Στο ψυγείο κονδύλια για εμπλουτισμό 91 δημοσίων κτιρίων με έργα τέχνης

Καταστρατηγούν το νόμο και απαξιώνουν τους ανθρώπους της τέχνης

Στο περίμενε άφησαν οι κυβερνώντες την αποδέσμευση κονδυλίων που ανέρχονται στα τρία και πλέον εκατομμύρια ευρώ, για τον εμπλουτισμό 91 δημοσίων κτιρίων με έργα τέχνης, όπως προνοεί ο περί του Ελάχιστου Υποχρεωτικού Ποσοστού Εμπλουτισμού των Δημοσίων Κτιρίων με Έργα Τέχνης (Διαδικασίες και Υποχρεώσεις) Νόμος.

Συγκεκριμένα, o Νόμος προνοεί τον εμπλουτισμό όλων των δημοσίων κτιρίων με έργα τέχνης, τα οποία θα πρέπει να αντιστοιχούν σε τουλάχιστον 1% του συνολικού κόστους ανέγερσης του κτιρίου.

Στη λίστα των δημοσίων κτιρίων, που βρίσκονται στην αναμονή για τον εμπλουτισμό τους, μεταξύ άλλων βρίσκεται η αίθουσα επιβατών στο Λιμάνι Λεμεσού, η οποία ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο 2016 και τέθηκε σε λειτουργία στις 5 Ιουλίου του 2017, όπου με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, το ελάχιστο ποσό που δύναται να διατεθεί για τον εμπλουτισμό με έργα τέχνης ανέρχεται στις 135.000 ευρώ.

Ένα άλλο παράδειγμα, αποτελεί το Λύκειο Αποστόλου Λουκά Κολοσσίου, το οποίο λειτούργησε το 2011 και τα εγκαίνια έγιναν κατά τη σχολική χρονιά 2014-2015, έχοντας ως ελάχιστο ποσό που δύναται να διατεθεί για τον εμπλουτισμό με έργα τέχνης τις 81.686 ευρώ.

«Τα στοιχεία που δόθηκαν όσον αφορά την υποχρέωση της Πολιτείας να εμπλουτίζει δημόσια κτίρια με έργα τέχνης είναι απογοητευτικά. Η υποχρέωση ισχύει από το 1992 και ενισχύθηκε περαιτέρω το 2009, αλλά δυστυχώς τηρείται στο ελάχιστο», ανέφερε στη «Χαραυγή» η βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ελένη Μαύρου.

Τόνισε ότι οι άνθρωποι του Πολιτισμού περιμένουν ακόμα να πάρουν τα ψίχουλα των 300 ευρώ το μήνα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση στο πλαίσιο των μέτρων για την πανδημία, ενώ παράλληλα εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, που θα στήριζαν ουσιαστικά την παραγωγή πολιτισμού, τουλάχιστον στον τομέα των εικαστικών τεχνών, έμειναν στο ψυγείο.

Επισήμανε ότι η εφαρμογή του νόμου δεν είναι επιλογή ή θέμα διακριτικής ευχέρειας.

Η Ελένη Μαύρου τόνισε ότι σύμφωνα με το Νόμο ο Υπουργός Παιδείας είναι αρμόδιος για την παρακολούθηση της εφαρμογής, αλλά και τη συμμόρφωση προς τις διατάξεις του Νόμου, ως εκ τούτου οφείλει να απευθυνθεί στους δημοσίους φορείς και να ζητήσει άμεσα τη συμμόρφωσή τους με τις διατάξεις του νόμου.

Η εικαστικός και πρόεδρος του Τμήματος Καλών Τεχνών στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Κλίτσα Αντωνίου, σχολιάζοντας την πολιτική χρηματοδότησης για έρευνα, κατασκευή και τοποθέτηση έργων τέχνης, τη χαρακτήρισε ως αναπόσπαστο μέρος ενός κατασκευαστικού έργου δημοσίου ενδιαφέροντος.

«Νομίζω ότι δεν υπάρχει καλλιτέχνης και όχι μόνο, που να αμφισβητήσει την ολοκληρωτική απουσία μέριμνας εκ μέρους του κράτους και των αρμόδιων υπηρεσιών για την υλοποίηση της υποχρέωσής τους αυτής», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Η κα Αντωνίου υπογράμμισε την απαξίωση που βιώνουν οι άνθρωποι της τέχνης στον δημόσιο χώρο, λόγω της καταστρατήγησης του Νόμου αυτού.

«Κατά τη γνώμη μου πρόκειται για μια συντονισμένη προσπάθεια σιωπηρής ακύρωσης ενός νομοθετήματος το οποίο έχει ευρωπαϊκή διάσταση και δεν αναφέρεται μόνο στην Κυπριακή Δημοκρατία. Κατά συνέπεια πρόκειται για καταστρατήγηση ευρωπαϊκής νομοθεσίας με άμεσες συνέπειες στην ποιότητα του αστικού τοπίου-περιβάλλοντος, αλλά και στην εν δυνάμει υπεραξία ενός δημοσίου έργου».

Τόνισε δε, ότι μέσα από αυτές τις πολιτικές αναδεικνύεται άλλη μία σημαντική παράμετρος που είναι αυτή της απαξίωσης των καλλιτεχνών και του έργου τους συνολικότερα, αφού επισκιάζονται πλήρως από τους νόμους της αγοράς και τις οικονομοτεχνικές πρακτικές που ποτέ δεν αφήνουν περιθώρια για «πολυτέλειες», όπως φαντάζομαι ότι προσεγγίζουν τα έργα τέχνης που αφορούν το 1% του συνολικού ποσού.

Σημειώνεται ότι η «Χ» προσπάθησε να επικοινωνήσει επανειλημμένα με τον Υπουργό Παιδείας, Πρόδρομο Προδρόμου, ούτως ώστε να τοποθετηθεί επί του θέματος, κάτι το οποίο δεν κατέστη δυνατόν.

Κωστής Πιτσιλλούδης

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy