Μαθητές και εκπαιδευτικοί επωμίζονται τα βάρη των προβλημάτων στα σχολεία

Η στάση των εμπλεκόμενων υπερκαλύπτει τον ερασιτεχνισμό του Υπουργείου Παιδείας

  • Παρά το ότι επέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών στα σχολεία, τα προβλήματα που υπήρχαν όχι απλά παραμένουν άλυτα, αλλά πολλαπλασιάζονται
  • Αρκετά σχολεία δεν έχουν κατάλληλες υποδομές για να παράσχουν υβριδική διδασκαλία
  • Εντός της εβδομάδας αναμένεται να ανακοινωθεί η διδακτέα και εξεταστέα ύλη

 

Του
Ειρηναίου Πίττα

Παρά το ότι επέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών στα σχολεία, τα προβλήματα που υπήρχαν όχι απλά παραμένουν άλυτα, αλλά πολλαπλασιάζονται.

Την τελευταία εβδομάδα η προσοχή στράφηκε στην απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για εβδομαδιαίο επιδημιολογικό έλεγχο των εκπαιδευτικών, αλλά κυρίως στην απόφαση για έλεγχο των μαθητών, αν θέλουν να βρίσκονται στις σχολικές μονάδες. Ο ντόρος φυσικά θα μπορούσε να αποφευχθεί αν το Υπουργείο αφουγκραζόταν εξαρχής τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών που απαιτούσαν έλεγχο και των μαθητών πριν ένα μήνα και πριν την επαναφορά της Γ’ Λυκείου.

Σημειώνεται ότι, παρά το γεγονός ότι έχουν βρεθεί κάποια κρούσματα κορονοϊού σε σχολεία, σε αυτό το στάδιο δεν υπάρχει σκέψη για αλλαγή που αφορά είτε εκ νέου κλείσιμο των σχολείων είτε αναβολή επιστροφής των Γυμνασίων.

Μεμονωμένοι όσοι δεν κάνουν τεστ

Μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να απέδειξε για άλλη μια φορά τη φετινή χρονιά ότι αδυνατεί να διαχειριστεί την κατάσταση, όμως οι εμπλεκόμενοι στέκονται στο ύψος τους προκειμένου η σχολική χρονιά να ολοκληρωθεί ομαλά.

Αυτό που φάνηκε από την προηγούμενη εβδομάδα είναι πως οι μαθητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί συμμορφώνονται στην καταπληκτική πλειοψηφία τους στην οδηγία για rapid test. Χαρακτηριστικά, οι μαθητές υποβλήθηκαν σε διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου σε ποσοστό που ξεπερνά το 90%. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Χαράλαμπο Διονυσίου, ο «θόρυβος» που προκλήθηκε ήταν δυσανάλογος της πραγματικής εικόνας. Πρόσθεσε δε, ότι από το ποσοστό όσων δεν έκαναν τεστ υπήρχε και αριθμός που δεν πρόλαβε ή έχει κάποιο πρόβλημα με τη μύτη. Όπως είπε, για όσους έχουν οποιοδήποτε πρόβλημα με τη μύτη έχουν γίνει οι απαραίτητες διαβουλεύσεις προκειμένου να γίνεται δεκτό και το τεστ σάλιου. Σημείωσε ότι υπάρχουν αντιδράσεις από γονείς που θεωρούν ότι παραβιάζονται τα δικαιώματα των παιδιών τους, όμως δεν υπήρξε οποιοδήποτε επεισόδιο. Είπε πως μπορούν να απευθυνθούν σε δικηγόρο για να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, σημειώνοντας ότι οποιοιδήποτε τραμπουκισμοί -που δεν παρατηρήθηκαν- θα προσέβαλλαν και τους ίδιους αλλά και τα παιδιά τους.

Σημειώνεται ότι υπήρξαν μεμονωμένες απειλές σε διευθυντές σχολείων από μερίδα γονιών που είναι κάθετοι εναντίον των rapid test, ότι θα καταφύγουν στη νομική οδό αν δεν επιτραπεί η είσοδος των παιδιών τους στο σχολείο.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, μιλώντας στη «Χαραυγή», σημείωσε πως είναι ικανοποιημένοι με τη στάση του Υπουργείου Παιδείας στο συγκεκριμένο θέμα. Όπως είπε, οι οδηγίες που έλαβαν οι διευθύνσεις των σχολείων είναι να εκτελούν το Διάταγμα και κατά νόμο υπεύθυνος θα είναι το τμήμα Μέσης Εκπαίδευσης του ΥΠΠΑΝ. Ξεκαθαρίστηκε με αυτόν τον τρόπο ότι δεν υπάρχει περίπτωση τα σχολεία να δεχτούν μαθητές που δεν έχουν αρνητικό τεστ. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον κ. Πολυβίου, η οργάνωση των εκπαιδευτικών έλαβε νομική συμβουλή σχετικά και δεν παραβιάζεται οποιοδήποτε δικαίωμα από την οδηγία του Υπουργείου για διενέργεια rapid test. Ενισχυτική είναι και η διαπίστωση της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού ότι η απόφαση δεν πλήττει τα δικαιώματα των παιδιών.

Σημειώνεται πως το βάρος για έλεγχο των μαθητών έχει πέσει στις διευθύνσεις των σχολείων. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Διευθυντών, Γιώργο Ιωσηφίδη, δεν αποκλείεται να καλείται η Αστυνομία αν κάποιος μαθητής αρνείται να ακολουθήσει τις οδηγίες. Επιπρόσθετα, και ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας σε δηλώσεις του τις προηγούμενες μέρες ξεκαθάρισε πως δεν θα επιτρέπεται σε κανέναν η είσοδος αν δεν τηρεί το Διάταγμα.

Προβληματίζει η αξιολόγηση

Σύμφωνα με το σχετικό Διάταγμα, όσοι μαθητές δεν προσκομίσουν αρνητικό τεστ θα παραμένουν στο σπίτι και θα παρακολουθούν εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ο κ. Πολυβίου σημείωσε ότι από την ερχόμενη εβδομάδα τελειώνει η «μεταβατική περίοδος» που είχε δοθεί και θα ξεκινήσουν τα διαγωνίσματα στους μαθητές. Ως εκ τούτου, θα δημιουργηθεί πρόβλημα αν κάποιοι μαθητές δεν έχουν rapid test, καθώς καμία πρόνοια δεν προβλέπει αξιολόγηση μαθητών εκτός σχολείου. Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ ανέφερε ότι οι μαθητές που απουσιάζουν επειδή είναι θετικοί ή επειδή είναι επαφές θα έχουν διαφορετική αντιμετώπιση από όσους δεν βρίσκονται στα σχολεία λόγω άρνησης διενέργειας rapid test. Όπως είπε, η υβριδική εκπαίδευση, δηλαδή ταυτόχρονη εξ αποστάσεως και διά ζώσης, ισχύει μόνο σε περιπτώσεις που αφορούν την υγειονομική προστασία. Συνεπώς, οι υπόλοιποι θα λαμβάνουν μεν εξ αποστάσεως διδασκαλία, αλλά όχι ταυτόχρονα υβριδική. Ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα είναι πως αρκετά σχολεία δεν έχουν κατάλληλες υποδομές για να παράσχουν υβριδική διδασκαλία, με τους εκπαιδευτικούς παρόλ’ αυτά να είναι διατεθειμένοι να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για να επιτευχθεί ο στόχος.

Σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας, η εξ αποστάσεως δεν είναι κατάλληλη λύση, αλλά γίνεται γι’ αυτούς οι οποίοι θέτουν από μόνοι τους τον εαυτό τους σε υποδεέστερη μοίρα. Σημείωσε επίσης πως δεν υπάρχει πλάνο για αξιολόγηση όσων απουσιάζουν για μη υγειονομικούς λόγους.

Μετά τις πιέσεις καθορίζεται η ύλη

Ένα από τα κυριότερα ζητήματα για το οποίο διαμαρτύρονται εδώ και εβδομάδες οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί είναι ο καθορισμός της διδακτέας και εξεταστέας ύλης, κυρίως για τους τελειόφοιτους. Σύμφωνα με ενημέρωση που έλαβε ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται να έχει αξιολογήσει τα δεδομένα όπως διαμορφώθηκαν από την τηλεκπαίδευση σε όλα τα σχολεία της Κύπρου και εντός της εβδομάδας αναμένεται να ανακοινώσει τη διδακτέα και εξεταστέα ύλη, τουλάχιστον για τις τρεις τάξεις του Λυκείου. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες από το ΥΠΠΑΝ, η ύλη θα είναι μεν μειωμένη, αλλά παράλληλα θα εφαρμοστεί λογική μετριασμού και επιεικής αντιμετώπιση των μαθητών, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών. Το υπουργείο θεωρεί επίσης ότι υπάρχει ακόμα αρκετός χρόνος για κάλυψη της απαιτούμενης ύλης.

Άλυτα τα ζητήματα πρωτοκόλλων και εγκαταστάσεων

Παρά την απόφαση για διενέργεια τεστ και στους μαθητές, το πρόβλημα στα σχολεία δεν λύνεται, καθώς οι συνθήκες εξακολουθούν να ευνοούν τη διασπορά του ιού. Σε πολλά σχολεία τα μονά θρανία εντός των αιθουσών διδασκαλίας ακόμα δεν έχουν έρθει, ενώ δεν φαίνεται να υπάρχουν σκέψεις για μείωση αριθμού στις τάξεις. Την ίδια στιγμή, παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις και δηλώσεις των αρμοδίων για έλευση καινούργιων ηλεκτρονικών υπολογιστών και για τεχνολογική αναβάθμιση στις σχολικές μονάδες με τον αναγκαίο ψηφιακό εξοπλισμό, δεν υπήρξε κάποια εξέλιξη.

Ένα άλλο θέμα που προκαλεί προβλήματα είναι το υγειονομικό πρωτόκολλο που ισχύει στα σχολεία. Οι αδυναμίες που εντοπίζονται σε αυτό είναι αρκετές, όμως πιο σημαντικό θεωρείται το σημείο που ορίζει ως στενές επαφές ενός κρούσματος σε μια τάξη μόνο τους μαθητές που κάθονται δίπλα στο θετικό περιστατικό σε ακτίνα δύο μέτρων.

Πέραν από τα προφανή προβλήματα που εντοπίζονται σε αυτό το σημείο, έχουν παρατηρηθεί και ακραίες καταστάσεις, όπως λόγω ενός κρούσματος οι γονείς να αποφασίζουν το κλείσιμο ολόκληρου του σχολείου. Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι η αναθεώρηση των πρωτοκόλλων με λογικές πρόνοιες είναι επιτακτική

 

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.