Στο ζενίθ η κυκλοφοριακή ασφυξία της Λεµεσού

Πρωί, µεσηµέρι, απόγευµα… Καθηµερινά, ιδιαίτερα τις ώρες που ο κόσµος πηγαίνει ή επιστρέφει από τους χώρους εργασίας του, τα αυτοκίνητα χιλιάδες, πήζουν στις εξόδους όλων των κυκλικών κόµβων και καθώς σχηµατίζονται ουρές χιλιοµέτρων, µπλοκάρεται συνήθως και η κίνηση στον αυτοκινητόδροµο.

Κι αν τύχει και καµιά καραµπόλα (κάτι που συµβαίνει συνεχώς και µε την Αστυνοµία απούσα), τότε δηµιουργείται το απόλυτο χάος. Αυτή είναι µια πτυχή του ευρύτερου κυκλοφοριακού προβλήµατος που ταλανίζει τη Λεµεσό εδώ και χρόνια και συνεχώς οξύνεται.

 

Του  Χρήστου Χαραλάµπους

Η λύση στο πρόβληµα αναζητείται σε µεγάλο βαθµό στην κατασκευή του περιβόητου βόρειου παρακαµπτηρίου που, µε βάση τους σχεδιασµούς που έχουν ανακοινωθεί προ πολλού, θα ξεκινά από τη Γερµασόγεια και θα φτάνει µέχρι την περιοχή του Ύψωνα.

Οι σχετικές κυβερνητικές εξαγγελίες για ένα έργο που θα αποφορτώσει τον αυτοκινητόδροµο σε όλο το µήκος που καλύπτουν σήµερα οι πέντε κυκλικοί κόµβοι και θα δώσει κυκλοφοριακή ανάσα στη µείζονα Λεµεσό, έχουν γίνει από το 2015. Επαναλαµβάνονταν, µάλιστα, συνεχώς κατά τη διάρκεια της δεύτερης προεδρικής θητείας του Νίκου Αναστασιάδη, ωστόσο µέχρι σήµερα δεν έχει γίνει κανένα ουσιαστικό βήµα για την υλοποίησή του.

Το Σχέδιο Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας (το οποίο είναι έτοιµο εδώ και τρία χρόνια) και ο βόρειος παρακαµπτήριος αποτελούν τους δύο κύριους άξονες στους οποίους βασίζεται η οριστική επίλυση του κυκλοφοριακού στο κέντρο και την περιφέρεια της Λεµεσού. Και για τα δύο, όµως, φαίνεται ότι θα περάσουν ακόµα πολλά χρόνια µέχρι την υλοποίησή τους. Κι αυτό, την ώρα που όλοι οι εµπλεκόµενοι κυβερνητικοί και άλλοι φορείς αντιλαµβάνονται ότι η χρήση του ιδιωτικού οχήµατος, η οποία στη Λεµεσό υπερβαίνει το 92%, καθιστά µάταια τα όποια ηµίµετρα.

Η κατασκευή του βόρειου παρακαµπτηρίου αποτελεί τα τελευταία χρόνια πάγιο αίτηµα όλων των δήµων της µείζονος Λεµεσού και βρισκόταν στο επίκεντρο όλων των συναντήσεων που έγιναν µε τον τέως Υπουργό Μεταφορών και Έργων, Γιάννη Καρούσο, ο οποίος επανειληµµένα είχε επισηµάνει ότι «ο παρακαµπτήριος θα λύσει το κυκλοφοριακό στη Λεµεσό και το έργο θα µπορεί να προχωρήσει όταν θα υπάρχει το ρυθµιστικό σχέδιο».

Συσκέψεις, δεσµεύσεις και «θα»

Τα κυκλοφοριακά προβλήµατα της Λεµεσού, τα οποία εκκρεµούν εδώ και αρκετά χρόνια, όσο και άλλα θέµατα που εµπίπτουν στις αρµοδιότητες του συγκεκριµένου υπουργείου, τέθηκαν και σε πρόσφατη σύσκεψη που πραγµατοποιήθηκε στον ∆ήµο Λεµεσού κατά τη διάρκεια επίσκεψης του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξη Βαφεάδη, στην παρουσία και εκπροσώπων όλων των εµπλεκόµενων τµηµάτων και υπηρεσιών.

Και από αυτή τη σύσκεψη όµως προέκυψαν διάφορα «θα», χωρίς να υπάρξει κάτι συγκεκριµένο ως προς τα χρονοδιαγράµµατα, όχι µόνο της κατασκευής του παρακαµπτηρίου, καθώς και άλλων έργων. Κι αυτό συµπεραίνεται και από τις αναφορές και δηλώσεις του ίδιου του υπουργού, ο οποίος εξέφρασε την πεποίθηση ότι, µαζί µε τον ∆ήµο Λεµεσού, «θα βρούµε τις λύσεις να υλοποιήσουµε έργα τα οποία θα αµβλύνουν τα προβλήµατα της πόλης και θα βοηθήσουν στο να συµπληρωθεί το οδικό δίκτυο και να εφαρµοστεί το ΣΒΑΚ».

Συµφωνήθηκε µε τον δήµαρχο, «και αυτό το θεωρώ υψίστης σηµασίας», όπως επεσήµανε ο υπουργός, «να προγραµµατίσουµε συνεχόµενες συναντήσεις, στις οποίες να καταγράφουµε τα προβλήµατα, να εντοπίζουµε λύσεις, να αναλαµβάνουµε δράσεις, για να µπορέσουµε να βοηθήσουµε τον ∆ήµο Λεµεσού και τη Μητροπολιτική Λεµεσό να προχωρήσουν, ούτως ώστε να διαµορφωθεί µια καλύτερη και πιο βιώσιµη πόλη, που να εξυπηρετεί τους κατοίκους και να τους προσφέρει µια ποιότητα ζωής, όπως αυτήν που οραµατίζονται».

Από την πλευρά του ο δήµαρχος Νίκος Νικολαΐδης εξέφρασε την εκτίµηση ότι µέσα από τη σύσκεψη «τέθηκε από κοινού η βούληση και η αποφασιστικότητα να προωθήσουµε λύσεις, πρακτικές συγκεκριµένες και να παρακολουθούµε την υλοποίηση των αποφάσεων», σηµειώνοντας ότι για το σκοπό αυτό θα δηµιουργηθούν συγκεκριµένες επιτροπές. Στόχος, όπως είπε, είναι για κάποια θέµατα τα οποία χρονίζουν και ιδιαίτερα το κυκλοφοριακό που αυξάνεται και επιδεινώνεται καθηµερινά, «να µπορέσουµε να φέρουµε λύσεις άµεσες και αποτελεσµατικές».

Έργο κατά τµήµατα και µε ρυθµό χελώνας

Η κατασκευή του βόρειου παρακαµπτηρίου θα γίνει τµηµατικά, µας ανέφερε ο δήµαρχος Μέσα Γειτονιάς, ∆ώρος Αντωνίου, επισηµαίνοντας ωστόσο ότι η υλοποίηση του έργου γίνεται µε πολύ αργά βήµατα.

Για παράδειγµα, δεν έχουν ακόµα εκπονηθεί κατασκευαστικά σχέδια αφού φαίνεται ότι υπάρχουν προβλήµατα υψοµετρικών διαφορών. ∆ιάφορα ζητήµατα προκύπτουν και στο τµήµα που καλύπτει τον ∆ήµο Πολεµιδιών, το οποίο ξεκινά από τη λεωφόρο Γιάννου Κρανιδιώτη (δρόµος Λεµεσού-Τροόδους) και φτάνει µέχρι την οδό Νίκαιας (δρόµος Γενικού Νοσοκοµείου) και αφορούν, µεταξύ άλλων, τον επηρεασµό κατοικιών, οπότε σε κάποια σηµεία θα πρέπει να αλλάξει η όδευση του δρόµου. Πρόβληµα υπάρχει και στο σηµείο που δρόµος περνά πάνω από τον ποταµό Γαρύλλη, αφού θα πρέπει να κατασκευαστούν γέφυρες, κάτι που αυξάνει το κόστος.

Σε ό,τι αφορά το τµήµα που καλύπτει τα όρια του ∆ήµου Γερµασόγειας µέχρι και τον Άγιο Αθανάσιο, φαίνεται ότι τα πράγµατα είναι κάπως καλύτερα αφού όπως µας ανέφερε ο δήµαρχος Κυριάκος Ξυδιάς, «σε ό,τι αφορά το δικό µας κοµµάτι, το νερό µπήκε στο αυλάκι». Όπως µας εξήγησε, µετά και από συνεννόηση µε τον τέως Υπουργό Μεταφορών, «το αποµονώσαµε και προχωρούµε τώρα µε τον Φορέα Κυκλοφοριακών Μελετών για να εγκριθεί το ρυθµιστικό σχέδιο, ώστε στη συνέχεια να προχωρήσει µε τα κατασκευαστικά το Τµήµα ∆ηµοσίων Έργων».

 

Ένα βήµα πιο µπροστά ο ∆ήµος Ύψωνα  

Σαφώς καλύτερη προοπτική καταγράφεται στα όρια του ∆ήµου Ύψωνα, όπου ο παρακαµπτήριος θα καλύπτει την απόσταση από την οδό Νίκαιας στα Πολεµίδια µέχρι και την περιοχή «Βούναρος». Ήδη έχουν παραληφθεί από την Τοπική Αρχή οι προσφορές για την εκπόνηση κατασκευαστικών σχεδίων που αφορούν την προσωρινή διαµόρφωση του συγκεκριµένου τµήµατος του δρόµου.

Το σχετικό συµβόλαιο προνοεί εκπόνηση των σχεδίων εντός 6 µηνών και εφόσον το Υπουργείο Εσωτερικών προχωρήσει εγκαίρως µε τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις, αναµένεται ότι το ερχόµενο φθινόπωρο θα προκηρυχθούν προσφορές για κατασκευαστικά έργα. Το κόστος της σύµβασης ανέρχεται στις 60.000 ευρώ, ενώ η προσωρινή αυτή λύση υπολογίζεται να στοιχίσει 2,5 εκατ. ευρώ.

Ο προσωρινός αυτός δρόµος, που θα είναι διπλής κατεύθυνσης, αποτελεί ουσιαστικά παράκαµψη της οικιστικής περιοχής του Αγίου Σίλα. Η ανάγκη για την κατασκευή του, σύµφωνα µε τον δήµαρχο Παντελή Γεωργίου, προέκυψε από το γεγονός ότι ένας τεράστιος αριθµός φορτηγών (400-500 ηµερησίως) περνά µέσα από την οικιστική περιοχή, µε όλους τους κινδύνους, την οχληρία και τα προβλήµατα που συνεπάγεται αυτό. Λόγω του ότι επίκεινται νέες µεγάλες αναπτύξεις στη Βιοµηχανική του Αγίου Σίλα, η Τοπική Αρχή θα σχεδιάσει παράλληλα και το υπόλοιπο κοµµάτι του παρακαµπτήριου µε ξεχωριστό συµβόλαιο, ώστε σε µια 5ετία να είναι ώριµο για εκτέλεση και αυτό.

Να σηµειωθεί ότι ο βόρειος παρακαµπτήριος µεταξύ Ύψωνα και Πολεµιδιών θα είναι τετραπλής κατεύθυνσης, µε πεζοδρόµια, δεντροφυτεύσεις και ποδηλατόδροµο.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy