Τηλεόραση για όλες τις δουλειές

Ως εργαλείο η μικρή οθόνη θα συνεχίσει να είναι ο βασιλιάς της παραγωγής πολιτικής και όχι μόνο;

Του Κώστα Α. Κωνσταντίνου

Πώς θα σας φαινόταν εάν σε λίγα χρόνια η τηλεόραση μπορούσε να τακτοποιήσει τις πλείστες δουλειές του σπιτιού σας; Θα μπορούσατε να σκεφτείτε μια smart TV που να επιτελεί το ρόλο του «ηλεκτρονικού επιστάτη» στο σπίτι, συντονίζοντας τις διάφορες συσκευές, όπως η καφετιέρα, το ψυγείο, το σταθερό τηλέφωνο ή «παίζοντας» το ρόλο ενός απλού καθρέφτη; Η ημέρα αυτή δεν φαίνεται να αργεί, καθώς το κουτί αυτό πλέον έχει μπει για τα καλά στον κατάλογο των «εργαλείων» ενός χρήστη. Απλά κάντε υπομονή.

Demetris Demetriou

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα τηλεόρασης, την 21η Νοεμβρίου, επιχειρήσαμε να προβούμε σε μια ανασκόπηση της σημερινής της θέσης στο σπίτι, τη ζωή και την κοινωνία.

Μιλώντας με τον Δημήτρη Δημητρίου, διευθυντή του CyprusNews.eu εντοπίσαμε τις σημερινές προκλήσεις του τηλεοπτικού πεδίου.

Πλέον, η έκρηξη της τεχνολογίας της πληροφόρησης δημιουργεί δύο σοβαρά πεδία δράσης, ψηφιοποίηση και προσωποποίηση -customization- αναλόγως των επιλογών του κάθε τηλεοπτικού χρήστη.

Μέλλον συνυφασμένο με άλλες εφαρμογές

Η διασύνδεση με το διαδίκτυο είναι συνυφασμένη με το μέλλον της τηλεόρασης και της τεχνολογίας της. Οπως λέει ο Δ. Δημητρίου, πλέον θα πρέπει να βγάλουμε από το μυαλό μας την τηλεόραση σαν συσκευή. Ο λόγος είναι η τεχνολογική ανάπτυξη της ψηφιοποίησης και η λογική της προσωποποίησης περιεχομένου. Πλέον ο χρήστης ή τηλεθεατής ζητεί να βλέπει αυτό που θέλει την ώρα που θέλει.

Ο διαμοιρασμός της πίτας

Οπως ανέφερε ο Δ. Δημητρίου, η διαρκής παραγωγή πολλών θεματικών καναλιών έχει σαν αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση στο διαμοιρασμό της πίτας του τηλεοπτικού πελατολογίου, ενώ την ίδια ώρα τα μπάτζετ για τη δημιουργία ενός θεματικού καναλιού έχουν περιοριστεί δραματικά. Ο συνομιλητής μας ανέφερε, ακόμα, ότι τα ποικίλης ύλης κανάλια θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα θεαματικότητας. Εξέφρασε τη θέση ότι τα παραδοσιακά τηλεοπτικά μέσα θα χάσουν χρήστες, ωστόσο αυτοί θα επανέρχονται σε αυτά αναλόγως των προγραμμάτων τα οποία μεταδίδουν.

Επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι πλέον «δεν πρέπει να αντιλαμβανόμαστε την τηλεόραση σαν hardwear, αλλά σαν application». Πλέον, τόνισε, οι τηλεοράσεις δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας υπολογιστής με έμφαση στο μέγεθος της οθόνης, με τον οποίο ένας μέσος χρήστης μπορεί να τακτοποιήσει προσωπικές του υποχρεώσεις μέσα από αυτόν. Η τηλεόραση, πρόσθεσε ο Δ. Δημητρίου, θα είναι από δω και πέρα το μέσο “πυρήνας” που θα ενώνεται με συσκευές του σπιτιού.

Ο Δ. Δημητρίου προέβη και σε μια εκτίμηση κατά πόσο στο μέλλον θα μπουν στα σπίτια μας ολογράμματα αντί των οθονών που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Οπως ανέφερε, η τεχνολογία αυτή θα αργήσει να εισαχθεί και ίσως χρησιμοποιείται στο μέλλον σε μεγάλα εμπορικά mall ή σε μεγάλους δημοσίους χώρους, όπως για παράδειγμα τα αεροδρόμια. Στο σπίτι, είπε, μια τέτοια τεχνολογία δεν είναι βολική, καθώς η οθόνη είναι απαραίτητο εργαλείο για το σπίτι.

Τα κυπριακά μεγέθη

NEOFYTOS EPAMEINONDAS

Ο εκτελεστικός διευθυντής της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, Νεόφυτος Επαμεινώνδας, σχολίασε το τηλεοπτικό πεδίο της Κύπρου. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι σήμερα θα πρέπει κάποιος να αντικρίσει την κατάσταση με το πνεύμα και το γράμμα του νόμου. Στην πρώτη περίπτωση, ανέφερε στη “Χ”, εάν κάποιος δει πολύ αυστηρά τη σημερινή κατάσταση θα μπορούσε να πει ότι τα τηλεοπτικά κανάλια είναι πολλά.

Ωστόσο, πρόσθεσε, από τη στιγμή που η νομοθεσία δεν επιβάλλει περιορισμούς σε κανένα να δημιουργήσει τον δικό του τηλεοπτικό σταθμό, επομένως δεν απαγορεύεται η σύσταση νέων οργανισμών. Σύμφωνα με τον κ. Επαμεινώνδα οι κυριότερες καταγγελίες για το τηλεοπτικό πρόγραμμα αφορούν καταγγελίες γονέων για προγράμματα που θα έπρεπε να απαλειφθούν από την οικογενειακή ζώνη, καθώς τα κρίνουν ακατάλληλα για τα παιδιά. Δεν εκλείπουν οι καταγγελίες για φυλετικές διακρίσεις και για μηνύματα που παράγουν ρητορική μίσους.

Θα συνεχίσει να παράγει πολιτική;

GOULIAMOS

Διαχρονικά ο τηλεοπτικός δέκτης απαθανάτισε ιστορικά γεγονότα και πολιτικά δρώμενα, κάτι το οποίο αποτέλεσε το κύριο εργαλείο προώθησης πολιτικών μηνυμάτων από κόμματα και άλλους πολιτικούς φορείς. Επικοινωνώντας με τον Πρύτανη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, Κώστα Γουλιάμο, θέσαμε το ερώτημα κατά πόσον ως εργαλείο θα συνεχίσει να είναι ο βασιλιάς της “παραγωγής πολιτικής”.

«Οπως και οι βασιλιάδες έχουν υπερκεραστεί και πλέον μετρώνται σε δύο παλάμες, έτσι και η τηλεόραση πλέον δεν διαδραματίζει σημαντικό ρόλο όπως συνέβαινε στο παρελθόν», ήταν η εκτίμηση του πρύτανη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου.

Πλέον στο τηλεοπτικό πεδίο, παίζουν, όπως είπε, κάποιο ρόλο οι θεματικές τηλεοράσεις που έχουν σχέση με την ιστορία, τον αθλητισμό και το περιβάλλον. Στην Κύπρο, σύμφωνα με τον κ. Γουλιάμο, ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η τηλεόραση έχει αναχρονιστικό χαρακτήρα.

Τα δελτία ειδήσεων, σύμφωνα με τον Πρύτανη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου, είναι ακόμη πιο αναχρονιστικά, με ατέλειωτες παρελάσεις κομματικών στελεχών. Το γεγονός, είπε, ότι πρωί μεσημέρι και βράδυ παρελαύνουν στις τηλεοπτικές οθόνες οι εκπρόσωποι των κομμάτων, συμβάλλει στην αποστασιοποίηση του κόσμου από την πολιτική συμμετοχή και την ίδια ώρα οι πολιτικοί υπερεκτίθενται.

Ως μέλος προεκλογικού επιτελείου το 2013, ο κ. Γουλιάμος εξέφρασε την εκτίμηση ότι σήμερα η συσχέτιση πολιτικής και τηλεόρασης βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο.
Επεσήμανε ότι υπάρχουν κάποια πολιτικά κόμματα που θέλουν, όχι απλά να κατανοήσουν και να εκκολάπτουν τις νέες τεχνολογίες επικοινωνίας, αλλά και να τις υλοποιήσουν σ’ ένα στρατηγικό σχέδιο πολιτικού ανταγωνισμού.

«Φοβάμαι ωστόσο ότι η συντριπτική πλειοψηφία δεν κατανοεί ότι αυτές οι νέες τεχνολογίες απαιτούν νέες προσεγγίσεις, μια νέα αναδιάταξη της επικοινωνιακής πολιτικής, και μετέρχεται μέσα απ’ τις νέες τεχνολογίες τις παλαιές συνταγές της πολιτικής εκστρατείας», πρόσθεσε. Υποστήριξε ότι χρόνο με το χρόνο αυτό θα αλλάξει. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στη “Χ”, εκεί που η τηλεόραση κάποτε ήταν το κύριο υλικό στο μείγμα μάρκετινγκ, σήμερα είναι ίσως το τελευταίο, καθώς έχει απολέσει τον πολλαπλασιαστικό ρόλο που διέθετε στο παρελθόν. Αυτός ο ρόλος, πρόσθεσε, ανήκει πλέον στα νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η τηλεόραση ως «πομπός διαφήμισης»

Η τηλεόραση χρησιμοποιείται και ως φορέας μετάδοσης των εμπορικών μηνυμάτων των διαφόρων brands διεθνώς. Για την πτυχή της διαφήμισης ανατρέξαμε στην άποψη των διαφημιστών, για το πώς αντιλαμβάνονται το ρόλο της στο marketing mix. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει και συχνά προωθείται η γενική άποψη ότι το διαδίκτυο αντικαθιστά τηλεθέαση.

stelios anastasiadis

 

Πολλαπλές μελέτες από αξιόπιστους οργανισμούς, όπως η Nielsen, έχουν διαπιστώσει ότι η χρήση του διαδικτύου συμπληρώνει την τηλεθέαση. Σύμφωνα με στοιχεία στα οποία μας παρέπεμψε ο πρόεδρος του συνδέσμου διαφήμισης και επικοινωνίας, Στέλιος Αναστασιάδης, πάνω από το ένα τρίτο των τηλεθεατών είναι online, ενώ παράλληλα παρακολουθεί τηλεόραση. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στη “Χ” ο πρόεδρος του ΣΔΕΚ, το νέο πρότυπο είναι μια εμπειρία που θα μπορούσε να ονομαστεί ως «πολυ-οθόνη».

Στο νέο αυτό διαφημιστικό πρότυπο χωράνε τηλεόραση, τηλέφωνο, tablet και υπολογιστής. Ατομα που θέλουν περισσότερες πληροφορίες για ένα προϊόν που είδαν στην τηλεόραση χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να συγκεντρώσουν περισσότερες πληροφορίες.
Σύμφωνα με τον κ. Αναστασιάδη, η τηλεόραση, μέσα στο χρόνο έχει αναδειχθεί ως ένα πολύ ισχυρό μέσο, το οποίο εκτός από μακροζωία διαθέτει και τη δύναμη να επηρεάζει δυναμικά το κοινό.

Οπως τονίζει χαρακτηριστικά, «έχει γίνει αναπόσπαστο και απαραίτητο τμήμα της καθημερινότητάς μας και αυτό το βοηθά να κτίζει την κάλυψη άμεσα». Επισημαίνει παράλληλα ότι περισσότεροι άνθρωποι θα προσεγγιστούν και θα μάθουν άμεσα για ένα νέο προϊόν λόγω της τηλεοπτικής διαφήμισης, από οποιοδήποτε άλλο μέσο. Ο συνδυασμός ήχου και οπτικών στοιχείων έχει τη δυνατότητα να «ξυπνά» όλες τις αισθήσεις. «Υπάρχει τεράστια επιλογή προγραμμάτων που απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά, και ως εκ τούτου, η τηλεόραση εξακολουθεί να είναι το μόνο ψυχαγωγικό μέσο που μπορεί να συγκεντρώνει όλη την οικογένεια», τονίζει ο πρόεδρος του συνδέσμου.

Ως εκ τούτου, προσθέτει, η τηλεόραση συνεχίζει να διατηρεί τη μερίδα του λέοντος στις επιλογές του κοινού αν και τα ποσοστιαία μερίδια κατανομής προϋπολογισμού έχουν μειωθεί.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy