Τι συµβαίνει µε τις ακυρώσεις πτήσεων; Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

Έχουν ακυρωθεί ήδη 100.000 θέσεις από και προς τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου

  • Καθημερινή ενημέρωση

    Κάθε πρωί η επικαιρότητα στο inbox σου.



  • Υπουργείο Μεταφορών προς «Χαραυγή»: ∆εν µπορείτε να έχετε ενηµέρωση!
  • Έχουν ακυρωθεί ήδη 100.000 θέσεις από και προς τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου 

Του Γιάννη Κακαρή

Στα µεγάλα, πολυσύχναστα, αεροδρόµια του κόσµου που κάποτε προβάλλονταν ως σύµβολο ενός καλοκουρδισµένου µηχανισµού επικρατεί, εδώ και βδοµάδες, χάος! Η φετινή καλοκαιρινή περίοδος χαρακτηρίζεται από ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων και τις απώλειες ή καθυστερήσεις αποσκευών.

Το παγκόσµιο αυτό πρόβληµα δεν θα µπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστους και τους Κυπρίους, που «διψώντας» για διακοπές και ταξίδια επιλέγουν το εξωτερικό κατά τους καλοκαιρινούς µήνες.

∆εν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Υφυπουργός Τουρισµού κάλεσε τους πολίτες να ταξιδέψουν µετά τον Αύγουστο, όταν η κατάσταση αναµένεται (;) να οµαλοποιηθεί.

Σηµειώνεται ότι η «Χαραυγή» στην προσπάθεια να ενηµερώσει όσο καλύτερα γίνεται τους αναγνώστες της για το πρόβληµα, ζήτησε πληροφορίες από τον Γενικό ∆ιευθυντή του Υπουργείου Μεταφορών και την Πολιτική Αεροπορία, για να λάβει την εξής απαράδεκτη απάντηση: «Σχετικά µε την ενηµέρωση που ζητήσατε… δεν µπορείτε να την έχετε».

Ανεξάρτητα από αυτό και παρά το γεγονός ότι το πρόβληµα φαίνεται να είναι περιορισµένο όσον αφορά την Κύπρο, οι ταξιδιώτες είναι καλά να γνωρίζουν τα δικαιώµατά τους, όπως αυτά κατοχυρώνονται από τον Ευρωπαϊκό Κανονισµό 261/2004.

Εισαγόμενο το πρόβλημα για την Κύπρο

Ο εκπρόσωπος Τύπου της Ένωσης Τα­ξιδιωτικών Πρακτόρων, Χάρης Παπαχαρα­λάμπους, ανέφερε στη «Χαραυγή» ότι το πρό­βλημα στην Κύπρο είναι ίσως μικρότερο από ό,τι σε άλλους προορισμούς, καθώς πρόκειται για εισαγόμενο πρόβλημα.

Σημείωσε ότι το πρόβλημα υπάρχει κυρίως σε μεγάλα αεροδρόμια της κεντρικής Ευρώ­πης, της Μεγάλης Βρετανίας και των ΗΠΑ. Όπως εξήγησε, τα προηγούμενα δύο χρόνια, λόγω της πανδημίας, υπήρξε μείωση του προσωπικού που εργαζόταν σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες που μπορεί να κυμαίνεται στο 20-25%.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την κατακόρυφη αύξηση των πτήσεων λόγω καλοκαιριού και λόγω της ψυχολογίας που επικρατεί μετά τους περιορισμούς της παν­δημίας, υποχρεώνει τα αεροδρόμια να μειώ­σουν τον αριθμό ταξιδιωτών που μπορούν να εξυπηρετήσουν καθημερινά.

Ωστόσο, σημείωσε πως ακυρώνονται πτή­σεις σε προορισμούς που υπάρχουν πολλα­πλές πτήσεις την ημέρα ώστε να μη δημιουρ­γείται μεγάλη καθυστέρηση.

Ο κ. Παπαχαραλάμπους επεσήμανε ακόμη ότι το πρόβλημα έχει περιοριστεί αρκετά τις τελευταίες μέρες και ότι τα πράγματα είναι καλύτερα σε σχέση με ένα μήνα προηγουμέ­νως. Εξέφρασε την ελπίδα ότι μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα επιλυθεί πλήρως το πρό­βλημα.

Ddd

Αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες ευθύνονται για το κομφούζιο, αλλά την πληρώνουν οι ταξιδιώτες

Τα αίτια που προκαλούν το κομφούζιο στα διεθνή αεροδρόμια είναι γνωστά. Οι αεροπο­ρικές εταιρείες απέλυσαν δεκάδες χιλιάδες υπαλλήλους κατά τη διάρκεια της πανδημί­ας, αλλά επαναπροσέλαβαν μόνο ένα κλάσμα από αυτούς όταν ξεκίνησαν κανονικά τη λει­τουργία τους. Και παρότι η βιομηχανία των αερομεταφορών δέχτηκε ίσως το μεγαλύτερο πλήγμα την περίοδο της πανδημίας, έλαβε όμως και γενναιόδωρη ενίσχυση -με χρήματα φορολογούμενων- για να μην προχωρήσει σε μαζικές απολύσεις.

Το πρόβλημα, βέβαια, προϋπήρχε. Οι εται­ρείες βρέθηκαν αντιμέτωπες και με μεγάλο αριθμό παραιτήσεων εργαζομένων, οι οποίοι βίωναν απάνθρωπες συνθήκες εργασίας για χρόνια και οι οποίοι δεν μπορούν να αντικα­τασταθούν εν μία νυκτί. Εξού και οι απεργίες των εργαζομένων στα αεροδρόμια διεθνώς και στις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες για διεκδί­κηση ανθρώπινων συνθηκών εργασίας.

Η Κύπρος φαίνεται να επηρεάζεται, αλλά όχι σε σημαντικό βαθμό, από ακυρώσεις δια­φόρων πτήσεων, ενώ καταγράφονται και πολλές καθυστερήσεις. Επηρεάζονται, όμως, σημαντικά όσοι ταξιδεύουν μέσω μεγάλων αε­ροδρομίων που λειτουργούν ως hubs και κυ­ρίως σε Αγγλία, Γερμανία και Ολλανδία.

Όταν ξέσπασε το πρόβλημα, οι αεροπορι­κές εταιρείες υποχρεώθηκαν σε επαναπρο­γραμματισμό των πτήσεων. Σύμφωνα με την Hermes Airports, από τον επαναπρογραμμα­τισμό που έχουν κάνει οι αεροπορικές εταιρεί­ες στο πτητικό τους πρόγραμμα, από τις αρχές Ιουλίου έως και τον Οκτώβριο έχουν ακυρω­θεί 100.000 διαθέσιμες θέσεις από και προς τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό για τη φετινή χρονιά. Αυτός ο αριθμός αντιστοιχεί περίπου στο 2% των συνολικών προσφερόμενων θέ­σεων.

Η διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομί­ων τονίζει ότι στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου δεν παρατηρούνται επιχειρησιακά προβλήματα και η κατάσταση είναι διαχειρί­σιμη, ενώ οι επιβάτες που επηρεάζονται από τις αλλαγές αυτές στον προγραμματισμό των αερογραμμών έχουν ενημερωθεί.

Untitled 3

Τα δικαιώματα των ταξιδιωτών ανάλογα με την περίπτωση

Παρά το γεγονός ότι δεν αντιμετωπίζεται τόσο μεγάλο πρόβλημα στην Κύπρο, σε πε­ρίπτωση που προκύψει απρόοπτη ακύρωση πτήσης ή άλλου είδους πρόβλημα, οι ταξιδιώ­τες καλό είναι να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και να τα διεκδικούν.

Ακύρωση πτήσης:

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κατα­ναλωτή, εάν η ακύρωση γίνει 14 μέρες πριν την προγραμματισμένη πτήση, ενδεχομένως να μη δικαιούται ο καταναλωτής καμία απο­ζημίωση. Αν όμως η ακύρωση της πτήσης έγινε την τελευταία στιγμή (ενώ βρίσκεστε, για παράδειγμα, στο αεροδρόμιο ή την προ­ηγούμενη μέρα), τότε οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν επιστροφή αντί­τιμου εισιτηρίου ή μεταφορά με άλλη πτήση. Ενδεχομένως, ακόμα, να έχετε δικαίωμα για επιπρόσθετη χρηματική αποζημίωση (€250- €600) κάτω υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

Δικαιούστε επίσης βοήθεια στο αεροδρόμιο όπως αναψυκτικά, γεύματα και μια διανυκτέ­ρευση, αν χρειαστεί, κατά την αναμονή για την εκ νέου δρομολόγηση της πτήσης σας.

Η αεροπορική εταιρεία έχει την υποχρέω­ση να αποδείξει εάν και πότε ενημερωθήκα­τε προσωπικά ότι η πτήση σας ακυρώθηκε. Ωστόσο, δεν οφείλεται αποζημίωση αν ο αε­ρομεταφορέας μπορεί να αποδείξει ότι η ακύ­ρωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις, οι οποίες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν, ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.

Εάν ακυρώσει ο επιβάτης το ταξίδι, τότε δεν υπάρχει κάποια διευκόλυνση και οι όποιες διευθετήσεις εξαρτώνται από την πο­λιτική της κάθε εταιρείας.

Άρνηση επιβίβασης:

Αν προσέλθετε εγκαίρως στον έλεγχο εισι­τηρίων με έγκυρη κράτηση και έγκυρα ταξι­διωτικά έγγραφα και η αεροπορική εταιρεία δεν σας επιτρέψει την επιβίβαση λόγω υπε­ράριθμων κρατήσεων ή για επιχειρησιακούς λόγους και δεν παραχωρήσατε οικειοθελώς τη θέση σας, έχετε δικαίωμα: 1) σε αποζημίω­ση, 2) σε βοήθεια, 3) σε επιλογή ανάμεσα σε επιστροφή αντίτιμου του εισιτηρίου, μεταφο­ρά με άλλη πτήση ή νέα κράτηση για μεταγε­νέστερη ημερομηνία.

Καθυστέρηση πτήσης:

Εάν η πτήση σας έχει καθυστέρηση κατά την αναχώρηση, δικαιούστε βοήθεια, επι­στροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου και πτή­ση επιστροφής, ανάλογα με τη διάρκεια της καθυστέρησης και την απόσταση της πτήσης.

Εάν φτάσατε στον τελικό σας προορισμό με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες, δικαιούστε αποζημίωση, εκτός κι αν η καθυ­στέρηση οφειλόταν σε έκτακτες περιστάσεις, γεγονός που θα πρέπει να μπορεί να αποδεί­ξει η αεροπορική εταιρεία.

Εάν καθυστερήσει, χαθεί ή φθαρεί η βαλίτσα σας:

Στην περίπτωση που καθυστερήσουν οι αποσκευές σας και είστε στο εξωτερικό, η σύμβαση του Μοντρεάλ σάς δίνει τη δυνα­τότητα να κάνετε αγορές ειδών πρώτης ανά­γκης (πιτζάμες, οδοντόβουρτσες/οδοντόπα­στες κ.α.). Ό,τι χρειαζόμαστε δηλαδή για να περάσουμε μέχρι να έρθει η αποσκευή μας (1-2 μέρες). Εννοείται ότι κρατούμε τις απο­δείξεις για ό,τι αγοράσουμε και έχουμε πε­ριθώριο 21 ημερών όταν παραλάβουμε την αποσκευή μας για να κάνουμε το παράπονό μας στην αεροπορική εταιρεία, ζητώντας το κόστος που έχουμε επωμιστεί.

Εάν βρίσκεστε στη χώρα διαμονής σας, τότε δεν δικαιούστε αγορά των απαραίτητων ειδών πρώτης ανάγκης.

Εάν η αποσκευή καθυστερήσει πέραν των 21 ημερών, τότε η αποσκευή θεωρείται ως χαμένη και μπορείτε να διεκδικήσετε πλήρη αποζημίωση για το περιεχόμενό της.

Εάν οι αποσκευές σας έχουν υποστεί φθο­ρά, μπορείτε να διεκδικήσετε αποζημίωση εντός 7 ημερών.

Το ανώτατο όριο αποζημίωσης ανέρχεται μέχρι περίπου €1.200.

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.