματα, ανάμεσα σε άλλα, που διαπραγματεύεται το μυθιστόρημα «Δόκτωρ Γκλας», ένα από τα πιο προκλητικά και εμβληματικά αριστουργήματα της Σκανδιναβικής λογοτεχνίας, γραμμένο το 1905 με τη μορφή ημερολογίου, από τον Σουηδό συγγραφέα Γιάλμαρ Σέντερμπεργκ (Hjalmar Söderberg). Σήμερα, 150 χρόνια από τη γέννηση του συγγραφέα (1869), η αίσθηση ανωτερότητας που αισθάνεται ο ήρωάς του έναντι των συνανθρώπων του και το αίσθημα αυτοδικίας που τον διακατέχει παραμένουν αναλλοίωτα και δείχνουν να μας αφορούν πιο πολύ από ποτέ.

Ο σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας Στρατής Πανούριος, συνεπαρμένος από την ηθική δύναμη του βιβλίου, δίνει σάρκα και οστά στον ιδιόμορφο ψυχολόγο δόκτορα Γκλας. Διασκευάζει και σκηνοθετεί το σπουδαίο αυτό έργο, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Κύπρο και την Ελλάδα, φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με τις σκοτεινές πλευρές του ήρωα – αντιήρωα. Δύο συν ένα πρόσωπα παρουσιάζονται επί σκηνής σε μια αναζήτηση για τα μεγάλα και αναπάντητα ερωτήματα που προκύπτουν μέσα από τον μηδενισμό και τον κυνισμό του γιατρού Γκλας απέναντι στη ζωή. Ένα έργο που αποτελεί άσκηση για τα όρια της ανθρώπινης κατανόησης.

Τον γιατρό Γκλας επί σκηνής ενσαρκώνει ο Παναγιώτης Μπουγιούρης και τη νεαρή Χέλγκα, αντικείμενο του έρωτά του και αφορμή για την αποτρόπαια πράξη του, υποδύεται η Αγγέλα Σιδηροπούλου.

Κεντρικό πρόσωπο του βιβλίου -και της παράστασης- είναι ο καταθλιπτικός γιατρός Γκλας. Ένας αστός που λατρεύει τις όμορφες πλευρές της Στοκχόλμης, ειδικά τα αστικά όμορφα μέρη της. Ο γιατρός Γκλας αντιλαμβάνεται τους ανθρώπους με επιστημονικό τρόπο. Ο ίδιος αισθάνεται διανοητικά ανώτερος, αλλά παράλληλα χαρακτηρίζεται από αυτο-περιφρόνηση. Δεν είναι ικανοποιημένος με την εμφάνισή του ούτε με το εσωτερικό του. Τον έχει καταβάλει μια γενικότερη αηδία για κάθε τι το άσχημο. Αμφιβάλλει ακόμα και για τους λόγους που τον οδήγησαν να γίνει γιατρός. Περιγράφει τον πάστορα ως αντιαισθητικό, απωθητικό και ηθικά διευθαρμένο. Όπως ακριβώς ο Ρασκόλνικοβ του Ντοστογιέφσκι στο «Έγλημα και Τιμωρία», έτσι και ο «Δόκτωρ Γκλας» του Σέντερμπεργκ θεωρεί κατώτερο το θύμα του και τον εαυτό του ευεργέτη. Λίγο πριν τη δολοφονία, δύο σελίδες της προσωπικότητάς του βρίσκονται αντιμέτωπες στο ημερολόγιό του…

Από Παρασκευή, 20:30, έως Κυριακή, 18:30 (1η Δεκεμβρίου), Θέατρο Δέντρο