Το EastMed επανέρχεται «εικονικά»



 

* Η Ευρώπη δεν χρειάζεται άλλους αγωγούς ούτε άλλο φυσικό αέριο

* Το έργο είναι «πολιτικό» απέναντι στα ρωσικά συμφέροντα

 

Της Νίκης Κουλέρμου

«Το EastMed επανέρχεται “εικονικά”. Υπογράφονται συμφωνίες, πάνε σε διαγωνισμό για την κατασκευή, μπορεί να δοθεί σε κάποιον το συμβόλαιο για την κατασκευή. Όμως δεν μπορεί να προχωρήσει η κατασκευή μέχρι να παρθεί τελική επενδυτική απόφαση. Η τελική επενδυτική απόφαση δεν μπορεί να παρθεί αν δεν υπάρχουν αγοραστές στην άλλη άκρη του αγωγού. Να κτίσεις τι; Να κτίσεις τον αγωγό και να ελπίζεις ότι μπορεί να πωλήσεις το φυσικό αέριο; Χωρίς αγοραστές του φυσικού αερίου στην ΕΕ το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει. Η παροχή φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο δεν είναι πρόβλημα. Να βρεθούν οι κατασκευαστές δεν είναι πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι κυρίως να βρεθούν  οι αγοραστές και μετά οι επενδυτές».

Αυτό δήλωσε στη «Χαραυγή» ο δρ Χαράλαμπος Έλληνας σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις και ανακοινώσεις για το νομοσχέδιο που προβλέπει την επικύρωση της διακρατικής συμφωνίας EastMed.

Να υπενθυμίσουμε ότι για πρώτη φορά ο Υπουργός Ενέργειας την περασμένη Πέμπτη παραδέχθηκε ότι βασικό κριτήριο στην υλοποίηση του έργου είναι η εξεύρεση αγοραστών.

Το ερώτημα στο οποίο αρνούνται να απαντήσουν είναι πού θα βρεθούν οι αγοραστές του φυσικού αερίου που θα μεταφέρεται από τη λεκάνη της Λεβαντίνης στην Αν. Μεσόγειο με έναν αγωγό μήκους πέραν των 1470 χιλιομέτρων, στην Ευρώπη, όταν η Ευρώπη δεν χρειάζεται νέες ποσότητες αερίου και αν επιπλέον προσανατολίζεται στην «Πράσινη Συμφωνία (Green Deal)».

«Δεν χρειάζεται η Ευρώπη νέους αγωγούς και νέες ποσότητες φυσικού αερίου, πέραν από τις άφθονες πηγές και ποσότητες φθηνού φυσικού αερίου που εισάγει τώρα», σημειώνει ο κ. Έλληνας, για να εξηγήσει ότι τώρα η τιμή του φυσικού αερίου είναι 1,6 δολάρια τη μονάδα (περίπου χίλια κυβικά πόδια).

«Πώς θα ανέβει στα 7-8 δολάρια τη μονάδα για να είναι βιώσιμο το φυσικό αέριο του EastMed;» διερωτάται, για να προσθέσει ότι ακόμα και μετά από την πάροδο του κορονοϊού οι τιμές θα ανέβουν, αλλά όχι σε αυτό το σημείο ώστε να είναι βιώσιμο το έργο. Υπενθυμίζει εξάλλου ότι «το Green Deal, το οποίο θα μπει σε εφαρμογή σύντομα στην Ευρώπη, θα οδηγήσει σε περικοπές φυσικού αερίου αρχίζοντας τα επόμενα χρόνια. Όπως προγραμματίζεται, οι περικοπές θα φτάσουν το 15% μέχρι το 2030 και 70-80% μέχρι το 2050. Άρα η Ευρώπη δεν χρειάζεται περισσότερο φυσικό αέριο».

«Οι χώρες που συμμετέχουν διατυμπανίζουν τον EastMed, αλλά χωρίς αγοραστές το έργο παραμένει πολιτικό», επισημαίνει ο κ. Έλληνας.

 

«Μια εναλλακτική πηγή φυσικού αερίου της Ρωσίας»

Σ’ αυτό φαίνεται να συμφωνούν και άλλοι εμπειρογνώμονες. Για παράδειγμα η Δρ Μαρίκα Καραγιάννη, ειδική επιστήμονας για την ενέργεια (Τμήμα ΠΕΔΙΣ- Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου), μιλώντας στο insider.gr αναφέρει ότι:

«Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι ένα έργο πνοής για τις επόμενες γενιές, στρατηγικής σημασίας για τις χώρες και τους λαούς της Ανατολικής Μεσογείου. Η παρούσα αρνητική παγκόσμια οικονομική συγκυρία εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού σε συνδυασμό με την πτώση των τιμών του πετρελαίου οδηγεί αναπόφευκτα σε μία επιβράδυνση των εργασιών ολόκληρου του ενεργειακού κύκλου, τόσο δηλαδή στο upstream, στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων κοιτασμάτων, όσο και στο midstream, την κατασκευή δηλαδή και λειτουργία υποδομών μεταφοράς υδρογονανθράκων, είτε χερσαίων είτε υπεράκτιων. Η επιβράδυνση αυτή, με όλες τις συνακόλουθες αρνητικές συνέπειες, δεν έχει αφήσει ανέγγιχτη καμία από τις μεγάλες ενεργειακές εταιρείες, τραπεζικά ιδρύματα και χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς. Ως εκ τούτου, και μέχρι να περάσει η κρίση, ενδέχεται να επιβραδυνθεί η υλοποίησή μεγάλων έργων υποδομών, όπως ο EastMed. Είναι απολύτως φυσιολογικό και θα συμβεί και σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Παρά ταύτα, σε πολιτικό επίπεδο, οι διαδικασίες προώθησης του έργου συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, καθώς πρόσφατα εγκρίθηκε από την ελληνική Βουλή με συντριπτική πλειοψηφία η διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, ενώ αναμένεται και η υπογραφή της συμφωνίας και από την Ιταλία. Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο αυτό στηρίζεται και υποστηρίζεται από όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις, ανεξαρτήτως κομματικής τοποθέτησης (σπάνιο φαινόμενο για τα ελληνικά δεδομένα), από τα κράτη της Ανατολικής Μεσογείου αλλά και -κυρίως- από την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ με μεγάλη θέρμη, γιατί αποτελεί μία μακρόπνοη εναλλακτική πηγή προμήθειας φυσικού αερίου της Ρωσίας για την Ευρώπη. Οπωσδήποτε πρέπει να προχωρήσουν η έρευνα και εξόρυξη σε Κύπρο και Ισραήλ και, μετά την κρίση, να υπογραφεί η FID (Final Investment Decision) για την οικονομική εν τοις πράγμασι στήριξη του αγωγού».

Αυτό είναι λοιπόν: Καθαρά πολιτικό έργο που στηρίζεται από τις ΗΠΑ για καθαρά γεωπολιτικούς λόγους έναντι της Ρωσίας! Για τους ίδιους λόγους που ενίστανται οι ΗΠΑ στην κατασκευή του NordStream, κατ’ αντίθεση των συμφερόντων του Βερολίνου και όχι μόνον. «Αντιπολιτεύονται» τα ρωσικά συμφέροντα με όποιον τρόπο μπορούν. Μια στάση που είναι διάχυτη στη νομοθεσία Ρούμπιο-Μενέντεζ, η οποία απειλεί ούτως ή άλλως και τις σχέσεις της Κύπρου-Ρωσίας.