Με αφορμή/ Ορίζοντας

To Kkismettin του Άντωνη Αντωνίου και το Kkismettin του τόπου

Ο δίσκος Kkismettin είναι ο σόλο δίσκος του Κύπριου Αντώνη Αντωνίου, ιδρυτικό μέλος των δημοφιλών σχημάτων Monsieur Doumani και Τρίο Τεκκέ. Πρόκειται για έναν εννοιολογικό δίσκο, ο οποίος πραγματεύεται την πολιτική κατάσταση που επικρατεί στο νησί. Είναι ένα μουσικό πορτρέτο της διαιρεμένης πόλης της Λευκωσίας, που καταπιάνεται με θέματα διαχωρισμού, χάσματος, φθοράς, πόνου, πολιτικής προπαγάνδας και παραποίησης της ιστορίας, αλλά κυρίως ξεσηκωμού, επανένωσης, συμφιλίωσης και ειρήνης.

Το κκισμέττιν πρέπει να ξαναγραφτεί με νέα θεμέλια, με γέλιο αντί με πόνο, με γέφυρες και ανοιχτούς δρόμους αντί με οδοφράγματα και τείχη.

Η λέξη κκισμέττιν, η οποία χρησιμοποιείται τόσο από τους Ελληνοκύπριους όσο και από τους Τουρκοκύπριους (kismet), σημαίνει «μοίρα», «γραφτό». Η ιστορία του νησιού αποτελείται από πολλές μαύρες σελίδες, όπως η υφιστάμενη διαίρεση και οι συνεχόμενες πολιτικές διαμάχες μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Κατά τον Αντωνίου, όμως, και για όσους πιστεύουν στην ειρήνη και σε ένα καλύτερο αύριο, η πορεία αυτής της μοίρας μπορεί και πρέπει να ανακοπεί. Το κκισμέττιν πρέπει να ξαναγραφτεί με νέα θεμέλια, με γέλιο αντί με πόνο, με γέφυρες και ανοιχτούς δρόμους αντί με οδοφράγματα και τείχη.

Ο δίσκος Kkismettin περιλαμβάνει δέκα κομμάτια, από τα οποία το ένα είναι ορχηστρικό. Η κυπριακή ντοπιολαλιά αλλά και το κυπριακό λαούτο χρησιμοποιούνται ως βάση της δουλειάς, που μουσικά κινείται σε ανατολίτικους δρόμους και σχήματα. Ταυτόχρονα, όμως, διάφορα άλλα στοιχεία και ηχοχρώματα – όπως η χρήση ηλεκτρικών κιθάρων, αναλογικών συνθεσάιζερ και μιας γενικότερης παραμόρφωσης και πειραματισμού – δημιουργούν ένα ιδιόμορφο σύγχρονο μουσικό κάδρο με πινελιές ροκ, ψυχεδέλειας κ.ά. Σημαντικό χαρακτηριστικό είναι επίσης η χρήση των στρατιωτικών βαρελιών – τα οποία χρησιμοποιούνται για να μπλοκάρουν τους δρόμους της Λευκωσίας δημιουργώντας ουσιαστικά το τείχος του διαχωρισμού – ως κρουστών μουσικών οργάνων. Τα οξειδωμένα αυτά βαρέλια τοποθετημένα εκεί από τα φαντάσματα του παρελθόντος παίζονται και δονούνται, συμβάλλοντας στο ρυθμικό μέρος και προσδίδοντας μια ιδιατερη ηχητική υφή. Αυτό, εκτός από τη μουσική του διάσταση, δρα και σε ένα συμβολικό/νοητικό επίπεδο, στο οποίο η δόνηση των βαρελιών του διαχωρισμού απελευθερώνει τις θλιβερές ιστορίες και η οδύνη εξαϋλώνεται. Το κκισμέττιν ξαναγράφεται με νέους όρους.

Η κυπριακή ντοπιολαλιά αλλά και το κυπριακό λαούτο χρησιμοποιούνται ως βάση της δουλειάς, που μουσικά κινείται σε ανατολίτικους δρόμους και σχήματα.

Ο δίσκος δημιουργήθηκε εν μέσω των πρωτοφανών περιορισμών που επέβαλε η πανδημία του Covid19 τον Μάρτιο του 2020. Οι περιορισμοί αυτοί, όμως, δεν στάθηκαν εμπόδιο στις συμμετοχές άλλων μουσικών. Το τραγούδι ‘Bariş’, που στα Τουρκικά σημαίνει «ειρήνη», κλείνει με ένα χορωδιακό μέρος το οποίο αποτελείται από φωνές Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Σημειώνεται επίσης η συμμετοχή του Αντρέα Νεοκλέους στο τραγούδι «Ττάππα Κάτω» και της Ευθυμίας Άλφα στο τραγούδι «Αχτίνα».

Η μίξη του δίσκου Kkismettin έγινε από τον Σώτο Χαραλάμπους και το μάστεριγκ από τον Μάκη Πελοπίδα στο στούντιο Αχός στην Ελλάδα. Το εξώφυλλο σχεδίασε ο Γιώργος Τσαγγάρης. Ο δίσκος κυκλοφορεί από τη σουηδική δισκογραφική εταιρεία Ajabu! και είναι διαθέσιμος σε περιορισμένο αριθμό βινυλίων (μάυρο, κόκκινο, διαφανές κίτρινο), σε CD και σε digital.

Από τη σελίδα Bandcamp, στη διεύθυνση https://antonisantoniou.bandcamp.com/.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy