ΥΠΟΙΚ: Ανάγκη χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης ελέγχων Τμ. Φορολογίας για πολιτογραφήσεις

Την ανάγκη να τεθούν χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των ελέγχων, που διενεργεί το Τμήμα Φορολογίας σε ό,τι αφορά την καταβολή φόρων που αφορούν συναλλαγές που έγιναν στο πλαίσιο των πολιτογραφήσεων, εξέφρασε ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου της Βουλής ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης.

Από την πλευρά του Έφορος Φορολογίας Γιάννης Τσαγκάρης ανέφερε ότι το Τμήμα βρίσκεται στο τελικό στάδιο καταγραφής όλων των 3.000 αιτήσεων πολιτογράφησης, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι υπό έλεγχο, σήμερα, για σκοπούς ΦΠΑ, βρίσκονται 80 πάροχοι (από τους συνολικά 245) οι οποίοι ελέγχουν το 80% των αιτήσεων ή σε αξία το 77% των πολιτογραφήσεων, ενώ ανακοίνωσε ότι η πρώτη φάση των ερευνών που αφορά τους πρώτους 40 πάροχους «υπολογίζουμε να ολοκληρωθεί στο τέλος Μαρτίου».

Επιπλέον, ο Έφορος Φορολογίας, αφού σημείωσε ότι έλεγχοι γίνονται για αυτούς που έκαναν πέραν των τεσσάρων πολιτογραφήσεων, είπε ότι υπό έλεγχο είναι 10 εταιρείες ανάπτυξης γης, τρεις σε κάθε επαρχία, που έκαναν καλές συναλλαγές, σε αξία, σημειώνοντας ότι δεν έχει ξεκινήσει ακόμη έλεγχο για τους 60 μεγάλους, καθώς για να δηλώσουν φορολογικά κέρδη, όπως είπε, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 90% του έργου που ανεγείρουν, σύμφωνα με τη νομοθεσία του 1987.

Ταυτόχρονα, ο Γενικός Διευθυντής του ΥΠΟΙΚ Γιώργος Παντελή είπε ότι μπήκαν στην χώρα 6 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος από επενδυτές κυρίως από Ρωσία, Ουκρανία και Κίνα.

Όπως ανέφερε ο Υπουργός Οικονομικών, ενώπιον των μελών της Επιτροπής, η οποία συζήτησε αυτεπάγγελτα τους ελέγχους που έχει διενεργήσει μέχρι σήμερα το Τμήμα Φορολογίας στα δικηγορικά και ελεγκτικά γραφεία που παρέχουν υπηρεσίες στα πλαίσια του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος (ΚΕΠ), έπειτα από πρόταση των βουλευτών Ειρήνης Χαραλαμπίδου, Στέφανου Στεφάνου, Σκεύης Κούτρα Κουκουμά και Γιώργου Περδίκη, “έχουν δοθεί οδηγίες να διενεργηθούν αυστηροί έλεγχοι από το Τμήμα Φορολογίας για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις των φόρων” (Έκτακτη εισφορά για την άμυνα, ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος) που αφορούν συναλλαγές στο πλαίσιο των πολιτογραφήσεων.

«Πρέπει να δώσουμε ένα χρονοδιάγραμμα τις επόμενες ημέρες, πώς θα κινηθεί το πρόγραμμα των ελέγχων και πότε θα ολοκληρωθεί», πρόσθεσε.

Ο κ. Πετρίδης είπε ακόμη ότι οι έλεγχοι εστιάζονται σε δύο κατηγορίες ατόμων, που είναι, η μια αυτή που αφορά άτομα που πραγματοποίησαν πώληση ακινήτου, αλλά και η δεύτερη που αφορά όσους εισέπραξαν προμήθεια είτε είναι πάροχοι είτε εμπλέκονται με την παροχή υπηρεσιών για την ολοκλήρωση της πολιτογράφησης.

«Με βάση τις οδηγίες μας έπρεπε να αρχίσουμε από τους μεγάλους, ούτως ώστε ανάλογα με τον όγκο να έχουμε πιο αξιόπιστα στοιχεία» μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου όλων των παρόχων, σημείωσε.

Αναφορικά με το ΦΠΑ, ο κ. Πετρίδης είπε ότι και πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε ότι η Κύπρος είναι σε πλήρη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο επί του θέματος.

Ο Υπουργός ξεκαθάρισε ότι όταν αφορά αγορά πρώτης κατοικίας το ΦΠΑ είναι 5%, ανεξαρτήτως αν είσαι ξένος, Κύπριος, γυναίκα, άντρας, πολιτογραφηθέντας ή αν έχεις άλλη κατοικία.

Ανέφερε ότι είναι με πλήρη επίγνωση της Βουλής που ψηφίστηκε η νομοθεσία ανεξαρτήτως εισοδηματικού ή περιουσιακού στοιχείου ή οτιδήποτε άλλου στοιχείου και πρόσθεσε ότι είναι και με πρωτοβουλία της Βουλής που επεκτάθηκε και σε άτομα που κατοικούν σε τρίτες χώρες και όχι της εκτελεστικής εξουσίας, που περιοριζόταν το δικαίωμα σε Κύπριους και Ευρωπαίους πολίτες.

Ανέφερε επίσης ότι το ΦΠΑ είναι και περιουσιακό στοιχείο της ΕΕ και είναι πάρα πολύ αυστηρή η ΕΕ σε ό,τι αφορά θέματα απωλειών από το ΦΠΑ και το ερώτημα είναι πόσοι χρησιμοποίησαν το δικαίωμα αυτό για άλλους επιχειρηματικούς σκοπούς και με τι όφελος.

Ο Έφορος Φορολογίας Γιάννης Τσαγκάρης είπε ότι ξεκινήσαμε πρώτα από τον έλεγχο καταβολής του ΦΠΑ γιατί θέλουμε να κοιτάξουμε συναλλαγή προς συναλλαγή, ενώ σημείωσε οι φορολογίες που θα εξεταστούν είναι η έκτακτη εισφορά για άμυνα, ο ΦΠΑ και ο φόρος εισοδήματος, τονίζοντας πως το πιο σημαντικό είναι να διαπιστώσουμε το είδος της δραστηριότητας.

Είτε προμήθειες για πώληση ακινήτου ή άλλου πράγματος είτε παροχή υπηρεσιών, όλα αυτά μπορούμε να τα έχουμε μπροστά μας, υπογράμμισε.

«Είμαστε στο τελικό στάδιο καταγραφής όλων των αιτήσεων πολιτογράφησης, οι οποίες ανέρχονται περίπου στις 3.000» είπε και πρόσθεσε ότι οι έλεγχοι ξεκίνησαν από τους παρόχους που είναι περίπου 245, σημειώνοντας ότι «σε προχωρημένο στάδιο» για το κομμάτι του ΦΠΑ είναι 40 έλεγχοι των πιο μεγάλων παρόχων, ενώ στη συνέχεια προσθέσαμε ακόμη 40 πάροχους.

Ο Έφορος Φορολογίας είπε ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό έλεγχο 80 πάροχοι (από τους συνολικά 245) οι οποίοι ελέγχουν το 80% των αιτήσεων πολιτογράφησης και το 77% της αξίας των αιτήσεων.

Ανέφερε ότι οι έλεγχοι ξεκίνησαν τον περασμένο Οκτώβριο και η πρώτη φάση των ερευνών που αφορά τους πρώτους 40 πάροχους «υπολογίζουμε να ολοκληρωθεί στο τέλος Μαρτίου» και θα συνεχιστεί ο έλεγχος των υπόλοιπων 40.

Είπε ότι τους ελέγχους διενεργούν 30-35 λειτουργοί του Τμήματος και τόνισε δεν είναι ζήτημα αριθμού προσωπικού, αλλά γνώσεων.

Ο κ. Τσαγκάρης αναφέρθηκε σε τρεις διαφορετικούς τρόπους, που μπορεί να χαρακτηριστεί μια υπηρεσία (νομικές, δέουσας επιμέλειας, συμβουλές) από κάθε είδος πάροχου (δικηγόροι, λογιστές), οι οποίες φορολογούνται διαφορετικά και πρόσθεσε ότι το Τμήμα Φορολογίας τις χαρακτηρίζει όλες «administration services», που «φορολογούνται στην Κύπρο» και οι οποίες παρέχονται «για να πολιτογραφηθεί κάποιο πρόσωπο».

«Ξέρουμε και γραφεία πολιτικών που όταν κάνεις μία εκ πρώτης όψεως αξιολόγηση, θα υπάρχουν αυτές οι υπηρεσίες χωρίς να έχει χρεωθεί ΦΠΑ», σημείωσε.

Αναφορικά με το θέμα των εταιρειών των εταιρειών ανάπτυξης γης, ο κ. Τσαγκάρης είπε ότι το πρόβλημα με τις εταιρείες αυτές, σε σχέση με το φόρο εισοδήματος όπου εκεί θα διαφανούν τα έξοδα τους «είναι ο τρόπος φορολόγησης που γίνεται με εγκύκλιο του 1987» η οποία «λέει δεν καταβάλλεις φόρο αν δεν φθάσεις στο 90% της αποπεράτωσης του έργου».

Πρόσθεσε ότι κάποιος ιδιοκτήτης αυτού του είδους εταιρειών αν το έργο του φθάσει στα 4 χρόνια για να ολοκληρωθεί στο 90% «τότε έχει υποχρέωση να περιλάβει στη φορολογική δήλωση» το έργο.

Ο κ. Τσαγκάρης είπε ότι το Τμήμα γνωρίζει πώς δουλεύουν αυτές οι εταιρείες και πρόσθεσε ότι οι πιο μεγάλες από αυτές τις εταιρείες είχαν γραφεία στο εξωτερικό «και οι περισσότερες προμήθειες, που πλήρωσαν οι πιο μεγάλοι είναι σε γραφεία του εξωτερικού».

Σε σχέση με τους ελέγχους στις μεγάλες εταιρείες ανάπτυξης γης, που πώλησαν τα περισσότερα διαβατήρια, ο κ. Τσαγκάρης, αφού σημείωσε ότι ο έλεγχος ξεκίνησε από τους μικρούς, είπε ότι το Τμήμα δεν έχει ελέγξει τους 60 μεγάλους ακόμη, «επειδή τα έργα τους διαρκούν πάρα πολύ καιρό οι φορολογικές τους δηλώσεις είναι σχεδόν με μηδενικά ποσά» σε σχέση με φορολογικά κέρδη.

Επιπλέον, ο Έφορος Φορολογίας είπε ότι υπό έλεγχο είναι 10 εταιρείες ανάπτυξης γης, τρεις σε κάθε επαρχία, που έκαναν καλές συναλλαγές, σε αξία.

Όσοι χώρες υπόγραψαν ανταλλαγή πληροφοριών μέσω του CRS ελέγχουμε τα στοιχεία που μας στέλνουν οι χώρες, αλλά «δεν μπορώ να ζητώ στοιχεία για τους φορολογικούς κάτοικους της χώρας μου», πρόσθεσε.

Αναφορικά με το δικηγορικό γραφείο που φέρει το όνομα του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο κ. Τσαγκάρης είπε ότι «μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει τίποτε το επιλήψιμο», αλλά ο έλεγχος δεν τελείωσε, ενώ πρόσθεσε πως «υπάρχουν γραφεία ΠΕΠ τα οποία, εκ πρώτης όψεως, φαίνονται ύποπτα αλλά αν δεν τελειώσει ο έλεγχος δεν μπορώ να πω με ακρίβεια».

Είπε ακόμη ότι οι προμήθειες που λαμβάνονται «είναι χωσμένες μέσα στο κόστος των πωλήσεων, σε λογαριασμούς τους οποίους αν δεν έχεις ικανούς λειτουργούς δεν μπορέσεις να εντοπίσεις».

Ο κ. Τσαγκάρης είπε ακόμη ότι οι χρεώσεις για παροχή υπηρεσιών από πάροχους κυμαίνονται από 30.000 ευρώ και μπορεί να φθάσουν μέχρι 100.000 ανά αίτηση, ενώ σημείωσε ότι οι προμήθειες ξεκίνησαν από 10% στην αξία του ακινήτου και έφθασαν στο 20% λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών ανάπτυξης γης.

Ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης έθεσε ως πρώτο θέμα εξέτασης το κατά πόσον αυτοί που είναι πάροχοι υποβάλουν το τυπικό κομμάτι τη φορολογικής τους δήλωσης, προσθέτοντας ότι από έλεγχο της ΕΥ διαπιστώθηκε πως από τους 15 μεγαλύτερους παρόχους, ένας δεν υπέβαλε φορολογική δήλωση για τα έτη 2017 και 2018, ενώ δύο για το φορολογικό έτος 2018 που έπρεπε να βάλει μέχρι τον Μάρτιο του 2020.

Όσον αφορά το ΦΠΑ, ο κ. Μιχαηλίδης είπε μεταξύ άλλων ότι το θέμα είναι κατά πόσον εμπίπτει ή όχι στο πεδίο εφαρμογής της εξαίρεσης της πρώτης κατοικίας για ιδιωτικούς σκοπούς και πρόσθεσε πως θέση της ΕΥ είναι ότι δεν δικαιούται να πάρει το μειωμένο ΦΠΑ 5%.

Ανέφερε, επίσης, ότι η ΕΥ διαπίστωσε αδυναμία στο να γίνει επαρκής έλεγχος αν κάποιος αγόρασε με το διαβατήριο ή την ταυτότητα του ή αν αγόρασε η γυναίκα του.

Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ακόμη ότι ένα άλλο θέμα αφορά τον φορολογικό έλεγχο των παρόχων και πρόσθεσε πως διαπίστωσε η ΕΥ – που είναι και διαπίστωση του πορίσματος Καλογήρου – ότι η αξία αγοράς ακινήτου στο πλαίσιο ΚΕΠ «είναι περίπου διπλάσια της πραγματικής του αξίας», δηλαδή ο επενδυτής το αγόραζε σε διπλάσιο ποσό, το οποίο έμπαινε στον λογαριασμό της εταιρείας ανάπτυξης γης.

Ανέφερε ότι οι επιλογές της εταιρείας μετά την πώληση σε διπλάσια τιμή ήταν είτε να δείξει υπερκέρδη και να φορολογηθούν» είτε ένας ενδιάμεσος να του εισηγηθεί να στείλει μέρος του ποσού στις Σεϊχέλες ή στη Μάλτα το οποίο θα το εγγράψει στα βιβλία της η εταιρεία ανάπτυξης γης, ως έξοδο για υπηρεσίες προς μια εταιρεία.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, η βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου είπε ότι «οι ανησυχίες μας επιβεβαιώθηκαν πλήρως για αυτό εγγράψαμε σήμερα το συγκεκριμένο θέμα», προσθέτοντας ότι «ενώ ο Έφορος Φορολογίας διατυμπάνιζε ότι κάνει ελέγχους, η πραγματικότητα είναι πως κανένας από τους μεγάλους ντιβέλοπερ δεν βρίσκεται κάτω από το μικροσκόπιο του».

«Είναι σημαντικό να ελεγχθούν οι μεγάλοι ντιβέλοπερ που ξέρουμε όλοι ποιοι είναι για τη συνεργασία που είχαν με άλλους παρόχους ή και μεσίτες προκειμένου να πωλούνται τα διαμερίσματα των 2 εκ. ευρώ», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «έδιναν προμήθειες μέσω τραπεζών και πολλές φορές κατέληγαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς του εξωτερικού».

Η κ. Χαραλαμπίδου είπε ότι «αν ο Έφορο Φορολογίας ήθελε πραγματικά να είναι αποτελεσματικός θα μπορούσε να ξεκινήσει από τους μεγάλους ντιβέλοπερ, να δει σε ποιους έδιναν τις προμήθειες και να ελέγξει και αυτούς που εισέπρατταν τις προμήθειες κατά πόσον κατέβαλαν νενομισμένο φόρο», ενώ χαιρέτισε το γεγονός ότι «ο Υπουργός Οικονομικών δήλωσε ξεκάθαρα ότι επιβάλλεται να γίνει ο έλεγχος ιδιαίτερα στους μεγάλους και γι αυτό τον σκοπό θα θέσει χρονοδιαγράμματα για να βεβαιωθούν ότι το Τμήμα Φορολογίας θα ολοκληρώσει στο πλαίσιο της ισονομίας το έργο το οποίο καλείται να ολοκληρώσει».

Ανέφερε ότι δεν μπορούμε να ξεκινούμε από τους μικρούς και να αφήνουμε τους μεγάλους, οι οποίοι πολλές φορές έχουν και πολιτική επιρροή με αποτέλεσμα να μην ελέγχονται ποτέ» και πρόσθεσε πως «είναι που βρίσκαμε και το 2013 μπροστά μας και τους βρίσκουμε και σήμερα».

Ανέφερε επίσης ότι «οι δικαιολογίες που πρόβαλε σήμερα ο Έφορος Φορολογίας στην επιτροπή δεν ευσταθούν» και πρόσθεσε πως «οι πύργοι έχουν ολοκληρωθεί, τα ακίνητα έχουν παραδοθεί και οι προμήθειες έχουν καταβληθεί».

«Το μόνο που είχε να κάνει ο Έφορος Φορολογίας ήταν να ελέγξει τη διακίνηση των χρημάτων μέσω των τραπεζών και δεν το έκανε. Επομένως θα πρέπει να σταματήσει τις πομπώδεις δηλώσεις ότι γίνονται οι έλεγχοι. Σημασία έχει  η ποιότητα των ελέγχων και ποιοι υποβάλλονται σε έλεγχο», κατέληξε.

Εξάλλου, η ανεξάρτητη βουλευτής Άννα Θεολόγου είπε ότι «από τη συζήτηση βγήκε και ένα κομμάτι που ο Υπουργός και ο Έφορος Φορολογίας με πολύ εύκολο τρόπο απέφυγαν να συζητήσουν και αφορά όχι μόνο τον έλεγχο των παροχέων υπηκοοτήτων, δικηγόρων, ελεγκτών και ντιβέλοπερ, αλλά και το ρίσκο της αμφισβήτησης των αποφάσεων του Εφόρου Φορολογίας όσον αφορά τους ελέγχους που θα ολοκληρωθούν».

«Και εκεί έγκειται στο κατά πόσον η Δημοκρατία θα είναι σε θέση να εισπράξει αυτά τα οποία θα κρίνει ο Έφορος ως εισπρακτέα κατά τον έλεγχο γιατί λόγω των αποφάσεων του Ανώτατου Δικαστηρίου για τον αντισυνταγματικό διορισμό του Εφόρου, οι αποφάσεις του μπορούν να αμφισβητηθούν από όλους αυτούς τους μεγαλοεπιχειρηματίες, τα δικηγορικά και λογιστικά γραφεία και τους ντιβέλοπερ», πρόσθεσε.

Η κ. Θεολόγου είπε ότι το θέμα αυτό είναι «πάρα πολύ σοβαρό όχι μόνο για τα έσοδα που έχει χάσει η Δημοκρατία μέσα από το πρόγραμμα αλλά και τα έσοδα που θα χάσει η Δημοκρατία γιατί δεν ακολουθούνται οι νομότυπες διαδικασίες διορισμού του Εφόρου Φορολογίας».

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.