Συνεντεύξεις στη Νίκη Κουλέρμου

Αν και το νομοσχέδιο για το Ταμείο Υδρογονανθράκων κατατέθηκε και συζητήθηκε εδώ και πολύ καιρό, η συζήτησή του αναβίωσε με αφορμή αίτημα του Προεδρικού για άμεση ψήφισή του. Αυτό δεν έγινε ούτε και την περασμένη Παρασκευή όπως προγραμματιζόταν, γιατί τα κόμματα κατέθεσαν σωρεία τροπολογιών έχοντας έγνοιες και ανησυχίες ότι τελικά τα έσοδα δεν θα καταλήγουν στις μελλοντικές γενιές, αλλά στη μαύρη τρύπα του δημοσίου χρέους. Από την άλλη είναι και οι συγκλίσεις για τη διαχείριση των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες, που αφορούν άμεσα και τους Τουρκοκυπρίους… Μιλούν στην «Κυριακάτικη Χαραυγή» ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης και ο πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών, Γιώργος Λιλλήκας.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

1. Θεωρείτε κατάλληλη τη χρονική συγκυρία της ψήφισης του νομοθετικού πλαισίου για το Ταμείο των Υδρογονανθράκων ενόψει και της συνάντησης των δύο ηγετών στις 26 Φεβρουαρίου, των αιτιάσεων της τουρκικής πλευράς για το φυσικό αέριο αλλά και της εκτίμησης ότι δεν πρόκειται να έχουμε έσοδα πριν τα επόμενα πέντε χρόνια;

2. Νομίζετε ότι διασκεδάζονται οι όποιες ανησυχίες αν λαμβάνονται υπόψη οι συγκλίσεις για τη διαχείριση των εσόδων σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού;

3. Όλοι λένε ότι τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες πρέπει να αφορούν τις μελλοντικές γενιές. Πώς αντιλαμβάνεστε εσείς αυτή τη στόχευση, έχοντας υπόψη ότι η κυβέρνηση ευνοεί πρωτίστως τη μείωση του δημόσιου χρέους;

4. Αυτό που θα ψηφιστεί μπορεί να μετατρέψει την Κύπρο σε Νορβηγία ως προς τη διαχείριση των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες;


Γιώργος Λιλλήκας, πρόεδρος Συμμαχίας Πολιτών:
«Η διαχείριση των εσόδων του Ταμείου Υδρογονανθράκων πρέπει να ανατεθεί σε εμπειρογνώμονες με εμπειρία σε επενδυτική διαχείριση δισεκατομμυρίων»

1. Θεωρώ ότι έπρεπε προ καιρού να έχουμε ψηφίσει το νομοθετικό πλαίσιο για το Ταμείο Υδρογονανθράκων. Αν δεν δημιουργήσουμε το Ταμείο Υδρογονανθράκων, όλα τα έσοδα από το φυσικό αέριο θα καταλήγουν στον κρατικό προϋπολογισμό όπως έγινε με τα έσοδα που είχαμε από τους τρεις διαγωνισμούς αδειοδότησης στην κυπριακή ΑΟΖ.
Δεν πιστεύω ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου επηρεάζει την επικείμενη συνάντηση Αναστασιάδη-Ακιντζί, η οποία αποσκοπεί στο να αναζητηθεί κοινό έδαφος για επανέναρξη της διαδικασίας των συνομιλιών. Εξάλλου αυτό που σήμερα διατηρεί το Κυπριακό σε αδιέξοδο είναι η επιμονή της τουρκικής πλευράς στη διατήρηση των εγγυήσεων, των επεμβατικών δικαιωμάτων, της παραμονής στρατευμάτων και μετά τη λύση και η εξασφάλιση «μικρών» και «μεγάλων» βέτο σε όλους τους θεσμούς του κράτους.
Η ΑΟΖ και οι υδρογονάνθρακες είναι κρατικά και όχι κοινοτικά ζητήματα, γι’ αυτό και οι απαιτήσεις της τουρκικής πλευράς είναι αβάσιμες και απαράδεκτες.

1. Οι συγκλίσεις για τη διαχείριση των εσόδων θα έχουν αξία αν το Κυπριακό λυθεί. Εκτός κι αν κάποιοι θέλουν να αρχίσουμε μονομερώς να εφαρμόζουμε τις συγκλίσεις, που ως επί το πλείστον, αν όχι εξ ολοκλήρου, είναι υποχωρήσεις της ελληνικής πλευράς πριν από τη λύση του Κυπριακού. Κάτι τέτοιο το θεωρώ άκρως επικίνδυνο.
Πέραν τούτου θεωρώ ότι οι ανησυχίες της τουρκικής πλευράς για τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες είναι αδικαιολόγητες. Τα έσοδα αυτά δεν πρόκειται να διαμοιραστούν υπό τη μορφή επιδομάτων στον κάθε ένα Ελληνοκύπριο ή νόμιμο πολίτη της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά θα αξιοποιηθούν για τις μελλοντικές γενιές και για τη δημιουργία υποδομών. Το όφελος του κάθε πολίτη θα προέλθει από τη βελτίωση της οικονομίας, των υποδομών και των υπηρεσιών πρόνοιας του κράτους. Όσο πιο νωρίς λυθεί το Κυπριακό τόσο πιο νωρίς θα έχουν και οι Τουρκοκύπριοι το ίδιο όφελος που θα έχουν και οι Ελληνοκύπριοι, όχι βάσει της εθνικότητάς τους αλλά υπό την ιδιότητα του πολίτη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

2. Υπάρχουν δύο αντίθετα μοντέλα διαχείρισης των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες που όλοι επικαλούνται: αυτό της Νιγηρίας, που είναι παράδειγμα προς αποφυγή κι αυτό της Νορβηγίας, που είναι παράδειγμα προς μίμηση.
Η Νορβηγία καταθέτει το 95%-96% των εσόδων στο Ταμείο Υδρογονανθράκων, που λέγεται πλέον Ppysion Fund, και μόνο το 4%-5% πάει στον κρατικό προϋπολογισμό με περιορισμό ως προς τη χρήση του, αποκλειστικά για την ανάπτυξη των υποδομών του κράτους.
Ως Συμμαχία Πολιτών διαφωνούμε με τη λογική του κυβερνητικού νομοσχεδίου για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, που ήταν βασικά μια μνημονιακή απαίτηση. Γι’ αυτό και καταθέσαμε τροπολογία για αφαίρεση όλων των σχετικών άρθρων και προνοιών του νομοσχεδίου.
Αυτό που εμείς εισηγούμαστε είναι όπως για μια περίοδο, ας πούμε 10 χρόνων, θα μπορούσε να καταλήγει το 10%-15% των εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό για απάμβλυνση των κοινωνικών προβλημάτων που προκάλεσε η οικονομική κρίση, για επενδύσεις στην υγεία, την παιδεία, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στην έρευνα και την καινοτομία. Μετά την περίοδο των 10 χρόνων, μόνο το 5% να καταλήγει στον κρατικό προϋπολογισμό.
Τα υπόλοιπα έσοδα πρέπει να επενδύονται έτσι ώστε το Ταμείο να συνεχίσει να ενισχύεται και μετά που θα εξαντληθούν τα αποθέματα υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ μας.

3. Έχω έγνοιες κι ανησυχίες, γιατί ενώ χρησιμοποιήθηκε το Νορβηγικό Ταμείο ως πρότυπο, στο νομοσχέδιο παρεισέφρησε η κυπριακή πολιτική κουλτούρα με αποτέλεσμα σε πολλές πτυχές να θυμίζει το τι ισχύει σήμερα στους Ημικρατικούς Οργανισμούς. Καταθέσαμε σωρεία τροπολογιών για βελτίωση του νομοσχεδίου στα πρότυπα διεθνών και πετυχημένων επενδυτικών οργανισμών, αλλά επικράτησε η κομματική αντίληψη των Ημικρατικών Οργανισμών.
Η άποψή μου είναι ότι η διαχείριση των εσόδων πρέπει να ανατεθεί σε εμπειρογνώμονες με εμπειρία σε επενδυτική διαχείριση δισεκατομμυρίων. Κανένας στην Κύπρο δεν διαθέτει τέτοια εμπειρία. Επίσης θα πρέπει να υπάρχουν διαφανείς διαδικασίες και ισχυροί μηχανισμοί εσωτερικού ελέγχου.
Με σωστή διαχείριση μπορούμε να πετύχουμε ό,τι πέτυχε η Νορβηγία. Προσωπικά δεν θα είχα πρόβλημα στα πρώτα τουλάχιστον χρόνια να διορίσουμε στο Δ.Σ. του Ταμείου ανθρώπους που υπηρέτησαν το Νορβηγικό Ταμείο Υδρογονανθράκων.


Γιώργος Λουκαΐδης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΑΚΕΛ:
«Τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες να αποδοθούν, μέσω επενδύσεων, προς όφελος του συνόλου του κυπριακού λαού»

1. Κατ’ αρχάς, επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω ότι το ΑΚΕΛ ήδη από το 2015 είχε διατυπώσει πρόταση, η οποία προνοούσε τη σύσταση ενός ταμείου στο οποίο θα κατατίθενται λεφτά για τους Τ/κ, τα οποία θα τους αποδοθούν μετά τη λύση.
Η δημιουργία του Ταμείου Υδρογονανθράκων πριν από τη λύση του Κυπριακού πρέπει να θεσμοθετηθεί με τρόπο που να διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία και απόδοσή του μέσω επενδύσεων προς όφελος του συνόλου του κυπριακού λαού. Επιπρόσθετα, η διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου πρέπει να λαμβάνει υπόψη όλα όσα έχουν τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και επί των οποίων έχουν επιτευχθεί κατ’ αρχήν συγκλίσεις, ώστε να αποτυπωθεί η θετική βούληση της ελληνοκυπριακής πλευράς για συνέχιση των διαπραγματεύσεων και επίτευξη λύσης.

Ερχόμενος στο ερώτημά σας για το κατά πόσο είναι κατάλληλη η χρονική συγκυρία, θα έλεγα ότι η καταλληλότητα αυτή είναι απόλυτα συνδεδεμένη με το περιεχόμενο του νομοθετικού πλαισίου. Το νομοθετικό πλαίσιο για το Ταμείο Υδρογονανθράκων πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη σύγκλιση ότι το φυσικό αέριο ανήκει σε ολόκληρο τον κυπριακό λαό, Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκυπρίους, και στη σύγκλιση για τον καταμερισμό των ομοσπονδιακών εσόδων.

Επομένως, αν μέσω του νομοθετικού πλαισίου δεν καθησυχάζεται η κύρια ανησυχία της τουρκοκυπριακής κοινότητας, ότι δηλαδή τα οφέλη θα τα καρπωθούν μόνο οι Ε/κ, τότε δεν είναι κατάλληλη η χρονική συγκυρία, ιδιαίτερα ενόψει της συνάντησης των δύο ηγετών και της κρίσιμης περιόδου που διανύουμε, για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.

2. Όπως ήδη ανέφερα, απαραίτητο στοιχείο για να καθησυχαστούν οι εκατέρωθεν ανησυχίες είναι η υιοθέτηση των συγκλίσεων για τη διαχείριση των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες: της σύγκλισης για μία ΑΟΖ, η οποία αποτελεί ομοσπονδιακό θέμα, της σύγκλισης ότι οι φυσικοί πόροι αποτελούν ομοσπονδιακή αρμοδιότητα και της σύγκλισης για το διαμοιρασμό των ομοσπονδιακών εσόδων. Αυτές τις συγκλίσεις τις υπογραμμίζει, μάλιστα, στις τελευταίες του εκθέσεις και ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ.
Επομένως, αν η ψήφιση του νομοθετικού πλαισίου υιοθετεί και ενσωματώνει τις πιο πάνω συγκλίσεις, τότε οι όποιες ανησυχίες λογικά θα καθησυχαστούν.
3. Επιδίωξη του ΑΚΕΛ είναι το νομοσχέδιο να προσομοιάζει στο νορβηγικό μοντέλο και σε ό,τι αφορά στον τρόπο διαχείρισης των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες και στις επενδύσεις του ταμείου.
Κατά συνέπεια, το ΑΚΕΛ συμφωνεί με τη στόχευση ότι τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες πρέπει να αφορούν τις επόμενες γενιές. Διαφωνούμε με την πρόθεση της κυβέρνησης ότι κύρια στόχευση του ταμείου πρέπει να αποτελεί η μείωση του δημοσίου χρέους. Διαφωνούμε και για γενικούς λόγους, ως θέμα φιλοσοφίας δηλαδή, αλλά και για ειδικούς λόγους.
Υπάρχει σύγκλιση που προνοεί ότι για χρέη που δημιουργήθηκαν από το 1964 μέχρι τη στιγμή της λύσης, την αποπληρωμή θα αναλάβει η κάθε κοινότητα ξεχωριστά. Εάν εμείς χρησιμοποιήσουμε το Ταμείο Υδρογονανθράκων για την αποπληρωμή χρεών που δημιουργήθηκαν εν πολλοίς λόγω του μνημονίου, δεν θα ήταν αναμενόμενη μια απαίτηση των Τουρκοκυπρίων για αποπληρωμή, μέσω του ταμείου, των χρεών τους προς την Τουρκία;
Επομένως, είναι γι’ αυτό το λόγο που πρέπει να λειτουργήσουμε προληπτικά και να επιδιώξουμε όπως τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες αποδοθούν, μέσω επενδύσεων, προς όφελος του συνόλου του κυπριακού λαού.

4. Αυτό που εμείς ως ΑΚΕΛ εισηγούμαστε είναι όπως το κυπριακό ταμείο προσομοιάζει με το νορβηγικό μοντέλο, το οποίο κατά γενική ομολογία είναι ένα πολύ πετυχημένο μοντέλο. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες τροπολογίες, παράλληλα με την επιδίωξή μας από το ταμείο να επέλθει τροπολογία ώστε να μην εκταμιεύονται λεφτά για άλλους σκοπούς, παρά μόνο για επενδύσεις μέχρι και τη λύση του Κυπριακού.

Μας έχεις Like στο Facebook ;