Του Γιάννη Κακαρή

Λίγα μόλις μέτρα από την επιβλητική πλατεία Ελευθερίας και την πιο πολυσύχναστη οδό της Λευκωσίας, την οδό Λήδρας, υπάρχει μία εμπορική οδός εξίσου σημαντική, αλλά παραμελημένη. Η προσπάθεια για αναβάθμιση και ανάπτυξη των εμπορικών περιοχών της Λευκωσίας επικεντρώθηκε σε Στασικράτους, Λήδρας, Ονασαγόρου και Μακαρίου, με την οδό Ρηγαίνης να μην επιδέχεται ανάλογη βελτίωση. Ως εκ τούτου έχει συσταθεί μια ομάδα από τους επηρεαζόμενους καταστηματάρχες, οι οποίοι απαιτούν ενημέρωση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή, καθώς και ίση μεταχείριση. Όπως σημειώνουν οι επηρεαζόμενοι, είναι επιτακτική η ανάγκη αναβάθμισης της περιοχής αφού κάθε άλλο παρά κέντρο μιας ευρωπαϊκής πρωτεύουσας θυμίζει.

Επίσης εκφράζουν ιδιαίτερη απαρέσκεια για το γεγονός ότι «άλλες οδοί της Λευκωσίας έχουν αναβαθμιστεί, ενώ η Ρηγαίνης παραμένει στο έλεός της εδώ και δεκαετίες». Σημειώνουν ότι ενώ η Ρηγαίνης αποτελεί την κυριότερη είσοδο στον ιστορικό πυρήνα της Λευκωσίας, ούτε καν τα πιο απλά δεν τοποθετούνται κατά μήκος της, όπως λουλούδια και χριστουγεννιάτικος διάκοσμος, γεγονός που τους ωθεί αναπόφευκτα στο συμπέρασμα ότι ο δήμος παραμένει αδιάφορος για την περιοχή. Τα παλιά εγκαταλελειμμένα κτίρια, σε συνδυασμό με την έλλειψη φωτισμού και τα σκουπίδια να βρίσκονται διάσπαρτα στην περιοχή, συγκροτούν μια εικόνα εγκατάλειψης, η οποία ολοκληρώνεται με το εμπόριο λευκής σαρκός που γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Σχετικά με την καθαριότητα, οι καταστηματάρχες καταγγέλλουν ότι το ζήτημα των σκυβάλων τούς έχει απασχολήσει επανειλημμένα, με το δήμο να μην έχει προχωρήσει σε καμιά διευθέτηση. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας υπάρχουν σκουπίδια πεταμένα στα πεζοδρόμια αφού τα σακούλια σκουπιδιών τοποθετούνται οπουδήποτε, ελλείψει καλάθων.

Ο δρόμος φωτίζεται από τα καταστήματα

Ο φωτισμός της περιοχής, προστίθεται σε επιστολή προς το δημαρχείο Λευκωσίας, είναι ανεπαρκής και σε ορισμένες περιπτώσεις ανύπαρκτος, με αποτέλεσμα να γίνεται το «ανήκουστο αλλά αληθινό ο δρόμος να φωτίζεται από τα καταστήματα αντί το αντίθετο». Σημειώνεται ότι η έλλειψη φωτισμού ενισχύει την εικόνα εγκατάλειψης που υπάρχει και δημιουργεί αίσθημα φόβου και ανασφάλειας στους περαστικούς. Μια από τις σημαντικότερες υποδομές σε ένα δρόμο που διακινείται καθημερινά κόσμος είναι τα πεζοδρόμια, τα οποία βρίσκονται σε άθλια κατάσταση. Όπως καταγγέλλουν οι καταστηματάρχες, «η πρόσβαση στα καταστήματα της οδού Ρηγαίνης, με παιδικό και αναπηρικό καρότσι είναι σχεδόν αδύνατη και άκρως επικίνδυνη», αφού δεν υπάρχουν κατάλληλες ράμπες. Ακόμα κι αν κάποιος καταφέρει να ανέβει στο πεζοδρόμιο, δεν υπάρχει χώρος να κινηθεί, προσθέτουν. Έντονα αισθητή είναι και η… άνθιση της πορνείας, με πολλές κοπέλες να «εκπορνεύονται ολοφάνερα και απροκάλυπτα» στα πεζοδρόμια της Ρηγαίνης, της πλατείας Σολομού και των άλλων γειτονικών δρόμων κατά τη διάρκεια όλου του εικοσιτετραώρου. Η κατάσταση σχετικά με αυτό το ζήτημα έχει αφεθεί ανεξέλεγκτη, με τόσα σοβαρά παραπτώματα να περνούν απαρατήρητα, σημειώνουν οι καταστηματάρχες, καταγγέλλοντας ότι «δεν αντιδρά ούτε ο δήμος ούτε η Αστυνομία». Η κατάσταση παρουσιάζει μια εικόνα υποκουλτούρας και γκετοποίησης, η οποία προσβάλλει τους περίοικους, την περιουσία και την αξιοπρέπειά τους. Παράλληλα στιγματίζει με τον χειρότερο τρόπο το δήμο και τη διοίκησή του που απλώς παρακολουθεί αμέτοχη. Από την πλευρά του ο Δήμος Λευκωσίας υποδεικνύει ότι είναι δύσκολο να γίνονται ταυτόχρονα έργα σε πολλές οδούς της πόλης εκφράζοντας την ετοιμότητα να συζητήσει έργα στην οδό. Σχετικά με την καθαριότητα σημειώνει ότι γίνεται συχνή περισυλλογή σκυβάλων και φροντίζει για την καθαριότητα της οδού με οδοκαθαριστές. Επιπρόσθετα αναφέρει ότι υπάρχει πρόβλημα τόσο με τους κατοίκους όσο και με τους καταστηματάρχες της οδού αναφορικά με την τήρηση του ωραρίου αποκομιδής σκυβάλων. Για τις αναφορές σε «άγρα πελατών» ενημερώνει ότι έγινε συνάντηση με την Αστυνομία, η οποία προέβη σε ενέργειες για την πάταξη του φαινομένου αυτού, ενώ έστειλε ξανά επιστολή στον αστυνομικό διευθυντή Λευκωσίας ζητώντας του συνεχή έλεγχο.

Χωρίς ανελκυστήρα ή σκάλα η τάφρος Ντ’ Αβίλα

Σχεδόν ανύπαρκτοι παραμένουν οι χώροι στάθμευσης στη Λευκωσία, αφού ακόμα και οι υφιστάμενοι αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα. Η καθυστέρηση στην αποπεράτωση των έργων πέριξ της πλατείας Ελευθερίας επιβαρύνει την κατάσταση, έχοντας μεγάλο αντίκτυπο στη μετακίνηση στην πρωτεύουσα, αλλά και στους μικροκαταστηματάρχες της περιοχής, οι οποίοι διαμαρτύρονται έντονα. Ο κυριότερος χώρος στάθμευσης στο κέντρο της Λευκωσίας έχει καταστεί άχρηστος, αφού εδώ και 15 μήνες έκλεισε η άμεση πρόσβαση που είχε προς το εμπορικό τμήμα της πόλης. Συγκεκριμένα στο βάθος της τάφρου Ντ’ Αβίλα υπήρχε σκάλα και ανελκυστήρας μέσω των οποίων ο επισκέπτης είχε άμεση πρόσβαση στην πόλη. Ωστόσο, στα γενικότερα πλαίσια ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας συμπεριλαμβάνεται και η τάφρος Ντ’ Αβίλα, στην οποία λόγω εργασιών για 15 μήνες δεν υπάρχει άμεση πρόσβαση. Κατά τη διάρκεια των εργασιών τοποθέτησης νέας σκάλας και ανελκυστήρα προκύπτουν συνεχώς νέα προβλήματα με αποτέλεσμα να μη γνωρίζει κανείς τη νέα ημερομηνία ολοκλήρωσής τους. Σημαντικό πρόβλημα υπάρχει και στο χώρο στάθμευσης που βρίσκεται στο τέρμα της οδού Λήδρας, αφού για αρκετές βδομάδες ο ανελκυστήρας είναι χαλασμένος, με το δήμο να μην προχωρά στην επιδιόρθωσή του. Αναφορικά με το χώρο στάθμευσης που βρίσκεται στην πλατεία Σολωμού, οι καταστηματάρχες σημειώνουν ότι δεν είναι αρκετός για να καλύψει τις ανάγκες αφού ένα μέρος χρησιμοποιείται από τα λεωφορεία, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς που το χρησιμοποιούν έχουν μηνιαία κάρτα, γεγονός που υποδηλώνει πως χρησιμοποιείται από κόσμο που εργάζεται στην περιοχή. Ως εκ τούτου παραμένει πολύ λίγος χώρος για τον κόσμο που κατέρχεται στη Λευκωσία για ψώνια.

Ανέκδοτο… η ολοκλήρωση των έργων στην πλατεία Ελευθερίας

Στο ερώτημα πότε θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί προς χρήση η πλατεία Ελευθερίας, δεν υπάρχει απάντηση από το δήμο, με το έργο να έχει ήδη συμπληρώσει επτά χρόνια υπό κατασκευή. Ως εκ τούτου έντονες είναι οι αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου, αλλά και των πολιτών για την ταλαιπωρία που υφίστανται λόγω της μη ολοκλήρωσης των έργων της πλατείας Ελευθερίας, αλλά και της Κωστάκη Παντελίδη. Σύμφωνα με πληροφορίες μας δημοτικοί σύμβουλοι έθεσαν το θέμα της πλατείας στο Δημοτικό Συμβούλιο την περασμένη Πέμπτη διερωτώμενοι για την «παράξενη» συμπεριφορά του δήμου έναντι της κατασκευάστριας εταιρείας Lois Builders, για τις καθυστερήσεις και τη συνεχή αθέτηση των χρονοδιαγραμμάτων. Δεν υπήρξαν ξεκάθαρες απαντήσεις από τον δήμαρχο αναφορικά με το πότε θα παραδοθεί η πλατεία ούτε κατά πόσον πληρώνονται ή όχι οι ρήτρες καθυστέρησης από τον εργολάβο και πώς επιμερίζονται οι ευθύνες των καθυστερήσεων. Ένα μεγάλο έργο το οποίο θα μπορούσε να δώσει ανάσες στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και να βελτιώσει το πρόβλημα που υπάρχει λόγω της ελλιπούς διάθεσης χώρων στάθμευσης είναι ο υπό κατασκευή διώροφος χώρος στάθμευσης επί της οδού Ομήρου. Ωστόσο φαίνεται να παίρνει την ίδια τροπή με την πλατεία Ελευθερίας, αφού πλησιάζοντας στην προκαθορισμένη ημερομηνία αποπεράτωσης του έργου το ενδεχόμενο να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα απομακρύνεται συνεχώς. Το έργο είναι συνολικής διάρκειας 16 μηνών και ενώ διανύουμε τον 13ο φαίνεται να υπολείπεται ακόμα αρκετή δουλειά

Καθυστερεί η ολοκλήρωση της λεωφόρου Καλλιπόλεως

Η λεωφόρος Καλλιπόλεως είναι ένα έργο ύψους 6,5 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2018 και αναμενόταν να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2019, θα έχει όμως και αυτό καθυστέρηση. Σύμφωνα με πληροφορίες μας φαίνεται να υπάρχουν καθυστερήσεις, με την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου να έχει μετατεθεί για τον Φεβρουάριο του 2020. Η πλήρης ασφαλτόστρωση της οδού προγραμματίζεται να γίνει τον ερχόμενο Σεπτέμβρη και αναμένεται να δημιουργηθούν 85 νέοι χώροι στάθμευσης σε όλο το μήκος. Παράπονα για την καθυστέρηση του έργου εκφράζουν κάτοικοι και καταστηματάρχες της περιοχής, καθώς υπάρχει αρκετή ταλαιπωρία. Επίσης εκφράζονται επιφυλάξεις αναφορικά με το πλάτος του δρόμου αφού σε αρκετές περιπτώσεις, ειδικά στις στροφές, υπάρχει πρόβλημα. Οι αρμόδιοι διαβεβαιώνουν ότι πρόκειται για ένα δρόμο που πληροί τις προδιαγραφές. Για τη δεύτερη φάση του έργου, η οποία αφορά τη λεωφόρο Μακαρίου, αναμένεται να προκηρυχθεί προσφορά τον ερχόμενο Ιούνιο και προγραμματίζεται να ξεκινήσουν κατασκευαστικά έργα αρχές του 2020, τα οποία θα διαρκέσουν περίπου 10 μήνες.

Μας έχεις Like στο Facebook ;