Από το σχολείο της γνώσης στο σχολείο των ατέλειωτων εξετάσεων

  • Χιλιάδες μαθητές και γονείς είναι ανήµποροι να διαχειριστούν την πίεση από τις εξετάσεις τετραµήνων
  • Πολλά παιδιά αναστατώνονται, αναπτύσσουν αγχώδεις διαταραχές και κρίσεις πανικού

 

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Η αποκάλυψη της διαρροής θεµάτων στο µάθηµα των Νέων Ελληνικών για τη Γ’ Λυκείου αφορά µόνο µια παράµετρο του παραλογισµού που ονοµάζεται εξετάσεις τετραµήνων. Ίσα-ίσα που µπορεί και το γεγονός αυτό να βολέψει εν µέρει το Υπουργείο Παιδείας που όπως πάντα αντί να αγγίξει την ουσία των προβληµάτων, αρκείται στο να αποδίδει ευθύνες σε τρίτους.

Οι εξετάσεις τετραµήνων, έτσι όπως έχουν εφαρµοστεί, δεν είναι µόνο  παιδαγωγικό έγκληµα, είναι ένα έγκληµα πάνω σε εφηβικές ψυχές, αλλά και σώµατα αφού δεν είναι λίγα τα παιδιά που αυτό το διάστηµα έχουν αναπτύξει µια σειρά από αγχώδεις διαταραχές, ενώ σε πιο σοβαρές περιπτώσεις υπάρχουν και παιδιά όπου εν µέσω εξεταστικής περιόδου έχουν αναπτύξει ακόµη και αυτοάνοσα νοσήµατα.

Τα προβλήµατα είναι πολλά και αρκετά θα διαφανούν σε βάθος χρόνου. Το µόνο πολιτικό κόµµα που εντός και εκτός Βουλής είχε θέσει το ζήτηµα από την αρχή ξεκάθαρα, προειδοποιώντας για το τι θα επακολουθούσε ήταν το ΑΚΕΛ. ∆υστυχώς, δεν υπήρξε η ανάλογη συµπόρευση εντός Κοινοβουλίου από άλλα κόµµατα ώστε να αποτραπεί η εφαρµογή του εν λόγω θεσµού. Έδωσαν χρόνο και πλάτες στο Υπουργείο Παιδείας, στην κυβέρνηση να προχωρήσει εφαρµόζοντας χωρίς να προηγηθεί όπως διαφάνηκε στην πράξη ο ανάλογος προγραµµατισµός και σχεδιασµός. Ακόµη και σήµερα κάνουν λόγο για διάλογο και για βελτιώσεις.

∆ηµιουργούν µαθητές πολλαπλών ταχυτήτων

Χιλιάδες όµως είναι τα παιδιά και οι οικογένειες που όλο αυτό το διάστηµα περνούν τον δικό τους γολγοθά, ενώ την ίδια ώρα εµφανής είναι και η ανισότητα που επικρατεί όχι µόνο µεταξύ ιδιωτικών και δηµοσίων σχολείων, αλλά και µαθητών µέσα στα δηµόσια σχολεία. Γιατί υπάρχουν αυτές οι οικογένειες που µπορούν να στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιαίτερα µαθήµατα και οι υπόλοιπες που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα. Αντί λοιπόν να πατάξει το Υπουργείο Παιδείας την παραπαιδεία, όπως έλεγε ο αρµόδιος υπουργός Πρόδροµος Προδρόµου, έχει πετύχει το αντίθετο. Άδειες τάξεις δυο φορές µέσα στο χρόνο µε αγχωµένους και βαρυφορτωµένους µαθητές να τρέχουν από φροντιστήριο σε φροντιστήριο για να καλύψουν ύλη, ώστε να µπορέσουν να εξασφαλίσουν κάποιο βαθµό. Το σχολείο έχει καταντήσει ένα τεράστιο εξεταστικό κέντρο. Καµία δεξιότητα, καµία καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Μαθητές ανήµποροι να διαχειριστούν το άγχος τους

Είχαµε την ευκαιρία να συνοµιλήσουµε µε άµεσα επηρεαζόµενους, µαθητές και µαθήτριες, γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς για το πώς βιώνουν όλο αυτό που διαδραµατίζεται σήµερα µέσα στα σχολεία µας.

Ο Ανδρέας, 16 ετών, δεν είναι πρώτη φορά που παρακάθεται στις εξετάσεις τετραµήνων, αφού στα Λύκεια ο εν λόγω θεσµός εφαρµόζεται από πέρσι. Ωστόσο, σηµειώνει ότι τα προβλήµατα που εντοπίστηκαν κατά την περσινή χρονιά παρά τις υποσχέσεις από τους αρµόδιους ότι θα επιλύονταν, έχουν ενταθεί φέτος. Χαρακτηριστικό το γεγονός, όπως µας είπε, ότι η ύλη που καλούνται να διαβάσουν είναι ογκώδης, ενώ µεγάλος είναι και ο βαθµός δυσκολίας των εξεταστικών δοκιµίων.

Η Ελίνα, 17 ετών, σηµειώνει πως λανθασµένα οι εξετάσεις γίνονται µετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. Όπως επισηµαίνει, στο τέλος της µέρας οι διακοπές των γιορτών δεν είναι για να παίρνουν ανάσες οι µαθητές, αλλά για να τρέχουν στα ιδιαίτερα και να διαβάζουν για τις εξετάσεις που θα έρθουν. Τονίζει, ακόµα, ότι ο βαθµός δυσκολίας των εξετάσεων είναι µεγάλος και δεν συνάδει µε ένα ακόµη µεγάλο διαγώνισµα, όπως δήλωνε ο Υπουργός Παιδείας.

Η εικόνα είναι χειρότερη στα Γυµνάσια όπου τα τετράµηνα εφαρµόστηκαν για πρώτη φορά φέτος. Παιδιά πελαγωµένα, ανήµπορα να διαχειριστούν την κατάσταση.

Η Μαρίνα, 13 ετών, δεν θέλει πια να πηγαίνει σχολείο, αναφέρει ότι έχει κουραστεί και πως αν την άφηναν οι γονείς της, θα σταµατούσε το σχολείο.

Ο Γιάννης, επίσης 13 ετών, αναφέρει ότι δεν µπορεί να θυµάται τόσες πολλές πληροφορίες και µερικές φορές σκέφτεται ότι ίσως έχει κάποιο πρόβληµα, αλλά όπως µας είπε όταν το λέει αυτό του θυµώνει η µαµά του και του εξηγεί ότι το πρόβληµα είναι άλλοι που το έχουν!

«∆εν έχουµε χρήµατα για άλλα φροντιστήρια»

Σε δύσκολη θέση βρίσκονται και οι γονείς.

«Εάν οι εξετάσεις τετραµήνων εφαρµόζονταν σωστά και γίνονταν βελτιώσεις, θα µπορούσαν να έχουν οφέλη και για τους µαθητές και για τους εκπαιδευτικούς», επισηµαίνει µιλώντας στη «Χαραυγή» η Χριστίνα, µητέρα δύο παιδιών Α’ Λυκείου και Β’ Γυµνασίου. Ωστόσο, σήµερα, τόσο η ίδια όσο και τα παιδιά της, βρίσκονται πελαγωµένοι µπροστά στις εξετάσεις. «Καταντήσαµε να τρέχουµε να παρηγορούµε τα παιδιά µας που έχουν απογοητευτεί από την απόδοσή τους στις εξετάσεις. ∆εν είναι µόνο οι βαθµοί, είναι και η ψυχολογία των παιδιών», καταλήγει η Χριστίνα.

Μαθητές και µαθήτριες δεν έχουν σχεδόν χρόνο για τίποτε άλλο. «∆ιαβάζουµε, διαβάζουµε, διαβάζουµε», µας λέει ο Μάριος, 16 ετών, ο οποίος πλέον βλέπει το σχολείο ως ένα γολγοθά. «Πάντα µου άρεσε το σχολείο… µου άρεσε να µαθαίνω… Τώρα απλά προσπαθώ να αποµνηµονεύω πληροφορίες για να µπορέσω να γράψω καλά. Η έγνοια µας είναι ο βαθµός, µόνο αυτό». Αυτά πιστοποιεί και η µητέρα του, η Άννα, η οποία επισηµαίνει ότι αυτό που ζουν τα παιδιά είναι µόνο κατ’ όνοµα «εκπαιδευτικό». «Κυνηγούν τους βαθµούς και απλώς βγάζουν στο τέλος τη σούµα… ∆εν αφήνουµε τα παιδιά να είναι παιδιά, δεν ενισχύουµε την κριτική τους σκέψη, δεν τους δίνουµε τις βάσεις για πραγµατική µάθηση».

Την ίδια ώρα, αναφορά γίνεται και για το οικονοµικό βαλάντιο των εξετάσεων τετραµήνων.

«Υπάρχουν γονείς που µπορούν οικονοµικά και έχουν και το χρόνο και στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιαίτερα για όλα τα εξεταζόµενα µαθήµατα, και καλά κάνουν. Υπάρχουν όµως και γονείς όπως εµάς που αδυνατούµε να προσφέρουμε στα παιδιά µας ιδιαίτερα για όλα τα εξεταζόµενα. Τι πρέπει να γίνει; Μήπως προσπαθούν οι κυβερνώντες να αδειάσουν τα δηµόσια σχολεία; Θέλουν να ωθήσουν τα παιδιά µας να εγκαταλείψουν τα σχολεία τους;» επισηµαίνει ο Γιώργος.

Ο Μάριος επισηµαίνει ότι αυτό το παιδαγωγικό έγκληµα πρέπει να τερµατιστεί. «Πρέπει να σκεφτούµε όλοι την επόµενη ηµέρα και να λάβουµε κάποια πράγµατα στα σοβαρά. Ευτυχώς που υπάρχει και ένας υποψήφιος, ο Ανδρέας Μαυρογιάννης, που ξεκάθαρα αναφέρει πως θα τερµατίσει τις εξετάσεις τετραµήνων. Μόνο για αυτό η κοινωνία και οι πολίτες θα πρέπει να του δώσουν την ψήφο τους εάν όντως θέλουµε να απαλλαγούµε από πολιτικές που στόχο έχουν να διαχωρίσουν και τα παιδιά µας σε κατηγορίες, να ωθήσουν παιδιά να εγκαταλείψουν τα σχολεία, αλλά και να βάλουν τους εργοδότες µέσα στην εκπαίδευση. Υπήρξε για να µην ξεχνάµε τοποθέτηση από άλλον υποψήφιο ότι τον επαγγελµατικό προσανατολισµό πρέπει να τον κάνουν οι εργοδότες. Υπήρχαν τοποθετήσεις από µέλη της κυβέρνησης του ∆ΗΣΥ για ιδιωτικοποιήσεις των δηµοσίων σχολείων. Αυτή είναι η αρχή».

 

Η αβάστακτη προχειρότητα του Υπουργείου Παιδείας

Μεγάλα εξεταστικά κέντρα. Αυτό έχουν καταντήσει τα δηµόσια σχολεία µετά την επιµονή του Υπουργείου Παιδείας να συντηρήσει και να επεκτείνει το θεσµό των εξετάσεων τετραµήνων και στα Γυµνάσια, ενώ η εφαρµογή του στα Λύκεια δεν είχε αποδείξει καµία ωφελιµότητα.

Η επιµονή και ο ετσιθελισµός τους όµως, καταβαραθρώθηκε στις φετινές εξετάσεις αφού αυτό που παρατηρήθηκε σε αρκετές περιπτώσεις είναι µια ατέλειωτη προχειρότητα που δηµιουργεί περαιτέρω προβλήµατα.

Παράλογος προγραµµατισµός, γραπτά χωρίς διαβάθµιση που απευθύνονται µόνο σε άριστους, ύλη που ενώ ενηµερώθηκαν οι µαθητές ότι δεν περιλαµβανόταν στις εξετάσεις την βρήκαν τελικά µπροστά τους στο εξεταστικό δοκίµιο, άδεια θρανία πριν τις εξετάσεις, κλάµατα και άγχος εν µέσω εξετάσεων συνθέτουν µια εικόνα που δεν θυµίζει σε τίποτα σχολικό περιβάλλον.

Μαθητές και µαθήτριες, εκπαιδευτικοί, αλλά και γονείς σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης ενόψει των εξετάσεων τετραµήνων. Ιδιαίτερα στα Γυµνάσια, όπου για πρώτη φορά εφαρµόζεται ο θεσµός, επικρατεί αναστάτωση και άγχος.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy