Διχάζει το ωράριο στην Εθνική Φρουρά

Το Υπουργείο Αμυνας μιλά για «κόκκινες» γραμμές. Οι Σύνδεσμοι αξιωματικών και υπαξιωματικών ζητούν οι ρυθμίσεις να γίνουν θεσμοθετημένα και να αφαιρεθούν οι εξουσίες του Αρχηγού

Του ΝΕΟΦΥΤΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΥ

Η προσπάθεια να θεσμοθετηθεί ωράριο στην Εθνική Φρουρά ήταν αίτημα όλων των εμπλεκόμενων, μόνιμων αξιωματικών, υπουργείου και Βουλής. Τελικά, όμως, το νομοσχέδιο που έχει διαμορφωθεί και κατατεθεί από το Υπουργείο Αμυνας στη Βουλή δημιούργησε έντονες αντιδράσεις από πλευράς των δυο Συνδέσμων υπαξιωματικών και αξιωματικών.

Η θεσμοθέτηση του ωραρίου ήταν ένα πάγιο αίτημα των μόνιμων στελεχών της Εθνικής Φρουράς, το οποίο έχει επανέλθει μετά τις τελευταίες περικοπές μισθολογικών οφελημάτων.

Οι υπαξιωματικοί και αξιωματικοί δεν έχουν θεσμοθετημένο ωράριο. Η πρακτική που ακολουθείται είναι η ρύθμιση του ωραρίου με διαταγές του Αρχηγού της Εθνικής Φρουράς.

Ολα τα θέματα σε σχέση με τις ώρες εργασίας και τις υπηρεσίες βρίσκονται στη διακριτική ευχέρεια των εκάστοτε διοικητών των στρατιωτικών μονάδων.

Υπάρχει λοιπόν μια αναγκαιότητα για νομοθετική ρύθμιση του ωραρίου και για το σκοπό αυτό κατατέθηκε στη Βουλή σχετικό νομοσχέδιο. Κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου από τον Υπουργό Αμυνας Χρ. Φωκαΐδη, τον Αρχηγό της Εθνικής Φρουράς αντιστράτηγο Μπασιακούλη Γεώργιο και τον Υπαρχηγό Α. Παπαπαύλου, σημειώθηκε ότι πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή.

Ωστόσο, όπως δήλωσαν ενώπιον της Επιτροπής Αμυνας, η οποία συζητά το νομοσχέδιο, δεν μπορούν να δεχθούν οποιεσδήποτε ουσιαστικές αλλαγές ή τροποποιήσεις και μίλησαν για «κόκκινες» γραμμές που δεν μπορούν να παραβιαστούν. Από πλευράς των δυο Συνδέσμων αξιωματικών κατατέθηκε σωρεία παρατηρήσεων και εισηγήσεων, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν πολλές πρόνοιες στο νομοσχέδιο που θα πρέπει να τροποποιηθούν.

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Αμυνας ζήτησε όπως κατά τη συζήτηση των άρθρων του νομοσχεδίου παρευρίσκονται πέραν από την ηγεσία της Εθνικής Φρουράς και εκπρόσωποι των δυο Συνδέσμων υπαξιωματικών και αξιωματικών.

Ωστόσο, με τη θέση αυτή διαφώνησε ο Υπουργός Αμυνας και ο Αρχηγός της Αστυνομίας, προβάλλοντας θέμα στρατιωτικής πειθαρχίας, σημειώνοντας ότι δεν μπορεί αυτό που προτείνει η ηγεσία της Εθνικής Φρουράς να αμφισβητείται από τους Συνδέσμους των αξιωματικών.

Ο κ. Φωκαΐδης υποστήριξε ότι έγινε διαβούλευση και άκουσαν τις θέσεις των δυο Συνδέσμων, επιμένοντας ότι υπάρχουν πρόνοιες που δεν μπορούν να τροποποιηθούν γιατί θα τεθεί σε κίνδυνο η επιχειρησιακή ικανότητα της Εθνικής Φρουράς.

Εντονες, όμως, είναι οι απόψεις από τους δυο Συνδέσμους, οι οποίοι συγκρίνουν το προτεινόμενο ωράριο με τα θεσμοθετημένα ωράρια άλλων σωμάτων ασφαλείας, όπως είναι της Αστυνομίας, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν αναχρονιστικές πρόνοιες που θα πρέπει να αλλάξουν.

Η Επιτροπή Αμυνας της Βουλής συνεχίζει για τρίτη εβδομάδα να συζητά τόσο τις πρόνοιες του νομοσχεδίου όσο και τις γραπτές εισηγήσεις των δυο Συνδέσμων, αναζητώντας ισορροπίες τόσο σε ό,τι αφορά τα θέματα επιχειρησιακών αναγκών όσο και την ανάγκη ανθρώπινων συνθηκών εργασίας για το μόνιμο προσωπικό της Εθνικής Φρουράς.

Ειδικό ωράριο υπηρεσίας και χρόνος ανάπαυσης

Σύμφωνα με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, γίνονται εισηγήσεις για κατανομή ωραρίου υπηρεσίας των μελών του στρατού. Γίνονται ρυθμίσεις για την εκτέλεση των ειδικών καθηκόντων εντός και πέραν του ωραρίου υπηρεσίας, για τα θέματα εκπαίδευσης, ασκήσεων και για την ανάγκη μέτρων ασφαλείας και σχεδίων ετοιμότητας στρατιωτικών τμημάτων. Λαμβάνει επίσης υπόψη τη συμμετοχή των αξιωματικών σε κοινωνικές ή άλλες εκδηλώσεις.

Διευκρινίζεται ότι το «ειδικό ωράριο υπηρεσίας» σημαίνει το ωράριο υπηρεσίας, το οποίο κατανέμεται από Δευτέρα μέχρι Κυριακή. Ξεκαθαρίζεται και ερμηνεύεται τι σημαίνει «χρόνος ανάπαυσης», καθώς και «υπηρεσία ασφάλειας στρατιωτικού τμήματος», «υπηρεσία ελέγχου», «υπηρεσία ετοιμότητας», «υπηρεσία ετοιμότητας ιατρού» και «ωράριο υπηρεσίας-εκπαίδευσης».

Στο νομοσχέδιο υπάρχει πρόνοια για την κατανομή του ωραρίου υπηρεσίας μελών της Εθνικής Φρουράς, η οποία προβλέπει ότι «τα μέλη του στρατού για την εκτέλεση της αποστολής τους και την άσκηση των καθηκόντων που τους ανατίθεται ανάλογα με τον κλάδο, το όπλο, το σώμα ή την ειδικότητα που ανήκουν, το βαθμό που κατέχουν και τη θέση που υπηρετούν, εφαρμόζουν κανονικό ή ειδικό ωράριο υπηρεσίας.

Νοείται ότι για όσους εφαρμόζουν ειδικό ωράριο υπηρεσίας, εφόσον καλούνται να εργασθούν Σάββατο, Κυριακή ή αργία, οι ημέρες αυτές λογίζονται ως εργάσιμες ημέρες.

Νοείται ότι ο συνολικός εβδομαδιαίος χρόνος υπηρεσίας των μελών του στρατού είναι 37.5 ώρες, ενώ για υπηρεσία πέραν των πιο πάνω ωρών θα παραχωρείται αντισταθμιστικός χρόνος ανάπαυσης, σύμφωνα με τους Κανονισμούς».

Το πιο επίμαχο σημείο, το οποίο προκαλεί και τις περισσότερες αντιδράσεις στους δυο συνδέσμους αξιωματικών, είναι η πρόνοια του νομοσχεδίου, η οποία προβλέπει ότι «με απόφαση του Αρχηγού καθορίζονται οι υπηρεσίες που εφαρμόζουν ειδικό ωράριο υπηρεσίας, ο ακριβής χρόνος έναρξης και πέρατος του κανονικού και του ειδικού ωραρίου υπηρεσίας, η δυνατότητα εφαρμογής ελαστικού ωραρίου εργασίας σε σχέση με το χρόνο προσέλευσης και αποχώρησης των μελών του στρατού, καθώς και οι όροι και προϋποθέσεις εφαρμογής της.

Δηλαδή, στις περιπτώσεις εφαρμογής ελαστικού ωραρίου εργασίας, το μέλος του στρατού υποχρεούται να έχει συμπληρωμένο τον απαιτούμενο αριθμό ωρών υπηρεσίας κατά δεκαπενθήμερο και σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου συνολικού αριθμού ωρών υπηρεσίας κατά το δεκαπενθήμερο, θα αφαιρείται ανάλογος χρόνος από την άδεια ανάπαυσης του μέλους στο τέλος κάθε τριμήνου».

Ανησυχίες και αντιδράσεις από αξιωματικούς και υπαξιωματικούς

Σύμφωνα με τα γραπτά σημειώματα που κατέθεσαν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Αμυνας, οι δυο Σύνδεσμοι υπαξιωματικών και αξιωματικών επισημαίνουν ότι με το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν απαμβλύνονται οι ανισότητες και αυθαιρεσίες.

Υποστηρίζουν ότι δεν αντιμετωπίζουν την επίλυση αυτού του χρόνιου προβλήματος και προτείνουν σημαντικές αλλαγές. Ζητούν να διευκρινιστεί ο εβδομαδιαίος αριθμός των υπηρεσιών ασφαλείας και προτείνουν μέχρι τρεις υπηρεσίες. Ζητούν να αφαιρεθεί η δυνατότητα που δίνεται στον Αρχηγό της Εθνικής Φρουράς να αυξάνει τις υπηρεσίες μέχρι 6, λέγοντας ότι μια τέτοια ευχέρεια στον Αρχηγό θα μεγιστοποιήσει το πρόβλημα. Ζητείται επίσης να αφαιρεθούν εξουσιοδοτήσεις του Αρχηγού της Εθνικής Φρουράς και να υπάρξουν ρυθμίσεις μέσω των Κανονισμών, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος κατάχρησης εξουσίας.

Οι δυο Σύνδεσμοι της Εθνικής Φρουράς σημειώνουν τέλος ότι και οι μόνιμοι αξιωματικοί έχουν κάθε δικαίωμα της οικογενειακής ζωής. Αναφέρουν ότι αποποιήθηκαν την οικονομική αποζημίωση, καθώς και τον υπολογισμό των ωρών εργασίας σύμφωνα με τα ισχύοντα σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα συναισθανόμενοι την οικονομική κρίση, αλλά στόχος θα πρέπει μέσα από τη θεσμοθέτηση του ωραρίου να υπάρξει ενιαία και ίση αντιμετώπιση όλων των στελεχών από πλευράς ωραρίου σε οποιαδήποτε θέση και αν υπηρετούν, υποστηρίζοντας ότι υπάρχει υπεράριθμο προσωπικό στα γραφεία, το οποίο θα πρέπει να μετατεθεί στις μάχιμες μονάδες.

Υπέρβαση εξουσίας διαπιστώνει το Ανώτατο Δικαστήριο

Δικαίωση για έξι μόνιμους υπαξιωματικούς

Η έγνοια των μόνιμων στελεχών της Εθνικής Φρουράς, ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο συνεχίζει να δίνει δυνατότητα κατάχρησης εξουσιών από τον Αρχηγό της Εθνικής Φρουράς και ανώτερους αξιωματικούς της ηγεσίας του ΓΕΕΦ, είναι η περιφρόνηση αποφάσεων ακόμη και του Ανωτάτου Δικαστηρίου.

Υπάρχει απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, η οποία εκδόθηκε στις 17 Ιουνίου 2014 και δικαιώνει έξι μόνιμους υπαξιωματικούς, οι οποίοι ενώ είχαν γνωμάτευση του αρμόδιου ιατροσυμβουλίου όπως εκτελούν γραφειακά καθήκοντα και να μην εκτελούν καθήκοντα διανυκτέρευσης, αυτή δεν έγινε σεβαστή από την ηγεσία του ΓΕΕΦ.

Στους συγκεκριμένους αξιωματικούς επιβλήθηκαν πρόσθετες υποχρεώσεις πέραν του ωραρίου εκτέλεσης γραφειακών καθηκόντων, με υπηρεσίες εφόδου και διανυκτέρευσης και επέκτασης του ωραρίου μέχρι το βράδυ με το αιτιολογικό ότι τα καθήκοντα αυτά «είναι ανάλογα με την πάθησή τους».

Το δικαστήριο σημειώνει ότι πρόκειται για αποφάσεις «που λήφθηκαν από αναρμόδια όργανα, καθώς ούτε ο Αρχηγός, ούτε οι διοικητές έχουν τις απαραίτητες ιατρικές γνώσεις για να κρίνουν ποιες θα ήταν οι συνέπειες των νέων καθηκόντων για την πάθησή τους και μάλιστα χωρίς να ληφθεί υπόψη η τελεσίδικη γνώμη του Ιατροσυμβουλίου».

Στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης, επισημαίνει το δικαστήριο, «και για σκοπούς δέουσας έρευνας και αιτιολογίας, όφειλε η ηγεσία της Εθνικής Φρουράς πριν λάβουν τις επίδικες αποφάσεις να επανεκτιμήσουν την κατάσταση της πάθησης των αιτητών, ώστε να αιτιολογήσουν την όποια ανάθεση επιπρόσθετων καθηκόντων στο πλαίσιο αρμόδιας ιατρικής γνωμάτευσης».

Το δικαστήριο απορρίπτει επίσης τους λόγους που πρόβαλε η ηγεσία της Εθνικής Φρουράς, η οποία επικαλέστηκε «λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπως η συνοχή και πειθαρχία στο στράτευμα και η εμπέδωση του αισθήματος δικαίου στο στράτευμα».

Δεν αρκούν, σημειώνει στην απόφασή του το δικαστήριο, οι αόριστες και λεκτικές αναφορές ότι η μεταβολή ωραρίου και καθηκόντων συμβιβάζονται με τις συστάσεις του Ιατροσυμβουλίου, καταλήγοντας ότι «οι επίδικες διαταγές λήφθηκαν χωρίς τη δέουσα αιτιολογία και καθ’ υπέρβαση εξουσίας».

Η πιο πάνω απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, όπως επισημαίνουν οι δυο Σύνδεσμοι υπαξιωματικών και αξιωματικών, ενισχύει τη δική τους επιχειρηματολογία και θέση ότι θα πρέπει να αφαιρεθεί η πρόνοια του νομοσχεδίου, η οποία δίνει εξουσία στον Αρχηγό της Εθνικής Φρουράς να ρυθμίζει το ωράριο.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy