Με το σπαθί στο χέρι οι πολίτες ενάντια στα πλάνα για αξιοποίηση του Εναέριου, με τα οποία ο δήμος θέτει τα οικονομικά συμφέροντα πάνω από τις πραγματικές ανάγκες της πόλης και των κατοίκων

Του Χρήστου Χαραλάμπους

Την άμαξα μπροστά από το άλογο έβαλε ο Δήμος Λεμεσού σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του δημοτικού «φιλέτου» στον Εναέριο, όπως διαφάνηκε στη διάρκεια της «δημόσιας διαβούλευσης» που έγινε την περασμένη Τετάρτη και στην οποία κλήθηκαν και μετείχαν οι πολίτες. Ήταν μια θυελλώδης συνάντηση κατά την οποία οι δημότες εξέφρασαν με τον πιο έντονο τρόπο την κάθετη αντίθεσή τους στο περιεχόμενο της μελέτης-πρότασης που τους παρουσιάστηκε και η οποία είχε ετοιμαστεί από τον Οίκο Deloitte κατά παραγγελία του δήμου.

Η αντίθεση των πολιτών εκδηλώθηκε από την πρώτη στιγμή αφού διαπιστώθηκε ότι ως βάση της μελέτης-πρότασης τέθηκαν τα οικονομικά συμφέροντα του δήμου παρά οι πραγματικές σημερινές ανάγκες της πόλης και τα “θέλω” των κατοίκων, αλλά και από το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμιά πραγματική δημόσια διαβούλευση πριν ο δήμος αναθέσει στον χρηματοοικονομικό οίκο την ετοιμασία της μελέτης, η οποία βασίστηκε σε σχέδια και υποδείξεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

Απευθυνόμενος στους οργανωμένους και μη πολίτες που κατέκλυσαν την αίθουσα του δημαρχείου, ο δήμαρχος που προφανώς ανέμενε τις αντιδράσεις που θα ακολουθούσαν, ξεκίνησε αναφέροντας ότι η απόφαση για αξιοποίηση του Εναερίου λήφθηκε από το 1994 και αφορούσε εμπορική ανάπτυξη του τεμαχίου ώστε να υπάρχουν και έσοδα για το δήμο, αλλά και αναβάθμιση του χώρου στάθμευσης και της δημόσιας πλατείας. Δεν υλοποιήθηκαν όμως οι σκέψεις του δήμου λόγω οικονομικής κρίσης και άλλων συγκυριών.

Το παρόν Δημοτικό Συμβούλιο, όπως διευκρίνισε ο κ. Νικολαΐδης, θεωρώντας ότι τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μια θετική συγκυρία, προχωρεί σε αξιοποίηση του Εναερίου αναθέτοντας την εκπόνηση χρηματοοικονομικής μελέτης βιωσιμότητας στην Deloitte. Ο δήμος, όπως είπε, θα προχωρήσει στην ανάπτυξη του τεμαχίου με τη μέθοδο του BOT και «στους στόχους μας είναι μια ανάπτυξη υποδειγματική και ορόσημο για την πόλη».

Τονίζοντας ότι «με την υπογραφή του συμβολαίου με τον στρατηγικό επενδυτή, ο δήμος θα αρχίσει να έχει έσοδα μισού εκατομμυρίου το χρόνο και στη συνέχεια έσοδα της τάξης του ενός μέχρι και τρία εκατομμύρια ετησίως», ο κ. Νικολαΐδης θέλησε να διευκρινίσει ότι αυτό θα γίνει «παρά το ότι ο Δήμος Λεμεσού είναι ήδη εύρωστος οικονομικά και δεν έχει ανάγκη να κάνει τέτοιου είδους έργα για να μη χρεοκοπήσει…»

Τσιμέντωμα 38.593 τ.μ. σε ύψος και πλάτος

Με βάση τη μελέτη-πρόταση της Deloitte, η ανάπτυξη στου τεμαχίου του Εναέριου (που καταλαμβάνει 10.000 τ.μ.) αφορά δομήσιμο εμβαδόν 38.593 τ.μ. Οι προτεινόμενες χρήσεις της ανάπτυξης περιλαμβάνουν:

– Ξενοδοχείο 4.580 τ.μ.

– Καταστήματα 1.660 τ.μ.

– Εστιατόριο 1.660 τ.μ.

– Συνεδριακό κέντρο 1.800 τ.μ.

– Οικιστική ανάπτυξη 18.350 τ.μ.

– Γραφειακές αναπτύξεις 10.537 τ.μ.

– Εκθεσιακούς χώρους 1.000 τ.μ.

– Πλατεία 4.800 τ.μ.

– 606 δημοσίους και 460 ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης

Η υλοποίηση των συγκεκριμένων σχεδίων, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της Deloitte, θα γίνουν σταδιακά και σε χρονοδιάγραμμα 5 ετών, με περίοδο μίσθωσης του έργου για τον ανάδοχο, τα 20, 25 ή 30 χρόνια, επισημαίνοντας ότι «όσο μεγαλύτερος είναι ο χρόνος μίσθωσης τόσο πιο ελκυστικό θα είναι το έργο για τον ανάδοχο».

Το γεγονός ότι κατά την παρουσίαση των σχεδίων δόθηκε έμφαση στα οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν για το δήμο, ενώ σχεδόν δεν έγινε καμιά αναφορά σε οφέλη για την ίδια την πόλη και τους δημότες, πυροδότησε το κλίμα της «διαβούλευσης», με τους πολίτες να στρέφουν τα πυρά τους τόσο προς τον δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο όσο και προς όλους όσοι εμπλέκονται στην προτεινόμενη ανάπτυξη.

Ανδρέας Χρίστου: «Αχρείαστα ξενοδοχείο και συνεδριακό»

Εκφράζοντας τις δικές του απόψεις μέσα από το ακροατήριο, οι οποίες και επικροτήθηκαν από το σύνολο των παρευρισκόμενων πολιτών, ο τέως δήμαρχος Λεμεσού Ανδρέας Χρίστου αναφέρθηκε στην προτεινόμενη οικιστική και γραφειακή. Όπως επεσήμανε, από αυτήν θα προκύψουν 180 περίπου διαμερίσματα και 100 περίπου γραφεία, υποδεικνύοντας ότι αυτό σε συνδυασμό και με όλα τα υπόλοιπα προτεινόμενα κτιριακά συγκροτήματα, προϋποθέτει έναν «τεράστιο οικοδομικό όγκο».

Εξέφρασε δε την εκτίμηση ότι είναι αχρείαστη η δημιουργία συνεδριακού κέντρου το οποίο, εκτός των άλλων αρνητικών, δεν θα συνεισφέρει οικονομικά στο δήμο, ενώ σε ό,τι αφορά τη δημιουργία ξενοδοχείου, ο κ. Χρίστου υποστήριξε χαρακτηριστικά ότι «δεν χρειάζεται να πάμε εμείς να προσθέσουμε ένα τέταρτο ξενοδοχείο στην περιοχή».

Η όποια κτιριακή ανάπτυξη, όπως υπέδειξε, θα πρέπει να είναι λελογισμένη και να τοποθετηθεί στο πίσω μέρος του τεμαχίου και ο υπόλοιπος χώρος να αξιοποιηθεί σαν πλατεία και ανοικτό πάρκο με υπόγειους χώρους στάθμευσης, τονίζοντας ότι «ο δήμος πρέπει να κάνει ένα έργο ήπιας ανάπτυξης».

Πύργοι διαβατηρίων και κυκλοφοριακής ασφυξίας

Έντονα επικριτικές ήταν οι φωνές που ακούστηκαν από εκπροσώπους και μέλη οργανωμένων συνόλων της Λεμεσού, που έκαναν λόγο για «εμπεριστατωμένη μελέτη η οποία βασίζεται στο γεγονός ότι θα συνεχιστεί το πρόγραμμα πολιτογραφήσεων για το οποίο ήδη έχει τεθεί βέτο από την Ευρωπαϊκή Ένωση» ή εκφράζοντας την εκτίμηση ότι «οι οικιστικές μονάδες που προβλέπονται στη μελέτη απευθύνονται στους ξένους που επιδιώκουν να αποκτήσουν διαβατήριο» και ότι «η βιώσιμη ανάπτυξη για την οποία γίνεται λόγος αφορά τα δικηγορικά και ελεγκτικά γραφεία».

Άλλοι πολίτες στιγμάτισαν το γεγονός ότι «η μελέτη έγινε χωρίς την εμπλοκή αρχιτεκτόνων και ειδικών για το περιβάλλον», υποδεικνύοντας ότι «η όλη προτεινόμενη ανάπτυξη εξυπακούεται την παρουσία πέραν των 1.000 αυτοκινήτων», κάτι που σημαίνει ατέλειωτες ουρές πολλών χιλιομέτρων στην περιοχή «με ό,τι αρνητικό μπορεί να συνεπάγεται η παρουσία τόσων πολλών τροχοφόρων σε μια περιοχή που χαρακτηρίζεται πλέον από την ανέγερση πολλών πύργων που επίσης θα συγκεντρώνουν τεράστιο αριθμό οχημάτων».

Στην πλειοψηφία τους οι διαμαρτυρόμενοι πολίτες, εκφράζοντας την αγανάκτησή τους για την πολιτική του δήμου, τόνισαν ότι ο κόσμος της Λεμεσού έχει ανάγκη από ένα δημόσιο πάρκο, έναν ανοικτό χώρο για τον περίπατο και τις εκδηλώσεις του και όχι πύργους ή ένα ακόμα mall. Η Λεμεσός, όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε, «έστησε κάμποσα ψηλά κτίρια στο παραλιακό μέτωπο, χωρίς καμιά περιβαλλοντική, κυκλοφοριακή ή άλλη μελέτη» και με αυτά τα δεδομένα «αυτά τα κτίρια είναι παράνομα» και «το Δημοτικό Συμβούλιο παρανομεί λέγοντας συνέχεια ναι σε αυτές τις παράνομες αναπτύξεις».

Δώρισαν τον Εναέριο για ανέγερση σχολείων

Υποδεικνύοντας ότι ο δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο κινούνται σε λάθος δρόμο, εκπρόσωπος των 3.000 περίπου κατοίκων της περιοχής Εναερίου, επεσήμανε ότι το επίμαχο τεμάχιο του Εναερίου «αποτελεί δωρεά προς την πόλη που έγινε από τον Χατζηλοϊζή Μιχαηλίδη με σκοπό την ανέγερση σχολικών μονάδων».

Ως εκ τούτου, όπως υποδείχθηκε, «δεν έχει δικαίωμα κανένα Δημοτικό Συμβούλιο να το καταστρέψει, αλλά όφειλε ο δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο να αποταθεί σε αρχιτέκτονες και άλλους ειδικούς με σκοπό να αξιοποιηθεί προς όφελος των πολιτών».

Κάνοντας λόγο για «μεγάλα συμφέροντα» σε ό,τι αφορά την προτεινόμενη ανάπτυξη, οι παρευρισκόμενοι πολίτες, απευθυνόμενοι αποκλειστικά στον δήμαρχο, δήλωσαν κατηγορηματικά ότι «οι Λεμεσιανοί δεν θα επιτρέψουν να γίνει αυτό το τερατούργημα».

«Ο δήμος δεν μπορεί να είναι ντιβέλοπερ και επιχειρηματίας»

Μιλώντας ως εκπρόσωπος της Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λεμεσού, ο μηχανολόγος μηχανικός Γιάννης Κακουλλής υπέδειξε εμφαντικά ότι «ο δήμος δεν μπορεί να είναι ούτε ντιβέλοπερ ούτε επιχειρηματίας, αλλά υπάρχει και πρέπει να λειτουργεί ως ένας κοινωφελής οργανισμός που δεν πρέπει να προτάσσει στις επιλογές και τις δράσεις του τα οικονομικά του οφέλη, αλλά τις ανάγκες της πόλης και των κατοίκων».

Η Λεμεσός, όπως τόνισε, έχει πήξει στο τσιμέντο και τα αυτοκίνητα κι αυτό που χρειάζεται σήμερα είναι πλατείες και πράσινο, επισημαίνοντας ότι εκείνο που ομορφαίνει την πόλη δεν είναι τα ψηλά κτίρια, αλλά η παραλία και οι ανοικτοί χώροι, όπου δεν υπάρχουν αναπτύξεις.