Ξανά στα ευρωπαϊκά ταμεία για τον Άη Γιάννη ο Δήμος Λάρνακας

Επικαιροποιούνται τα σχέδια και κοστολογείται ξανά το έργο

Ξανά στα ευρωπαϊκά ταμεία με αίτημα για χρηματοδότηση της ανάπλασης του Άη Γιάννη επιστρέφει ο Δήμος Λάρνακας. Το έργο ήταν αρχικώς προγραμματισμένο να ενταχθεί στα συγχρηματοδοτούμενα από τα διαρθρωτικά ταμεία της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, ωστόσο αυτό κατέστη αδύνατο λόγω του γεγονότος ότι είναι εκτός του εμπορικού κέντρου. Στη νέα προγραμματική περίοδο όμως (2021-2027) υπάρχει δυνατότητα ένταξης έργων εκτός του κέντρου της πόλης, την οποία σπεύδει να αξιοποιήσει ο δήμος. Ως εκ τούτου, η δημοτική Αρχή έχει υποβάλει αίτημα και στο Ταμείο Ανάκαμψης και στα διαρθρωτικάταμεία για συγχρηματοδότηση, κάτι που σημαίνει και σημαντική ελάφρυνση της επιβάρυνσης των δημοτικών ταμείων, αφού η συνεισφορά της τοπικής Αρχής είναι κατά πολύ χαμηλότερη σε σύγκριση με το ποσοστό που αναλογεί με το καθεστώς των πολεοδομικών έργων, πέφτοντας από το 33% του πολεοδομικού στο 10%, στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου από ευρωπαϊκό ταμείο.

Επί της διαδικασίας, η ανάπλαση της ιστορικής ενορίας της Λάρνακας είναι στον «πάγο» εδώ και τέσσερα χρόνια ένεκα διάφορων προβλημάτων που προέκυψαν με τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης των υποδομών των υπηρεσιών κοινής ωφελείας και την ανεύρεση αρχαιοτήτων κατά τις εργασίες του αποχετευτικού συστήματος.

Τις τελευταίες μέρες έγιναν κάποια βήματα επανεκκίνησης των διαδικασιών με συνεδρίαση της Ad Hoc Επιτροπής του Δήμου Λάρνακας, η οποία συνήλθε την περασμένη Τετάρτη 21 Απριλίου. Στην Επιτροπή αυτή συζητήθηκαν διάφορα πρακτικά ζητήματα, όπως οι οικονομικές απαιτήσεις του ιδιώτη μελετητή για επικαιροποίηση της μελέτης. Η μελέτη εκπονήθηκε από τον οίκο Πολυτία Αρμός, αλλά χρειάζεται επικαιροποίηση λόγω του χρόνου που έχει παρέλθει και κάποιων σημαντικών αλλαγών, όπως π.χ. η απόφαση για εγκατάλειψη της υπογειοποίησης του δικτύου της ΑΗΚ, το οποίο θα παραμείνει εναέριο. Επίσης, πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι εργασίες του αποχετευτικού συστήματος έχουν ολοκληρωθεί.

Μαζί με την επικαιροποίηση θα γίνει και ανακοστολόγηση του έργου, με την ελπίδα ότι το κόστος θα μειωθεί ακριβώς λόγω των αλλαγών στο σχεδιασμό.

Ένα ζήτημα που εκκρεμεί, όπως πληροφορούμαστε, είναι οι οικονομικές απαιτήσεις του μελετητή για την επικαιροποίηση, οι οποίες ανέρχονται στις 40 χιλιάδες ευρώ, με το Δήμο Λάρνακας να καταλήγει σ’ ένα έξτρα ποσό της τάξης των 20 χιλιάδων ευρώ.

Πάντως, με τους ρυθμούς που κινούνται οι διαδικασίες και με δεδομένο ότι έχει μπει στο τραπέζι και πάλι το σενάριο της συγχρηματοδότησης από ευρωπαϊκά ταμεία, φαίνεται δύσκολο να γίνει κατορθωτή η προκήρυξη προσφορών εντός του τρέχοντος έτους.

Η μελέτη, την οποία, όπως προαναφέραμε, εκπόνησε ο οίκος Πολυτία Αρμός, έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά: Την παράδοση της ενορίας στους πεζούς και το έντονο στοιχείο των δημοσίων χρήσεων. Στο πλαίσιο της διαδικασίας σχεδιασμού του Άη Γιάννη του 21ου αιώνα, οι μελετητές ζήτησαν και έλαβαν σοβαρά υπόψη τις απόψεις των ίδιων των κατοίκων. Σε σχετικές έρευνες, η άποψη των κατοίκων για υποδομές φιλικές προς τους πεζούς και τους πολίτες αποτυπώθηκε με έντονο τρόπο. Στο ερώτημα για τη σημασία της δημιουργίας οργανωμένων χώρων στάθμευσης, 64% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι είναι πολύ σημαντικό. Για την πεζοδρόμηση επιλεγμένων δρόμων, 61% απάντησαν ότι τη θεωρούν επίσης πολύ σημαντική. Ποσοστό 62% των κατοίκων θεωρούν τη δημιουργία πολιτιστικού χώρου πολύ σημαντική, ενώ 41% είναι το ποσοστό των ενοριτών που εκτιμούν ως μεγάλης σημασίας τη δημιουργία νέων χώρων αναψυχής. Η δημιουργία δημόσιας πλατείας και η φύτευση δημοσίων χώρων κατατάσσονται επίσης ψηλά τις προτεραιότητες των κατοίκων με ποσοστά αποδοχής 59% και 62% αντίστοιχα. Η απουσία ικανοποιητικών δημόσιων υπαίθριων χώρων θεωρείται επίσης μεγάλης σημασίας για 64% των κατοίκων.

Κατόπιν τούτων, κεντρικός πυρήνας του σχεδίου είναι ο αποκλεισμός της διαμπερούς κυκλοφορίας των αυτοκινήτων με μονοδρομήσεις και δημιουργία δακτυλίου.

Βασικά χαρακτηριστικά του σχεδίου είναι δημιουργία κεντρικής πλατείας και πλατωμάτων, ανακατασκευή του οδοστρώματος των παρακείμενων δρόμων και πεζοδρομίων, εμπλουτισμός του πρασίνου με νέες δενδροφυτεύσεις και δημιουργία χώρων στάθμευσης σε μια συνολική έκταση 23 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων.

Τάσος Περδίος

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy