Θέα/Ορίζοντας

Το άγαλμα της Αφροδίτης, πλήρως ακρωτηριασμένο, παραδίδεται

Φωτογραφίες  από το βιβλίο Arte-facts της Θεοπίστης Στυλιανού-Λάμπερτ, αναπληρώτριας καθηγήτριας Φωτογραφίας και Μουσειολογίας στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και συντονίστριας του Museum Lab στο ερευνητικό κέντρο RISE. Το βιβλίο θα παρουσιαζόταν στο Φυτώριο Εικαστικής Καλλιέργειας, στη Λευκωσία μαζί με ατομική έκθεση της δημιουργού αλλά αναβλήθηκε για αργότερα λόγω των μέτρων κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού.

Η φωτογραφική σειρά «arte-facts» εξετάζει τις σχέσεις των Κυπρίων με την αρχαιολογία. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση για την έκθεση: «Πολλά σπίτια στην Κύπρο διαθέτουν σύγχρονα αντίγραφα αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αγαλμάτων. Ενώ τα «αυθεντικά» αγάλματα εκτίθενται ως μουσειακά αντικείμενα σε βάθρα ή πίσω από γυάλινες θήκες τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό, πραγματικού μεγέθους αντίγραφα κατεβαίνουν από τα βάθρα τους και ζουν μια καθημερινή ζωή» και συνεχίζει «Γίνονται οικιακά αντικείμενα, συχνά εκτεθειμένα σε διάφορες καιρικές συνθήκες, τοποθετημένα δίπλα από φυτά και άλλα αντικείμενα καθημερινής ζωής. Η σειρά επικεντρώνεται σε ένα από αυτά τα αγάλματα που βρίσκουμε συχνά σε κήπους: το άγαλμα της Αφροδίτης των Σόλων, ένα μαρμάρινο άγαλμα από τον 1ο αιώνα π.χ., το οποίο βρέθηκε από έναν αγρότη ενώ όργωνε το χωράφι του, και τώρα εκτίθεται στο Κυπριακό Μουσείο στην Λευκωσία.»

Το βιβλίο, εκτός από τη φωτογραφική δουλειά, περιλαμβάνει μικρά κείμενα από ακαδημαϊκούς, επιμελητές εκθέσεων και καλλιτέχνες. Ένας από αυτούς ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, Επιμελητής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης σχολιάζει την σειρά έργων ως εξής:

«Η σειρά Arte-facts της Θεοπίστης Στυλιανού-Lambert πραγματεύεται τον μετέωρο χώρο της φωτογραφίας αρχαιοτήτων, στο πνεύμα της προσέγγισης φωτογράφων όπως οι Ian Walker και Julian Germain, που αξιοποιούν μαζί εικόνες ποικίλων πηγών, εποχών και εφαρμογών. Σημείο αναφοράς της σειράς είναι το άγαλμα Αφροδίτη των Σόλων, που βρέθηκε στην ομώνυμη αγροτική περιοχή της Κύπρου και εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της χώρας.

 […] Το άγαλμα της Αφροδίτης, πλήρως ακρωτηριασμένο, παραδίδεται σε επιστημονικές διαδικασίες, νεωτερικούς και μετανεωτερικούς κώδικες, αδυνατώντας να υπερασπιστεί την ακεραιότητα και την εποχή του που είναι δύσκολο να ανασυντεθούν, παρά την ευκρίνεια της εικόνας.»