Του

Φίλιου Φυλακτού

 

Είναι εξωπραγματικό, παράλογο και πολύ επικίνδυνο ο κυβερνήτης του αεροσκάφους, ο πιλότος, να εγκαταλείπει τη θέση του, τα καθήκοντά του για να αναλάβει και καθήκοντα αεροσυνοδού! Η εικόνα του πιλότου που κυβερνά λίγο το αεροσκάφος, που σερβίρει και για λίγο φαγητό και στη συνέχεια καφέ στους επιβάτες, αποτυπώνει αυτό που ακριβώς συμβαίνει με τους διευθυντές και τις διευθύντριες των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων, όπου εκτός από τα διοικητικά/διευθυντικά καθήκοντα που έχουν να επιτελέσουν, κατά παγκόσμια πρωτοτυπία, διδάσκουν στις τάξεις ως απλοί δάσκαλοι από 2 μέχρι και 4 περιόδους καθημερινά.

Η επιστήμη της Εκπαιδευτικής Διοίκησης και της Διοίκησης Σχολικών Οργανισμών αναδεικνύει ότι το πιο πάνω γεγονός είναι αδιανόητο και άκρως αντιεπαγγελματικό και αντιπαιδαγωγικό. Επηρεάζει αρνητικά όλη τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Πλήττει την αποτελεσματικότητά της. Κάτι που αναγνωρίζει και γνωρίζει και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας. Το οποίο δεν έχει τη βούληση ή την τόλμη να επιλύσει οριστικά αυτή την ύψιστης προτεραιότητας και σημασίας αδυναμία του συστήματος (…)

Οι διευθυντές και οι διευθύντριες αναλαμβάνουν πολύπλοκο και πολυδιάστατο διττό ρόλο στη σχολική μονάδα: του ηγέτη και του μάνατζερ. Σε συνεργασία με όλο το υπόλοιπο προσωπικό του σχολείου, τα παιδιά, τους γονείς, αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, έχουν την ευθύνη της αποτελεσματικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας (…)

Το Υπουργείο Παιδείας συμπεριέλαβε την επίλυση του συγκεκριμένου σοβαρού προβλήματος στη συζήτηση για το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης. Μια συζήτηση που εξ υπαιτιότητάς του παραμένει στάσιμη εδώ και χρόνια. Αδιαφορώντας για τις αρνητικές επιδράσεις που έχει στην ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Από το 2002 που υπήρξε συγκεκριμένη πρόταση για ένα ΝΣΑ στην Εκπαίδευση, η επίσημη πλευρά έχει υποβάλει άλλες πέντε τουλάχιστον προτάσεις για το ΝΣΑ (…)

Σε όλα ανεξαιρέτως τα πιο πάνω σχέδια και τις προτάσεις, μια από τις βασικές παραδοχές και πρόνοιες που περιλαμβανόταν, ως αδήριτη ανάγκη για την εφαρμογή ενός Νέου Συστήματος Αξιολόγησης, ήταν η μείωση του διδακτικού χρόνου των διευθυντών/διεθυντριών δημοτικών και νηπιαγωγείων (στα γυμνάσια και στα λύκεια, πολύ σωστά, ο διδακτικός χρόνος τους είναι μηδενικός, δηλαδή οι διευθυντές/διευθύντριες δεν έχουν διδακτικά καθήκοντα αλλά μόνο διοικητικά/διευθυντικά) με ταυτόχρονη αύξηση του διοικητικού χρόνου. Δηλαδή το αυτονόητο, το απαραίτητο που ισχύει σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα (…)

Δεκαέξι χρόνια τώρα, από το 2002, το Υπουργείο Παιδείας εξαγγέλλει προθέσεις, σχέδια, προτάσεις, διορισμούς επιτροπών, συναντήσεις, συμβούλια για την αλλαγή του Συστήματος Αξιολόγησης, αλλά εξακολουθεί ακόμη να βρίσκεται στην αφετηρία! Μόλις πριν μερικές βδομάδες, στις 29 Μαΐου 2018, ο νέος Υπουργός Παιδείας, κ. Κώστας Χαμπιαούρης, παρουσίασε σε διάσκεψη (στην οποία όντως δεν παρευρέθηκε η ΠΟΕΔ) τη σύσταση νέας πολυμελούς επιτροπής για τη διαμόρφωση πρότασης για ένα Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2018.

Δεκαέξι χρόνια τώρα, η ΠΟΕΔ τάσσεται υπέρ της ανάγκης να υπάρξει ένα Νέο Σύστημα Αξιολόγησης και καταθέτει θέσεις, προβληματισμούς, ερωτήματα επί των διαφόρων σχεδίων και προτάσεων που παρουσιάστηκαν.

Δεκαέξι χρόνια τώρα, το ζήτημα του Νέου Συστήματος Αξιολόγησης αποτελεί μια από τις ουσιαστικότερες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις για όλες τις κυβερνήσεις, για όλους τους υπουργούς, αλλά όλοι έμειναν στις διακηρύξεις.

Την ίδια ώρα, δυστυχώς, δεκαέξι χρόνια τώρα, το κρίσιμο και καθοριστικό ζήτημα της αποτελεσματικής διοίκησης των σχολικών μονάδων εσκεμμένα δεν το αγγίζει το Υπουργείο Παιδείας. Παρά τις συνεχείς πιέσεις της ΠΟΕΔ. Η λειτουργία του σχολείου στα δεκαέξι αυτά χρόνια έχει αλλάξει άρδην (εκ θεμελίων). Τα εκπαιδευτικά, διοικητικά, παιδαγωγικά, κοινωνικά και άλλα ζητήματα που οι Διευθύνσεις των σχολείων πρέπει να διαχειριστούν και τα προβλήματα που πρέπει να επιλύσουν έχουν αυξηθεί δραματικά (…)

Το Υπουργείο Παιδείας αρκείται στο να συστήνει και να διορίζει επιτροπές επί επιτροπών, να κάνει συζητήσεις επί συζητήσεων σε συνάξεις των πενήντα και πλέον ατόμων για μια ώρα, χωρίς ουσιαστικά να επιτυγχάνεται οτιδήποτε;

Το δημόσιο σχολείο επιβάλλεται να στηριχθεί ουσιαστικά. Το Υπουργείο Παιδείας επιβάλλεται να κάνει όλα αυτά που πρέπει και που έχει υποχρέωση να κάνει.

*  Πρόεδρος ΠΟΕΔ