Του Γιάννη Κακαρή

Κόσμος λίγος, κερκίδες άδειες… Η απώλεια εσόδων, για τις ποδοσφαιρικές ομάδες, τεράστια. Αυτές είναι μόνο μερικές από τις συνέπειες της εφαρμογής της νομοθεσίας για την πρόληψη και την καταστολή της βίας στους αθλητικούς χώρους. Για το ευρύ κοινό, γνωστότερη πρόνοια αυτού του νόμου είναι η κάρτα φιλάθλου. Είναι κι άλλες, ωστόσο, όχι τόσο γνωστές, που προκαλούν ανησυχία στον κόσμο του αθλητισμού και στην κοινωνία γενικότερα.
Επιχειρούμε μια παρουσίαση αυτών των άγνωστων, για το ευρύ κοινό, προνοιών της νομοθεσίας, με τη βοήθεια του βουλευτή του ΑΚΕΛ και νομικού, Άριστου Δαμιανού.

Στάδια πολλών ταχυτήτων
Κάθε μέτρο το οποίο πλήττει τον αθλητισμό δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μέτρο που τον προστατεύει

Πρόνοια: Κερκίδες για καθήμενους φιλάθλους
Ο ιδιοκτήτης ή διαχειριστής κάθε αθλητικού χώρου πρώτης κατηγορίας έχει τη δυνατότητα να καθορίζει κερκίδες του αθλητικού χώρου για καθήμενους φιλάθλους.

Α.Δ.: Τούτο δείχνει πόσο εκτός της πραγματικότητας του γηπέδου είναι αυτοί που πρότειναν αυτούς του νόμους. Η συγκεκριμένη πτυχή και άλλες παρόμοιες συζητήθηκαν διεξοδικά στην Επιτροπή Νομικών. Δόθηκε μάχη για να διαγραφεί πρόνοια που ποινικοποιούσε το να είσαι όρθιος μέσα στο γήπεδο. Είναι ένα πράγμα να πεις ότι υπάρχουν κερκίδες για οικογένειες στο στάδιο και είναι άλλο πράγμα να ποινικοποιείται η μετακίνηση από το ένα τμήμα στο άλλο, στην ίδια κερκίδα ή το να σηκώνεσαι για να πανηγυρίσεις και να διαμαρτυρηθείς κόσμια. Πάνω σε αυτό το σημείο υπάρχει υποκρισία, επειδή δεν έχουν όλα τα στάδια αρίθμηση θέσεων, ούτε κερκίδες σε όλες τις πλευρές. Αυτές οι πρόνοιες στη δική μας αντίληψη δεν έχουν πραγματικό αντίκρισμα. Το ότι εναπόκειται αυτό στους ιδιοκτήτες ή διαχειριστές σταδίων, δημιουργεί στάδια πολλών ταχυτήτων. Δεν νοείται να εφαρμόζεται ένας νόμος βάσει του σε ποιο στάδιο διεξάγεται αγώνας, γιατί αυτό δημιουργεί θετική ή δυσμενή διάκριση.

Πρόνοια: Απαγόρευση οργανωμένης μετακίνησης οπαδών
Οποιαδήποτε ομοσπονδία η οποία διοργανώνει αθλητικό αγώνα ή πρωτάθλημα δύναται, μετά από συνεννόηση με τον Αρχηγό της Αστυνομίας, να επιβάλλει σε σωματείο, αθλητική εταιρεία ή σύλλογο πρώτης κατηγορίας όπως η οργανωμένη μετακίνηση των φιλάθλων τους, κατά τους μεταξύ τους αγώνες, γίνεται υπό τους όρους που θα κρίνει η αστυνομία και υπό τον έλεγχο και την επίβλεψή της.

Α.Δ.: Κάθε μέτρο το οποίο πλήττει τον αθλητισμό δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μέτρο που προστατεύει τον αθλητισμό. Είναι σχήμα οξύμωρο. Αλίμονο αν για την αντιμετώπιση της βίας απαγορευθεί η μετακίνηση φιλάθλων. Στο τέλος της ημέρας τιμωρείται η πλειονότητα των φιλάθλων για μια μικρή μερίδα αδικοπραγούντων. Η απαγόρευση μαζικής οργανωμένης μετακίνησης είναι μέτρο ανεπίτρεπτο σε ό,τι αφορά τον αθλητισμό. Επιπρόσθετα, αυτό το εδάφιο δίνει το δικαίωμα στην Αστυνομία να εγκρίνει την οργανωμένη μετακίνηση οπαδών, αφού πρώτα κατέχει τα προσωπικά δεδομένα των επιβαινόντων στα λεωφορεία. Πρόνοιες που θυμίζουν άλλες εποχές.

Πρόνοια: Μετακίνηση χωρίς άδεια
Οποιοδήποτε πρόσωπο μετακινείται χωρίς άδεια από μια κερκίδα σε άλλη ή σε χώρο που είναι καθορισμένος για τους φιλάθλους άλλης ομάδας, ή σε κερκίδα της οποίας δεν επιτρέπεται ή έχει απαγορευτεί η χρήση, ή σε κερκίδα για καθήμενους φιλάθλους, ή σε οικογενειακή κερκίδα, χωρίς να κατέχει εισιτήριο εισόδου σ’ αυτή, θεωρείται ότι εισήλθε στον εν λόγω χώρο παράνομα και υποχρεούται να εγκαταλείψει άμεσα τον αθλητικό χώρο. Πρόσωπο το οποίο αρνείται να εγκαταλείψει άμεσα αθλητικό χώρο, σύμφωνα με τις υποδείξεις διαπράττει αδίκημα υπόκειται σε ποινή φυλάκισης μέχρι 1 μήνα ή/και χρηματική ποινή μέχρι 1.000 ευρώ.

Α.Δ.: Εάν βρίσκεται στον αθλητικό χώρο χωρίς εισιτήριο, προφανώς αυτό είναι παράνομο. Αλλά αν αυτό στην πορεία της εφαρμογής του νόμου ερμηνευτεί ότι ακόμα και αυτοί που νόμιμα βρίσκονται στο στάδιο, τους απαγορεύεται να μετακινηθούν πάνω στην κερκίδα την οποία βρίσκονται, είτε για να συναναστραφούν με κάποιο άλλο άτομο είτε γιατί υπάρχει μια συγκυρία για να μετακινηθούν (προφανώς όχι ομαδικά για να προκαλέσουν οχλαγωγία), τούτο από μόνο του αγγίζει τα όρια του φασισμού.

Πρόνοια: Απαγόρευση μεταφοράς επιθετικού όπλου
Οποιοδήποτε πρόσωπο μέσα σε αθλητικό χώρο ή στην αμέσως γειτνιάζουσα περιοχή, ή ενόσω βρίσκεται καθ’ οδόν προς ή από τον αθλητικό χώρο και χωρίς νόμιμο λόγο μεταφέρει ή χρησιμοποιεί επιθετικό όπλο ή αντικείμενο που δυνατό να χρησιμοποιηθεί ως επιθετικό όπλο, είναι ένοχο πλημμελήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης μέχρι δύο χρόνια ή/και σε χρηματική ποινή μέχρι τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ.

Α.Δ.: Η απαγόρευση μεταφοράς επιθετικού όπλου είναι σωστή ως θέση αρχής, ωστόσο το πρόβλημα είναι πως με βάση τη νομοθεσία υπάρχουν αντικείμενα που θεωρούνται επιθετικά όπλα, τα οποία για κάποιους χρησιμοποιούνται ως εργαλεία για τη δουλεία τους. Για παράδειγμα τα οικοδομικά εργαλεία αν βρεθούν στην περίμετρο ενός σταδίου, θέτουν σε κίνδυνο σύλληψης και ποινικής δίωξης αναίτια κάποιους ανθρώπους, οπότε στη συγκεκριμένη περίπτωση έπρεπε να υπάρξει και μία ρύθμιση ώστε να μη διώκονται άδικα άνθρωποι οι οποίοι απλώς πήγαν για να παρακολουθήσουν ένα αγώνα. Μέχρι τώρα είχαμε περιστατικά σε χώρους πλησίον σταδίων που συνελήφθησαν άτομα τα οποία κατείχαν εργαλεία της δουλείας και τα οποία σε καμιά περίπτωση είχαν πρόθεση να τα χρησιμοποιήσουν για πρόκληση οχλαγωγίας ή βιαιοπραγίας, εντούτοις με τη συγκεκριμένη νομοθεσία συνελήφθησαν.

Πρόνοια: Απόκρυψη προσώπου
Πρόσωπο το οποίο μέσα σε αθλητικό χώρο ή στην αμέσως γειτνιάζουσα περιοχή αποκρύβει με οποιοδήποτε τρόπο το πρόσωπό του, ήτοι σε σημείο που αυτό να μην μπορεί να αναγνωριστεί, χωρίς αιτιολογία, για την οποία φέρει το βάρος της απόδειξης, θεωρείται ότι το αποκρύβει προς το σκοπό διάπραξης αδικήματος και είναι ένοχο πλημμελήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης μέχρι δύο χρόνια ή/και σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ.

Α.Δ.: Το να αποκρύβει κάποιος το πρόσωπό του και να εμπλέκεται σε απόπειρα ή διάπραξη ποινικού αδικήματος, ούτως ή άλλως από μόνο του είναι ποινικό αδίκημα, αλλά το να αποκρύβεις ένα μέρος του προσώπου σου είναι ένα πράγμα και να το κρύβεις με σκοπό τη διάπραξη ποινικού αδικήματος είναι άλλο. Γι’ αυτό πρέπει να εξατομικεύεται η κάθε περίπτωση και να κρίνεται με βάση τα δικά της δεδομένα. Το να λέει ο νόμος ότι η απόκρυψη προσώπου γενικά και ισοπεδωτικά σημαίνει ουσιαστικά ότι το κάνεις για να διαπράξεις ποινικό αδίκημα, αυτό ουσιαστικά ανατρέπει και το τεκμήριο της αθωότητας.
Με αυτό το νόμο κάποιος που καλύπτει το πρόσωπό του λόγω κρύου μπορεί να θεωρηθεί ύποπτος και θα πρέπει να αποδείξει γιατί το έπραξε, πράγμα παράλογο.

Πρόνοια: Διανομή εισιτηρίων
Οποιοδήποτε πρόσωπο πωλεί ή διαθέτει ή μεταπωλεί εισιτήριο εντός του αθλητικού χώρου ή στην αμέσως γειτνιάζουσα περιοχή χωρίς την άδεια του υπεύθυνου ασφαλείας του αθλητικού χώρου, ή πωλεί, ή διαθέτει, ή μεταπωλεί εισιτήριο χωρίς τη γραπτή εξουσιοδότηση του διοργανωτή του αγώνα ή της εκδήλωσης, είναι ένοχο πλημμελήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ ή και στις δύο.

Α.Δ.: Έτσι και αλλιώς ούτε πριν επιτρεπόταν αυτό από τις ομάδες. Παρ’ όλ’ αυτά ήταν πιο χαλαρά τα πράγματα και μπορούσες να μπεις με ένα άλλο εισιτήριο διαρκείας, αφού δεν υπήρχε νομοθετική ρύθμιση. Τώρα, ακόμα και να δώσει κάποιος το εισιτήριό του, επειδή δεν θα πάει στο γήπεδο, είναι ποινικό αδίκημα. Η διαφορά τώρα σε σχέση με πριν είναι η ποινικοποίηση.

Πρόνοια: Μέθη και επήρεια ουσιών εξάρτησης
Οποιοδήποτε πρόσωπο μέσα σε αθλητικό χώρο διατελεί σε κατάσταση μέθης ή βρίσκεται υπό την επήρεια ουσιών εξάρτησης και συμπεριφέρεται οχλαγωγικώς ή ατάκτως ή μεταφέρει αλκοολούχα ποτά στην αμέσως γειτνιάζουσα περιοχή ή ενόσω βρίσκεται καθ΄οδόν προς ή από τον αθλητικό χώρο, είναι ένοχο πλημμελήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης μέχρι ενός έτους ή/και σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δύο χιλιάδες ευρώ.

Α.Δ: Το να προσέρχεσαι οπουδήποτε υπό τη επήρεια αλκοόλ ή ουσιών εξάρτησης είναι και επικίνδυνο και παράνομο, ενώ η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ούτως ή αλλιώς αποτελεί αδίκημα. Οι ρυθμίσεις του σχετικού νόμου για την καταπολέμηση της βίας στους αθλητικούς χώρους δημιουργούν επιπρόσθετα αδικήματα. Δεν έχουμε λόγο να μην καταδικάζουμε αυτά τα φαινόμενα, πλην όμως πρέπει να υπάρχει μία λελογισμένη εφαρμογή του νόμου. Δηλαδή σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται και βεβαίως χωρίς διακρίσεις, διότι έχουμε την εντύπωση ότι δεν εφαρμόζεται ισότιμα αυτή η νομοθεσία. Επιπρόσθετα, η Κύπρος είναι τόσο μικρή χώρα και κατά κανόνα τα γήπεδα ποδοσφαίρου βρίσκονται εντός κατοικημένων περιοχών που οι γειτνιάζουσες περιοχές είναι και κατοικημένες περιοχές στις οποίες ζουν και διακινούνται άνθρωποι. Αυτό από μόνο του δημιουργεί πρόβλημα στην εφαρμογή του νόμου.

 

Αντισυνταγματικότητα του νόμου λόγω αναλογικότητας
Με βάση την αρχή που διέπει το σύνταγμά μας και το κοινοτικό δίκαιο, οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση πρέπει να εξυπηρετεί το σκοπό για τον οποίο γίνεται και να μην προκαλεί δυσανάλογες συνέπειες και επιπτώσεις. Εδώ έχουμε το φακέλωμα 100.000-150.000 πολιτών, ακόμα και παιδιών, με σκοπό να εντοπιστούν 100-200 παραπτωματίες. Είναι δυσανάλογο μέτρο και γι’ αυτό είναι αντισυνταγματικό. Θα πρέπει κάποια στιγμή να γίνει μια γενικότερη αξιολόγηση της εφαρμογής και αυτού του νόμου, αλλά συνάμα να γίνει αξιολόγηση του έργου που επιτελεί το αρμόδιο υπουργείο, η ΚΟΠ και ο ΚΟΑ αναφορικά με τη βία εντός και εκτός αγωνιστικών χώρων. Διότι αυτός ο νόμος σε πολλά σημεία είναι ανεφάρμοστος και σε κάποια άλλα σημεία εφαρμόζεται λανθασμένα. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να δούμε ποιες πρόνοιες του νόμου χρήζουν τροποποίησης, γιατί κάποιες είναι απαράδεκτες. Εφόσον ο νόμος αυτός έχει ψηφιστεί από όλα τα κόμματα εκτός του ΑΚΕΛ και εφαρμόζεται, όπου εντοπίζουμε παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή δυσμενείς διακρίσεις στην εφαρμογή του ως ΑΚΕΛ θα αντιδρούμε, καταγγέλλουμε και θα προσπαθούμε οργανωμένα και συγκροτημένα να αλλάζουμε τα κακώς έχοντα, διαβεβαιώνει ο Άριστος Δαμιανού.

Μας έχεις Like στο Facebook ;