To «όπως με βολεύει» μπροστά στον υπολογιστή μπορεί να βλάψει την υγεία

Το 2020 μαζί με τον SARS-CoV2 μάς «σύ­στησε» και το lockdown και κατά συνέπεια έφερε την τηλεκπαίδευση και τηλεργασία.

Η καθημερινή πολύωρη χρήση υπολογιστή, είτε εξαιτίας της τηλεκπαίδευσης είτε της τηλεργασίας, σε συνδυασμό με τη μη σωστή στάση του σώματος μπροστά στον υπολογι­στή ή στο tablet, ευθύνεται για μια σειρά ορ­θοπεδικών προβλημάτων στον αυχένα, στα χέρια, στη ράχη και τη μέση των χρηστών ηλεκτρονικών οθονών, ανεξαρτήτως ηλικί­ας. Τι θα πρέπει να κάνει κανείς για να απο­φύγει αυτά τα προβλήματα και ποια είναι τα λάθη που κάνουμε όταν καθόμαστε μπροστά στον υπολογιστή; Απαντήσεις στα ερωτήμα­τα αυτά δίνει ο χειρουργός – ορθοπεδικός, Ηλίας Αλαφροπάτης.

«Λόγω της τηλεκπαίδευσης, τα παιδιά δεν κάθονται πια σε θρανίο. Όμως δεν μπορεί κανείς να ελέγξει εύκολα πού, πώς και για πόση ώρα θα καθίσει ένα παιδί. Η σχολική ώρα είναι περίπου όσο «αντέχει» το μυαλό και το σώμα σε μια θέση. Το διάλειμμα είναι ευεργετικό και για το σώμα μας. Τα παιδιά πλέον δεν ασκούνται σχεδόν καθόλου. Από την άλλη η τηλεργασία έχει τα καλά της, για­τί μπορεί κανείς να οργανώσει το χρόνο του καλύτερα και να κάθεται όπου και όπως τον βολεύει. Όμως η εργασία και η εκπαίδευση μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή δεν εί­ναι ανάπαυση. Μπορεί να απαιτεί πολλές ώρες στη διάρκεια της ημέρας. Το «όπως με βολεύει» δεν είναι πάντα η σωστή θέση. Υπάρχει σωστή θέση εργασίας. Πρέπει να κάθομαι σωστά για να προστατέψω το σώμα από τη φθορά, για να προστατέψω τον αυχέ­να, τη ράχη, τη μέση και τα χέρια από πόνο και τραυματισμούς και να μην κουράζομαι εύκολα», σημειώνει ο κ. Αλαφροπάτης.

Τι πρέπει να αποφεύγουμε;

Όπως επισημαίνει ο κ. Αλαφροπάτης, κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης ή της τηλεργασίας πρέπει να αποφεύγουμε το κά­θισμα στο πάτωμα, σε καναπέδες ή πολυθρό­νες. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα τραπέζι και μια καρέκλα.

Πώς θα προστατέψουμε τον αυχένα;

«O πόνος στον αυχένα είναι από τις πιο συχνές αιτίες επίσκεψης στον ορθοπεδικό. Το τελευταίο έτος όλο και περισσότερα παι­διά αναφέρουν ενοχλήσεις στον αυχένα. Η θέση στο γραφείο παίζει κύριο ρόλο. Είναι λάθος η πλάγια θέση, γιατί βάζει τον αυχένα μας σε συνεχή στροφή. Πρέπει να έχουμε την οθόνη κατά πρόσωπο και στο σωστό ύψος. Η χαμηλή θέση ή η κακή κλίση της οθόνης «ωθεί» το σώμα σε σκυφτή θέση, πράγμα που είναι λάθος. Αν την ώρα που δουλεύουμε μπροστά στον υπολογιστή μιλάμε στο τηλέ­φωνο, πρέπει να χρησιμοποιούμε ακουστικά ή στηρίγματα ακουστικού», σημειώνει ο κ . Αλαφροπάτης.

Πώς θα προστατέψουμε τα χέρια;

Όπως αναφέρει ο κ. Αλαφροπάτης, η πο­λύωρη χρήση υπολογιστή / γραφομηχανής κτλ είναι γνωστό ότι προκαλεί τενοντίτιδες, ενώ η χρήση κινητών και tablet έχει αυξή­σει τη συχνότητα ενοχλήσεων από τα χέρια. «Είναι λάθος να έχουμε λυγισμένους τους αγκώνες ή να ακουμπούν οι αγκώνες στο γραφείο, γιατί αυτό ευθύνεται για την ωλένια νευρίτιδα. Η ωλένια νευρίτιδα είναι η πίεση / παγίδευση του ωλένιου νεύρου στον αγκώνα και έχει ως συνέπεια μουδιάσματα στο μικρό και παράμεσο δάκτυλο και αδεξιότητα στις λεπτές κινήσεις του χεριού. Το σωστό είναι να έχουμε χαλαρούς τους ώμους, οι πήχεις να είναι παράλληλοι με το έδαφος και οι αγκώνες να έχουν κλίση 90-110 μοιρών. Εί­ναι λάθος θα έχουμε τους καρπούς σε έκτα­ση, γιατί αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια την επικονδυλίτιδα (φλεγμονή από κατα­πόνηση των τενόντων που «σηκώνουν» τον καρπό και τα δάκτυλά μας), με επίμονο πόνο μακράς διάρκειας και δύσκολη θεραπεία, αλλά και την τενοντίτιδα καρπού. Θα πρέπει οι καρποί και οι πήχεις να είναι παράλληλα με το έδαφος. Μπορούμε να χρησιμοποιή­σουμε έτοιμα pad που φέρνουν τον καρπό σε ουδέτερη θέση, εναλλακτικά μια τυλιγμένη πετσέτα, ένα βιβλίο κτλ, αλλά και εργονομικά πληκτρολόγια», εξηγεί ο κ. Αλαφροπάτης.

Πώς να προστατέψουμε τη ράχη και τη μέση;

«Η σπονδυλική στήλη δεν είναι κατασκευ­ασμένη για καθιστική θέση. Η παρατεταμένη καθιστική θέση ενοχοποιείται για πόνο στη ράχη και τη μέση. Η λάθος καθιστική θέση μπορεί να οδηγήσει σε κακή στάση σώματος που δύσκολα διορθώνεται. Τα πόδια πρέπει να ακουμπάνε στο πάτωμα (αν όχι, σε σκα­μνάκι ή υποπόδιο). Δεν πρέπει να καθόμαστε με σταυρωμένα πόδια ή αστραγάλους. Πρέ­πει να υπάρχει κενό μεταξύ των γονάτων και της καρέκλας. Είναι λάθος να καθόμαστε σε ψηλό κάθισμα με κακή στήριξη. Όταν κα­θόμαστε, τα γόνατα πρέπει να είναι στο ίδιο περίπου ύψος με τους γοφούς. Αυτό επιτυγ­χάνεται με καθ’ ύψος ρύθμιση της καρέκλας ή μπορεί να γίνει και με μαξιλάρι, κουβέρτα κτλ. Η πλάτη πρέπει να ακουμπά στην καρέ­κλα», αναφέρει ο κ. Αλαφροπάτης.

Συμβουλές

Ο κ. Αλαφοπάτης συμβουλεύει να χρησι­μοποιούμε εξατομικευμένη καρέκλα και γρα­φείο. «Δεν χρειάζονται έξοδα και εξοπλισμός, μπορείτε να χρησιμοποιείτε απλά καθημε­ρινά αντικείμενα» λέει , και προσθέτει : «Να υπενθυμίζετε συχνά στον εαυτό σας τα λάθη που κάνετε και να δείχνετε επιμονή στις κα­λές συνήθεις.

Ο τρόπος που κάθεται ο καθένας είναι μοναδικός , υπάρχει όμως ‘‘σωστός’’ τρόπος καθίσματος. Η κακή θέση μπορεί να προκα­λέσει κακή στάση σώματος. Ένα παιδί , αλλά και ένας ενήλικας, που δεν κάθεται σωστά μπορεί να αποκτήσει κύφωση («καμπούρα») λόγω θέσης. Η κακή θέση μπορεί να προ­καλέσει πόνο και τραυματισμό. Τα παιδιά που πονούν στην πλάτη ή στη ράχη μπορεί να συνεχίσουν να πονούν και ως ενήλικες. Χρειάζεται σωστή επιλογή και διαμόρφωση θέσης γραφείου και συνεχής υπενθύμιση σωστής στάσης σώματος».

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.