Τι είδους εκπαιδευτικό σύστημα θέλουμε;

Όλο αυτό το διάστημα με την κρίση που επικρατεί στην Παιδεία τίθεται και το ζήτημα της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και πώς αυτή θα επηρεάσει κυρίως τους μαθητές. Ένα ζήτημα, ωστόσο, που πέφτει σε δεύτερη μοίρα, αφού επιλεκτικά κάποιοι θέτουν ως κύριο θέμα τα εργασιακά-συνδικαλιστικά για ευνόητους λόγους, αγνοώντας ότι είτε το θέλουμε είτε όχι αυτά όλα είναι αλληλένδετα. Επιλέγουν να στήσουν στον τοίχο τις χιλιάδες των εκπαιδευτικών παρουσιάζοντας ότι δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους και πως αυτό φαίνεται και μέσα από τα αποτελέσματα διάφορων διεθνών διαγωνισμών.

Όπως είχε δηλώσει και ο πρώην Υπουργός Παιδείας, Κώστας Καδής, παρουσιάζοντας τα τελευταία αποτελέσματα των δύο μεγάλων διεθνών ερευνών PISA και ΤIMSS, «οι δύο έρευνες TIMSS και PISA εστιάζουν στην αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών σε επιλεγμένα γνωστικά αντικείμενα. Στο Πρόγραμμα PISA, με σημείο αναφοράς το 2012, η συμμετοχή μας το 2015 κατέδειξε σταθερή κατάσταση στα αποτελέσματα των 15χρονων μαθητών μας στις Φυσικές Επιστήμες, στα Μαθηματικά και στην Κατανόηση Κειμένου, με χαμηλούς μέσους όρους στα τρία αντικείμενα», είπε.

«Τα αποτελέσματα αυτά αποτελούν σημαντικά εργαλεία για προβληματισμό και ενδυναμώνουν τις προσπάθειες για ουσιαστικό εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος», είχε πει ο κ. Καδής. Το σίγουρο είναι ότι δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει ότι οι Κύπριοι μαθητές, που βρίσκονται προς το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, φαίνεται να μην έχουν κατακτήσει τις γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στην πλήρη ένταξη και την ενεργό συμμετοχή τους στις σύγχρονες κοινωνίες. Είναι όμως αυτό ευθύνη, για παράδειγμα, μόνο των εκπαιδευτικών ή του ίδιου του συστήματος με ένα βαρυφορτωμένο πρόγραμμα, με διαγωνίσματα, κατ’ οίκον εργασία, μια ύλη που ούτε οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δεν προλαβαίνουν να διδάξουν; Ακόμα και αν αυξάνονταν οι ώρες εργασίας τους όπως προτάσσει, για παράδειγμα, ο Γενικός Ελεγκτής, άραγε θα άλλαζε κάτι; Θα γίνονταν οι μαθητές μας ξεφτέρια; Αυτό που πρωτίστως πρέπει να προβληματίσει όλους είναι τι είδους εκπαιδευτικό σύστημα επιθυμούμε. Ένα σύστημα που παρέχει στυγνές γνώσεις και αναγκάζει τα παιδιά να γίνονται παπαγάλοι απλά και μόνο για να πάρουν έναν καλό βαθμό; Αυτό που πρωτίστως θα έπρεπε να προβληματίσει όλους είναι γιατί η πλειοψηφία των μαθητών και των μαθητριών μας επιδεικνύουν τόση αδιαφορία για το σχολείο. Οι ίδιοι οι γονείς με τόση ευκολία βαρυφορτώνουν τα παιδιά με ιδιαίτερα μαθήματα για να τα καταλάβουν καλύτερα, για αυξήσουν τη βαθμολογία τους. Απαίτησή τους θα έπρεπε κυρίως να είναι να τα κατανοούν καλύτερα μέσα από την τάξη και για να γίνει αυτό υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα να μην υπάρχουν τάξεις των 20 και των 25 μαθητών. Να μην τσουβαλιάζονται μέσα στα εργαστήρια και πολλά άλλα. Και ναι, αν υπάρχουν ανεπαρκείς εκπαιδευτικοί να απομακρυνθούν από τα σχολεία. Και αυτό να το απαιτήσουν από τον εργοδότη τους που είναι το Υπουργείο Παιδείας και που αυτό θα πρέπει πρώτα να κάνει τη δουλειά του καλά.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy