Πρακτικές από το εξωτερικό για τις αστικές οδικές συγκρούσεις

Στην υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών, που εφαρμόζονται με επιτυχία σε ξένες χώρες, όπως η Ισπανία, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των οδικών συγκρούσεων στις αστικές περιοχές προχωρά η Κύπρος.

Ήδη τροχιοδρομείται η εφαρμογή ενός σχεδιασμού που να καλύπτει το τρίγωνο των οδών Στασικράτους, Μακαρίου και Ευαγόρου στη Λευκωσία, όπου το οδικό δίκτυο θα βρίσκεται σε ένα επίπεδο, με στόχο όλοι να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες και να υπάρχει ευκολότερη πρόσβαση και στα άτομα με κινητικά ή άλλα προβλήματα.

Μιλώντας στο πλαίσιο διάσκεψης Τύπου μετά την ολοκλήρωση στη Λευκωσίας της Συνάντησης Υψηλού Επιπέδου για την Οδική Ασφάλεια PIN Talk με θέμα τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στις αστικές περιοχές, που διοργανώθηκε από το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας Κύπρου και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, ο εκπρόσωπος της Ένωσης Δήμων Αθανάσιος Κολυβάς εξέφρασε τη θέση των Δήμων για την άμεση εφαρμογή των ολοκληρωμένων σχεδίων κινητικότητας ιδίως της Λευκωσίας και για την ανάγκη υλοποίησης αντίστοιχων μελετών και για τις πόλεις της Λεμεσού και της Λάρνακας.

Είπε ακόμα πως τα σχέδια κινητικότητας εμπεριέχουν λύσεις για εφαρμογή ζωνών των 30 χιλιομέτρων την ώρα μέσα σε γειτονιές όπως γίνεται στους Αγίους Ομολογητές, όπως θα γίνει και στα νέα έργα της Λευκωσίας όπως και σε άλλους Δήμους.

Ερωτηθείς σε σχέση με τα μέτρα που λαμβάνονται στην Ισπανία, η εμπειρία της οποίας παρουσιάστηκε στη σημερινή συνάντηση από αξιωματούχο του αρμόδιου κυβερνητικού τμήματος της χώρας, και αν κάποια μπορούν να εφαρμοστούν και στην Κύπρο, ο κ. Κολυβάς σημείωσε πως στη Μαδρίτη και στη Βαρκελώνη υπάρχει ενιαίος αστικός σχεδιασμός, δηλαδή το οδικό δίκτυο βρίσκεται σε ένα επίπεδο. Πρόσθεσε ότι με αυτό τον τρόπο θα σχεδιαστεί και η λεωφόρος Μακαρίου στη Λευκωσία “όπου όλοι κυκλοφορούν στον ίδιο χώρο, και άρα θα εξαναγκάζονται όλοι να έχουν σχεδόν την ίδια ταχύτητα”.

Ανέφερε πως με αυτό το σχεδιασμό – και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, οι γονείς με τα καροτσάκια, οι υπερήλικες”- θα έχουν καλύτερη πρόσβαση.

Ερωτηθείς τί ακριβώς θα γίνει στη Μακαρίου, είπε πως ο δρόμος από τους σηματοδότες τροχαίας της Αστυνομίας Λυκαβητού μέχρι και την Αναστάσιου Λεβέντη θα γίνει ομο-επίπεδος. Δηλαδή, πρόσθεσε, θα ενωθούν τα πεζοδρόμια με ένα σχεδιασμό και θα υπάρχει πολύ μικρή επίκληση, θα απαγορευθεί η διέλευση των οχημάτων και θα επιτρέπεται μόνο η διέλευση των λεωφορείων και των ποδηλάτων.

“Τέτοιοι σχεδιασμοί που έχουν εφαρμοστεί στο εξωτερικό, όπως στην Ισπανία, είναι οι άμεσοι σχεδιασμοί που κάνουμε τώρα για να υλοποιήσουμε και στην πόλη μας και κυρίως σε αρκετά εμπορικές περιοχές όπως η Στασικράτους”, πρόσθεσε.

Άρα, σημείωσε, ενισχύεται η βιώσιμη κινητικότητα, διευρύνεται ο χώρο στον οποίον ο πεζός θα μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια και θα γίνει η περιοχή πόλος έλξης.

Είπε πως αναμένεται πως ο σχεδιασμός αυτός θα αρχίσει να υλοποιείται από φέτος για την οδό Στασικράτους, την επόμενη χρονιά θα είναι η Λεωφόρος Μακαρίου και στο τέλος στη λεωφόρο Ευαγόρου με χρηματοδότηση από τα ταμεία της ΕΕ και πως για την υλοποίηση των έργων θα υπάρξει συνεργασία του Δήμου Λευκωσίας με το Τμήμα Δημοσίων Έργων και το Υπουργείο Συγκοινωνιών.

Ο κ. Κολυβάς ανέφερε ακόμη πως πρέπει να δοθεί πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο τί θα γίνει με τη φωτοεπισήμανση. Πρέπει, πρόσθεσε, να είναι ξεκάθαρη η θέση όλων μας ότι είναι πολύ σημαντικό εργαλείο για τις αστικές περιοχές στα χέρια όλων μας, και για τις ψηλές ταχύτητες, αλλά και για την παράβαση του κόκκινου σηματοδότη.

Υπογράμμισε πως πάνω από όλα χρειάζεται η πολιτική βούληση που θα βοηθήσει ως αρωγός δύναμη “για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην ενίσχυση των επιπέδων της οδικής ασφάλειας και να μπορέσει να αλλάξει αυτή η ισχυρή εξάρτηση που έχει ο Κύπριος από το αυτοκίνητο με βέλτιστες αντίστοιχες πρακτικές που ακολουθούνται και στο εξωτερικό”.

Η Πρώτος Διοικητικός Λειτουργός στο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων Αφροδίτη Κοφτερού είπε πως κατά τη συνάντηση τους δόθηκε ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις με φορείς που ασχολούνται με το θέμα της οδικής ασφάλειας και να εντοπίσουν προβλήματα που υπάρχουν.

Σημείωσε εξάλλου πως τους δόθηκε η ευκαιρία να ακούσουν τις εμπειρίες της Ισπανίας που έχει πετύχει σε σημαντικό βαθμό τους στόχους που έθεσε και να αντλήσουν καλές πρακτικές που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν στην Κύπρο.

Είπε πως το θέμα της οδικής ασφάλειας είναι πολυδιάστατο για αυτό και είναι δύσκολη η αντιμετώπισή του. Εξέφρασε ωστόσο τη βεβαιότητα ότι με τη συνεργασία όλων των φορέων και τη λήψη των σωστών πολιτικών αποφάσεων μπορούμε να πετύχουμε πολύ περισσότερα από ότι έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα.

Ο Αστυνομικός Διευθυντής Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας Γιαννάκης Χαραλάμπους είπε πως “ως Αστυνομία προχωρούμε ως εκτελεστικό όργανο στην εφαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας. Αυτό που θα πρέπει να λάβουμε πολύ υπόψη εκτός από τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί σήμερα, και τη μελέτη στην οποία θα προχωρήσουμε για τα αποτελέσματα του σημερινού συνεδρίου, είναι η συμμετοχή όλων των φορέων στα θέματα οδικής ασφάλειας για να μειώσουμε τόσο τις οδικές συγκρούσεις αλλά και τα θανατηφόρα στη χώρα μας”.

Εκ μέρους της Ένωσης Κοινοτήτων, ο κ. Σωτήρης Κυριάκου είπε πως σήμερα τους δόθηκε η ευκαιρία να αναφερθούν στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλες οι ορεινές περιοχές, οι κοινότητες που αποτελούν το 75% της γης παγκύπρια.

“Έχουμε θίξει όλα τα προβλήματα. Χρειάζεται να γίνει πολλή δουλειά, με τη συνεργασία όλων, για να μπορέσουμε να λύσουμε τα προβλήματα του οδικού δικτύου, όπου είναι μεγαλύτερο το πρόβλημα στις κοινότητες”, σημείωσε, προσθέτοντας πως “με τη συνεργασία όλων θα μπορέσουν πραγματικά να λυθούν τα προβλήματα”.

ΚΥΠΕ

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy