Ερντογάν Οζμπαλιτζί : Οι Κύπριοι βάζουν πάνω απ’ όλα τα μικροσυμφέροντά τους και όχι το συμφέρον της Κύπρου

Του Μιχάλη Μιχαήλ

Είναι γνωστός σε πολλούς Ελληνοκύπριους. Ο Ερντογάν Οζμπαλιτζί κατάγεται από τη Μανσούρα της Τηλλυρίας και μετά την τουρκική εισβολή του 1974 βρέθηκε στην περιοχή της Γιαλούσας, στον Άγιο Θέρισσο. Διατηρεί μια μικρή ξενοδοχειακή μονάδα και εστιατόρια διπλά στη θάλασσα. Το κέντρο του αποτελεί κέντρο συνεύρεσης Ε/κυπρίων που μεταβαίνουν ή επιστρέφουν από το μοναστήρι του Απ. Ανδρέα στην Καρπασία.

Σπούδασε μηχανολογία, φυσική και μαθηματικά και υπηρέτησε ως καθηγητής σε σχολεία στα κατεχόμενα και στην Αγγλική Σχολή στη Λευκωσία. Είναι επίσης αρθρογράφος σε διάφορες τ/κυπριακές εφημερίδες και είναι ένθερμος έμπρακτα υποστηρικτής της λύσης του Κυπριακού.

Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η ευθύτητά του. Λέει με παρρησία την άποψή του, έστω κι αν δυσαρεστήσει τον συνομιλητή του.

Τον Ερντογάν τον συναντήσαμε στο κέντρο που διατηρεί, καθ’ οδόν προς το μοναστήρι του Απ. Ανδρέα στα μέσα Αυγούστου.

Μιλήσαμε μαζί του, ανταλλάξαμε απόψεις. Συμφωνούμε στο κύριο, ότι πρέπει να λυθεί το Κυπριακό. Δεν συμφωνήσαμε σε όλα. Ιδιαίτερα στις εκτιμήσεις του όσον αφορά το ρόλο της Τουρκίας και στην έντονη θέση του πως για όλα όσα βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, από το 2004 μέχρι σήμερα, ευθύνεται σχεδόν αποκλειστικά η ε/κυπριακή πλευρά.

Τον ρωτήσαμε ποια είναι η κατάσταση μέσα στην τ/κυπριακή κοινότητα, ιδιαίτερα μετά την υπογραφή του οικονομικού πρωτοκόλλου μεταξύ «τδβκ» και Άγκυρας.

Οι Τ/κύπριοι, είπε, είναι αγωνιστές. Όσοι απέμειναν πλέον. «Κάποτε ανεβαίνουμε και κάποτε πέφτουμε, αλλά δεν αποδεχόμαστε το στάτους κβο», μας είπε χαρακτηριστικά. Εξέφρασε την άποψη, αλλά και το παράπονο ότι στην πλειοψηφία τους οι Ε/κύπριοι, ηγεσία και λαός, δεν το καταλαβαίνουν αυτό. Προχώρησε ένα βήμα παρακάτω και είπε ότι οι Ε/κύπριοι τούς βάζουν όλους στο ίδιο τσουβάλι. Δεν είμαστε όλοι το ίδιο, τόνισε. Ακόμα και στους ανθρώπους που ήρθαν από την Τουρκία (έποικοι) δεν υπάρχει ομοιομορφία. Ανέφερε μάλιστα ότι πολλοί έποικοι αισθάνονται πλέον Κύπριοι και παλεύουν μαζί τους για μια ειρηνική λύση στην Κύπρο και θεωρούν πως δεν έχουν καμία σχέση με την Τουρκία. Υπάρχουν βέβαια κι εκείνοι, είπε, που δεν έχουν διαφοροποιηθεί. Σημείωσε μάλιστα πως αν ήταν στη θέση του Προέδρου Αναστασιάδη, θα έκανε ανοίγματα προς αυτούς τους ανθρώπους «για να κοντέψει περισσότερο ο κόσμος μεταξύ του και όχι να βάζουμε εμπόδια».

Ρωτήσαμε πώς μπορούν πλέον να συναντηθούν οι δύο πλευρές όταν η ηγεσία της Τουρκίας και των Τ/κυπρίων, ο Ερσίν Τατάρ, μιλά για λύση δύο κρατών;

Απάντησε ότι οι Τ/κύπριοι στην πλειοψηφία τους δεν υποστηρίζουν τέτοιας μορφής λύση. Ο Τατάρ, σημείωσε, δεν έχει δύναμη ανάμεσα στους Τ/κύπριους, παρά το ότι ακόμα και αρκετοί Τ/κύπριοι ακολουθούν τις θέσεις της Τουρκίας. Ισχυρίστηκε μάλιστα ότι αν αύριο η Τουρκία υποστηρίξει ομοσπονδία, αυτοί θα ακολουθήσουν.

Επομένως, σημείωσε, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να ταυτιστεί η Τουρκία με τα συμφέροντα του συνόλου των Κυπρίων, όπως έγινε το 2004 που ο Ερντογάν έριξε τον Ντενκτάς, μετά είπε Ναι στο σχέδιο Ανάν και ως ένα χρονικό σημείο επιδίωκε λύση μέσα στο πλαίσιο του ΟΗΕ.

Όμως, διερωτήθηκε, ποια ήταν η αντίδραση των Ε/κυπρίων; Ήταν άκρως αρνητική, απάντησε, όπως αρνητική ήταν και στο Κραν Μοντανά, με αποτέλεσμα ο Ερντογάν, με τα θετικά πρόσημα που απέκτησε με την πολιτική του διεθνώς, κρατά και το μαχαίρι και το κρέας.

Στην ερώτηση αν η Κύπρος έχει μέλλον, απάντησε ότι είτε το θέλουμε είτε όχι το μέλλον της Κύπρου, Ε/κυπρίων και Τ/κυπρίων, είναι συναρτημένο με την πορεία της Τουρκίας, η οποία θέλει να προχωρήσει με την Ε.Ε. και αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουν οι Ε/κύπριοι, όπως είπε, οι οποίοι πρέπει να βρουν τρόπο να «καλάρουν» την Τουρκία να συναινέσει σε μια σωστή λύση.

Ρωτήσαμε αν ο τρόπος αυτός σχετίζεται και με το φυσικό αέριο, για να πάρουμε θετική απάντηση. Πρόσθεσε όμως ότι όλα είναι πακέτο και το φυσικό αέριο συνδέεται με την ευρύτερη λύση του Κυπριακού. Εκτίμησε δε ότι η Κύπρος δεν πρόκειται να βγάλει αέριο αν δεν λυθεί το Κυπριακό. Θεωρεί επίσης ως μια θετική προσέγγιση την πρόταση για να πωληθεί αέριο στην Τουρκία από την Κύπρο, και πριν τη λύση του Κυπριακού, για αποκλειστικά δική της χρήση. Αυτή τη στιγμή η Τουρκία έχει ανάγκη από αέριο, αφού αγοράζει τώρα πιο ακριβά από τη Ρωσία μέσα στις γνωστές συνθήκες. Έτσι, ανέφερε, μια τέτοια κίνηση θα διαφοροποιήσει και τα συμφέροντα και τη στάση της Τουρκίας σε ό,τι αφορά το Κυπριακό.

Όμως το θέμα, πρόσθεσε, είναι ότι ούτε οι Ε/κ ούτε οι Τ/κ κάνουν σωστή ανάλυση των συμφερόντων τους και ότι η σύγκρουσή τους με την Τουρκία δεν οδηγεί πουθενά.

Τόνισε ακόμα ότι η μια κοινότητα στην Κύπρο πρέπει να κατανοήσει την άλλη, διότι με τις μέχρι τώρα συμπεριφορές μας παραδώσαμε την Κύπρο στην Τουρκία και χαμένοι από το γεγονός αυτό είναι πρώτα οι Τ/κύπριοι και μετά οι Ε/κύπριοι και όταν θα συνειδητοποιήσουν τη ζημιά, θα είναι πολύ αργά.

Κατά την άποψή του, οι Ε/κύπριοι δεν αξιοποίησαν τις ευκαιρίες που βρέθηκαν μπροστά τους, όπως την πτώση του Ραούφ Ντενκτάς, το δημοψήφισμα του 2004, την ευκαιρία στο Κραν Μοντανά και εξέφρασε το παράπονο πως όταν οι Τ/κύπριοι έκαναν τις μεγάλες κινητοποιήσεις το 2003, οι Ε/κύπριοι τούς άφησαν μόνους τους. Τώρα, είπε, οι Ε/κ και οι Τ/κ δεν έχουν λόγο για την Κύπρο και τον τελευταίο λόγο θα τον έχουν οι ξένοι που θέλουν να διασφαλίσουν πρώτιστα τα δικά τους συμφέροντα.

Σημείωσε επίσης με ένταση ότι οι Κύπριοι βάζουν πάνω απ’ όλα τα μικροσυμφέροντά τους και όχι τα συμφέροντα της Κύπρου, διερωτώμενος ποιος μπορεί να απαντήσει στο γιατί ο Αναστασιάδης έφυγε από το Κραν Μοντανά; Κατά τον ίδιο, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έβαλε πάνω απ’ όλα τα προσωπικά του μικρά συμφέροντα και όχι τα συμφέροντα της Κύπρου.

Τέλος, εξέφρασε την άποψη ότι για να λυθεί το Κυπριακό θα πρέπει να εξαλειφθεί ο εθνικισμός και ο φανατισμός, ιδιαίτερα στην ε/κυπριακή κοινότητα, αρχίζοντας από τα σχολεία. Όπως ανάφερε, στην τ/κυπριακή κοινότητα η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών είναι αριστεροί ή προοδευτικοί και συνεπεία τούτου μεταδίδουν στα παιδιά μια διαφορετική εικόνα για τους Ε/κύπριους, ενώ στην ε/κυπριακή πλευρά συμβαίνει το αντίθετο, αφού οι αριστεροί και προοδευτικοί εκπαιδευτικοί είναι μειοψηφία. Ένας άλλος βασικός παράγοντας, πρόσθεσε, είναι η Εκκλησία η οποία ενόσω εξακολουθεί να έχει λόγο και ρόλο στο Κυπριακό και στην εκπαίδευση, δεν υπάρχει ενδεχόμενο να αλλάξει η αντίληψη των Ε/κυπρίων απέναντι στους Τ/κύπριους και όχι μόνο.

 

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy