Του Γιάννη Κακαρή

 

  • Αποτελεί επιτυχία του συνδικαλιστικού κινήματος «η προστασία των εργαζομένων από τις αυθαιρεσίες των ξενοδόχων», η οποία προήλθε από την κινητοποίηση και ενότητα των εργαζομένων
  • ΠΑΣΥΞΕ: Σημαντικότερο από όλα αποτελεί το γεγονός ότι εγκαταλείπεται το πεπαλαιωμένο θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης και κατάταξης των ξενοδοχείων

Με εννιά στους δώδεκα μήνες ηλιοφάνεια, τόσο όμορφες παραλίες και τη ζεστασιά της κυπριακής φιλοξενίας, ο τουρισμός αναδείχθηκε σε κύριο αιμοδότη της κυπριακής οικονομίας. Αυτό αποδεικνύεται και από τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, τα οποία δείχνουν συνεχή αριθμητική αύξηση του τουρισμού, καθώς και αύξηση στο μερίδιο που κατέχει επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).

Γι’ αυτό αποτελεί ανάγκη η συνεχής εξέλιξη και βελτίωση του προϊόντος που παρέχεται, σε μια προσπάθεια η χώρα μας να αντεπεξέλθει και στον ανταγωνισμό από τα γειτονικά κράτη, τα οποία παρέχουν παραπλήσιες υπηρεσίες.

Σε αυτό το πλαίσιο κρίθηκε ως επιτακτική η ανάγκη της δημιουργίας Υφυπουργείου Τουρισμού, καθώς και η βελτίωση στο νόμο που διέπει την ξενοδοχειακή βιομηχανία. Σε γενικές γραμμές ο νόμος έφερε την πολυαναμενόμενη ανανέωση των κριτηρίων λειτουργίας και κατάταξης των ξενοδοχείων, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση σε ποιοτικά κριτήρια. Ωστόσο υπήρχαν κάποια στοιχεία τα οποία αν υιοθετούνταν από τη Βουλή, θα έφερναν τεράστια αναστάτωση στην τουριστική βιομηχανία και τους εργαζόμενους σε αυτή. Σε ό,τι αφορά τα εργασιακά, οι συντεχνίες κατήγγειλαν ότι δεν κλήθηκαν για διαβούλευση, ενώ οι ξενοδόχοι αναφέρουν ότι ο νόμος δεν αφορά τους εργαζομένους, αλλά κυρίως τεχνικά ζητήματα.

Κατά τις συνεδρίες της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου Βιομηχανίας και  Τουρισμού επιτεύχθηκαν αρκετές  αλλαγές στο νομοσχέδιο, που είχαν να κάνουν με τις επιπτώσεις στην κατάταξη των ξενοδοχείων, τις σχέσεις πελάτη και ξενοδόχου και ειδικότερα την ενημέρωση του Υφυπουργείου Τουρισμού για τις καταγγελίες στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, την παροχή προγεύματος σε όλα τα ξενοδοχεία, την παρουσία βοηθού υποδοχής σε όλα τα ξενοδοχεία κ.α.

Πιο σημαντικές από τις διαφοροποιήσεις που έγιναν αποδεκτές είναι αυτές της ένταξης, για πρώτη φορά, στα προαιρετικά κριτήρια κατάταξης των ξενοδοχείων, της αποδεδειγμένης γνώσης της ελληνικής γλώσσας από το 75% του προσωπικού πρώτης γραμμής και της πιστοποίησης των πρότυπων επαγγελματικών προσόντων, με τους βαθμούς να  πολλαπλασιάζονται επί κάθε διατιθέμενου πιστοποιητικού.

Αυτό κάνει τον βουλευτή, μέλος της Επιτροπής Εμπορίου, Κώστα Κώστα, να εκφράζει ικανοποίηση για την υιοθέτηση αυτών των παραμέτρων και να σημειώνει την ίδια ώρα πως «η αλήθεια είναι ότι ως ΑΚΕΛ προσπαθήσαμε να πετύχουμε όπως αυτά τα δύο κριτήρια ενταχθούν στα υποχρεωτικά προσόντα. Παρ’ όλα αυτά, το γεγονός ότι για πρώτη φορά εντάσσονται στα κριτήρια και ότι οι ξενοδόχοι, οι οποίοι θα τα αξιοποιούν, θα βαθμολογούνται με επιπρόσθετους βαθμούς, αποτελεί σημαντική επιτυχία».

 

Τροπολογίες που διασφαλίζουν τα εργασιακά διακαιώματα

Μεγάλη επιτυχία, η οποία απορρέει από τον συλλογικό αγώνα, αποτελεί η συμπερίληψη του Άρθρου 12 (1) στον νόμο, το οποίο υπήρχε στον προηγούμενο αλλά όχι σε αυτόν που έφερε η κυβέρνηση. Δεύτερη τροπολογία, αλλά με το ίδιο βάρος, αποτελεί η διαγραφή μιας νέας παραγράφου που συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο. Της παραγράφου (1) του Κανονισμού 11. Αυτό σημαίνει: Το άρθρο 12 (1) που εν τέλει συμπεριλήφθηκε στον νόμο προνοεί ότι «κάθε ξενοδοχείο απασχολεί το απαιτούμενο προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων για την παροχή ικανοποιητικού βαθμού υπηρεσιών στους πελάτες του και για την εν γένει κανονική λειτουργία του ξενοδοχείου».

Η παράγραφος (1) του Κανονισμού 11, η οποία διαγράφηκε, προέβλεπε το δικαίωμα του επιχειρηματία ή του διευθυντή του ξενοδοχείου να μισθώνει ή υπεκμισθώνει εστιατόρια ή άλλες κατηγορίες κέντρων που πιθανόν να λειτουργούν στο ξενοδοχείο, σε πρόσωπα ξένα προς την επιχείρηση.

Αναφορικά με αυτή τη διαφοροποίηση, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ ανέφερε ότι «ως κόμμα είχαμε εντοπίσει από την πρώτη στιγμή αυτή την αλλαγή και την αναφέραμε στην Επιτροπή στην πρώτη συνεδρία τον περασμένο Σεπτέμβρη. Και σε κάθε συνεδρία ζητούσαμε τη διαγραφή της, ωστόσο το Υπουργείο αρνιόταν να διαγράψει αυτή την πρόνοια».

Παρ’ όλες τις θετικές αλλαγές που έγιναν, ο Κώστας Κώστα τόνισε ότι το ΑΚΕΛ θα παρακολουθεί από κοντά την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας και των Κανονισμών, γιατί ειλικρινής έγνοια του κόμματος είναι η διασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος, την οποία δεν θα επιτρέψει να υποβιβαστεί.

 

Υποβοηθάται η «παράξενοδοχεία»

Ο Γενικός Γραμματέας της συντεχνίας ξενοδοχοϋπαλλήλων της ΠΕΟ, Λευτέρης Γεωργιάδης, ανέφερε ότι το συνδικαλιστικό κίνημα εστίασε κυρίως στην προστασία των θέσεων εργασίας και τη διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων. Ως εκ τούτου, θεωρούνται ως επιτυχία οι τροποποιήσεις που επιτεύχθηκαν, μετά από δικές τους πιέσεις.

Σχετικά με την εισαγωγή της πρόνοιας για την εργοδότηση του απαραίτητου προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων, ανέφερε ότι το σημείο αυτό κατοχυρώνει τους εργαζόμενους ότι ένας είναι ο εργοδότης τους και δίνει το δικαίωμα στις συντεχνίες, εάν δεν είναι καλά στελεχωμένο ένα ξενοδοχείο, να εγείρουν ακόμα και εργατική διαφορά.

Για τη διαγραφή της δυνατότητας υπενοικίασης χώρων υποστήριξε ότι τυχόν συμπερίληψή του «θα οδηγούσε στην πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων στην ξενοδοχειακή βιομηχανία και θα δημιουργούσε συνθήκες απώλειας της εργασίας σημαντικού αριθμού εργαζομένων και αντικατάστασής τους με νέο φτηνό εργατικό δυναμικό, αφού δεν θα εργοδοτούνταν με τα ίδια διακαιώματα». Αυτό, πρόσθεσε, θα δημιουργούσε επίσης υπαλλήλους διαφόρων ταχυτήτων μέσα στο ξενοδοχείο.

Με βάση τα πιο πάνω, ο Λευτέρης Γεωργιάδης ανέφερε ότι αποτελεί επιτυχία του συνδικαλιστικού κινήματος «η προστασία των εργαζομένων από τις αυθαιρεσίες των ξενοδόχων», η οποία προήλθε από την κινητοποίηση και την ενότητα που επέδειξαν οι εργαζόμενοι.

Η εκτίμηση της ΣΥΞΚΑ ΠΕΟ για την ολότητα του νόμου και των Κανονισμών είναι ότι δεν θα προσφέρει θετικά στην ξενοδοχειακή βιομηχανία. «Απεναντίας, θα προκαλέσει πολλά προβλήματα και θα βοηθήσει την “παραξενοδοχεία”, υποβαθμίζοντας την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος», υπογράμμισε ο Λ. Γεωργιάδης.

Ανέμεναν χρόνια τη μεταρρύθμιση οι ξενοδόχοι

Ως μεγάλη μεταρρύθμιση την οποία περίμεναν πολύ καιρό για να ψηφιστεί χαρακτηρίστηκε από την πλευρά των ξενοδόχων ο συγκεκριμένος νόμος.

Σχολιάζοντας στην «Κυριακάτικη Χαραυγή» την ψήφιση του νόμου, ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων, Χάρης Λοϊζίδης, εξέφρασε την ικανοποίησή του χαιρετίζοντας το γεγονός. «Τώρα θα πρέπει να μπούμε στη διαδικασία να αρχίσουμε να λειτουργούμε με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία και αδειοδότηση ξενοδοχείων», ανέφερε ο κ. Λοϊζίδης.

Το πιο βασικό πράγμα που αλλάζει, ανέφερε, είναι ότι εγκαταλείπεται το πεπαλαιωμένο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο είχε κυρίως κτιριολογικά κριτήρια για την αδειοδότηση και κατάταξη των ξενοδοχείων, και εισάγονται περισσότερο ποιοτικά κριτήρια όσον αφορά την εξυπηρέτηση και το επίπεδο του προϊόντος.

Χρησιμοποιήθηκε ένα πανευρωπαϊκό πρότυπο το οποίο εφάρμοσε και η Ελλάδα πριν δύο χρόνια, είπε ικανοποιημένος, αφού εγκαταλείπονται κάποια πεπαλαιωμένα πράγματα όπως ο μπιντές στο δωμάτιο.

Αναφορικά με τη συμπερίληψη της πρόνοιας για  εργοδότηση του απαιτούμενου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων, ο κ. Λοϊζίδης σημείωσε ότι δεν έχουν κάποιο πρόβλημα, καθώς κανένας δεν θέλει να εργοδοτεί «ακατάλληλο προσωπικό».

«Αυτό το οποίο παρεξήγησαν κάποιοι είναι ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν αφορά τα εργασιακά ζητήματα και το προσωπικό» είπε, υποδεικνύοντας εμφανώς τους εργαζομένους.

Για το δικαίωμα στις εκμισθώσεις χώρων προς τους ξένους, το οποίο δεν συμπεριλήφθηκε, ανέφερε ότι ο κάθε επιχειρηματίας μπορεί να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο, καθώς δεν υπάρχει ρητή πρόνοια που να το απαγορεύει ή να το επιτρέπει. «Ως εκ τούτου, ο καθένας μπορεί να πράξει ανάλογα», πρόσθεσε.