Θέα/Ορίζοντας

Οι εικόνες της Maya Gheryani

Εικόνες, βασισμένες σε ιστορίες που συμπεριλαμβάνονται στο Key Moments in Art (Lee Cheshire, Thames and Hudson, UK, 2018), ένα βιβλίο που παρουσιάζει αξιοσημείωτες στιγμές της Ιστορίας της Τέχνης του δυτικού κόσμου που άλλαξαν τη ροή της δυτικής τέχνης όπως και άλλα σημαντικά γεγονότα (πολιτικά, κοινωνικά, επιστημονικά, αθλητικά, κ.ά.) που συνέβησαν τις ίδιες χρονικές περιόδους και που είχαν μεγάλη επίδραση σε όλον τον πλανήτη, ωθώντας τους ανθρώπους να παρατηρήσουν/δουν τη ζωή τους από μια νέα οπτική γωνία.
Συνεχίζοντας τη συνεργασία με το Τμήμα Τεχνών, Επικοινωνίας & Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Frederick φιλοξενούμε στον Ορίζοντα τις εικόνες αυτές που δημιούργησαν φοιτήτριες και φοιτητές του δεύτερου έτους του Τμήματος στο πλαίσιο του μαθήματος Η Κατασκευή της Εικόνας ΙΙ / Image Making ΙΙ.
Επιλογή έργων: Παναγιώτης Μιχαήλ, Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Frederick

 

Το γλυπτό Bird in Space του Brâncuşi κατάσχεται από τις τελωνειακές αρχές των ΗΠΑ 

Οκτώβριος 1926, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ

Η φοιτήτρια Maya Gheryani μελέτησε μια ιστορία που αφορά στον Ρουμάνικης καταγωγής γλύπτη Constantin Brâncuşi.

Τον Οκτώβριο του 1926, όταν οι τελωνειακές αρχές της Νέας Υόρκης ΗΠΑ ψάχνουν τα κιβώτια που βρίσκονται στο ατμόπλοιο «Παρίσι», ανακαλύπτουν κάποια παράξενα αντικείμενα. Τα συγκεκριμένα αντικείμενα συνοδεύει ο αμφιλεγόμενος καλλιτέχνης Marcel Duchamp, ο οποίος τα παρουσιάζει ως έργα τέχνης. Μεταξύ αυτών, συμπεριλαμβάνονται και ένα από τα ριζοσπαστικά για την εποχή, αφαιρετικά γλυπτά του Constantin Brâncuşi με τίτλο Bird in Space. Οι τελωνειακές αρχές αρνούνται να αναγνωρίσουν ότι εκείνο το μακρύ, λεπτό και καμπυλωτό κομμάτι μπρούντζου είναι έργο τέχνης. Αυτό όμως, είναι σημαντικό για έναν καλλιτέχνη, γιατί στα έργα τέχνης δεν υποβάλλεται φόρος όπως γίνεται σε άλλα αντικείμενα. .

Ο Brâncuşi και ο Duchamp εξοργίζονται με την απόφαση των αρχών. Ακολουθεί δικαστική διαμάχη η οποία διαρκεί για περισσότερο για ένα χρόνο. Κάποιοι διακεκριμένοι καλλιτέχνες στέκονται στο πλευρό του Brâncuşi, ενώ πολλοί άλλοι, πιο παραδοσιακοί, υποστηρίζουν ότι το συγκεκριμένο αντικείμενο δεν μπορεί να είναι έργο τέχνης γιατί η φόρμα  του είναι αφηρημένη και δεν απεικονίζει κάτι συγκεκριμένο.  Το δικαστήριο, τελικά, δικαιώνει τον Brâncuşi και αναγνωρίζει ότι το αντικείμενο εκείνο είναι αυθεντικό έργο τέχνης και ότι ο δημιουργός του είναι ο Constantin Brâncuşi. Η απόφαση αυτή σημαίνει την αρχή της αναγνώρισης της αφηρημένης τέχνης από το επίσημο κράτος των ΗΠΑ.

Τα προβλήματα όμως δε σταματούν εδώ για τον καλλιτέχνη. Το 1938, ένα άλλο του έργο αμφισβητείται από το Βρετανικό τελωνείο. Για να αποφανθεί κατά πόσον είναι έργο τέχνης ή όχι, καλείται ο διευθυντής της γκαλερί Tate, J.B. Manson, που είναι ζωγράφος και πολέμιος της μοντέρνας τέχνης. Ο Manson αρνείται να το αναγνωρίσει ως έργο τέχνης, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων με αποτέλεσμα να χάσει τη δουλειά του.

Σήμερα πλέον, υπάρχουν θεσμοθετημένες διεθνείς συμβάσεις που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η τέχνη από τις τελωνειακές αρχές.  Εξακολουθούν όμως να υπάρχουν προβλήματα, ειδικά με εικόνες σεξουαλικού περιεχομένου.

1 6 Scaled

2 3 Scaled

3 1 Scaled

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.