Συμμετοχή στην κοινοπραξία που θ’ αναλάβει την ενοποιημένη ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας ζήτησαν την τελευταία στιγμή οι ναυτικοί πράκτορες και ορισμένοι από τους βασικούς χρήστες του λιμανιού.

Ο Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων, μαζί με μερίδα των επιχειρηματιών που εμπορεύονται μέσω του λιμανιού της Λάρνακας, ως γνωστόν αντιτίθενται στη διαδικασία ανάθεσης της μικτής ανάπτυξης στην ισραηλινή κοινοπραξία «Ampa Ltd & Israel Shipyards Ltd» μέσω του εταιρικού σχήματος Kition Ocean Holding υποστηρίζοντας ότι δεν διασφαλίζεται το εμπορικό μέλλον του λιμανιού.

Έχοντας αποτύχει με διάφορα διαβήματα προς την κυβέρνηση, έκαναν την ύστατη κίνηση ζητώντας ουσιαστικά συμμετοχή στην ομάδα επενδυτών που θ’ αναλάβει την υλοποίηση του έργου και την κατοπινή διαχείριση. Η κίνηση αυτή έγινε με επιστολή του δικηγορικού γραφείου Ανδρέα Γιωρκάτζη προς τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Σταύρο Μιχαήλ. Η επιστολή στάλθηκε στις 7 Μαΐου 2019 και έχει κοινοποιηθεί στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στην αρμόδια υπουργό και στη Βουλή. Με την επιστολή αυτή, ο Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου μαζί με ομάδα χρηστών του λιμανιού αλλά και Κύπριους επιχειρηματίες ανάπτυξης γης, όπως υποστηρίζουν, ζητούν όπως τους επιτραπεί να υποβάλουν πρόταση για ανάληψη της μικτής ανάπτυξης σε συνεργασία με την ισραηλινή κοινοπραξία που ήδη διεκδικεί το έργο και δύο άλλες ξένες εταιρείες, οι οποίες θ’ αναλάβουν τη χερσαία ανάπτυξη, χωρίς να ονοματίζονται, όπως αναφέρεται στο έγγραφο. Οι υπογράφοντες την επιστολή διά του νομικού τους συμβούλου υποστηρίζουν ότι μετά την ακύρωση της διαδικασίας του διαγωνισμού και την έναρξη διαδικασίας απευθείας διαπραγμάτευσης με τους Ισραηλινούς, υπάρχει κίνδυνος η διαδικασία να αποβεί ενάντια στα συμφέροντα της λιμενικής βιομηχανίας και της οικονομίας της Κύπρου.

Επικαλούνται επίσης την αποτυχημένη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού καλώντας την κυβέρνηση να μην επαναλάβει το ίδιο λάθος και ζήτησαν συνάντηση όλων των εμπλεκομένων. Ζήτησαν επίσης τις θέσεις της κυβέρνησης στη διαπραγμάτευση με τον εναπομείναντα προσφοροδότη.

Η κίνηση των ναυτικών πρακτόρων και των χρηστών έρχεται κυριολεκτικά την υστάτη και δεν είναι ξεκάθαρο εάν είναι νομικά εφικτή η διαδικασία που προτείνουν σε αυτό το στάδιο. Απάντηση από πλευράς υπουργείου δεν υπάρχει ακόμα και θεωρείται βέβαιο ότι ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασης θα προκαλέσει επιπρόσθετη καθυστέρηση στη διαδικασία κατακύρωσης της Σύμβασης Παραχώρησης η οποία εκκρεμεί από τον Νοέμβριο του 2018, όταν είχε υποβληθεί η τελική προσφορά της ισραηλινής κοινοπραξίας.

Μόλις μερικές μέρες πριν την υποβολή της νέας πρότασης, οι ναυτικοί πράκτορες μαζί με εισαγωγείς-εξαγωγείς του λιμανιού Λάρνακας είχαν προειδοποιήσει με νομικά μέτρα εναντίον του κράτους σε σχέση με την αλλαγή της διαδικασίας ανάθεσης της ενοποιημένης ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας εκφράζοντας τη θέση ότι μέσα από τη νέα διαδικασία με την οποία οι δύο πλευρές δεν δεσμεύονται από τους όρους του διαγωνισμού, ενδεχομένως να μη διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση των εμπορικών εργασιών που εκτελούνται μέσω του λιμανιού.

Ο Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου απέστειλε στις 3 Μαΐου 2019 επιστολή στην Επιτροπή Παρακολούθησης Σχεδίων Ανάπτυξης και Ελέγχου Δημοσίων Δαπανών της Βουλής καλώντας την Επιτροπή να απαιτήσει πλήρη ενημέρωση από την αρμόδια υπουργό για τους όρους της διαπραγμάτευσης. Όπως ανέφεραν, είχαν απευθυνθεί και στην ίδια τη Βασιλική Αναστασιάδου ζητώντας εξηγήσεις για τους όρους και τη μεθοδολογία της διαπραγμάτευσης, αλλά ταυτόχρονα είχαν αναθέσει την υπόθεση στους νομικούς τους συμβούλους σε αναζήτηση νομικού τρόπου αποτροπής της ανάθεσης του έργου. Στόχος, όπως σημείωναν, είναι η αποτροπή της ανάθεσης του έργου με αδιαφανείς διαδικασίες, κάτι που θα αποβεί καταστροφικό για τη λιμενική βιομηχανία της Κύπρου.

Οι ναυτικοί πράκτορες και οι χρήστες του λιμανιού άφησαν να εννοηθεί ότι η κυβέρνηση, με τα νέα δεδομένα, έχει αφεθεί εκτεθειμένη στους όρους που θα θέσει ο υποψήφιος επενδυτής εκτιμώντας ότι πλέον δεν μπορούν να υπάρξουν κόκκινες γραμμές από πλευράς του κράτους.

Κατήγγειλαν επίσης ύποπτη στάση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων προειδοποιώντας με τετελεσμένα που δεν θα μπορούν ν’ ανατραπούν και φέρνοντας ως παράδειγμα την παταγώδη αποτυχία της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Λεμεσού.

Τάσος Πέρδιος