Στα κουτουρού… εκχωρούν τα λιμάνια

Ιδιωτικοποιούν… και τους Κύπριους ιδιώτες

Γράφει: Τάσος Τσαππαρέλλας

Ενώ τα μαύρα… σύννεφα ολοένα και πυκνώνουν πάνω από τα κυπριακά λιμάνια η κυπριακή κυβέρνηση προχωρεί ολοταχώς στη διαδικασία ιδιωτικοποιήσεων, επιφέροντας νέα αναμενόμενα πλήγματα στη λιμενική μας βιομηχανία, αλλά και στην ίδια την κρατική ασφάλεια.

Αυτή είναι τουλάχιστον η τεκμηριωμένη άποψη που καταθέτουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι φορείς και παράγοντες σε σχέση με τη σπουδή της κυβέρνησης να παραχωρήσει τις λιμενικές υπηρεσίες, αλλά και τους λιμενικούς χώρους στο ιδιωτικό και κυρίως το ξένο κεφάλαιο.

Και το χειρότερο είναι ότι αυτή η διαδικασία προωθείται στα… κουτουρού, όπως υποστηρίζουν οι εμπλεκόμενοι, χωρίς να υπάρχει καμιά μελέτη και καμιά απολύτως τεκμηρίωση για τα όποια οφέλη, που όπως ισχυρίζονται θα έχει η λιμενική μας βιομηχανία στα χέρια των ιδιωτών.

Αποδομείται το κοινωνικό κράτος

XRISIS PRENTZAS2

Η πολιτική ιδιωτικοποίησης των ημικρατικών οργανισμών είναι μια πολιτική που αφαιρεί από την κυπριακή οικονομία κρίσιμα εργαλεία για την παραγωγική ανασυγκρότηση και όχι μόνο δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και την ανάπτυξη, αλλά αντίθετα ολοκληρώνει την ισοπέδωση της οικονομίας και της κοινωνίας μας και αποτελεί συμπλήρωμα της αποδόμησης – συρρίκνωσης του κοινωνικού ιστού και φτωχοποίησης του κυπριακού λαού.

Με αυτό τον κατηγορηματικό τρόπο τοποθετήθηκε ο πρώην πρόεδρος του Δ.Σ. της Αρχής Λιμένων Κύπρου, Χρύσης Πρέντζας, στο σχετικό ερώτημα που του υποβάλαμε.

Ο ρόλος της Αρχής Λιμένων στη λειτουργία και ανάπτυξη της οικονομίας είναι νευραλγικής σημασίας, τόνισε και η αποξένωση των λιμανιών από το κράτος, πρόσθεσε, αναμφίβολα θα επηρεάσει και τα θέματα εθνικής ασφάλειας.

Γιατί άραγε τόση σπουδή και βιασύνη από την κυβέρνηση, διερωτήθηκε ο Χρ. Πρέντζας, ώστε να δοθούν τα λιμάνια μας στους ιδιώτες, αφού το υφιστάμενο μοντέλο διαχείρισης και λειτουργίας είναι πετυχημένο και οικονομικά βιώσιμο; Τα τελευταία χρόνια παρά την οικονομική κρίση, πρόσθεσε, η καθαρή κερδοφορία της Αρχής Λιμένων ήταν 20 με 30 εκατομμύρια το χρόνο, ενώ με τη λειτουργία του ιδιωτικού τερματικού στο Βασιλικό αναμένεται ότι η κερδοφορία θα ανέλθει στα 50 εκατομμύρια το χρόνο τα οποία θα μπορούσε να αξιοποιηθούν από το κράτος για τις ανάγκες ανάπτυξης. Με την ιδιωτικοποίηση, τόνισε, δεν πρόκειται να κερδίσει άμεσα το κράτος, ούτε η οικονομία ούτε οι εργαζόμενοι, αντίθετα η οικονομία θα ζημιώσει, η εθνική ασφάλεια θα πληγεί και θα χαθούν αρκετές θέσεις εργασίας.

Χωρίς μελέτη βιωσιμότητας

GLAFKOS KONSTANTINOU

Είναι ολοφάνερο πως η κυπριακή κυβέρνηση δεν έχει καμιά μελέτη για το τι εστί ιδιωτικοποίηση των λιμανιών μας, υποστήριξε ο γραμματέας της κλαδικής επιτροπής ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ στην Αρχή Λιμένων Κύπρου, Γλαύκος Κωνσταντίνου. Παρά τις αλλεπάλληλες εκκλήσεις μας, πρόσθεσε, για να μας παρουσιάσουν κάποια μελέτη ή κάποιους υπολογισμούς έστω που να καταδεικνύουν τα πιθανά οφέλη της κυπριακής οικονομίας από την πλήρη παραχώρηση των λιμανιών μας στο ιδιωτικό κεφάλαιο, ουδέποτε κατάφεραν κάτι τέτοιο.

Συνεπώς, τονίζει ο Γλ. Κωνσταντίνου, αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα είναι ότι η κυπριακή κυβέρνηση προχωρεί στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών μας στα… κουτουρού. Ποτέ, συνέχισε, δεν μας απάντησαν μέχρι σήμερα, εάν υπάρχει μελέτη βιωσιμότητας, πόσες θέσεις εργασίας θα καταργηθούν, ή έστω πόσες θέσεις θα δημιουργηθούν. Αντίθετα, πρόσθεσε, το κράτος μας κάνει ό,τι μπορεί για να διευκολύνει τους μελλοντικούς διαχειριστές σε βάρος του βαλαντίου και της λειτουργικότητας των λιμανιών μας, σε βάρος των Κύπριων εργαζομένων, ακόμα και σε βάρος των Κύπριων ιδιωτών, που έτσι κι αλλιώς διαχειρίζονται σήμερα το 50% περίπου των λιμενικών υπηρεσιών.

Αρα, υπογραμμίζει ο Γλ. Κωνσταντίνου, η κυβέρνησή μας θα ιδιωτικοποιήσει ακόμα και τις ιδιωτικοποιημένες υπηρεσίες, με τη διαφορά ότι από τα χέρια των Κύπριων ιδιωτών θα τις μεταφέρει στα χέρια των ξένων ιδιωτών, οι οποίοι τα όποια μελλοντικά τους κέρδη θα τα μεταφέρουν οπουδήποτε αλλού, εκτός Κύπρου.

Η προχειρότητα και η βιασύνη τους, συνέχισε, να ξεπουλήσουν τον Οργανισμό, καταδεικνύεται και από τις μέχρι σήμερα ενέργειές τους σε σχέση με το λιμάνι της Λάρνακας, αλλά και με τις επιπόλαιες δηλώσεις τους που οδηγούν σε μαζικές πρόωρες αφυπηρετήσεις και στον πανικό και την άτακτη… φυγή των λειτουργών της Α.Λ.Κ., πράγμα που σίγουρα δημιουργεί σοβαρά λειτουργικά προβλήματα για ολόκληρη τη λιμενική μας βιομηχανία. Για εμάς, κατέληξε ο Γλ. Κωνσταντίνου, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πολιτική που ακολουθεί η σημερινή κυβέρνηση είναι κομμένη και ραμμένη… στα μέτρα των όσων ιδιωτών καραδοκούν για να αρπάξουν τις λιμενικές υπηρεσίες με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.

Οριστικό ξεπούλημα με αόριστα επιχειρήματα

A.GEORGIOU SIALK

Αυτό που επιχειρείται σήμερα, τονίζει από πλευράς του ο γενικός γραμματέας της ΣΥΑΛΚ, Αντρέας Γεωργίου, σημαίνει το τελικό και οριστικό ξεπούλημα της Αρχής Λιμένων στο ξένο ιδιωτικό κεφάλαιο, το οποίο θα καρπούται τα κέρδη και την ίδια ώρα το κυπριακό κοινωνικό κράτος θα συρρικνώνεται ακόμα περισσότερο.

Μας προβάλλουν, πρόσθεσε, γενικά και αόριστα το επιχείρημα ότι δήθεν υπάρχουν υπηρεσίες της Αρχής που είναι ασύμφορες. Πώς εξηγείται όμως, διερωτάται, για συγκεκριμένη υπηρεσία που ήδη είναι ιδιωτικοποιημένη, οι ιδιώτες να προσφέρουν σε υπαλλήλους της ΑΛΚ υπερδιπλάσιο μισθό απ’ αυτόν που παίρνουν για να εργαστούν κοντά τους; Πώς γίνεται, προσθέτει, μια υπηρεσία που είναι ασύμφορη, για τους ιδιώτες να είναι κερδοφόρα και με το παραπάνω;

Αξιοποίηση στελεχών και υποδομών

Το παράδειγμα της Λάρνακας, σύμφωνα με τον Α. Γεωργίου, καταδεικνύει ότι έγνοια της κυβέρνησης δεν είναι η καλύτερη παροχή λιμενικών υπηρεσιών, αλλά η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων.

A.XRISTOU

Το όλο θέμα σχολίασε στην εφημερίδα μας και ο δήμαρχος Λεμεσού, Αντρέας Χρίστου, ο οποίος από τη μια επεσήμανε τους κινδύνους από την πλήρη ιδιωτικοποίηση των λιμενικών χώρων και υπηρεσιών και από την άλλη υπέδειξε την ανάγκη για ορθολογική κρατική διαχείριση. Εάν θέλουμε, τόνισε, να εξυπηρετηθεί έγκαιρα και ικανοποιητικά η ανερχόμενη ενεργειακή οικονομία του τόπου, θα πρέπει να προστατευτεί η λιμενική μας βιομηχανία, να αξιοποιηθούν τα στελέχη της και να αναπτυχθούν οι υποδομές της.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy