Mε αφορμή …την έκθεση σκηνογραφίας του CYCSTAT

Mε αφορμή …την έκθεση σκηνογραφίας  που διοργανώνει η CYCSTAT (Κυπριακό Κέντρο Σκηνογράφων, Αρχιτεκτόνων και Τεχνικών Θεάτρου) με τίτλο Fight or Flight και η οποία εξιστορεί την πορεία των γυναικών σκηνογράφων, ενδυματολόγων και σχεδιαστριών οπτικοακουστικών και εικαστικών μέσων που επιμελήθηκαν παραστάσεις από το 1960 μέχρι σήμερα, η  Καρολίνα Σπύρου, η Λύδια Μανδρίδου και η Μαρίνα Χατζηλουκά που επιμελήθηκαν την έκθεση και η Κυριακή Αργυρού που είχε την ευθύνη για την έρευνα, μιλούν στον Ορίζοντα:

«Από την έρευνα που έχει γίνει μέχρι στιγμής για την παρούσα έκθεση δεν γνωρίζουμε αν όντως οι γυναίκες δημιουργοί αντιμετώπιζαν δυσκολίες ή εμπόδια σχετικά με την ένταξή τους στο κυπριακό θέατρο. Γνωρίζουμε όμως πως η πατριαρχία ήταν ενδυναμωμένη και εδραιωμένη στην κοινωνία της Κύπρου, συνεπώς και ο χώρος του θεάτρου ήταν ένας ανδροκρατούμενος χώρος. Μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, και συγκεκριμένα μέχρι το 1904, oι γυναικείοι ρόλοι ενσαρκώνονται αποκλειστικά από άνδρες ηθοποιούς. Από αυτή τη χρονολογία και μετά η παρουσία της γυναίκας  στη σκηνή είναι πιο συστηματική, με τις πρώτες γυναίκες ηθοποιούς να εμφανίζονται στο ερασιτεχνικό θέατρο της εποχής, κυρίως σε σχολικές παραστάσεις και παραστάσεις των εργατικών σωματείων. 

Παρόλο που εντοπίζουμε τη γυναικεία παρουσία στον χώρο της σκηνογραφίας κατά τη δεκαετία του 1940, έχοντας η Λαρίσσα και Μαρίκα Βάζα ευκαιριακή ενασχόληση με το αντικείμενο της σκηνογραφίας, θεωρούμε πως οι πρωτοπόρες σε αυτόν τον χώρο είναι οι γυναίκες που εμφανίζονται μετά την Ανεξαρτησία της Κύπρου. Στη δεκαετία του 1960 εμφανίζονται νέοι, δυναμικοί θίασοι, όπως ο ΟΘΑΚ, ο θίασος Ενωμένοι Καλλιτέχνες, το Θέατρο Τέχνης και το Εθνικό Λαϊκό Θέατρο, οι οποίοι συμβάλλουν ενεργά στην εδραίωση του επαγγελματικού θεάτρου. Σε αυτούς τους θιάσους επιμελούνται σκηνικά και κοστούμια οι Βέρα Γαβριηλίδου-Χατζηδά, Μαρία Σεργίδου και Ντορίτα Αρτελλάρη. Η σημαντικότερη όμως γυναικεία φωνή στην ιστορία της κυπριακής σκηνογραφίας είναι η Κλάρα Ζαχαράκη-Γεωργίου, η οποία έχει ειδικές σπουδές στη σκηνογραφία και δραστηριοποιείται σταθερά στον χώρο του θεάτρου ως σκηνογράφος-ενδυματολόγος από τη δεκαετία του 1970 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000. 

Τα τελευταία χρόνια, η θέση της γυναίκας στον χώρο του θεάτρου είναι πολύ καλύτερη. Η γυναίκα δεν περιορίζεται μόνο στην άσκηση των επαγγελμάτων του ηθοποιού και του σκηνογράφου-ενδυματολόγου, αλλά δραστηριοποιείται στους τομείς της σκηνοθεσίας, του φωτισμού, της θεατρολογίας κ.ά. Ωστόσο εξακολουθεί να ζει στο περιθώριο όσον αφορά στη συμμετοχή της σε ανώτατες, διευθυντικές και διοικητικές θέσεις εργασίας στο θέατρο. Σχετικά με το επάγγελμα της σκηνογραφίας και ενδυματολογίας παρατηρείται πως ο συγκεκριμένος κλάδος εργασίας γίνεται ολοένα και περισσότερο πεδίο γυναικείας απασχόλησης. Ολο και περισσότερες γυναίκες αποκτούν εξειδικευμένες γνώσεις στο αντικείμενο, συμμετέχουν και διακρίνονται σε παγκόσμιες εκθέσεις σκηνογραφίας, ενδυματολογίας, θεατρικής αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού φωτισμού για το θέατρο, εξερευνώντας και εξελίσσοντας συνεχώς το πεδίο δημιουργίας τους.»

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 16/1/2016 (16:00- 20:00) στο Space (Κωστή Παλαμά 12, Λευκωσία) 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy