Με την ανακοίνωση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Κυπριακές Αερογραμμές, η εταιρεία παύει να θεωρείται δρώσα οικονομική μονάδα και θα τερματίσει τη λειτουργία της ανακοίνωσε την Παρασκευή το απόγευμα ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης σε κοινή διάσκεψη Τύπου με τον Υπουργό Συγκοινωνιών Μάριο Δημητριάδη.

Λίγο πριν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ανακοινώσει ότι οι ενισχύσεις €66 εκ. που έλαβαν οι Κυπριακές Αερογραμμές από το κράτος ήταν κατά παράβαση των κοινοτικών κανόνων περί ανταγωνισμού.

Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε, επίσης, ότι μετά την εξέλιξη αναμένεται η αφαίρεση της εμπορικής άδειας της εταιρείας από τους αρμόδιους οργανισμούς, ενώ από αύριο τίθεται σε εφαρμογή η δυνατότητα εναλλακτικών διευθετήσεων για όσους κατέχουν εισιτήριο με τις Κυπριακές Αερογραμμές. Διευκρίνισε ότι δεν αποφασίζει η Κυβέρνηση για το κλείσιμο της εταιρείας, ωστόσο όπως πληροφορείται θα αφαιρεθεί η άδεια της εταιρείας συνεπεία της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ υπάρχει επίσημη πληροφόρηση ότι και η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) επίσης θα αφαιρέσει την άδεια των Κυπριακών Αερογραμμών.

XARHS - MARIOS

«Με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η εταιρεία παύει να θεωρείται δρώσα οικονομική μονάδα και θα απολέσει αμέσως την άδεια λειτουργίας της. Δεν θα είναι δηλαδή σε θέση να πραγματοποιεί πτητικό πρόγραμμα και τίθεται συνεπώς σε κίνηση η διαδικασία ορισμού εκκαθαριστή», ανέφερε ο Υπουργός Οικονομικών

Πρόσθεσε ότι άμεση προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι ο περιορισμός, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, της ταλαιπωρίας των επιβατών, αναφέροντας ότι η συνήθης πρακτική, σε ανάλογες περιπτώσεις, της εγκατάλειψης επιβατών δεν θα επαναληφθεί. Το κράτος, είπε, θα καλύψει πλήρως το κόστος εναλλακτικών διευθετήσεων για όλους τους επιβάτες που έχουν εκδώσει εισιτήριο με τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Ανέφερε ακόμα ότι το σχετικό κόστος δεν αναμένεται να υπερβεί σημαντικά το ποσό που η Κυβέρνηση θα πλήρωνε ως αποζημίωση προς τις Κυπριακές Αερογραμμές για το 2015 για την αδυναμία πραγματοποίησης υπερπτήσεων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο και υπολογίζεται στα 6 με 7 εκατομμύρια ευρώ, αναλόγως της επιλογής που θα κάνουν οι επιβάτες.

Ερωτηθείς για την επιλογή του γραφείου Top Kinisis για τη διαχείριση των εισιτηρίων των Κυπριακών Αερογραμμών, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι έχουν τηρηθεί οι πρόνοιες της νομοθεσίας με ευθύνη του γενικού λογιστηρίου του κράτους και με τη συμμετοχή της ελεγκτικής υπηρεσίας του κράτους, εν αναμονή της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Δημιουργία νέου αερομεταφορέα από τον ιδιωτικό τομέα

Προτεραιότητα της Κυβέρνησης αποτελεί η διερεύνηση της πιθανότητας λειτουργίας νέας εταιρείας που να φέρει το εμπορικό όνομα και σήμα των Κυπριακών Αερογραμμών, ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών ανέφερε από πλευράς του ότι είναι διασφαλισμένη η συνδεσιμότητα της χώρας από τις υφιστάμενες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο, ενώ τόνισε ότι η Κυβέρνηση ξεκινά άμεσα τις ενέργειες για τη διερεύνηση της πιθανότητας δημιουργίας μιας νέας τοπικής αεροπορικής εταιρείας, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, η οποία θα φέρει το όνομα και το λογότυπο των Κυπριακών Αερογραμμών.

Διαβεβαίωσε παράλληλα ότι η αεροπορική σύνδεση της Κύπρου παραμένει σε ψηλά επίπεδα και έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες που καλύπτουν τις αεροπορικές μεταφορικές ανάγκες της Κύπρου με άλλες χώρες.

Όπως είπε ο κ. Δημητριάδης, η προσπάθεια επικεντρώνεται στην αύξηση των πτήσεων σε ετήσια βάση από όλες τις υφιστάμενες αερογραμμές που πετούν από και προς τη Κύπρο, που ανέρχονται στις 70, ενώ, όπως είπε, το μερίδιο αγοράς των Κυπριακών Αερογραμμών δεν ξεπερνά το 10%.

Ανέφερε συγκεκριμένα ότι για όλους τους προορισμούς, προς τους οποίους είχαν πτήσεις οι Κυπριακές Αερογραμμές, εξακολουθεί να υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση που εξυπηρετείται από τουλάχιστον μία ή δύο αεροπορικές εταιρείες. Πρόσθεσε ότι για δύο προορισμούς, που αφορούν στο Παρίσι και στο Άμστερνταμ, υπάρχει δυνατότητα καθημερινής σύνδεσης μέσω ενός σημείου μεταβίβασης, ενώ για τους καλοκαιρινούς μήνες προβλέπεται απευθείας σύνδεση.

Είπε επίσης ότι βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη ο σχεδιασμός για την εισαγωγή πρόσθετων πτήσεων μεταξύ προορισμών τους οποίους εξυπηρετούσαν οι Κυπριακές Αερογραμμές, ο οποίος περιλαμβάνει και την εισαγωγή νέων δρομολογίων. Αναφέρθηκε επίσης στην εφαρμογή της πολιτικής ανοικτών αιθέρων από το Υπουργείο και τη βελτίωση διακρατικών συμφωνιών, σε αριθμό προορισμών στη Μέση Ανατολή για τους οποίους υπάρχει ήδη σημαντικό ενδιαφέρον.

Η Κυβέρνηση καλύπτει το έλλειμμα στο Ταμείο Προνοίας της εταιρείας

Ο Υπουργός Οικονομικών ανέφερε ότι θα υπάρξει πλήρης διασφάλιση των εργαζομένων, οι οποίοι θα λάβουν το σύνολο των μισθών που δικαιούνται και το Ταμείο Προνοίας.

«Προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι επίσης η πλήρης διασφάλιση των εργαζομένων. Οι τελευταίοι εργαζόμενοι της εταιρείας συμπεριφέρθηκαν κατά τη διάρκεια της δύσκολης αυτής περιόδου με επαγγελματισμό και αξιοπρέπεια. Οι εργαζόμενοι θα λάβουν το σύνολο των μισθών που δικαιούνται», ανέφερε.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι η νομοθεσία προβλέπει προειδοποίηση δύο μισθών. Πρόσθεσε ότι το μηνιαίο κόστος του μισθολογίου των ΚΑ είναι περίπου 2,5 εκ. ευρώ το μήνα για τους 500 εργαζόμενους κάτι που μπορεί να καλυφθεί από την ίδια την εταιρεία και επιπλέον το σύνολο των ωφελημάτων που προκύπτουν για κάθε εργαζόμενο.

Πρόσθεσε ότι θα λάβουν επίσης όλα όσα δικαιούνται από το Ταμείο Προνοίας της εταιρείας, κάτι που περιλαμβάνει και την κάλυψη του τεράστιου ελλείμματος στο Ταμείο Προνοίας που είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια.

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι οι εργαζόμενοι των Κυπριακών Αερογραμμών, θα μπορούσαν, χωρίς να είναι προδιαγεγραμμένο, να εργοδοτηθούν σε μια νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί από τον ιδιωτικό τομέα. Ανέφερε, ωστόσο, ότι οι προσλήψεις στις ιδιωτικές εταιρείες δεν γίνονται με υπόδειξη της Κυβέρνησης.

ΥΠΟΙΚ: Από το 2012 κατέστη αναπόφευκτη η κατάρρευση των ΚΑ

Ο ΥΠΟΙΚ είπε ότι οι αποφάσεις του 2012 έδωσαν προσωρινή παράταση ζωής στην εταιρεία αλλά κατέστησαν οριστική και αναπόφευκτη την κατάρρευση της. Απέτρεψαν επίσης, πρόσθεσε, την όποια προοπτική προσέλκυσης επενδυτή, μιας και ο ίδιος θα ήταν υπόλογος για την επιστροφή των παράνομων ενισχύσεων.

«Όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποδεικνύει στην απόφαση της, σχέδιο κρατικής ενίσχυσης των Κυπριακών Αερογραμμών είχε εγκριθεί το 2007, με βασικό και αυτονόητο όρο ότι αυτή δεν θα επαναλαμβανόταν. Όχι μόνο επαναλήφθηκαν οι ενισχύσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα και σε μεγαλύτερη έκταση, αλλά δόθηκαν χωρίς να εξασφαλιστεί έγκριση, με τον πιο εξόφθαλμα παράνομο τρόπο», είπε ο κ. Γεωργιάδης.

Πρόσθεσε ότι η παρούσα κυβέρνηση τερμάτισε τις κρατικές ενισχύσεις, στήριξε το διοικητικό συμβούλιο σε κάθε κίνηση εξυγίανσης και κατεβλήθη από κοινού προσπάθεια εκ των υστέρων έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων που είχαν δοθεί.

Πρόσθεσε ότι εξαντλήθηκε επίσης κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, μέσω προσέλκυσης επενδυτή, αλλά κάτω από το βάρος των παράνομων ενισχύσεων ούτε αυτή η προοπτική είχε βεβαίως πιθανότητες επιτυχίας.

« Δυστυχώς, αντί της έγκαιρης ιδιωτικοποίησης, όταν υπήρχε ακόμη περιθώριο, κάποιοι επέλεξαν τη δογματική άρνηση και την οδό των παράνομων κρατικών ενισχύσεων», είπε.

Οι Κυπριακές Αερογραμμές δραστηριοποιήθηκαν στην Κύπρο από το 1947 οπότε και ιδρύθηκαν με απόφαση της αποικιοκρατικής βρετανικής κυβέρνησης, ενώ η Κυπριακή Κυβέρνηση έγινε ο βασικός μέτοχος της εταιρείας το 1960 με την ανακήρυξη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Διαδικασία εκούσιας εκκαθάρισης

Σε διαδικασία εκούσιας εκκαθάρισης εισέρχονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, οι Κυπριακές Αερογραμμές, ενώ το πτητικό της έργο αναστέλλεται άμεσα με το τέλος της σημερινής μέρας.

Τις αποφάσεις αυτές ανακοίνωσε το Διοικητικό Συμβούλιο των Κυπριακών Αερογραμμών, το οποίο συνήλθε απόψε σε έκτακτη συνεδρία.

“Ως συνέπεια της αρνητικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα ανταγωνισμού σχετικά με την αίτηση της Κυπριακής Δημοκρατίας για έγκριση του Σχεδίου Αναδιάρθρωσης
των Κυπριακών Αερογραμμών, το οποίο υποβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2013, το Διοικητικό
Συμβούλιο των Κυπριακών Αερογραμμών αποφάσισε σε σημερινή του συνεδρία να θέσει σε
λειτουργία την διαδικασία εκούσιας εκκαθάρισης και προς τούτο να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προς υλοποίηση της απόφασης αυτής”, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Στο πιο πάνω πλαίσιο, σημειώνεται, “η εταιρεία με λύπη αποφάσισε την άμεση αναστολή του πτητικού έργου της εταιρείας με το τέλος της σημερινής μέρας”.

Οι Κυπριακές Αερογραμμές, αναφέρεται περαιτέρω, επιθυμούν να εκφράσουν τις θερμές τους ευχαριστίες προς τα εκατομμύρια των επιβατών που τις τίμησαν και τις στήριξαν με την προτίμηση τους καθ ́ όλη τη διάρκεια της 68χρονης πορείας τους.

Θερμότατες ευχαριστίες εκφράζονται επίσης προς όλο το προσωπικό και συνεργάτες, που με επαγγελματισμό και αφοσίωση προσέφεραν πάντοτε τις καλύτερες τους υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των επιβατών.

Η ανακοίνωση της Κομισιόν

Οι ενισχύσεις που έλαβαν οι Κυπριακές Αερογραμμές από το κράτος ήταν κατά παράβαση των κοινοτικών κανόνων περί ανταγωνισμού – κι ως εκ τούτου ο αερομεταφορέας οφείλει να επιστρέψει στο κράτος περίπου 100 εκ ευρώ. Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Κομισιόν, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα πακέτο ενίσχυσης, για την αναδιάρθρωση της εταιρείας, άνω των 100 εκ ευρώ, προς τον προβληματικό αερομεταφορέα της Κύπρου προσέδωσε στις Κυπριακές Αερογραμμές αδικαιολόγητο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, κατά παράβαση των κανόνων που ισχύουν στην Ενωση περί κρατικών ενισχύσεων. Ως εκ τούτου, οι Κυπριακές Αερογραμμές οφείλουν να επιστρέψουν όλες τις ασυμβίβαστες ενισχύσεις που έλαβαν. Μάλιστα, η Επιτροπή έκρινε πως οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν είχαν καμιά ρεαλιστική προοπτική να καταστούν βιώσιμες χωρίς συνεχιζόμενη κρατική ενίσχυση.

Η Επίτροπος Μαργκαρέτε Βεστάγκερ, αρμόδια για τον ανταγωνισμό, ανέφερε πως «οι Κυπριακές Αερογραμμές έλαβαν σημαντικά δημόσια κονδύλια από το 2007, αλλά δεν ήταν σε θέση να προβούν σε αναδιάρθρωση και να καταστούν βιώσιμες, χωρίς συνεχή κρατική ενίσχυση. Συνεπώς, η εισφορά επιπλέον δημόσιων κονδυλίων θα είχε ως αποτέλεσμα να παραταθεί απλώς ο αγώνας, χωρίς όμως να επιτευχθεί αλλαγή ως προς το αποτέλεσμα. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι κερδοφόρες, με βάση τις δικές τους επιδόσεις και την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται και δεν μπορούν ούτε θα πρέπει να βασίζονται σε χρήματα των φορολογουμένων για να παραμένουν στην αγορά με τεχνητό τρόπο».

«Ωφελήθηκαν κατ’ επανάληψη»

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσχέρειες επί σειρά ετών και κατ’ επανάληψη επωφελήθηκαν από μέτρα δημόσιας στήριξης.

Οπως αναφέρει η ανακοίνωση της Κομισιόν, σύμφωνα με τις ισχύουσες κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τη διάσωση και της αναδιάρθρωση προβληματικών επιχειρήσεων, μια επιχείρηση μπορεί να λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης μία μόνο φορά σε περίοδο 10 ετών (σύμφωνα με την αρχή της «εφάπαξ ενίσχυσης»). Η αρχή αυτή ακολουθείται ώστε να αποφεύγεται η εξάρτηση των παραγόντων της αγοράς από δημόσια κονδύλια και να ενθαρρύνεται η αποτελεσματική διαχείριση των επιχειρήσεων και ο μεταξύ τους ανταγωνισμός με βάση τις επιδόσεις τους. Η Κύπρος δεν έχει παράσχει αποδεικτικά στοιχεία ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιστάσεις που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν εξαίρεση από την αρχή αυτή.
Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Κυπριακών Αερογραμμών βασίζεται σε μη ρεαλιστικές παραδοχές και δεν αντικατοπτρίζει επαρκώς τα διαφορετικά σενάρια της αγοράς. Τα προτεινόμενα μέτρα αναδιάρθρωσης δεν φαίνονται κατάλληλα για την αντιμετώπιση των περιστάσεων που οδήγησαν στις δυσκολίες των Κυπριακών Αερογραμμών. Επιπλέον, η προτεινόμενη περίοδος αναδιάρθρωσης είναι μεγαλύτερη από ό,τι η Επιτροπή έχει επιτρέψει στο πλαίσιο άλλων υποθέσεων αναδιάρθρωσης αεροπορικών εταιρειών.

Τέλος, προκειμένου να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος που συνιστά η διάσωση μη αποδοτικών φορέων με χρήματα των φορολογουμένων, σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, κάθε εταιρεία που λαμβάνει ενίσχυση αναδιάρθρωσης πρέπει να συμβάλλει επαρκώς η ίδια στην κάλυψη του κόστους της αναδιάρθρωσης. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η συμβολή των Κυπριακών Αερογραμμών είναι πολύ κάτω από το όριο του 50% που απαιτείται από τις κατευθυντήριες γραμμές.

«Δεν είναι βιώσιμες»

Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν ήταν σε θέση να καταστούν βιώσιμες μακροπρόθεσμα χωρίς συνεχή κρατική στήριξη.

Τα επανειλημμένα δημόσια μέτρα στήριξης έχουν ήδη προσφέρει ένα σημαντικό οικονομικό πλεονέκτημα στην αεροπορική εταιρεία έναντι των ανταγωνιστών της, οι οποίοι όφειλαν να λειτουργούν χωρίς τα εν λόγω δημόσια κονδύλια. Προκειμένου να αποκατασταθεί αυτή η στρέβλωση του ανταγωνισμού, οι Κυπριακές Αερογραμμές πρέπει τώρα να επιστρέψουν την ενίσχυση στους Κύπριους φορολογούμενους.

Με τον τρόπο αυτό -αναφέρει η Κομισιόν στην ανακοίνωσή της- θα αποκατασταθεί η κατάσταση που υπήρχε στην αγορά πριν από τη χορήγηση της ενίσχυσης και θα εξαλειφθούν, ή τουλάχιστον θα αμβλυνθούν, οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που προκλήθηκαν από την ενίσχυση.

Η ATLA ανακάλεσε την άδεια των ΚΑ

Η αδειοδοτική αρχή για τις αεροπορικές εταιρείες (Air Transport Licensing Authority, ATLA ) ανακάλεσε πριν από λίγο την άδεια λειτουργίας των Κυπριακών Αερογραμμών.

Όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο επικεφαλής της ATLA, Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Συγκοινωνιών Αλέκος Μιχαηλίδη, η ATLA αποφάσισε την ανάκληση της άδειας της εταιρείας και αποστέλλει σχετική επιστολή προς τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Η επιστολή θα αναφέρει ότι ανακαλείται άμεσα η άδεια εκμετάλλευσης, λόγω της μη ικανότητας της να αντεπεξέλθει στις οικονομικές της υποχρεώσεις.

Διευθετήσεις για επηρεαζόμενους επιβάτες

Νέα ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών αναφέρει ότι ο αριθμός τηλεφώνου για επηρεαζόμενους επιβάτες των Κυπριακών Αερογραμμών με αναχώρηση μέχρι 9 Φεβρουαρίου 2015 που τηλεφωνούν από το εξωτερικό είναι +357 22869999.

Η απόφαση για άμεσο τερματισμό του πτητικού προγράμματος των Κυπριακών Αερογραμμών ανακοινώθηκε και επίσημα και η Κυβέρνηση προέβη σε εναλλακτικές διευθετήσεις για επηρεαζόμενους επιβάτες.

Οι εναλλακτικές διευθετήσεις που προσφέρει η Κυβέρνηση αφορούν όλους τους επιβάτες που έχουν στην κατοχή τους εισιτήρια σε πτήσεις των Κυπριακών Αερογραμμών.

Οι εναλλακτικές αυτές διευθετήσεις, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, ανάλογα με την περίπτωση, είναι δυνατό να περιλαμβάνουν τη ναύλωση αεροσκαφών, τη μεταφορά του επιβάτη με άλλη αεροπορική εταιρεία στον προορισμό του είτε απευθείας είτε με ενδιάμεσο σταθμό ή και οποιονδήποτε συνδυασμό των πιο πάνω, που να επιφέρει την ελάχιστη δυνατή αναστάτωση σχετικά με τις αρχικές επιλογές και διευθετήσεις του επιβάτη. Η Δημοκρατία θα αναλάβει εξ ολοκλήρου το κόστος των εναλλακτικών πτήσεων και ως εκ τούτου το επιβατικό κοινό δεν θα επιβαρυνθεί με οποιοδήποτε τρόπο.

Πληροφορούνται οι επηρεαζόμενοι επιβάτες που έχουν διευθετήσει το ταξίδι τους με ημερομηνίες αναχώρησης μέχρι και τις 9/2/2015 μπορούν άμεσα να επικοινωνούν με το ταξιδιωτικό γραφείο Top Kinisis Travel Public στον παγκύπριο τηλεφωνικό αριθμό 77787878, ή αν τηλεφωνούν από το εξωτερικό στον αριθμό +357 22869999, ούτως ώστε να διευθετηθεί η έκδοση νέου εισιτηρίου. Για τους υπόλοιπους επιβάτες με ημερομηνία αναχώρησης από τις 10/2/2015 θα εκδοθεί νέα ανακοίνωση εντός των προσεχών ημερών.

Από την ιστοσελίδα του ταξιδιωτικού γραφείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.topkinisis.com, θα παρέχονται επίσης γενικές πληροφορίες για τις διευθετήσεις που γίνονται ή/και άλλες χρήσιμες πληροφορίες για τους επιβάτες.

Επί ποδός οι εργαζόμενοι

Εν αναμονή των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου των Κυπριακών Αερογραμμών που συνεδριάζει, υπό της σκιά της απόφασης της Κομισιόν με την οποία δίνει εντολή στην Κύπρο “να ανακτήσει ασυμβίβαστες ενισχύσεις από τον εθνικό αερομεταφορέα”, εργαζόμενοι στην εταιρεία συγκεντρώθηκαν το απόγευμα έξω από τα γραφεία της στη Λευκωσία.

Ο Γενικός Γραμματέας της ΣΥΝΥΚΑ Νίκος Ιεροδιακόνου δήλωσε στο ΚΥΠΕ πως “οι διαχρονικές αμαρτίες όλων των κυβερνήσεων έφεραν την εταιρεία εδώ που βρίσκεται σήμερα”.

Είπε ακόμη πως ευθύνες έχουν επίσης “τα κόμματα, οι πολιτικές δυνάμεις και μια μερίδα συναδέλφων που ήταν πολύ υψηλά αμειβόμενοι και δεν δέχτηκαν να υποχωρήσουν”.

Ερωτηθείς τι είναι αυτό που ζητούν να γίνει είπε πως “απαιτούμε να συμπεριφερθούν προς τους συναδέλφους με τον τρόπο που συμπεριφέρονταν σε όσους έχαναν τις δουλειές τους, να τους προσφέρουν εναλλακτική λύση, είτε να επιλέξουν αποζημιώσεις, είτε να τους εξασφαλιστεί μια δουλειά στο δημόσιο ή οπουδήποτε αλλού. Να μην αφήσουν τον κόσμο ξεκρέμαστο”, ανέφερε.

Ο κ. Ιεροδιακόνου επεσήμανε πως οι επιλογές του Διοικητικού Συμβουλίου είναι περιορισμένες “και με τις παροτρύνσεις που γίνονταν από τους δυο συγκεκριμένους Υπουργούς τόσο καιρό μπορεί οποιοσδήποτε να φανταστεί ποια απόφαση θα ληφθεί”.

Πρόσθεσε πως ήδη έχουν ζητήσει συναντήσεις και με τους Υπουργούς και με τη διοίκηση της εταιρείας.

Ανέφερε πως μόλις υπάρξει ενημέρωση θα ενημερώσουν τους εργαζόμενους, ζητώντας τους να συμπεριφερθούν νηφάλια παρόλο που βρίσκονται σε αυτή την πολύ δύσκολη θέση.

Το οργανωτικό στέλεχος της ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ υπεύθυνος για τις Κυπριακές Αερογραμμές Γιαννάκης Σουρουλλάς δήλωσε στο ΚΥΠΕ πως το μεσημέρι είχαν συνάντηση με τον Πρόεδρο του ΔΣ της εταιρείας που τους ανέφερε πως η εταιρεία πάει για κλείσιμο.

“Οι ενέργειές μας θα αποφασιστούν ανάλογα με το ποια θα είναι η απόφαση, παρόλο που δεν αναμένουμε και κάτι θετικό”, είπε ο κ. Σουρουλλάς.

“Είμαστε όλη σε αναμονή και ανάλογα θα ενεργήσουμε και εμείς”, πρόσθεσε.

Εξάλλου ο Πρόεδρος της ΠΑΣΥΠΙ Πέτρος Σουππουρής ανέφερε στο ΚΥΠΕ πως στην ανακοίνωση για την απόφαση της Κομισιόν ξεκαθαρίζεται πως ο λόγος που οδήγησε σε αυτήν “είναι ότι η κυβέρνηση δεν είχε τη διάθεση ούτε το πλάνο πώς θα κάνει την εταιρεία βιώσιμη”.

Ο κ. Σουππουρής ανέφερε πως είναι πολύ λυπηρό το γεγονός ότι χάνει τόσο κόσμος τη δουλειά του. “Δεν υπήρξε καμία προσπάθεια για φτιάξιμο της εταιρείας και βλέπουμε πόσο ψυχρή, όπως τη σημερινή ημέρα, είναι η καρδιά των δυο Υπουργών για τους εργαζόμενους σε όλη την Κύπρο”, ανέφερε.

Επεσήμανε ακόμη πως στην απόφαση αναφέρεται πως δίνονται δέκα χρόνια για επιστροφή των εκατομμυρίων των κρατικών ενισχύσεων πίσω στο κράτος.

Είπε πως “δυστυχώς, ωστόσο, οι Υπουργοί της Κυβέρνησης κάτω από την κάλυψη του Προέδρου της Δημοκρατίας κλείνουν τις Κυπριακές Αερογραμμές διότι αυτό ήταν το πλάνο τους εδώ και 1,5 χρόνο. Οπόταν θα βρουν δικαιολογίες για να κλείσουν την εταιρεία”, σημείωσε.

Ανέφερε πως η θέση των πιλότων είναι πως δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ασφάλειας οι Κυπριακές Αερογραμμές να συνεχίσουν το πτητικό τους πρόγραμμα και μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δεν βλέπουν λόγο γιατί πρέπει να σταματήσουν να πετούν άμεσα τώρα τα αεροσκάφη της εταιρείας, σημείωσε.

Δυσαρέσκεια πληρώματος

Δυσαρέσκεια και απογοήτευση για το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών εξέφρασαν επιβάτες που έφτασαν απόψε στην Κύπρο από το Λονδίνο και το Αμστερνταμ με πτήσεις της εταιρείας.

Συγκεκριμένα, στις 7.35 έφθασε η πτήση από το Στάνστεντ και στις 8 από το Αμστερνταμ.

Επιβάτες των δυο πτήσεων με δηλώσεις τους στο ΚΥΠΕ εξέφρασαν τη λύπη τους για τη σημερινή εξέλιξη και είπαν ότι δεν είναι δυνατό μια ημικατεχόμενη χώρα όπως η Κύπρος να μην έχει εθνικό αερομεταφορέα.

Απογοητευμένα ήταν επίσης τα μέλη του πληρώματος των δυο αεροσκαφών, που σημείωσαν ότι από αύριο θα βρίσκονται στην ανεργία.

Η κατάσταση στο αεροδρόμιο Λάρνακας είναι πάντως ήρεμη και ενώ το προσωπικό των Κυπριακών Αερογραμμών που εργάζεται στο γραφείο της εταιρείας στο αεροδρόμιο δεν μπορεί ακόμη να πιστέψει πως έφθασε το τέλος της εταιρείας.

Η τελευταία πτήση των Κυπριακών Αερογραμμών αναμένεται να φθάσει γύρω στις 9 απόψε στο αεροδρόμιο Λάρνακας από την Αθήνα.

ΔΗΣΥ: Αναμενόμενη πλην θλιβερή απόφαση

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν αφήνει, δυστυχώς, άλλα περιθώρια. Η εταιρεία, παρά την ποιότητα των υπηρεσιών που παρείχε στο ταξιδιωτικό κοινό και την υψηλού επιπέδου ασφάλεια πτήσεων, δεν μπορεί να συνεχίσει τη λειτουργία της κάτω από τους όρους που διαμορφώνονται. Παράτυπες κρατικές ενισχύσεις δεκάδων εκατομμυρίων λειτούργησαν ως “χαριστική βολή”.

Την ώρα αυτή νιώθουμε, όπως και όλη η Κύπρος, βαθειά λύπη αφού οι Κυπριακές Αερογραμμές είναι κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας της χώρας μας. Τα αεροπλάνα της πετούσαν προτού ακόμα υπάρξει η Κυπριακή Δημοκρατία. Εκφράζουμε ακόμα τη λύπη μας διότι εκατοντάδες εργαζόμενοι οδηγούνται με αυτό τον τρόπο στην ανεργία. Ενώ, δυσμενείς επιπτώσεις και ταλαιπωρία θα υπάρξουν και για το ευρύτερο ταξιδιωτικό κοινό.

Υπάρχουν σαφή και διακριτά αίτια για αυτή την ατυχέστατη κατάληξη. Ωστόσο, δεν είναι ώρα για να αρχίσουμε οι πολιτικές δυνάμεις να επιρρίπτουμε και να επιμερίζουμε ευθύνες μεταξύ μας. Είναι ώρα περισυλλογής και αυτοκριτικής, αλλά και ώρα ευθύνης για την πρόκληση που ανοίγεται μπροστά μας.

Παρά τις προσπάθειες για εξεύρεση κάποιου στρατηγικού επενδυτή που θα επέτρεπε τη συνέχεια στη λειτουργία της εταιρείας, τα διαχρονικά λάθη, η ολιγωρία και ατολμία ως προς την από καιρό επιβαλλόμενη ριζική αναδιάρθρωση και ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, διόγκωσαν το πρόβλημα, με τρόπο που δεν ήταν δυνατό οι Κυπριακές Αερογραμμές να προσελκύσουν επενδυτή ή στρατηγικό εταίρο. Ιδιαίτερα από την ώρα που προστέθηκε η εκκρεμότητα δεκάδων εκατομμυρίων από προφανώς παράτυπες κρατικές ενισχύσεις.

Αυτή την ώρα, όπως είναι οι διαβεβαιώσεις των συναρμόδιων υπουργών, αναμένουμε από την Κυβέρνηση να ανταποκριθεί ως εργοδότης σε όλα τα νόμιμα δικαιώματα του προσωπικού. Όπως επίσης και να φροντίσει για το επιβατικό κοινό που έχει στα χέρια του εισιτήρια για μελλοντικές πτήσεις.

Έχοντας όμως περισώσει την εμπορική επωνυμία, η οποία εκτός της όποιας άλλης αξίας της έχει και συναισθηματική σημασία για το κυπριακό κοινό, η Κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει τις προσπάθειες για αναζήτηση επενδυτικού ενδιαφέροντος προκειμένου κάποιο διάδοχο, αλλά καινούριο σχήμα να εξασφαλίσει ανάλογες αεροπορικές υπηρεσίες τις οποίες χρειάζεται η χώρα. Εξάλλου, σε μια τέτοια περίπτωση θα μπορούσε να αξιοποιηθούν και η εμπειρία και τεχνογνωσία του υφιστάμενου προσωπικού.

Θέση του Δημοκρατικού Συναγερμού παραμένει ότι λόγω της γεωγραφικής της κατάστασης, ως νησί και ως σημαντικός τουριστικός προορισμός και αφού επιπρόσθετα δεν έχει και ναυτιλιακές συνδέσεις, η χώρα μας χρειάζεται και αεροπορικές υπηρεσίες σαν εκείνες διασφάλιζε η λειτουργία των Κυπριακών Αερογραμμών.